Leven De Ruyter leest als een jongensboek 66 Heel veel is historisch juist, andere dingen zijn dat ook weer niet. Met reden 3 Alex van Galen schreef het script voor de film Michiel de Ruyter én een roman over de zeeheld. Schuin achter zijn bureau hangt een portret, van Willem van Oranje. Het is nep, want het is een 'prop' uit de film Michiel de Ruyter. Die film over de grote Nederland se zeeheld is klaar. Scenarioschrijver Alex van Galen denkt intussen - samen met boezemvriend en regisseur Roel Reiné - al aan de volgende, en die gaat over Willem van Oranje en aan een andere vergeten held: koning Radboud. Maar eerst De Ruyter. „Ik heb maanden research gedaan en het bestaande script omgegooid. Overigens waren er al wel een aantal belangrijke beslissingen genomen, onder meer dat de nadruk zou moeten liggen op de tijd van de Engelse zeeslag tot de dood van De Ruyter." je kreeg als tienjarige knaap van je vader een boek over Michiel de Ruyter. Welk boek was dat? „Ik meen te weten dat het de verkleinde biografie van De Ruyter was, geschreven door P. Blok, uit de jaren dertig. Met heerlijk ouderwets taalgebruik. Juist dat maakte het voor mij zo bijzonder." Waarom maakte dat boek zo'n indruk? „Het leven van de man. Dat komt in de film wat minder aan bod, maar De Ruyter heeft werkelijk heel de wereld ge zien, van Afrika tot en met Amerika en dat sprak aan. Dat iemand op zijn elfde op een zeilboot stapt en pas tien jaar later weer thuiskomt. En wat hij onderweg allemaal heeft meegemaakt, dat is toch een jongensboek? Kanonnen, schepen, vechten, andere landen. Fantastisch." Waf is het belangrijkste bij het schrijven van zo'n script? „Uitzoeken wat het drama is. Dat was hier redelijk snel duidelijk: dat is de strijd tussen Johan de Witt, de raadpen sionaris van Holland, versus Willem III. Dat is dus de strijd tussen de Republikeinen en de Orangisten, en daar stond De Ruyter tussenin. En daarnaast is er natuurlijk het gegeven dat hij een gezin had waar hij eigenlijk liever bij was. Dat alles samen, dat was voor mij het drama." „Je hebt aan de ene kant de gebroeders De Witt, die staan voor de grachtengordel en dan heb je de lompe, wat boer se zeeman uit Zeeland. Die twee karakters die moeten gaan samenwerken in het landsbelang, dat zag ik onmid dellijk voor me. En zo had ik mijn verhaal." „Heel veel is historisch juist, andere dingen zijn dat ook weer niet. Met reden. Bijvoorbeeld het feit dat De Ruyter niet aanwezig was bij de moord op de broers De Witt, maar dat maakt het natuurlijk wel veel sterker; dat kun je dramatisch mooi benutten en dus doe je dat." „Het feit dat De Ruyter als beginnend zeeman aanwezig was bij de zeeslag waar de grote admiraal Maarten Tromp stierf, dat is zó mooi, dat kun je als schrijver niet naast je neerleggen: dat is het bekende verhaal van de oude koning die de nieuwe aanwijst." Verder heb ik daar onder meer geleerd wat vi sual effects kunnen doen. Ik draai bijvoorbeeld altijd met vier camera's - dat vindt iedereen al tijd heel raar - maar dan kan ik tenminste snel schakelen." Met De Ruyter ging het al niet veel anders. Waar anderen opzagen tegen die enorme zeesla gen, gaf Reiné aan dat dat het minste probleem was. „We moeten gewoon drie schepen huren. Op één schip wordt gefilmd, de andere twee leg gen we erachter, we filmen die zeeslag in de ca mera 'for real' en met de computer plakken we er vervolgens vijftig andere schepen achter. Daar tussendoor snijden we grote satellietbeel- den - soort Google Earth-achtige shots - waarin je die manoeuvres ziet waardoor wij als kijker begrijpen wat De Ruyter allemaal doet. Als je dan kijkt naar hoe Reinout Oerlemans zijn No va Zembla-film heeft gemaakt: een half schip in een grote hal, dat is niet meer van deze tijd." „Het grote voordeel is dat ik op de set sta. Ik sta letterlijk hooguit een meter af van de acteurs. Veel regisseurs zitten achter een beeldscherm te kijken, vaak in een andere kamer en sommigen komen zelfs niet eens op de set; die praten via een speaker. Ik niet, ik wil heel direct contact met de acteurs. Dat krijg ik ook steeds terug; we krijgen van niemand zóveel aandacht van een re gisseur als van jou. Dat vind ik fijn om te horen. En ook hier weer: ik ben een emotionele man. Als Anne, gespeeld door Sanne Langelaar, staat te huilen op de set, dan sta ik mee te janken. Dat is voor haar prettig, want de set is voor haar dan klein en rustig. Ondanks dat er 400 figuranten omheen staan, er bommen ontploffen en ieder een staat te gillen. Ga maar na: de film duurt 2,5 uur en die hebben we in 42 dagen gedraaid. Dat is kort." „Of Michiel de Ruyter een aardige man was, his torisch gezien? Ja, denk ik wel. Hij was heel strikt, maar ook aardig. Mooi vind ik dat wan neer hij weer een zeeslag heeft gewonnen en thuiskomt hij niet gaat staan te pronken als ie dereen juicht, maar de kippen gaat voeren. Dat maakt hem sympathiek. Hij koketteert ook niet met zijn roem. Of hij helemaal schone handen heeft, weet ik niet. Kijk naar de slavernij... Er 'hangt' wel iets aan zijn persoon, maar dat heb ben wij helemaal losgelaten in de film. Wij heb ben van hem een sympathiek man gemaakt." ZATERDAG 24 JANUARI 2015 Michiel de Ruyter, Alex van Galen (vrij naar het gelijknamige script). ISBN 978 90 295 8961 1. Uitgeverij Arbeiderspers, Am sterdam. 18,95 euro. e-book 13,99 euro. Op het Marker meer vonden de opnames van de zeeslagen plaats met de Batavia, het Russische fre gat Le Shtandart en de L'Etoille de Roy. foto Roger Cremers Scène opgenomen in de Burgerzaal van het Stadhuis in Middelburg. copyright A-Film Alex van Galen, schrijver

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59