Spectra is toe aan de derde voorronde in de Klomp Meer dan de cliché hippies UIT 3 een belangrijke opstap kan zijn en kansen biedt op een glansrijke carrière. Geert van Oorschot viel als 14-jarige sing er-songwriter al op door de ongekunstelde ei gen liedjes. Hij vond daarin een eigen stijl met als belangrijkste kenmerk een positieve en zonnige uitstraling. Met zijn groep The Chiefs veroverde hij eind vorig jaar met zijn feel-good pop ook al tal van podia buiten de provincie. Datzelfde deed Steady New Sounds al een jaar eerder met een op Britse rock gebaseerd geluid. Een sound die ook al door 3FM is ontdekt en zich nog steeds ont wikkeld. De derde voorronde van Spectra levert opnieuw een mooi kijkje in de keu ken van de actuele Zeeuwse pop. Vier aanstormende popacts gaan vrijdag 23 janua ri in Popcentrum De Klomp in Ovezande strijden voor een fïnaleplek. Dat zijn nieuwkomers Rewind, Siruside en Blackroots en de al wat langer meedraaiende Clear Clamour. Tijdens het tellen van de pu- blieksstemmen en het beraad van de jury ko men nog eens twee Zeeuwse bands als spe cial act op het Spectra podium in de Klomp: Geert The Chiefs en Steady New Sounds. Zij hebben al eerder bewezen dat het project van de jongerenraad Borsele en De Klomp keer hebben we zo ontzettend hard doorgewerkt in de herfstva kantie en in de kerstvakantie. Dat resultaat is er echt vanaf te zien." Provoost tekent samen met haar vaste choreografen Jolanda Lou- werse (haar dochter) en Jeff Mal- jers voor het overgrote deel van het programma. Daarnaast is er de jazzdans 'The water of life' van gastchoreografen Jorge Vazquez en Igor Barberic. De strekking van het verhaal daarin is: Alles be gint met schoonheid, maar hoe vergankelijk is dat en wat te doen met de dreiging van ongeneeslij ke ziekten? Naast jazzdans onderscheidt Dan ce Center Dazzle zich met tap dans. „Dat is wellicht niet zo'n ge bruikelijk onderdeel, maar wij hebben toch zo'n vijftig enthou siaste beoefenaars, waaronder ook een aantal jongeren", zegt Pro voost. De tapdansers manifeste ren zich al vrij vroeg in de voor stelling. Na de openingsdans 'Zie- la' in Afrikaanse sfeer staat 'Tap Intermezzo' op het programma en even later manifesteert de ge hele tapgroep zich met 'Soulman' op muziek van The Blues Brothers. Provoost houdt van een emotione le opbouw. Dit keer heeft ze er voor gekozen dat niet verspreid over het totale programma te doen, maar zowel in het deel voor als na de pauze van luchtig gelei delijk naar de dansante verbeel ding van steeds diepere emoties te gaan. Zo begint het tweede deel met het 'Mad House Project' door groep 8-leerlingen en brug klassers in een choreografie van Provoost en Maljers samen. Voor het stuk 'Passengers' liet Pro voost zich inspireren door hoe mensen elkaar in grote steden, bij voorbeeld New York, passeren. „Mensen gaan elkaar onbewogen voorbij, duidelijk hun grens bewa kend. Toch steken ze soms voor zichtig hun voelsprieten uit in het zoeken naar contact met de ander. Dit stuk is een reprise, dus gemaakt langs het frame van toen, maar met de dansers van nu en met nieuwe inbreng van JefF', vertelt Provoost. Aan het slotstuk 'Asylum' ligt voor Maljers een beklemmende belevening na het zien van een film ten grondslag. Hij wist met deze choreografie artistiek vorm te geven aan zijn persoonlijke emoties. Aan de voorstelling doen in totaal 85 dansers mee. Na de voorstel ling zaterdagavond is er een after party met als thema 'Horror'. De bezoekers kunnen zich daarbij door het grime-team van Dazzle laten schminken. Voor velen roept het zinne tje 'onder de groene he mel' direct herinneringen op aan de roerige periode eind jaren zestig/begin jaren zeven tig. Met als een van de kenmer ken de liedjes van Boudewijn de Groot en Lennaert. Die liedjes staan centraal in de musical 'On der de groene hemel' die zater dag te zien is in het Scheldethea- ter in Terneuzen. Wie jaren zes tig zegt, zegt hippies. „Je ont komt niet aan dat beeld",zegt hoofdrolspeler René Van Koot- en (42). „Maar het moet niet ka rikaturaal worden. Het mooie is dat een flink aantal songs van Boudewijn de Groot en Len naert Nijgh die tijd heel goed ty peren. Dus is het leuk om de muziek te koppelen aan die tijd, maar ook aan de gebeurtenissen van toen in Amsterdam. Met de blik van nu. We willen niet bele rend doen, maar die tijd hoeft ook niet geïdealiseerd te wor den." Van Kooten speelt in 'On der de groene hemel' de rol van Jimmy. „De verteller van het stuk en daarnaast speel ik aller lei andere rolletjes. Ik ben als het ware het ongeboren kind dat uit alle macht probeert zijn ouders bij elkaar te brengen." Die ouders, de vrijgevochten kunstenaar Berend en de ijveri ge gymnasiaste Barbara, komen uit zulke verschillende milieus dat dat nog niet één, twee, drie geregeld is. Zij komt van het keu rige Haarlem naar Amsterdam en wordt verliefd op haar tegen pool, hij streeft als echte hippie naar totale vrijheid. „Ik moet dus best wat toeren uithalen, ja", zegt Van Kooten lachend. Muzikaal leider van deze produc tie - en de oudste zoon van Bou dewijn - Marcel de Groot (50) is een kind van twee hip- pie-ouders. „Ik heb flarden her inneringen uit die tijd, ik kan me sferen en geuren herinne ren. Maar hoe de wereld er voor stond? Die summer of love is mij ontgaan. Er hingen wel aller lei walmen in huis, wierook en zo. En tot mijn dertiende had ik haar tot op mijn schouders." Voor Marcel de Groot betekent 'Onder de groene hemel' een omslag. De afgelopen jaren toer de hij met zijn vader het land rond, nu speelt hij dezelfde lied jes als voorheen, maar in een to taal andere setting. „Ik vind dat wel spannend. Leuk om dat met twee muzikanten te doen die niet uit de cirkel rond mijn va der komen. Zij zijn heel onbe vangen, dat kan een heel mooi en ander geluid opleveren." De Groot groeide op met een vader die tegelijkertijd een publiek persoon was. „Met name vroe ger waren de meningen en oor delen over hem niet van de lucht en dat kreeg ik allemaal mee. Dat ik nog steeds van zijn liedjes houd, bewijst overigens wel de tijdloosheid ervan. En hoe Lennaert schreef is gewoon nog steeds bewonderenswaar dig mooi." DONDERDAG 22 JANUARI 2015 The Steady New Sounds, Spectra lag aan de basis van hun carrière. door René de Dreu Spectra begint vrijdag 23 januari om 20.00 uur. De Entree in De Klomp is gratis. vrije loop Zat. 24 jan., 20.00 u., zon. 25 jan.15.00 u, Schouwburg, Middelburg. Scène in de repetitie bij Dance Center Dazzle voor de voorstellingen in de Schouwburg Middelburg. foto Lex de Meester Sophie Veldhuizen en Thomas Cammaert in 'Onder de groene hemel'. foto Paul Posse door Rinske Wels Zaterdag 24 januari, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43