Auto's maken provincie rijk ZEELAND 33 Een eigen - liefst vrijstaand - huis en een auto. Ook dat is in Zeeland heel normaal. MOBIEL ZIEKENHUIS BIJ DE HAND BESTE BUREN GOEDKOOP GEHUISVEST Zeeuwen reizen gemid deld zo'n 37 kilometer per dag. Daarmee zijn ze koploper in Neder land. Die kilometers worden vooral per auto afgelegd, en ook daarmee streven Zeeuwen de andere Nederlanders voorbij. Het gebruik van openbaar vervoer valt erbij in het niet. De provincie spint garen bij al die auto's. Maar liefst 35 procent van de inkomsten bestaat uit motorrij tuigenbelasting. Ter vergelijking: Zuid-Holland moet het doen met 8 procent. Zeeland heeft het huishoudboek je aardig op orde, concludeert hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS. „Het eigen vermogen van de provincie is in Zeeland nog niet zo gek. Als klein ste provincie van Nederland, qua inwoners, springt Zeeland er goed uit." Het Bruto Binnenlands Product of BBP is een gangbare maatstaf voor het meten van economische groei. „In Zeeland is het BBP, dus de economische groei, de afgelo pen tien, vijftien jaar iets hoger geweest dan elders in Nederland. Qua regio heeft alleen Groot-Am- sterdam het beter gedaan." Maar economische groei is iets an ders dan welvaart, relativeert de econoom. Een indrukwekkend BBP wil nog niet zeggen dat de Zeeuwen meer te besteden heb ben. „Vlissingen en Terneuzen hebben stevige industrie. Daar staan zulke grote fabrieken, dat ze de Zeeuwse economie als geheel domineren. Dat geeft een verte kend beeld." Enigszins zorgwekkend is wel de woningmarkt. In 2014 steeg de ge middelde prijs die voor een wo ning betaald werd, landelijk met 0,9 procent. In Zeeland werd een daling van -1 genoteerd. Van Mul ligen is niet al te positief over de toekomst. Sociale woningbouw is er in Zeeland heel weinig. Het ei- genwoningbezit is hier daarente gen bijna tot norm verheven. Ge zien het aantal Zeeuwen dat de komende decennia zal overlijden en een eigen huis achterlaat, heb ben de komende generaties het waarschijnlijk voor het uitkiezen. En tegen heel schappelijke prij zen, want waar veel aanbod is, zul len onvermijdelijk de prijzen da len. Recente cijfers van het CBS laten echter zien dat jonge gezinnen (30-45-jarigen) Zeeland verlaten om in verstedelijkte gebieden te gaan wonen en werken. Ondertus sen komen er eengezinswonin gen vrij van ouderen die hun te grote huis willen verruilen voor een appartement, of naar een ver pleeghuis gaan. Van Mullingen: „De oudere gene ratie laat een bepaalde type wo ning achter dat vaak niet aansluit bij de huidige wooneisen. Zij gaan op hun beurt op zoek naar seniorenwoningen en daarvan zijn er niet genoeg." Al jaren daalt het aantal bouwver gunningen dat wordt aange vraagd voor nieuwbouwwonin gen. „Als er niet bijgebouwd wordt, verandert het woningbe stand niet. Structureel is er in heel Nederland meer vraag naar woningen dan aanbod. Maar dan nog kun je een tekort aan wonin gen hebben, aan passende wonin gen. Dus een kwalitatief, in plaats van een kwantitatief tekort." Grazend door de CBS-statistieken Als er niet wordt bijgebouwd, verandert het woningbestand niet komen we nog een grafiekje te gen over dierlijke mestproductie. Per jaar 989.000.000 kilo mest (vooral runderpoep) wordt er in Zeeland geproduceerd. En dan te bedenken dat dit nog maar een klein bergje is, in vergelijking met provincies waar veeteelt wél een belangrijke tak van landbouw is. Over afval gesproken: Zeeuwen produceren een berg van 771 kilo per persoon per jaar. Behoorlijk wat. In een provincie als Zuid-Holland houdt het op bij 535 kilo per persoon. Wie wat die per in de afvalberg duikt, ziet er al snel het landelijke karakter van onze provincie in weerspiegeld. Zeeuwen produceren 31 procent huishoudelijk restafVal (230 kilo) tegenover 47 procent in Zuid-Hol land (250 kilo). Dat is dus niet de oorzaak van de hoge Zeeuwse sco re. Maar als het om grof tuinafval gaat, hebben de Zeeuwen twee keer zoveel om bij de afvalbak te zetten als de Zuid-Hollanders. Ook bij het gft-afval zijn de Zeeuwen weer aan kop; 13 pro cent tegenover 9 procent in Zuid-Holland. VEEL AFVAL AAN HET WERK DONDERDAG 29 JANUARI 2015 waar het leven goed is De opcenten die provincies heffen op de motorrijtui genbelasting is gemaximeerd door het Rijk. Zuid-Holland komt het dichtst bij dat maximum, maar Zeeland heeft nog ruimte. Zuid-Holland Friesland Drenthe Gelderland Groningen Overijssel Zeeland Limburg Flevoland Noord-Brabant Utrecht Noord-Holland 0 20 40 60 80 100% Percentage van het maximum aan opcenten Hoewel klachten anders kunnen doen geloven, is het ziekenhuis in Zeeland niet zo ver weg als in sommige andere provincies. Groningen 6,1 km Friesland 10,9 km Drenthe km Noord-Holland 5,1 km Flevoland Overijssel 8 km Zuid-Holland 4,7 km Utrecht Gelderland 8,6 km Noord-Brabant 6,7 km Limburg 6,1 km Zeeland 8,1 km Zeeuwen hebben vaker contact met hun buren dan landelijk het geval is. van personen van 15 jaar en ouder 100 r- regelmatig contact onderhoudt 80 60 40 20 0 Zeeland Nederland Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom CBS Zeeuwen wonen relatief goedkoop, de prijzen van koopwoningen liggen gemiddeld onder de twee ton. tot 180.000 euro 180.000-190.000 euro 190.000-220.000 euro vanaf 220.000 euro De Zeeuwse gemeenten halen veel afval op. Per hoofd van de bevolking het meeste van alle provincies. Zeeland Friesland Drenthe Groningen Noord-Brabant Utrecht Flevoland Limburg Noord-Holland Zuid-Holland Gelderland Overijssel 0 100 200 300 400 500 600 700 800 Kilo's afval van huishoudens per inwoner per jaar De werkloosheid ligt in Zeeland het laagst van alle provincies. Contact met familie Contact met vrienden Contact met buren 8% Landelijk gemiddeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 33