Onschuldig fotootje SPECTRUM 13 standplaats Londen Michiel Willems Voor het huidige bewind berusten de misdaden van het Stalin regime op historische falsificatie lap op een stier. Roginski: „Natuurlijk begrijpt de intellectuele bovenlaag de situatie en voelt zij alleen maar meer met ons mee door wat nu gebeurt. Maar gewone mensen staan onder in vloed van de staatstelevisie, die voort durend spreekt over 'agenten van het Westen' en 'vijanden'." Dat Memorial de Russische rol in Oekraïne bekriti seert, maakt de organisatie evenmin geliefd in Rusland. Volgens Roginski groeit het aantal dreigmails dat de or ganisatie krijgt. „Terwijl we toch dui delijk kijken naar de schending van mensenrechten aan beide kanten." Zijn de Russen de Sovjettijd dan ver geten? Roginski denkt van niet. „Men sen kennen de feiten, maar begrijpen ze nog steeds niet. Velen voelen zich slachtoffer, maar van wie? Het is nog altijd moeilijk toe te geven dat de ei gen staat hen terroriseerde. We zijn de overwinnaars van het fascisme, wij zijn goed, denken veel Russen. Dan is het is heel ingewikkeld te be seffen dat het kwaad ook van binnen uit kwam. De huidige autoriteiten le gitimeren de Sovjetmacht opnieuw en de vraag 'wie maakte de slachtof fers?' blijft daardoor onbeantwoord en voortwoekeren als een epidemie." Als Memorial 'slechts' onderzoek was blijven doen naar het Sovjetverleden was volgens Roginski de jacht minder agressief geweest. „Maar de huidige macht weigert consequent de serieu ze resultaten te zien die Memorial boekt. Ons werk, onze musea, ons he le concept toont immers de misdaden van het Sovjetregime. En voor het hui dige bewind berusten die op histori sche falsificatie." Het past in de trend waarin president Poetin, zelf oud-KGB'er, categorisch probeert de donkere kanten van de Sovjettijd te verdoezelen. Geschiede nisboeken worden herschreven, Stali nistische leuzen keren terug in metro stations en Poetin roept de Russen op de negatieve aspecten van het verle den te laten rusten en zich te concen treren op nieuw patriottisme. Aanvankelijk probeerde de Russische autoriteit Memorial te vangen onder de wet op non-gouvernementele orga nisaties. Die bepaalt dat organisaties die geld uit het buitenland ontvangen en/of politiek actief zijn, zich moeten laten registreren als 'buitenlandse agent'. Dat betekent in Russisch jar gon al snel: landverrader of spion. Me morial ontliep dit lot grotendeels. Ro ginski vertelt dat slechts drie Memo- rial-groepen in heel Rusland het label 'buitenlandse agent' kregen. Waarom dat nooit is gebeurd met de Memorialgemeenschap? „Bang voor de morele autoriteit die Memorial uit straalt, zijn autoriteiten niet, ze hou den hooguit rekening met ons. We zijn bekend, hebben respect bij velen, doen serieus werk. Ons als buiten lands agent typeren, is te gortig. Maar door de huidige situatie met het Wes ten, kunnen we alles verwachten." En dus zelfs een verbod. Door de los se organisatie van Memorial zou dat niet eens zo gek veel praktische gevol gen hebben, zegt Roginski. „Maar het zou wel een symbolische dreun zijn voor de mensenrechten in Rusland. Mochten we blijven voortbestaan, maar alsnog een registratie krijgen als buitenlandse agent, dan is de vraag of we dat wel willen. En of we ons zelf misschien moeten liquideren." Toch is Roginski niet pessimistisch over de mensenrechten in Rusland. Veel hangt af van de verhouding met het Westen, zegt Roginski. „De macht hebbers willen het volk laten geloven dat wij goed zijn en anderen slecht. Dat we omringd zijn door vijanden, dat het Westen ons op de knieën wil dwingen en dat de VS aan alles schul dig zijn. Een typisch Stalinistisch ste reotype. Maar ik denk dat we een nor malisatie gaan zien, eerst met Europa en dan met de VS." Hij is er zelfs van overtuigd dat Rus land niet alleen in geografisch en eco nomisch, maar ook in mentaal op zicht deel gaat uitmaken van Europa. Waardoor ook de situatie van de men senrechten zal verbeteren. „Ik geloof erin, al ben ik een slecht voorspeller. In 1985 vroeg een buitenlandse journa list me hoe lang de Sovjetmacht het nog