't Waoter druppende d'r uut STREEKTAAL CULTUUR 43 Liesbeth Labeur won met curator Laurie Cluitmans de hoofdprijs. Een kunstenaar begint met dromen, denken, bouwen en gaat uit van het materiaal. „Een curator gaat beschou wend te werk en plaatst werk in een historisch kader, is theoreti scher. Ze heeft mijn werk ver sterkt", zegt Liesbeth Labeur, teke naar van krachtige grafische beel den. Het is haar eerste samenwer king met een curator die ze af dwong omdat ze de SBKM/Vlees- hal Kunstprijs 2013 had gewon nen. De curator en de kunstenaar overlegden over de opzet van de tentoonstelling. Ze bleven vaak stilstaan bij de kracht van het woord en het beeld. Opmerkingen kregen een extra la ding. Labeur twijfelt bijvoorbeeld aan de juistheid van de uitdruk king dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. „Een woord kan juist krachtig zijn en verlam mend werken." Daarover spraken ze om tot de es sentie van de drijfveren van de kunstenaar te komen. De ervaring dat woorden kunnen verlammen, komt voor een deel voort uit haar opvoeding. Labeur groeide op in een gereformeerd gezin en de Ta- Ie Kanaans was haar gezel; de ar chaïsche taal die veel gesproken werd in bevindelijke-gereformeer- de kringen. „Het woord strijdt al tijd om een plaats in mijn werk", zegt ze. De curator kwam ook in haar ate lier en bekeek alles. „Op zo'n mo ment laat ik iemand toe tot mijn binnenkamer. Zo'n 90, 95 procent van mijn tekeningen heeft nooit een ander gezien." Laurie Cluitmans wilde dat zij in de Vleeshal ging exposeren. „Stel je voor, ik maak veel klein werk en op de presentatie voor de Kunstprijs had ik ook klein werk laten zien. En dan wordt me ver teld dat ik in de gotische Vleeshal mag exposeren. Ik in de Vleeshal, dacht ik dan. Geweldig, maar hoe blijft in die ruimte klein werk overeind?" In haar hoofd bouwde ze een in stallatie, waarin woorden en een binnenkamer huizen. Woorden kwamen van de tal van psalmver zen en teksten die Liesbeth uit haar hoofd heeft geleerd. 'Nacht hutje in de komkommerhof, de ti tel van de expositie, is ook één van de teksten. „Het komt uit Jesa- ja 1. In het hutje vind je een schuilplek waar je je terug kunt trekken van het rumoer van bui ten en waar je even kunt stil staan." De installatie kan als een teke ning gezien worden, waar de be zoeker doorheen kan lopen. Vanaf de ingang van de Vleeshal zie je een systeemplafond met een aan tal openingen. Vijf ladders leiden naar boven. Bovenaan gekomen wordt vanuit verschillend perspec tief naar een nieuwe ruimte geke ken. Daar zijn lichteffecten te zien die veroorzaakt worden door de meer dan duizend tot slingers uitgeknipte woorden. Ze zijn af komstig uit de bijbelteksten, die bij lichtbakken zijn weggelegd. Het is een lichtspel met woorden. Liesbeth bouwde in de hoogte een hutje. „Door in het hutje te zijn, ontstaat een nieuwe waar heid van woorden uit het verle den. Ook door een zeker toeval, want de woorden zijn verknipt en iedereen ziet er iets anders in." En werkt het woord niet meer ver lammend? „Daar is iets nieuws ge boren; ofwel daar is iets met het woord gedaan." Zie je da? Noe gaot dien ene sluusdeure open en strekjes den de zen." Me staon bie de sluuzen van 't Kanaol in Terneuzen. Precies vandaoge 'n weeke geleejen. 