Auto's maken
provincie rijk
ZEELAND 33
Een eigen - liefst
vrijstaand - huis en
een auto. Ook dat
is in Zeeland heel
normaal.
MOBIEL
ZIEKENHUIS BIJ DE HAND
BESTE BUREN
GOEDKOOP GEHUISVEST
Zeeuwen reizen gemid
deld zo'n 37 kilometer
per dag. Daarmee zijn
ze koploper in Neder
land. Die kilometers
worden vooral per auto afgelegd,
en ook daarmee streven Zeeuwen
de andere Nederlanders voorbij.
Het gebruik van openbaar vervoer
valt erbij in het niet.
De provincie spint garen bij al die
auto's. Maar liefst 35 procent van
de inkomsten bestaat uit motorrij
tuigenbelasting. Ter vergelijking:
Zuid-Holland moet het doen met
8 procent.
Zeeland heeft het huishoudboek
je aardig op orde, concludeert
hoofdeconoom Peter Hein van
Mulligen van het CBS. „Het eigen
vermogen van de provincie is in
Zeeland nog niet zo gek. Als klein
ste provincie van Nederland, qua
inwoners, springt Zeeland er
goed uit."
Het Bruto Binnenlands Product
of BBP is een gangbare maatstaf
voor het meten van economische
groei. „In Zeeland is het BBP, dus
de economische groei, de afgelo
pen tien, vijftien jaar iets hoger
geweest dan elders in Nederland.
Qua regio heeft alleen Groot-Am-
sterdam het beter gedaan."
Maar economische groei is iets an
ders dan welvaart, relativeert de
econoom. Een indrukwekkend
BBP wil nog niet zeggen dat de
Zeeuwen meer te besteden heb
ben. „Vlissingen en Terneuzen
hebben stevige industrie. Daar
staan zulke grote fabrieken, dat ze
de Zeeuwse economie als geheel
domineren. Dat geeft een verte
kend beeld."
Enigszins zorgwekkend is wel de
woningmarkt. In 2014 steeg de ge
middelde prijs die voor een wo
ning betaald werd, landelijk met
0,9 procent. In Zeeland werd een
daling van -1 genoteerd. Van Mul
ligen is niet al te positief over de
toekomst. Sociale woningbouw is
er in Zeeland heel weinig. Het ei-
genwoningbezit is hier daarente
gen bijna tot norm verheven. Ge
zien het aantal Zeeuwen dat de
komende decennia zal overlijden
en een eigen huis achterlaat, heb
ben de komende generaties het
waarschijnlijk voor het uitkiezen.
En tegen heel schappelijke prij
zen, want waar veel aanbod is, zul
len onvermijdelijk de prijzen da
len.
Recente cijfers van het CBS laten
echter zien dat jonge gezinnen
(30-45-jarigen) Zeeland verlaten
om in verstedelijkte gebieden te
gaan wonen en werken. Ondertus
sen komen er eengezinswonin
gen vrij van ouderen die hun te
grote huis willen verruilen voor
een appartement, of naar een ver
pleeghuis gaan.
Van Mullingen: „De oudere gene
ratie laat een bepaalde type wo
ning achter dat vaak niet aansluit
bij de huidige wooneisen. Zij
gaan op hun beurt op zoek naar
seniorenwoningen en daarvan
zijn er niet genoeg."
Al jaren daalt het aantal bouwver
gunningen dat wordt aange
vraagd voor nieuwbouwwonin
gen. „Als er niet bijgebouwd
wordt, verandert het woningbe
stand niet. Structureel is er in
heel Nederland meer vraag naar
woningen dan aanbod. Maar dan
nog kun je een tekort aan wonin
gen hebben, aan passende wonin
gen. Dus een kwalitatief, in plaats
van een kwantitatief tekort."
Grazend door de CBS-statistieken
Als er niet wordt
bijgebouwd,
verandert het
woningbestand
niet
komen we nog een grafiekje te
gen over dierlijke mestproductie.
Per jaar 989.000.000 kilo mest
(vooral runderpoep) wordt er in
Zeeland geproduceerd. En dan te
bedenken dat dit nog maar een
klein bergje is, in vergelijking
met provincies waar veeteelt wél
een belangrijke tak van landbouw
is.
Over afval gesproken: Zeeuwen
produceren een berg van 771 kilo
per persoon per jaar. Behoorlijk
wat. In een provincie als
Zuid-Holland houdt het op bij
535 kilo per persoon. Wie wat die
per in de afvalberg duikt, ziet er
al snel het landelijke karakter van
onze provincie in weerspiegeld.
Zeeuwen produceren 31 procent
huishoudelijk restafVal (230 kilo)
tegenover 47 procent in Zuid-Hol
land (250 kilo). Dat is dus niet de
oorzaak van de hoge Zeeuwse sco
re. Maar als het om grof tuinafval
gaat, hebben de Zeeuwen twee
keer zoveel om bij de afvalbak te
zetten als de Zuid-Hollanders.
Ook bij het gft-afval zijn de
Zeeuwen weer aan kop; 13 pro
cent tegenover 9 procent in
Zuid-Holland.
VEEL AFVAL
AAN HET WERK
DONDERDAG 29 JANUARI 2015
waar het leven goed is
De opcenten die provincies heffen op de motorrijtui
genbelasting is gemaximeerd door het Rijk.
Zuid-Holland komt het dichtst bij dat maximum, maar
Zeeland heeft nog ruimte.
Zuid-Holland
Friesland
Drenthe
Gelderland
Groningen
Overijssel
Zeeland
Limburg
Flevoland
Noord-Brabant
Utrecht
Noord-Holland
0 20 40 60 80 100%
Percentage van het maximum aan opcenten
Hoewel klachten anders
kunnen doen geloven,
is het ziekenhuis in
Zeeland niet zo ver weg
als in sommige andere
provincies.
Groningen
6,1 km
Friesland
10,9 km
Drenthe
km
Noord-Holland
5,1 km
Flevoland
Overijssel
8 km
Zuid-Holland
4,7 km
Utrecht
Gelderland
8,6 km
Noord-Brabant
6,7 km
Limburg
6,1 km
Zeeland
8,1 km
Zeeuwen hebben vaker
contact met hun buren
dan landelijk het geval is.
van personen van 15 jaar en ouder
100 r- regelmatig contact onderhoudt
80
60
40
20
0
Zeeland
Nederland
Peter Hein van Mulligen,
hoofdeconoom CBS
Zeeuwen wonen relatief
goedkoop, de prijzen
van koopwoningen
liggen gemiddeld onder
de twee ton.
tot 180.000 euro
180.000-190.000 euro
190.000-220.000 euro
vanaf 220.000 euro
De Zeeuwse gemeenten
halen veel afval op. Per
hoofd van de bevolking
het meeste van alle
provincies.
Zeeland
Friesland
Drenthe
Groningen
Noord-Brabant
Utrecht
Flevoland
Limburg
Noord-Holland
Zuid-Holland
Gelderland
Overijssel
0 100 200 300 400 500 600 700 800
Kilo's afval van huishoudens per inwoner per jaar
De werkloosheid ligt in
Zeeland het laagst van alle
provincies.
Contact met
familie
Contact met
vrienden
Contact met
buren
8% Landelijk gemiddeld