Spectra is toe aan de derde
voorronde in de Klomp
Meer dan de cliché hippies
UIT 3
een belangrijke opstap kan zijn en kansen
biedt op een glansrijke carrière.
Geert van Oorschot viel als 14-jarige sing
er-songwriter al op door de ongekunstelde ei
gen liedjes. Hij vond daarin een eigen stijl
met als belangrijkste kenmerk een positieve
en zonnige uitstraling. Met zijn groep The
Chiefs veroverde hij eind vorig jaar met zijn
feel-good pop ook al tal van podia buiten de
provincie. Datzelfde deed Steady New
Sounds al een jaar eerder met een op Britse
rock gebaseerd geluid. Een sound die ook al
door 3FM is ontdekt en zich nog steeds ont
wikkeld.
De derde voorronde van Spectra levert
opnieuw een mooi kijkje in de keu
ken van de actuele Zeeuwse pop. Vier
aanstormende popacts gaan vrijdag 23 janua
ri in Popcentrum De Klomp in Ovezande
strijden voor een fïnaleplek.
Dat zijn nieuwkomers Rewind, Siruside en
Blackroots en de al wat langer meedraaiende
Clear Clamour. Tijdens het tellen van de pu-
blieksstemmen en het beraad van de jury ko
men nog eens twee Zeeuwse bands als spe
cial act op het Spectra podium in de Klomp:
Geert The Chiefs en Steady New Sounds.
Zij hebben al eerder bewezen dat het project
van de jongerenraad Borsele en De Klomp
keer hebben we zo ontzettend
hard doorgewerkt in de herfstva
kantie en in de kerstvakantie. Dat
resultaat is er echt vanaf te zien."
Provoost tekent samen met haar
vaste choreografen Jolanda Lou-
werse (haar dochter) en Jeff Mal-
jers voor het overgrote deel van
het programma. Daarnaast is er
de jazzdans 'The water of life' van
gastchoreografen Jorge Vazquez
en Igor Barberic. De strekking
van het verhaal daarin is: Alles be
gint met schoonheid, maar hoe
vergankelijk is dat en wat te doen
met de dreiging van ongeneeslij
ke ziekten?
Naast jazzdans onderscheidt Dan
ce Center Dazzle zich met tap
dans. „Dat is wellicht niet zo'n ge
bruikelijk onderdeel, maar wij
hebben toch zo'n vijftig enthou
siaste beoefenaars, waaronder ook
een aantal jongeren", zegt Pro
voost. De tapdansers manifeste
ren zich al vrij vroeg in de voor
stelling. Na de openingsdans 'Zie-
la' in Afrikaanse sfeer staat 'Tap
Intermezzo' op het programma
en even later manifesteert de ge
hele tapgroep zich met 'Soulman'
op muziek van The Blues
Brothers.
Provoost houdt van een emotione
le opbouw. Dit keer heeft ze er
voor gekozen dat niet verspreid
over het totale programma te
doen, maar zowel in het deel voor
als na de pauze van luchtig gelei
delijk naar de dansante verbeel
ding van steeds diepere emoties
te gaan. Zo begint het tweede
deel met het 'Mad House Project'
door groep 8-leerlingen en brug
klassers in een choreografie van
Provoost en Maljers samen.
Voor het stuk 'Passengers' liet Pro
voost zich inspireren door hoe
mensen elkaar in grote steden, bij
voorbeeld New York, passeren.
„Mensen gaan elkaar onbewogen
voorbij, duidelijk hun grens bewa
kend. Toch steken ze soms voor
zichtig hun voelsprieten uit in
het zoeken naar contact met de
ander. Dit stuk is een reprise, dus
gemaakt langs het frame van
toen, maar met de dansers van nu
en met nieuwe inbreng van JefF',
vertelt Provoost.
Aan het slotstuk 'Asylum' ligt
voor Maljers een beklemmende
belevening na het zien van een
film ten grondslag. Hij wist met
deze choreografie artistiek vorm
te geven aan zijn persoonlijke
emoties.