uit zou houden. Ik zei: 'Nog een jaar of dertig en dan is het genoeg'. We weten nu hoe snel het kan gaan." Hartje zomer, 2001. Een warme, zwoe le avond in de chique Londense wijk Kensington. Een donkere Mer cedes draait een van Londens duur ste straten in. Een goed uitziende veertiger springt uit de geblindeerde auto. Nog voor dat hij aanbelt, zwaait de deur al open. Ghislaine Maxwell, de bekende Londense socialite, gooit haar armen om de bezoeker: „Darrrrling, heerlijk je te zien, kom erin." Al lachend snellen de twee naar een van de vele woonkamers in het statige pand. Daar zit een blond meisje te wachten. „This is Virgi nia, my new best friend", zegt Ghislaine verrukt, ter wijl ze het meisje ruw van de bank trekt. Beleefd maakt de slanke tiener een kleine buiging. „Uwe hoogheid", stamelt ze verlegen. „Ach, houd op met die onzin, in dit huis is hij gewoon Andy", zegt Ghislaine. Andy pakt Vir ginia's hand, streelt haar pols. Zijn vingers glijden door de hare. „Kom op, twee kusjes, zo doen we dat hier in Engeland." Virginia's lippen doen hun werk. Ghislaine serveert thee en informeert naar Andy's thuisfront. Kinderen goed en gezond, mooi. „Nou, Andy, hoe oud denk je dat ze is", zegt Ghislaine uitdagend. Andrew neemt het jonge meisje nauwkeurig op. Zijn blik glijdt over haar lange benen, haar dijen, haar heupen. Ter hoogte van haar borstjes blijven zijn koninklijke ogen even hangen. Het maakt Virginia enigszins ongemakkelijk; ze schuifelt onrustig. „Ik zeg... 17!", zegt hij, waarop Ghislaine een hyste risch gilletje slaakt. „Spot on, well done darrrling." Iedereen lacht. Complimentjes vliegen richting de tiener. Als Andy zich even naar een andere kamer begeeft, leunt Ghislaine snel naar voren. „Zo zo, ie mand vindt jou erg leuk", fluistert ze knipogend. De avond wordt voortgezet in een exclusieve nacht club vlak bij Piccadilly Circus, een zaak alleen toe gankelijk voor leden, met personeel dat absolute dis cretie betracht. Virginia geniet; ze meent her en der een gezicht te herkennen. Is dat niet een voetballer? En speelt dat model niet in films? Dan voelt ze Andy's hand op haar schouder. „Kom op, dans met me", zegt hij. Zijn handen rusten op haar dijen, haar billen. Andy draait, zweet en schokt. Virginia doet gretig mee. Ergens baalt ze er van dat niemand een fotootje maakt. Ze zou zomaar in de Daily Mail kunnen belanden, of in The Sun. Later die nacht zoeft het gezelschap, aangeschoten en afgemat, terug naar Ghislaine's huis. In de auto hebben Andy's handen vrij spel: ze graaien, voelen. „Oh you lovebirds, get a room", giechelt Ghislaine. Eenmaal binnen ziet Virginia haar kans schoon: „Maak eens een foto voor me." Andy's hand om haar blote middel, beiden kijken glazig en lachend in de camera. De volgende ochtend ligt Andy niet meer naast haar in bed. Hij is al vroeg vertrokken. Een stralende Ghislaine komt binnen. „Goed ge daan darling, hij vond het heel gezellig." Veertien jaar na die zomeravond staat dat onschuldi ge fotootje op alle voorpagina's in Groot-Brittannië. „Ik wilde iets hebben om mijn moeder te laten zien", verklaart Virginia later tegen een onderzoeks rechter. ZATERDAG 24 JANUARI 2015 Memorial wil de politieke vervolgingen in de Sovjettijd be kendmaken en de herinnering eraan levend houden. In Rus land heeft Memorial vijftig afdelingen, internationaal zijn er organisaties in Oekraïne, Kazachstan, Letland en Georgië. De afgelopen 25 jaar verzamelden zij miljoenen documen ten over Sovjetterreur. Op initiatief van Memorial kwam er een wet aan op de Rehabilitatie van de slachtoffers van poli tieke repressie. Daardoor werden de rechten van duizenden Russen hersteld en werden tienduizenden dodelijke slacht offers gerehabiliteerd. De laatste jaren bemoeit Memorial zich steeds meer met actuele mensenrechten. Dat heeft enkele afdelingen inmid dels het predicaat 'buitenlandse agent' opgeleverd. Burgers in Sint Pe tersburg leggen bloemen bij het monument ter na gedachtenis van slachtoffers van het Stalinregime. foto Alexei Danichev Arseni Roginski reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 69