36 ZEELAND ONDERZEEBOTEN Damen heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze onderzeeboten wil bouwen. Nu het bedrijf gaat samenwerken met Saab/Kockums is een belangrijke stap gezet om de order binnen te slepen voor de vervanging van vier onderzeeërs van de Walrus-klasse. Niet alleen rondom het hoofdkantoor van Damen Schelde Naval Shipbuil ding wordt flink aan de weg getim merd. Directeur Hein van Ameijden van de Vlissingse werf vliegt dit weekend naar het Zweedse Malmö om maandag het glas te heffen op de samenwerking met Saab en - met een beetje geluk - op een uiterst succes volle toekomst in de bouw van onderzeeboten. Eindelijk is het zover, moeten ze bij Damen den ken. Want tot voor de Tweede Wereldoorlog bouwde de Schelde in Vlissingen de meeste Ne derlandse onderzeeboten. Na de oorlog is dat werk verplaatst naar de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Damen droomt al langer van de bouw van onderzeeboten. Want het is een mooie aanvulling op wat de succesvolle botenbouwer al doet. Maar hoe een plekje te veroveren in de we reld van de onderzeeërs heeft wat hoofdbrekens gekost. „Er zijn verschillende werven goed in het bouwen van onderzeeboten", zegt Van Ameijden. „Maar dat zijn doorgaans óf werven die het van een ander hebben geleerd óf concurrenten op het gebied van oppervlakteschepen. En dat wil ik bei de niet." En ineens was daar het spreekwoordelijke geluk bij een ongeluk. In de zomer nam Saab de Zweed se onderzeebootwerf Kockums in Malmö over. De voormalige staatswerf is in 2004 verkocht aan de Duitse werf HDW (tegenwoordig TKMS) in de hoop dat werk vanuit Duitsland naar Zweden zou vloeien. Maar dat is niet gebeurd. Nu de werf in handen is van Saab, verandert de wereld totaal. „Saab is een grote speler op defensie gebied, met name in vliegtuigen en defensie-elek- tronica. Maar ze hebben nog geen ervaring met scheepsbouw. We kunnen elkaar dus iets breng en", zegt Van Ameijden overtuigd. De bedrijven beginnen de eerste verkenningen in oktober 2014 en komen heel snel tot een deal. „Ik had ook behoefte om snel te gaan, omdat de be sluitvorming in Nederland over de vervanging van de vier onderzeeërs van de Walrus-klasse in volle gang is. Ik wilde in elk geval aan de Neder landse overheid duidelijk maken dat de bouw van onderzeeboten in Nederland een optie is." Het kabinet zal de Tweede Kamer voor de zomer voorstellen om de onderzeeboten te vervangen. Duidelijk is nu al dat een Kamermeerderheid dat zal steunen. Damen en Saab hopen dat zij de op dracht van defensie zullen krijgen om de schepen te bouwen. „Ik hoop wel dat er uiteindelijk ge noeg geld zal zijn voor het vervangen van de vier onderzeeboten door vier nieuwe." Hoe de nieuwe onderzeeboten eruit komen te zien is nog niet duidelijk. Van Ameijden ver- moedt dat het geen standaard ontwerp wordt. „De Nederlandse onderzeedienst werkt - anders dan veel andere - mondiaal. Dat betekent dat je een boot nodig hebt die ver kan varen. De boten van de Walrus-klasse zijn voor niet-nucleaire boten heel groot. Plat gezegd komt het erop neer dat ze uitvaren in Den Helder, onder water gaan en na een maand of drie weer bij Den Helder bovenko men." Dat vereist bijzondere techniek. En die is door de samenwerking met Saab/Kockums nu binnen handbereik. Niet voor niets staan Zweedse onder zeeërs bekend om hun moeilijke detecteerbaar heid. Dat heeft grotendeels te maken met de ge ruisloze voortstuwing. Waar traditioneel gebruik werd gemaakt van elektrische voortstuwing op batterijen, heeft Saab een unieke techniek om langdurig onder water te varen: de luchtonafhan- kelijke voortstuwing. Ofwel: varen op hete lucht. „Dat kan op een aantal manieren", weet Van Ameijden. „Een veel gebruikte methode is het ge bruik van brandstofcellen. Die worden gevoed met waterstofgas. Een dergelijke tank is ongelofe lijk explosief en dus gevaarlijk. De Zweden doen het anders. Zij verhitten lucht door diesel te ver branden. De hete lucht drijft de motor aan. Een ge ruisloze en veilige methode. Alleen de Zweedse en Japanse onderzeeërs beschikken over die bij zondere techniek. En de Japanners alleen omdat ze een licentie van de Zweden hebben." Zweedse schepen staan bovendien bekend om hun robuustheid. „De Zweedse marine is mis schien wel de enige die standaard haar onderzee boten schokproeven laat ondergaan door middel van dieptebommen. Dat moet je ook maar durven. Het is de spreekwoordelijke Zweedse kwaliteit." Het bouwen van een onderzeeboot is complexer dan van een oppervlakteschip, verzekert Van Ameijden. „Een onderzeeboot zweeft in neutrale toestand, zodat je hem met een klein beetje lucht erbij kunt laten stijgen en met een klein beetje lucht eruit kunt laten dalen. Dat betekent dat je een heel precieze gewichtsbeheersing moet heb ben. Dus als je iets voorin de boot verandert, moet je kijken of je ook niet achterin de boot iets moet veranderen. Dat luistert buitengewoon nauw en dat betekent dat we veel meer moeten doorreke nen dan bij een oppervlakteschip, waar de toleran ties veel groter zijn." Als defensie de opdracht daadwerkelijk gunt aan Damen/Saab, moet een ontwerpploeg van 350 tot 450 man aan de slag. Afhankelijk van welke indus trieën en landen meedoen met het project, zal het werk her en der worden verdeeld. Dat maakt het ook lastig te voorspellen hoeveel banen er in Vlis singen bij komen. „Dat het een zeer positief effect zal hebben is zeker. Maar het hangt wel heel erg af hoe het werk wordt verdeeld." Van Ameijden gaat ervan uit dat de drukhuid in delen in Zweden zal worden gemaakt. „Het bin nenwerk komt op een enorm frame en wordt op een vrij laat moment als het ware naar binnen ge schoven." Het assembleren van de totale boot zal in Hal 2 op Vlissingen-Oost gebeuren. „Daar ga je van buiten af niet veel van zien. Een deel van de werf zal afge schermd worden en extra beveiligd." De Nederlandse en Noorse marine overleggen in tensief met elkaar of zij het project gezamenlijk kunnen doen. „Ik hoop ook dat we in staat zijn om de Noren te laten aansluiten. Daarmee wordt de serie een stukje groter en dat drukt de kosten." Als dit jaar met ontwerpen zou worden begon nen, begint de bouw over een jaar of vijf en ligt de eerste onderzeeër over tien jaar in het water. Wel licht dat er dan ergens op de romp in kleine let ters staat: made in Flushing, Zealand, The Nether lands. Onderzeeërs made in Flushing, Zealand door Jeffrey Kutterink Directeur Hein van Ameijden van Damen Schelde Na val Shipbuilding in Vlissingen. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 36