kort DaVinci Cinema groeit tegen landelijke tendens in Zelandusdebat rond thema krimp NVM: markt recreatie woningen trekt flink aan de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland GOES DaVinci Cinema in Goes heeft in 2014 2,5 procent meer bezoekers getrokken dan in het jaar ervoor. De groei van de Goese bioscoop is tegen de landelijke tendens in waarbij bioscopen nauwelijks groei laten zien. December was voor Da Vinei een topmaand met ruim 15.000 bezoekers. In 2012 bekeken zo'n 10.000 mensen een film in Goes in december en in 2013 circa 13.000. "De decembermaand lijkt steeds populairder te worden", stelt Simone Houweling, assistent bioscoopmanager. Da Vinei Cinema is eind 2011 overgenomen door Libéma. Sindsdien zijn er veel aanpas singen doorgevoerd, vertelt Houweling, zoals vernieu wing van alle projectoren en geluidssystemen, verbetering van de kwaliteit, training van het personeel en toevoegen van producten. "Na drie jaar hard werken met het hele team zie je nu echt het resultaat ont staan. We hadden laatst een Ladies Night met meer dan 800 dames, toen we er mee begonnen waren dat er iets meer dan 100. De Mega Kids Party die we met regelmaat organiseren trekt steeds meer kinderen en het aantal zake lijke presentaties in onze zalen neemt sterk toe." DaVinci Cinema bestaat zeven jaar en heeft 640 stoelen in vier zalen. MIDDELBURG Op donderdag 29 januari is er een Zelands- debat met als titel 'Stedelijke ontwikkeling als motor van en voor de regio'. Middelburg en Vlissingen zijn met afstand de meest stede lijke gemeenten van Zeeland. Stedelijke aantrekkelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor economische ontwikke ling, innovatiekracht en het scheppen van een aantrekke lijk vestigingsklimaat ook voor jongeren. Zeeland weet door gebrek aan krachtenbundeling stedelijkheid onvoldoende te benutten, dat probleem staat centraal tijdens het debat. Moderator van het debat is Peter Brakman, directeur van MEE Zeeland. Het debat is van 19.30 tot 21.30 uur in het kan toor van Waterschap Schelde- stromen aan de Kanaalweg 1 in Middelburg. Deelnemers aan het debat zijn onder anderen Peter Arkenbout (regiomanager Zeeland Ko ninklijke Horeca Nederland), Jan van Beekhuizen (directeur L'Escaut Woonservice), Eric de Ceuster (directeur Woongoed Middelburg), Cees de Hooge (voorzitter Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel departement Zee land), Barbara Oomen (dean University College Roosevelt), Marjan Ruiter (directeur Zeeuws Museum) en Ben de Reu (gedeputeerde Zeeland). Wie het debat wil bijwonen, kan zich aanmelden via: VLISSINGEN De vraag naar recreatiewoningen wordt de komende vijfjaar 'omvangrijk'. Dat voorspelt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) op basis van een rap port van het Bureau Stedelijke Planning. Zeeland heeft volgens de NVM het beste toekomstper spectief, samen met Noord- Holland en de Waddeneilanden. Zolang het economisch herstel doorzet, het consumenten vertrouwen verder groeit en de mogelijkheden voor financiering toenemen, is het vooruitzicht rooskleurig, stelt de NVM. "Als een kwart van de huishoudens die momenteel zeker zijn over de aanschaf, ook daadwerkelijk over gaat tot de aanschaf, zou dit tot jaar lijks tot circa 3.500 transacties leiden", rekent de NVM in een persbericht voor. Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 110.000 recreatiewoningen. Vooral de kust is populair. De streep van de finish ligt met exacte coördinaten vast op het wegdek van Neeltje Jans, een onzichtbare garantie dat hier op 5 juli een wielerfeest losbarst. Het voormalige werkeiland verandert die dag in 'Ilê de Tour de France', een prachtig stukje Zeeland wordt dan een tableau vivant, waar duizenden wielerliefhebbers op af komen. Tot die tijd stroomt er nog veel water door de Oosterscheldekering. De organisatie en inrichting van het Zeeuwse Tourdorp wordt een omvangrijke event. En LMG strategie+creatie, bekend van Contacta. nl, zet hier als organisator de schouders onder. "En ook dit moet een 'Zeeuwswaardig' evenement worden", meent Perry Kentin, directeur van LMG strategie+creatie. Een paar dagen voor de Contacta. nl 2014 van start ging, werd de handtekening onder de organisatieovereenkomst gezet en kon het team aan de slag. "Het is bijzonder om te ervaren dat de Founding Partners, in totaal bijna 28 bedrijven en organisaties, zich vastleggen op de garantie van die finishstreep op Neeltje Jans, alleen om dit mondiale evenement hier naar toe te halen." VIP-behandeling De Founding Partners dragen bij in natura of door een financiële bijdrage en committeren zich daar mee aan het evenement. In ruil daarvoor is LMG Creatie+Strategie de opdracht gegeven om te zorgen dat zij een VIP-behandeling krijgen met volop eten en drinken, muziek, presentaties en ontmoetingen. Een Zeeuws evenement, waar het ratelende Franse commentaar als herkenbare achtergrondruis on getwijfeld voor een typische zomerse Tour sfeer zorgt. Hoe de finishplaats er definitief uit gaat zien, wordt in grote lijnen bepaald door het Franse A.S.O. (Amaury Sport Organisation) de organisatie die de totale Tour onder haar hoede heeft. Voldoen aan veiligheidseisen Op de parking van Neeltje Jans komt het sfeervolle Tourdorp, voor onder meer de Founding Partners en Zeeuwse sponsoren. "Het beeldmerk staat, de hele sfeer en de inrichting van de VIP- en sponsor paviljoens is wat ons betreft al in grote lijnen rond. Er komt echt veel bij kijken. We moeten voldoen aan veiligheidseisen, er moet een risico-inventarisatie komen, hulpdiensten moeten ons terrein altijd kun nen bereiken", legt Kentin uit. "We hebben kilometers aan kabels nodig, een verswatervoorziening en voor zieningen om te koken en te serveren. De A.S.O. heeft een soort draaiboek, zo dik als een bijbel, waarin zij alle details heeft vastgelegd, die met het binnenrol len van de Tour Caravan tot op de punt nauwkeurig beschreven is." "Wij zijn verantwoordelijk voor het soepele verloop van en naar het Tourdorp van gasten en toeleveran ciers. Er wordt champagne en oesters ingevlogen, enkele topkoks buigen zich over de beste recepten." Een vaartocht over de Oosterschelde mag niet ontbre ken, en een rondvlucht met enkele helikopters wordt de ultieme beleving voor enkele bevoorrechte gasten. "Het is ook de eerste finish van de Tour in zee, en dat gebeurt hier in Zeeland!" Neeltje Jans wordt Ilê de Tour de France -» zelandus@zeelandnet.nl Tekst Annet van de Ree Foto Johan van der Heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 94