Dizzieni Een jaar van aardse poëzie De grote oorlog in klein verhaal interview Met zingen is de liefde begonnen. Deze regel van Ilja Leonard Pfeijffer is het motto van de Poë zieweek 2015. N 18 DIZZIE De mooiste boeken ontdek je samen! THEO HAKKERT Zoals elke dag op de heiligenkalender is vergeven, zo gaat er geen week voorbij of die heeft een the ma gekregen. De week van de lentekriebels, de begraafplaats of de cateraar zelfs. Bij het lezen hebben het kin derboek en de Boekenweek hun stek veroverd, evenals de Maand van het Spannende Boek. En wat is het mooi om te zien dat de Poëzieweek, volgen de week weer, steeds serieuzer wordt genomen en daarmee de VSB Poëzieprijs en andersom. Dat valt af te leiden uit het aan tal bundels dat verschijnt. Kort voor juni, de Maand van het Spannende Boek, zijn de nieu we thrillers niet aan te slepen, in januari de poëzie niet. Niet alleen nieuwe bundels; bij Atlas Contact verscheen een prachtige uitgave van De gedich ten van Piet Gerbrandy, win naar van de Jan Campert-prijs voor de bundel Vlinderslag. Het wordt interessant te zien Opvallend veel dwarsverbanden tussen de vijf dichtbundels van VSB Poëzieprijs of Piet Gerbrandy ook de VSB Poëzieprijs ontvangt. In Vlinderslag dicht Gerbrandy naar cursieve stellingen toe. Op linkerpagina's in prozagedich ten, op de rechterpagina's in terzinen en kwatrijnen. Naar stellingen als: 'De kwaliteit van zwemwater is voorwerp van permanente zorg'. Met halver wege, ter ontregeling, een ver taling van een antieke dialoog. Hoe sterk Vlinderslag ook is Gerbrandy heeft bij de VSB be hoorlijke concurrentie. Wat opvalt aan de bundels op de shortlist is het grote aantal dwarsverbanden. Ik hoef niet eens te chargeren als ik beweer dat de vijf bundels gaan over het ontstaan en het basale en aardse van het leven en het dierlijke in verhouding tot het menselijke. De titel van de bundel van Alfred Schaffer vat het bondig samen: Mens dier ding. Met Ar chaïsch de dieren doelt Hester Knibbe op mensen. Sasja Jans sen liet een vacht op het om slag zetten en ze trekt haar spe cies aan: haar soort. Peter Verhelst durft, in Wij tota le vlam, in het groot naar de sterren te kijken en in het klei ne met warmte over intimiteit te dichten. 'Het is zo moeilijk je tedere dingen op een tedere manier te herinneren'. Geef hem de prijs. Europa heeft vorig jaar uitvoerig herdacht dat honderd jaar gele den de Eerste Wereldoorlog uit brak. Er verschenen mooie boe ken, zoals Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans. En nu, een maand na het herdenkingsjaar, krijgen we, als toetje voor goed ge drag, een piekfijne korte roman toegeschoven: 14 van de Franse schrijver Jean Echenoz. In 14 komt de oorlog niet geheel onaangekondigd, maar wel ruw en ongewenst, de rust verstoren in een dorpje in de Vendée, de streek onder Nantes. Anthime is boekhouder in een schoenenfa briek. Fietsend op een oude kape- laansfiets hoort hij in de verte de stormklok luiden. Storm in over drachtelijke zin: mobilisatie. Hoe Echenoz vervolgens be schrijft hoe de jongemannen van Anthime's generatie de kazerne in worden gezogen, aan de oefe ningen beginnen - met veel wijn na afloop - en uiteindelijk in de loopgraven belanden, is zo mooi gedaan. In milde, empatische stijl. Zo'n kleine gemeenschap laten spiegelen met zo'n groot conflict, prachtig gedaan. Net iets te vaak merkt Echenoz op dat alle dorpsjongens verwach ten snel weer thuis te zijn. 