4 Sportschool is vervanging van bewegen 'Schoonmaakbedrijf mMA DIK b. v. DIK b. v. WERKEN 21 0118-461892 ril In De Uitdaging vertelt elke week iemand, aan de hand van vijf vragen over zijn of haar werk. Wat is het voor werk en wat is de grootste uitdagingVan daag: Michel Labeur, (medisch) fitnessinstructeur bij Fitness Fitaal in Vlissingen. foto Ruben Oreel Waaruit bestaat uw werk? Uit het begeleiden van mensen op het gebied van sport, beweging en lifestyle, op het niveau dat past bij hun doelen. Er komen veel mensen met medische klachten. Het gaat erom iedereen zo ver antwoord mogelijk te laten trainen. Uit eindelijk wil je mensen fitter maken en hun levenskwaliteit verbeteren. De sportschool is de vervanging geworden van bewegen. Hoe bent u in deze baan terechtgekomen? Ik wilde graag sportinstructeur worden in het leger en heb het CIOS gedaan. Maar ik heb vanaf mijn derde jaar diabe tes type 1, ik ben volledig insulineafhan- kelijk. En als je diabetes hebt, kun je niet in het leger. Toen ben ik geswitcht naar fitness. Eerst werkte ik als me disch fitnessinstructeur bij een fysiothe- DE UITDAGING rapeut, nu bij Fitness Fitaal. Waar haalt u de meeste voldoening uit? Uit de resultaten; als ik zie dat het beter gaat met mensen. Als ik na een jaar be geleiding aan iemand vraag hoe het gaat en die zegt 'het gaat goed!'. Het is vaak een gedragsverandering. Mensen kunnen soms dingen weer die ze zelf niet voor mogelijk hadden gehouden. Wat is het leukste aspect aan dit werk? De diversiteit: medisch fitness, gewoon fitness, voeding. En de groepslessen. Daarin kan ik ook veel eigen energie kwijt. Ik heb ook nog een eigen zaak, binnen Fitness Fitaal, als lifestyle coach en personal trainer. Dat is een verdie ping van mijn werk. Daarmee kan ik nog meer uit mensen halen. Wat is de grootste uitdaging in uw werk? Om volledig gefocust te blijven op waar je goed in bent en wat belangrijk is voor je klanten. Je bent misschien ge neigd steeds weer iets anders te gaan doen, maar daar moet je je niet door la ten afleiden. Je moet scherp blijven op kwalitatief goed werk en blijven doen wat het beste is voor je klanten; ieder een elke keer opnieuw het beste bie den. SCHOONMAAKBEDRIJF JANSMA DIK ver wegen zwaar. Er zijn klanten die per se niet willen dat het bureau wordt gedaan, doe dat dan ook niet. Vertrouwen speelt sowieso een grote rol in de branche. Denk aan de sleutel pandjes. Een opdrachtgever moet ervan op aan kunnen dat alleen de persoon komt die schoon maakt en dat die persoon ook alleen dat doet. „Schoonmaken is een dienstverlening, de kwali teit moet hoog zijn. Als een keertje de vaste me dewerker niet kan, dan gaat altijd een object leidster met de vervanger mee, want het is niet aan de klant om de details uit te leggen, die heeft een pakket gekocht om te ontzorgen. Als we een tijdelijke kracht inzetten, dan gaat er ook een ervaren kracht of objectleidster mee." Jansma Dik verzorgt periodiek de SVS-vakop- leiding Schoonmaak voor de eigen medewer kers om de kwaliteit en kennis te waarborgen. Een schoonmaakbedrijf plant het werk perio diek in, werkt methodisch, heeft kennis van materialen en middelen en het stelt de eigen medewerkers in staat om ongestoord hun eigen werkzaamheden uit te voeren. Dochter Esther Sierts-Jansma (34) uit Vlissingen: „Voor schoonmaken heb je gevoel, inzicht en kennis nodig. Twee handen is niet genoeg, het is een vak." ZATERDAG 24 JANUARI 2015 nr is een vak Schoonmaakbedrijf Jansma Dik BV is in 1983 ontstaan toen Emke Jansma-Dik een schoonmaakbedrijf met zes personeelsleden kon overnemen. Nog in dat zelfde jaar werd nog een schoon maakbedrijf met ook zes mensen overgeno men. In de beginjaren werden de zaken vanuit thuis geregeld, in 2006 stapte het bedrijf uit de betrekkelijke anonimiteit door zich in het huidige pand aan de Stroomweg 14 in Vlissin gen te vestigen. Op dat moment waren er toch al zo'n 60 men sen met een dienstverband, nu zijn het er 80 tot 90 waarvan de meesten een parttime be trekking van 8 tot 15 uur hebben. Jansma Dik levert ook de dienst van corveeërs die full time onder supervisie van de opdrachtgever grotere en zwaardere schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren. In het zomerseizoen is Jansma Dik zeer ac tief in recreatiewoningen. Jansma Dik heeft 75 vaste opdrachtgevers variërend van klein tot groot en voert daar naast veel eenmalige opdrachten uit. Bijvoor beeld bij de oplevering van een pand, het or ganiseren van toiletdames, vervanging van ei gen schoonmaakpersoneel en specialistisch werk zoals het conserveren van vloeren. Bron: Schoonmaakbedrijf Jansma Dik, Vlis singen. Single Hand Emke Jansma-Dik: „Al onze klanten ken ik. Onze medewerkers ken ik ook allemaal, het is belang rijk dat je ze waardeert en vertrouwen geeft." foto's Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21