'n Schöóne zaoter- dagmiddag. De zonne schient en 'k dochten bie m'n eigen: „Schoon weertje vandaoge om 's een paor foto's te gaon maoken." Dat 'aon nii allêêne gedocht, 'n Echtpaor mee drie kinders staot ook te kieken. „Wat zit 'r in die boot pappa?", vraagt 'n jongen van ongeveer tien jaar. Nog vóó z'n vaoder maor iets kon zeggen, begint 'r 'n belletje rienkelen. „Noe gaot de brugge dichte", zegt hij. Inderdaad nao een paor tellen gaot de slagboom nao beneejen en even de laoter gaot de brugge nao boven. Twêê sleepbööten lig gen voo de Rio Tamara. „Ik denk", zegt de vader tegen Jayson, „dat er ijzererst in de boot zit." Ik lóöpen wa vèder om 'n foto te maoken van dien ertstanker en de sleepboot. Ik zou gèrn de naome van de sleper op m'n foto willen kriegen. „De Braakman", 'êêt die. De Braakman, dienk 'k, daor is nii vee mêêr van over. De mééste boerderiejen zinnen afgebroken en zelfs de naome van 't recraea- tiepark is foetsie. Marina Beach. Vóór op de tanker staon twêê mannen. Mee van die oranjekleu rige veiligheidsvesten an. En ielk mee 'n helm op. Eén van de man- Voor de gesproken rubriek zie www.pzc.nl/streektaal nen 'oudt 'n mobieltje of zoiets in z'n 'annen. „Die man praat met de kapitein van de sleepboot", zegt de pappa van Jayson. „In 't Engels." De tanker schuuft deu de sluuze, recht in 't Kanaol. „Rio Tamara", leest ze. „In groep vier zit een meisje dat ook Tamara heet. Dat ga ik maandag tegen d'r zeggen." Ik löópen vèder om nog 'n paor fo to's te maoken. De man mee z'n mobieltje staot nog altied mao op de punt van de gróöte grieze tan ker. Noe is tie 'êêl goed te zien. Vanwege da vest allicht. En onder z'n witte helm, fladderen z'n zwarte krullen in de wind. Die kiek 's naor ons en zwaoit. „Zó 'aon 'k die kérel moeten nemen, toen die zwaoiende", docht ik bie m'n eigen. „Dan was 't 'n schóóne foto gewist." Onwillekekeurig moest ik terug- dienken an vroeger, toen 'k in Ter- neuzen nao de middelbaore schoole goeng. Toen mosten me ook nogal 's wachten voo de brug ge. Jao, je kon rondriejen, mao daor 'aon me meestal géén zinne in. „Laot ons mao wachten", zei- jen me dan, „dan kommen me mao wa laoter op schoole." Mao mêêstal viel da mee. In ons óögen dan ee. 't Stak toen nii op 'n kwar- tierje. En noe ook nie ee. Bie de sluuzen is ommerst altied wel iets te zien en dan vliegt de tiid. Ook vorige weeke zaoterdag. En toen 'k thuuskwam, 'ieng m'n dekbed lekker in de zonne. „Da's wat anders dan een paor weeken geleejen, toen 'k ook mee schóón weer vertrok om te gaon fietsen. Gelukkig kon 'k onderweg nog wat schuulen. Mao toen 'k thuus kwam druppende 't waoter uut m'n dekbed. ZATERDAG 24 JANUARI 2015 Labeur vindt de woorden door Edith Ramakers Liesbeth Labeur werkt aan haar installatie 'Nachthutje in de komkommerhof in de Vleeshal. De opening van de expositie is vandaag, foto Lex de Meester 'Nachthutje in de komkommerhof van Liesbeth Labeur, van 25 januari tot en met 29 maart in De Vleeshal, Markt, Middelburg. Opening: vandaag om 17.00 uur. Curator Laurie Cluitmans maakte eer der onder andere tentoonstellingen voor De Fabriek in Eindhoven in het kader van 'Artist versus Curator' met kunstenaar Wijnand de Jonge en maakte met Arnisa Zeqo de groeps tentoonstelling 'He Disappeared into Complete Silence: Rereading a Single Artwork by Louise Bourgeois'. Liesbeth Labeur maakte ook een publicatie voor de tentoonstelling 'Nachthutje in de komkommerhof, met medewerking van Laurie Cluitmans, Margaretha Christina de Jong, schrijfster Franca Treur en Fred van Lieburg, hoogleraar geschiedenis van het Ne derlandse protestantisme aan de VU. De professor noemde eerder Franca Treur, de Vlissingse Lilian Janse (eerste vrouw in Nederland die voor de SCP in een raad zitting nam) en Liesbeth Labeur in één adem in een lezing over de stille revolutie die gaande is in SCP-kringen. Alle drie doen van zich spreken. Zondag van 12.00-14.00 uur presenteert De Vleeshal nieuwe boeken van Francesco Arena, Ida Ekblad, Kees Goudzwaard, Liesbeth Labeur, Mark Manders, Mare Nagtzaam, Mandia Reuter en Kees Wijker. door Rinus Willemsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43