Aan de voorstelling doen in totaal
85 dansers mee. Na de voorstel
ling zaterdagavond is er een after
party met als thema 'Horror'. De
bezoekers kunnen zich daarbij
door het grime-team van Dazzle
laten schminken.
Voor velen roept het zinne
tje 'onder de groene he
mel' direct herinneringen
op aan de roerige periode eind
jaren zestig/begin jaren zeven
tig. Met als een van de kenmer
ken de liedjes van Boudewijn de
Groot en Lennaert. Die liedjes
staan centraal in de musical 'On
der de groene hemel' die zater
dag te zien is in het Scheldethea-
ter in Terneuzen. Wie jaren zes
tig zegt, zegt hippies. „Je ont
komt niet aan dat beeld",zegt
hoofdrolspeler René Van Koot-
en (42). „Maar het moet niet ka
rikaturaal worden. Het mooie is
dat een flink aantal songs van
Boudewijn de Groot en Len
naert Nijgh die tijd heel goed ty
peren. Dus is het leuk om de
muziek te koppelen aan die tijd,
maar ook aan de gebeurtenissen
van toen in Amsterdam. Met de
blik van nu. We willen niet bele
rend doen, maar die tijd hoeft
ook niet geïdealiseerd te wor
den." Van Kooten speelt in 'On
der de groene hemel' de rol van
Jimmy. „De verteller van het
stuk en daarnaast speel ik aller
lei andere rolletjes. Ik ben als
het ware het ongeboren kind
dat uit alle macht probeert zijn
ouders bij elkaar te brengen."
Die ouders, de vrijgevochten
kunstenaar Berend en de ijveri
ge gymnasiaste Barbara, komen
uit zulke verschillende milieus
dat dat nog niet één, twee, drie
geregeld is. Zij komt van het keu
rige Haarlem naar Amsterdam
en wordt verliefd op haar tegen
pool, hij streeft als echte hippie
naar totale vrijheid. „Ik moet
dus best wat toeren uithalen,
ja", zegt Van Kooten lachend.
Muzikaal leider van deze produc
tie - en de oudste zoon van Bou
dewijn - Marcel de Groot (50) is
een kind van twee hip-
pie-ouders. „Ik heb flarden her
inneringen uit die tijd, ik kan
me sferen en geuren herinne
ren. Maar hoe de wereld er voor
stond? Die summer of love is
mij ontgaan. Er hingen wel aller
lei walmen in huis, wierook en
zo. En tot mijn dertiende had ik
haar tot op mijn schouders."
Voor Marcel de Groot betekent
'Onder de groene hemel' een
omslag. De afgelopen jaren toer
de hij met zijn vader het land
rond, nu speelt hij dezelfde lied
jes als voorheen, maar in een to
taal andere setting. „Ik vind dat
wel spannend. Leuk om dat met
twee muzikanten te doen die
niet uit de cirkel rond mijn va
der komen. Zij zijn heel onbe
vangen, dat kan een heel mooi
en ander geluid opleveren." De
Groot groeide op met een vader
die tegelijkertijd een publiek
persoon was. „Met name vroe
ger waren de meningen en oor
delen over hem niet van de
lucht en dat kreeg ik allemaal
mee. Dat ik nog steeds van zijn
liedjes houd, bewijst overigens
wel de tijdloosheid ervan. En
hoe Lennaert schreef is gewoon
nog steeds bewonderenswaar
dig mooi."
DONDERDAG 22 JANUARI 2015
The Steady New Sounds, Spectra lag aan de basis van hun carrière.
door René de Dreu
Spectra begint vrijdag 23 januari om 20.00 uur.
De Entree in De Klomp is gratis.
vrije loop
Zat. 24 jan., 20.00 u., zon. 25
jan.15.00 u, Schouwburg, Middelburg.
Scène in de repetitie bij
Dance Center Dazzle voor
de voorstellingen in de
Schouwburg Middelburg.
foto Lex de Meester
Sophie Veldhuizen en Thomas Cammaert in 'Onder de groene hemel'.
foto Paul Posse
door Rinske Wels
Zaterdag 24 januari, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.