'Op tijd voor de septemberbestellin- gen', volgens Charles, de onderdi recteur van de schoenenfabriek met wie het minder goed afloopt dan hij had gedacht. Wat voor bijna iedereen geldt. De oorlog is nu eenmaal niet kieskeurig. Ran gen en standen tellen niet. Onder dit verhaal vertelt Echenoz dat andere. Van hoe het zit met Anthime en Charles en met de mooie Blanche. Vertelkunst van de bovenste plank. Maartje Wortel winnares BNG Literatuurprijs jjr en druilerige namiddag in Leiden. In de straat met misschien wel de hoogste kappersdichtheid van de wereld, houdt Ilja Leonard Pfeijffer (47) audiëntie. Hij is een paar dagen terug in de stad waar hij zo lang woonde, om te praten over Giro giro tondo, de sonnetten krans die hij maakte voor de Poëzieweek. Morgen vertrekt hij weer naar Genua. Daar is hij in de zomer van 2008 verzeild geraakt en gebleven. „Ik hoefde in Neder land steeds minder te dichten om dichter te zijn." In het café, aan een tafeltje naast de tap, zo kan hij makkelijk een Chouffe bestel len, verbaast hij zich dat het hem niet is opgevallen dat de Breestraat zo veel kap pers telt. Hij glimlacht beminnelijk als hem wordt gevraagd of zijn kracht in zijn haar zit. „Zoals Samson." Het heeft een reden dat hij lang haar heeft, zegt hij. „Ik heb een tijd gewoond aan de Kraaierstraat, in een hoekhuisje van een hofje op de begane grond. In die straat was een kapper. Het meisje van de kapper was een van de allermooiste meis jes van Leiden. Elke dag precies om één uur liep ze voor mijn raam om aan de overkant naar de supermarkt te gaan om daar een pakje melk en twee broodjes te halen. En elke dag om kwart over één liep ze weer terug langs mijn raam. Ik was helemaal verliefd op haar. Te verliefd om naar haar toe te gaan en mijn haar te laten knippen. Tegelijk zou het ook ver raad zijn geweest om naar een andere kap per te gaan." Hij haalt een hand door zijn haar en grinnikt. „En zo is het gekomen." Het staat hem goed. De liefde. Toen hem werd gevraagd om het geschenk voor de Poëzieweek te schrijven, was hij verheugd dat de liefde het thema van 2015 is. Ilja Leonard Pfeijffer maakte vijftien son netten die samen de rondedans van de liefde vormen. Giro giro tondo, een obsessie. „De liefde is een snelkookpan waarin je de dingen heel erg kunt uitvergroten." Hij had natuurlijk ook een ander onder werp kunnen kiezen om te zeggen wat hij wilde. „Maar nauwelijks een beter." Is 'Giro giro tondo' ook een korte kennisma king met de thematiek van Ilja Leonard Pfeijffer „Het gaat over de liefde, maar ook en mis schien meer nog over de verhouding tus sen fantasie en werkelijkheid; tussen feit en fictie. Speciaal in de liefde is het erg in teressant om te onderzoeken in hoeverre je grenzen kunt trekken tussen het beeld dat je in je hoofd creëert van de ander en de ander zoals die werkelijk is." Een van de redenen waarom hij zo is geïn- 7 teresseerd in fantasie en werkelijkheid, is dat het heel erg een thema van nu is, ver telt hij. „Een van de meest voor de hand liggende voorbeelden is hoe mensen zich voordoen op de sociale media. Mensen creëren een beeld van zichzelf. Op een ra re manier willen we heel graag dat alles echt en eerlijk is, tegelijkertijd is dat moeilijker dan ooit te realiseren. Wat is nog authentiek? Zo wordt bij reality tele visie de illusie gewekt dat je de pure, rau- Dizzie is hét online boekenplatform van deze krant en staat vol nieuws, re censies, interviews en informatie over boeken en schrijvers. Dizzie verbindt enthousiaste lezers met elkaar en hun favoriete boeken. Ga naar Dizzie.nl ROMAN door Theo Hakkert Jean Echenoz -14. Vertaling Martin de Haan. 121 blz. De Geus, 15,95 euro. BLOG Voor haar roman Ijstijd kreeg Maartje Wortel (32) gisteren de BNG Literatuurprijs. Jonge schrij vers komen daarvoor in aanmer king als er twee of meer prozawer ken op hun naam staan en ze niet eerder een grote prijs hebben ge wonnen. Ze kreeg de voorkeur bo ven Hanna Bervoets en Naomi Re- bekka Boekwijt. Wortel was recent te gast bij een talkshow in Nijme gen, waar ze vertelde dat ze niet op Facebook en Twitter zit. Merel Da- do was erbij. In haar blog op diz- zie.nl legt ze uit waarom de schrijf ster niet doet aan sociale media. door Marjon Kok De ware liefde is een illusie Giro giro tondo Ilja Leonard Pfeijffer Tijdens de Poëzie week (van 29-1 t/m 4-2) is het Poë- ziegeschenk gratis bij 12,50 euro aan poëziebundels foto Gelya Bogatishcheva GIRO GIRO TONDO.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18