Nederland verstookt veel kolen VN roePl °p tot. Binnenvaarttanker zat fout Matchfixing een fenomeen van alle tijden 12 en 13 Honderden banen erbij bij scheepswerf Damen in Vlissingen als het de nieuwe onderzeeërs voor de marine mag bouwen. stoppen executies 25 DONDERDAG 22 januari 2015 VLISSINGEN - Miljoenen manuren en honderden banen liggen in het verschiet in Vlissingen als Defen sie de nieuwe onderzeeboten laat bouwen door Damen Shipyards. Om die order binnen te slepen, heeft het bedrijf een belangrijke stap gezet. De Damen Shipyards Group gaat samenwerken met het Zweedse Saab. De Nederlandse overheid wil de vier huidige onderzeeërs in de Walrusklasse vervangen. Het kabi net neemt daarover naar verwach ting deze zomer een besluit. De Tweede Kamer bepaalt uiteinde lijk of Defensie de vier onder zeeërs mag bestellen. Met de bouw is 2,5 miljard euro gemoeid. „Wij moeten voor die order knok ken", zegt Hans Spaans van Da men Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. „Defensie streeft naar internationale samenwer king. Er wordt met allerlei landen gesproken. Geprobeerd wordt om samen onderzeeboten te kopen. Het idee is dat je de kosten voor zowel defensie als industrie om laag brengt. Als landen samenwer ken en dus geld inleggen, ver wachten ze ook dat hun industrie naar rato opdrachten krijgt. Dat heeft dus consequenties voor de verdeling van het werk." Dat werk gaat niet alleen naar Da men, maar naar meer bedrijven in het marinebouwcluster, zoals Tha- les. Hoeveel werk en banen de op dracht de Vlissingse werf precies gaat opleveren is dus nog niet te zeggen. „Als we de opdracht krij gen, zullen we veel (hoogopge leid) technisch personeel moeten aannemen. Ook zullen we veel werk gaan uitbesteden." De bedoeling is dat de assembla ge in Vlissingen gaat plaatsvin den. Damen Schelde denkt daar bij aan Hal 2 op Vlissingen-Oost. De werf hoeft daarvoor niet te worden uitgebreid. Wel zijn aan passingen nodig, denkt Spaans. Damen heeft met Saab een sterke combinatie. „Wij zijn goed in fre gatten bouwen en weten ook van onderzeeboten. Saab is goed in het bouwen van onderzeeboten en weet ook van het bouwen van fregatten. We denken dat beide bedrijven qua cultuur passen: technisch ambitieus en no-non- sense." Als Damen de opdracht krijgt, zal de eerste onderzeeër over tien jaar operationeel zijn. 2,5 miljard euro is geraamd als bedrag voor aankoop van de onderzeeërs Miljoenen manuren gaan zitten in de bouw De order moet honderden banen opleveren Greenpeace maakt zich zorgen. „Nederland is een van de landen met de meeste luchtvervuiling", zegt woordvoerder Willem Wis- kerke. Kolen gelden als de minst schone elektriciteitsbron. Het beleid in Europa is er juist op gericht de uitstoot te verminde ren. Om die doelstelling ook in Nederland handen en voeten te geven, werd in 2013 het Energie akkoord gesloten. Vooralsnog komt er niet veel van terecht. Een van de oorzaken is de lage kolen- prijs. Een tweede reden is dat er drie nieuwe centrales klaar staan om in gebruik genomen te wor den; één in Eemshaven en twee op de Maasvlakte. Die draaiden in 2014 proef. De kans is groot dat Nederland in 2015 nóg meer ko- lenstroom produceert. Energie Ne derland zegt dat verbetering op komst is, vanwege sluiting van vijf oude centrales in 2016. NEW YORK - Een hoge functiona ris van de Verenigde Naties roept Indonesië op geen executies meer uit te voeren. Dat liet minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken woensdag weten. De func tionaris deelt volgens Koenders de zorgen van Nederland over uit voering van de doodstraf in Indo nesië. Nederland bekijkt verdere stappen tegen Indonesië na de executie van de Nederlander Ang Kiem Soei afgelopen weekeinde. Editie: Walcheren Bewolkt met zon De schipper van de met styreen geladen tanker zat fout bij het ongeval dat vrijdagnacht plaatsvond op de Westerschelde. 257e jaargang nr. 18 Los nummer 1,95 Abonneeprijs 1,07 Damen aast op onderzeeboten door Jeffrey Kutterink Tekening van de Saab Kockums A26, het type dat mogelijk gaat dienen als basis voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten. Illustratie Felix Bimcewicz DESTELLING Reageer op pzc.nl Kadavers horen in de natuur zie pagina 22 en 23 UW MENING 330 reacties Het nieuwe leenstelsel is een slecht idee door Sander van Mersbergen DEN HAAG - Nooit verstookten Ne derlandse energiebedrijven meer kolen dan in 2014. In de eerste drie kwartalen werd in centrales ruim zeven miljoen kilo kolen ver brand. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2013 en zelfs 36 procent meer dan in 2011 Dat blijkt uit berekeningen op ba sis van cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS), uitge voerd door deze krant. pagina 15: Kolencentrales zijn erfenis uit het verleden ma - vr EENS ONEENS °o

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 1