Lage bijtelling blijft lonken
16 AUTO
Nieuw logo voor
gadgets van Jaguar
Met virtual reality
nieuwe Audi kiezen
Collectie in Abarth
695 Biposto-stijl
Seat test met
'lichaamsdelen'
RIJTEST SUZUKI SWIFT 1.2
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE FORD C-MAX PLUG-IN HYBRID
SUZUKI SWIFT EN DE CONCURRENTEN
Peugeot 208
Het is niet vreemd dat
ruim twee jaar na de
lancering in Amerika
in eerste instantie al
leen Nederland de beschikking
krijgt over de plug-in hybride
van de Ford C-Max. Deze ruim
telijke auto levert vanwege het
extra batterijpakket behoorlijk
wat bagageruimte in en weegt
440 kilo meer! Er blijft maar
200 liter onder de rolhoes over.
De achterbank neerklappen, le
vert extra volume op, maar van
een vlakke laadvloer is bij lan
ge na geen sprake. Voor vijf in
zittenden blijft de functionali
teit wel volledig behouden.
Onder de neus ligt een uiterst
traditionele 2.0 liter benzine
motor, die in perfecte harmo
nie samenwerkt met een elek
tromotor. De elektronica regelt
alles nauwgezet.
In de praktijk komt de C-Max
puur elektrisch 35 tot 40 kilo
meter ver. Daarna functioneert
de auto als een normale hybri
de. De enige echte reden waar
om de zakelijke rijder voor de
ze auto zal kiezen, is de 7 pro
cent bijtelling die in het voor
uitzicht wordt gesteld. De
prijs: 34.995 euro.
In de autowereld gaat
het vooral om 'nieuw' en
'zuinig'. Bestaande mo
dellen, zoals de recent
herziene Suzuki Swift,
worden daardoor soms
ietwat tekortgedaan.
De Suzuki Swift
vormt een mooi
tussenmaatje.
Zijn lengte van
3,85 meter plaatst
de hatchback tus
sen de auto's uit
het compacte A-segment en het
merendeel van de nieuwe model
len uit het grotere B-segment.
De vormgeving zorgt voor een
sterke uitstraling en lijkt op de Mi
ni geïnspireerd. De wijzigingen
die Suzuki recent aan de Swift
doorvoerde, hebben daar niets
aan veranderd. Officieel meldt de
prijslijst nog één driedeursva-
riant, de verdere keuze bestaat
louter uit vijfdeursuitvoeringen.
Suzuki borduurt voort op ver
trouwde techniek, maar pakt de
auto motorisch aan. Het doel daar
van is het bestaande model de
concurrentie te laten bijbenen.
Voorin blijft een 1.2 viercilinder,
die echter werd teruggestuurd
naar de ontwikkelingsafdeling.
De opdracht was helder: maak de
motor zuiniger. Het resultaat is
een iets afgenomen vermogen tot
90 pk en een iets hoger koppel
van 120 Nm bij een lager toerental
van 4.400 toeren per minuut.
Tijdens het rijden merkt de be
stuurder daar niet zo veel van. De
Swift spreidt redelijke prestaties
tentoon, met een top van 165 kilo
meter per uur en een acceleratie
van 0 naar 100 in 12,3 seconden.
Achter het stuur gezeten, voelt de
Suzuki goed aan. De auto paart
prestaties aan een goed afgestemd
onderstel, waarmee wegoneffen-
heden efficiënt worden opgevan
gen. Het rijgedrag is zelfs licht
sportief. Dat hangt deels samen
met de compacte afmetingen.
Maar de inzet was een lager
brandstofverbruik. Dat komt in
de praktijk uit op 1 op 14,2. Niet
spraakmakend, gewoon netjes.
De vormgeving van de binnen
kant sluit keurig op de Europese
smaak aan. Al valt aan de gebruik
te materialen wel af te lezen dat
het model al ruim vier jaar mee
draait. Dat betekent dat moderne
voorzieningen als een geïnte
greerd navigatiesysteem niet tot
de mogelijkheden behoren.
Met de geboden binnenruimte
kan de Swift zich redelijk meten
met de langere concurrentie. De
Suzuki levert echter in op bagage
volume: met minimaal 211 liter
aan de krappe kant. Ook na neer
klappen van de achterbank is die
ruimte (892 liter) niet royaal.
Met een Swift die kleiner is dan
de gemiddelde concurrent valt te
leven als zich dat vertaalt in prijs.
Met een vanafprijs van 14.999 eu
ro voor de vijfdeurs blijkt er van
een tussenmaat juist geen sprake.
Suzuki Swift
Bagage 211-892 liter,
gewicht 945 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 90 pk. Van
af 14.999 euro, Exclusi
ve 17.199 euro.
Hyundai i20
Bagage 326-1.042 liter,
gewicht 955 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 84 pk. Van
af 14.495 euro, i-Mo-
tion 16.495 euro.
Bagage 285-1.076 liter,
gewicht 950 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 82 pk. Van
af 15.090 euro, 1.2
Style 16.930 euro.
Renault Clio
Bagage 300-1.146 liter,
gewicht 984 kg. Benzi
ne 0.9 liter, 90 pk. Van
af 14.790 euro, Night
Day 17.390 euro.
Hoofdprijs voor
een tussenmaatje
Precieze tests Seat. Abarth-collectie. foto's PR
door Tony Vos
Aan de buitenkant geven alleen typeplaatjes en het laadklepje blijk
van de plug-in hybridetechniek, foto Louis Blom
De Suzuki Swift behoudt zijn compacte en sportieve uitstraling, ondanks de technische update, foto's Automedia
door Tony Vos
Geen springende Jaguar, maar een
nieuwe kleding- en gadgetlijn met
de kop van het jachtdier. „Stoer,
toegankelijk, betaalbaar en meer
aansluitend op de huidige tijd",
zegt Bert de Geyter van Jaguar.
De lijn omvat onder meer een pet
en iPhone-cover (beide 18 euro)
en een mok (15 euro). De bestaan
de artikelen met de springende
Jaguar blijven leverbaar.
Audi VR experience is een nieuwe
stap in de integratie van digitale
technologie in de verkoop van au
to's. Klanten kunnen bij dealers via
een virtual reality headset hun
favoriete Audi-model tot in detail
configureren, bekijken, virtueel
achter het stuur plaatsnemen en
zelfs in de kofferbak kijken. Audi
is de eerste fabrikant die deze
technologie toepast.
Headset: modellen oproepen.
Kleding, designartikelen en gad
gets in de stijl van de Abarth 695
Biposto worden door het Italiaanse
merk aangeboden als Capsule Col
lection. Kleuren en details zijn in
harmonie met de sportieve auto.
De materialen zijn onder meer car
bon en aluminium. Mannelijke en
vrouwelijke fans van de Abarth vin
den in de collectie (horloge, zonne
bril, shirt) wel iets van hun gading.
De kans op ernstig letsel bij onge
vallen met 20 procent verlagen:
dat is het doel van tests die Seat-
ingenieurs dagelijks uitvoeren. Om
dat zo getrouw mogelijk te doen,
werken ze met nagebootste delen
van het menselijk lichaam als be
nen, heup en hoofd. De inzet moet
leiden naar het helemaal voorko
men van verwondingen bij bestuur
ders, passagiers en voetgangers.
Nieuwe Jaguar-artikelen.
1-t tOn ABAfïTW 6SS C1P03T0
SUNGLASSES'-