Lage bijtelling blijft lonken 16 AUTO Nieuw logo voor gadgets van Jaguar Met virtual reality nieuwe Audi kiezen Collectie in Abarth 695 Biposto-stijl Seat test met 'lichaamsdelen' RIJTEST SUZUKI SWIFT 1.2 NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE FORD C-MAX PLUG-IN HYBRID SUZUKI SWIFT EN DE CONCURRENTEN Peugeot 208 Het is niet vreemd dat ruim twee jaar na de lancering in Amerika in eerste instantie al leen Nederland de beschikking krijgt over de plug-in hybride van de Ford C-Max. Deze ruim telijke auto levert vanwege het extra batterijpakket behoorlijk wat bagageruimte in en weegt 440 kilo meer! Er blijft maar 200 liter onder de rolhoes over. De achterbank neerklappen, le vert extra volume op, maar van een vlakke laadvloer is bij lan ge na geen sprake. Voor vijf in zittenden blijft de functionali teit wel volledig behouden. Onder de neus ligt een uiterst traditionele 2.0 liter benzine motor, die in perfecte harmo nie samenwerkt met een elek tromotor. De elektronica regelt alles nauwgezet. In de praktijk komt de C-Max puur elektrisch 35 tot 40 kilo meter ver. Daarna functioneert de auto als een normale hybri de. De enige echte reden waar om de zakelijke rijder voor de ze auto zal kiezen, is de 7 pro cent bijtelling die in het voor uitzicht wordt gesteld. De prijs: 34.995 euro. In de autowereld gaat het vooral om 'nieuw' en 'zuinig'. Bestaande mo dellen, zoals de recent herziene Suzuki Swift, worden daardoor soms ietwat tekortgedaan. De Suzuki Swift vormt een mooi tussenmaatje. Zijn lengte van 3,85 meter plaatst de hatchback tus sen de auto's uit het compacte A-segment en het merendeel van de nieuwe model len uit het grotere B-segment. De vormgeving zorgt voor een sterke uitstraling en lijkt op de Mi ni geïnspireerd. De wijzigingen die Suzuki recent aan de Swift doorvoerde, hebben daar niets aan veranderd. Officieel meldt de prijslijst nog één driedeursva- riant, de verdere keuze bestaat louter uit vijfdeursuitvoeringen. Suzuki borduurt voort op ver trouwde techniek, maar pakt de auto motorisch aan. Het doel daar van is het bestaande model de concurrentie te laten bijbenen. Voorin blijft een 1.2 viercilinder, die echter werd teruggestuurd naar de ontwikkelingsafdeling. De opdracht was helder: maak de motor zuiniger. Het resultaat is een iets afgenomen vermogen tot 90 pk en een iets hoger koppel van 120 Nm bij een lager toerental van 4.400 toeren per minuut. Tijdens het rijden merkt de be stuurder daar niet zo veel van. De Swift spreidt redelijke prestaties tentoon, met een top van 165 kilo meter per uur en een acceleratie van 0 naar 100 in 12,3 seconden. Achter het stuur gezeten, voelt de Suzuki goed aan. De auto paart prestaties aan een goed afgestemd onderstel, waarmee wegoneffen- heden efficiënt worden opgevan gen. Het rijgedrag is zelfs licht sportief. Dat hangt deels samen met de compacte afmetingen. Maar de inzet was een lager brandstofverbruik. Dat komt in de praktijk uit op 1 op 14,2. Niet spraakmakend, gewoon netjes. De vormgeving van de binnen kant sluit keurig op de Europese smaak aan. Al valt aan de gebruik te materialen wel af te lezen dat het model al ruim vier jaar mee draait. Dat betekent dat moderne voorzieningen als een geïnte greerd navigatiesysteem niet tot de mogelijkheden behoren. Met de geboden binnenruimte kan de Swift zich redelijk meten met de langere concurrentie. De Suzuki levert echter in op bagage volume: met minimaal 211 liter aan de krappe kant. Ook na neer klappen van de achterbank is die ruimte (892 liter) niet royaal. Met een Swift die kleiner is dan de gemiddelde concurrent valt te leven als zich dat vertaalt in prijs. Met een vanafprijs van 14.999 eu ro voor de vijfdeurs blijkt er van een tussenmaat juist geen sprake. Suzuki Swift Bagage 211-892 liter, gewicht 945 kg. Benzi ne 1.2 liter, 90 pk. Van af 14.999 euro, Exclusi ve 17.199 euro. Hyundai i20 Bagage 326-1.042 liter, gewicht 955 kg. Benzi ne 1.2 liter, 84 pk. Van af 14.495 euro, i-Mo- tion 16.495 euro. Bagage 285-1.076 liter, gewicht 950 kg. Benzi ne 1.2 liter, 82 pk. Van af 15.090 euro, 1.2 Style 16.930 euro. Renault Clio Bagage 300-1.146 liter, gewicht 984 kg. Benzi ne 0.9 liter, 90 pk. Van af 14.790 euro, Night Day 17.390 euro. Hoofdprijs voor een tussenmaatje Precieze tests Seat. Abarth-collectie. foto's PR door Tony Vos Aan de buitenkant geven alleen typeplaatjes en het laadklepje blijk van de plug-in hybridetechniek, foto Louis Blom De Suzuki Swift behoudt zijn compacte en sportieve uitstraling, ondanks de technische update, foto's Automedia door Tony Vos Geen springende Jaguar, maar een nieuwe kleding- en gadgetlijn met de kop van het jachtdier. „Stoer, toegankelijk, betaalbaar en meer aansluitend op de huidige tijd", zegt Bert de Geyter van Jaguar. De lijn omvat onder meer een pet en iPhone-cover (beide 18 euro) en een mok (15 euro). De bestaan de artikelen met de springende Jaguar blijven leverbaar. Audi VR experience is een nieuwe stap in de integratie van digitale technologie in de verkoop van au to's. Klanten kunnen bij dealers via een virtual reality headset hun favoriete Audi-model tot in detail configureren, bekijken, virtueel achter het stuur plaatsnemen en zelfs in de kofferbak kijken. Audi is de eerste fabrikant die deze technologie toepast. Headset: modellen oproepen. Kleding, designartikelen en gad gets in de stijl van de Abarth 695 Biposto worden door het Italiaanse merk aangeboden als Capsule Col lection. Kleuren en details zijn in harmonie met de sportieve auto. De materialen zijn onder meer car bon en aluminium. Mannelijke en vrouwelijke fans van de Abarth vin den in de collectie (horloge, zonne bril, shirt) wel iets van hun gading. De kans op ernstig letsel bij onge vallen met 20 procent verlagen: dat is het doel van tests die Seat- ingenieurs dagelijks uitvoeren. Om dat zo getrouw mogelijk te doen, werken ze met nagebootste delen van het menselijk lichaam als be nen, heup en hoofd. De inzet moet leiden naar het helemaal voorko men van verwondingen bij bestuur ders, passagiers en voetgangers. Nieuwe Jaguar-artikelen. 1-t tOn ABAfïTW 6SS C1P03T0 SUNGLASSES'-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16