Nederland verstookt veel kolen VN roePl °p tot.
Binnenvaarttanker zat fout
Matchfixing
een fenomeen
van alle tijden
12 en 13
Honderden banen erbij bij scheepswerf
Damen in Vlissingen als het de nieuwe
onderzeeërs voor de marine mag bouwen.
stoppen executies
25
DONDERDAG 22 januari 2015
VLISSINGEN - Miljoenen manuren
en honderden banen liggen in het
verschiet in Vlissingen als Defen
sie de nieuwe onderzeeboten laat
bouwen door Damen Shipyards.
Om die order binnen te slepen,
heeft het bedrijf een belangrijke
stap gezet. De Damen Shipyards
Group gaat samenwerken met het
Zweedse Saab.
De Nederlandse overheid wil de
vier huidige onderzeeërs in de
Walrusklasse vervangen. Het kabi
net neemt daarover naar verwach
ting deze zomer een besluit. De
Tweede Kamer bepaalt uiteinde
lijk of Defensie de vier onder
zeeërs mag bestellen. Met de
bouw is 2,5 miljard euro gemoeid.
„Wij moeten voor die order knok
ken", zegt Hans Spaans van Da
men Schelde Naval Shipbuilding
in Vlissingen. „Defensie streeft
naar internationale samenwer
king. Er wordt met allerlei landen
gesproken. Geprobeerd wordt om
samen onderzeeboten te kopen.
Het idee is dat je de kosten voor
zowel defensie als industrie om
laag brengt. Als landen samenwer
ken en dus geld inleggen, ver
wachten ze ook dat hun industrie
naar rato opdrachten krijgt. Dat
heeft dus consequenties voor de
verdeling van het werk."
Dat werk gaat niet alleen naar Da
men, maar naar meer bedrijven in
het marinebouwcluster, zoals Tha-
les. Hoeveel werk en banen de op
dracht de Vlissingse werf precies
gaat opleveren is dus nog niet te
zeggen. „Als we de opdracht krij
gen, zullen we veel (hoogopge
leid) technisch personeel moeten
aannemen. Ook zullen we veel
werk gaan uitbesteden."
De bedoeling is dat de assembla
ge in Vlissingen gaat plaatsvin
den. Damen Schelde denkt daar
bij aan Hal 2 op Vlissingen-Oost.
De werf hoeft daarvoor niet te
worden uitgebreid. Wel zijn aan
passingen nodig, denkt Spaans.
Damen heeft met Saab een sterke
combinatie. „Wij zijn goed in fre
gatten bouwen en weten ook van
onderzeeboten. Saab is goed in
het bouwen van onderzeeboten
en weet ook van het bouwen van
fregatten. We denken dat beide
bedrijven qua cultuur passen:
technisch ambitieus en no-non-
sense." Als Damen de opdracht
krijgt, zal de eerste onderzeeër
over tien jaar operationeel zijn.
2,5 miljard euro is geraamd als bedrag voor
aankoop van de onderzeeërs
Miljoenen manuren gaan zitten in de bouw
De order moet honderden banen opleveren
Greenpeace maakt zich zorgen.
„Nederland is een van de landen
met de meeste luchtvervuiling",
zegt woordvoerder Willem Wis-
kerke. Kolen gelden als de minst
schone elektriciteitsbron.
Het beleid in Europa is er juist op
gericht de uitstoot te verminde
ren. Om die doelstelling ook in
Nederland handen en voeten te
geven, werd in 2013 het Energie
akkoord gesloten. Vooralsnog
komt er niet veel van terecht. Een
van de oorzaken is de lage kolen-
prijs. Een tweede reden is dat er
drie nieuwe centrales klaar staan
om in gebruik genomen te wor
den; één in Eemshaven en twee
op de Maasvlakte. Die draaiden in
2014 proef. De kans is groot dat
Nederland in 2015 nóg meer ko-
lenstroom produceert. Energie Ne
derland zegt dat verbetering op
komst is, vanwege sluiting van
vijf oude centrales in 2016.
NEW YORK - Een hoge functiona
ris van de Verenigde Naties roept
Indonesië op geen executies meer
uit te voeren. Dat liet minister
Bert Koenders van Buitenlandse
Zaken woensdag weten. De func
tionaris deelt volgens Koenders
de zorgen van Nederland over uit
voering van de doodstraf in Indo
nesië. Nederland bekijkt verdere
stappen tegen Indonesië na de
executie van de Nederlander Ang
Kiem Soei afgelopen weekeinde.
Editie: Walcheren
Bewolkt met zon
De schipper van de met styreen geladen
tanker zat fout bij het ongeval dat vrijdagnacht
plaatsvond op de Westerschelde.
257e jaargang nr. 18 Los nummer 1,95 Abonneeprijs 1,07
Damen aast op onderzeeboten
door Jeffrey Kutterink
Tekening van de Saab Kockums A26, het type dat mogelijk gaat
dienen als basis voor de nieuwe Nederlandse onderzeeboten.
Illustratie Felix Bimcewicz
DESTELLING Reageer op pzc.nl
Kadavers horen in de natuur
zie pagina 22 en 23
UW MENING 330 reacties
Het nieuwe leenstelsel
is een slecht idee
door Sander van Mersbergen
DEN HAAG - Nooit verstookten Ne
derlandse energiebedrijven meer
kolen dan in 2014. In de eerste
drie kwartalen werd in centrales
ruim zeven miljoen kilo kolen ver
brand. Dat is 15 procent meer dan
in dezelfde periode in 2013 en
zelfs 36 procent meer dan in 2011
Dat blijkt uit berekeningen op ba
sis van cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS), uitge
voerd door deze krant.
pagina 15: Kolencentrales zijn
erfenis uit het verleden
ma - vr
EENS ONEENS °o