Kitsch 6 WONEN GROENE VINGERS Romke van de Kaa In tuinen is meer te zien dan al leen planten. Dan doel ik op op al die Griekse amforen, wa- terspuwende pinguïns, blauw- geschilderde klapstoelen, oude koffiekannen, zinken wasteilen, afgedankte veilingkistjes, plastic egels waaraan je je schoenen kunt afvegen, rottende pompoenen op gammele tuinbanken en wilgente nen reigers, waarmee veel tuinen worden volgepropt. Door die over vloed aan brocante hebben veel tuinen meer weg van een rommel markt dan van een tuin. Planten zijn steeds vaker ondergeschikt. Het is moeilijk het moment aan te wijzen waarop de Grote Vertrut ting van de tuin begon. Het zal er gens in de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn geweest, toen de tuinenreizen per touringcar naar Engeland in zwang raakten. De meestbezochte en daardoor meest smaakbepalende tuin was Sissing- hurst, de beroemde tuin van Vita Sackville-West in het graafschap Kent. Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar die tuin staat vol met brocante. Heel dure brocante weliswaar, maar toch. Het toppunt van kitsch in die tuin is een bankje dat samengesteld is uit antieke Romeinse brokstuk ken. Bankje is misschien niet het juiste woord. Het is meer een an tieke troon. Het zitgedeelte wordt gevormd door een piepklein veld je loopkamille; zitkamille in dit ge val. Maar je mag er niet op zitten. Als elke bezoeker van Sissinghurst erop ging zitten, zou er al snel geen kamille over zijn. Daarom staat er in die kamille een bordje: PLEASE DO NOT SIT HERE, in ka- pitalen ja. Het behoedt je in ieder geval voor een natte kont. Ik wil maar zeggen: kitsch vind je tot in de hoogste kringen. Iedereen mag in zijn eigen tuin doen waar hij of zij zin in heeft. En het is gemakkelijk genoeg het geklungel van de doorsnee tuinier belachelijk te maken. Daarom neem ik ook een voorbeeld uit een wereldberoemde tuin, die te gen betaling door het publiek be zocht kan worden. Wie zijn tuin openstelt, vindt van zichzelf dat hij iets te tonen heeft en vraagt in direct om commentaar. En ik kan het niet helpen, maar de preten ties van Sissinghurst werken op mijn lachspieren. Maar ook langs de openbare weg valt heel wat te lachen. Want in navolging van de adellijke tuinbe- zitter wil ook de gewone man soms graag laten zien dat hij de nodige pretenties heeft. Volgens mij is dat de essentie van kitsch: het hebben of uitstralen van valse pretenties. Kitsch is niet het expo seren van een eerlijke pompoen op een eerlijke klapstoel. Het is veeleer de treurige poging een doorsnee-tuin op een kasteeltuin te doen lijken door middel van bolboompjes, buxushaagjes en misplaatste ornamenten. Beter, lichter, fijner: er zijn steeds meer producten die er voor zorgen dat ons thuisgevoel verbetert. Een duik in de trends. Al een slow juicer gekocht om de dag te beginnen met een groene smoothie? Staat de slimme weegschaal al klaar? Misschien zijn er plannen voor een rigoureuze voor jaarsschoonmaak of is de oven net aangezet via de smartphone. Alle maal zaken die passen in de huidige tijd. Althans, als we de trendwatchers mogen geloven. We zitten volgens hen in een tijd van optimisme, maar ook van verandering en onzekerheid. Daarop reageren we door van ons thuis een nog veiligere basis te ma ken. We worden steeds flexibeler in ons doen en laten. Dat moet ook wel, want de wereld om ons heen verandert razendsnel. Gezondheid Verplichtingen als het betalen van houder schapsbelasting voor de auto, een hoge hy potheek en het hebben van veel spullen voelen beklemmend. We werpen steeds meer ballast af door op te ruimen en din gen met elkaar te delen. Voorbeelden van deze sharing economy zijn talrijk. Zoals mi- nibibliotheken in de voortuin, zodat buurt genoten boeken van elkaar kunnen lenen, flexibele abonnementen voor bijvoorbeeld bloemen (bij het nieuwe BloomOn bepaal je zelf wanneer je een trendy boeket krijgt bezorgd) en het gebruik van de ladder van een buurtgenoot, waarmee we via een on line wijknetwerk in contact kwamen. Kopen we wel iets nieuws, dan kiezen we voor kwaliteit en ambachtelijkheid. Een product moet op zijn minst nuttig, duur zaam en van emotionele waarde zijn. Popu laire producten zijn best basics, ofwel: goed gemaakt en tijdloos. Belangrijker dan statussymbolen, is het ge voel dat we gezond en gelukkig zijn. Dat zien we terug in medische producten voor thuis, zoals lichttherapie tegen neerslach tigheid. Licht is sowieso een thema, doordat steeds meer mensen lijden aan slapeloosheid door het vele staren naar het blauwe licht van digitale schermpjes. Over een tijd dra gen we wellicht een sensor die bijhoudt hoe veel daglicht we krijgen. En wat te den ken van een Smart Body Analyzer (een slimme weegschaal), een actieve stoel zoals de Balance Stool van Darryl Agawin, een armbandje dat onze lichaamsactiviteit re gistreert: het is allemaal volstrekt geaccep teerd. Vaak delen we onze prestaties daar na met anderen via social media. Ook in de keuken speelt gezonder leven een grote rol. We drinken alleen koffie als het is gemaakt van de beste bonen. Op een 'slow' manier, want het ouderwetse koffie filter is terug. Eten bereiden we met aandacht en we den ken goed na over wat we in onze mond stoppen. Geen zin om na te denken over het weekmenu? Dan bieden services als Hello Fresh, een bezorgdienst van vers producten met bijbehorende gezonde re cepten, uitkomst. Uiteraard ook weer via een flexibel lidmaatschap. Thuis Wonen we nog zoals we willen? Hoe ziet onze toekomst eruit? Wat kan beter? Die vragen stellen steeds meer mensen zich zelf. Veranderingen in wetgeving spelen daarin een rol; als je langer thuis moet blij ven wonen of minder hulp krijgt als je ziek of gehandicapt bent, moet je zelf oplossin gen zoeken. Bijvoorbeeld Care Predict, een sensor om de pols, die registreert dat ie mand onwel wordt. Hulpmiddelen zien er niet langer medisch uit, maar gezellig. Tij dens Dutch Design Week werd in de expo sitie G/OUD veel (positieve) aandacht be steed aan de toekomst van ouder worden. Ook komen er steeds meer nieuwe samen levingsvormen waarin verschillende gene raties elkaar helpen en gezelschap houden. Single starters delen woningen met ande- Bankje in de tuin van Sissinghurst. Het goede THUISLEVEN door Suzanne Dijkstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50