Schoorsteen brandt als je niet goed stookt
Vuurtje stoken
Muskusrat
minder
gevangen
in Zeeland
Zeeland wil 13 miljoen euro meer
zien van het Rijk voor vervoerbeleid
commentaar
ZEELAND 27
Fietsen Scoort in
Zeeland in 2014
bijna 12.500 euro
VLISSINGEN - „Een schoorsteen
brand is vaak een gevolg van ver
keerd stoken", legt schoorsteenve
ger Marc van Veen uit. „Ze stoken
dan op een te lage temperatuur.
Bijvoorbeeld als ze de allesbran-
der voor het naar bed gaan nog
eens goed vol doen met hout en
hem dan temperen, zodat ze hem
's morgens weer op kunnen sto
ken. Dan praat je niet over stoken,
maar eerder over sudderen. De
gassen stijgen dan op in de
schoorsteen, totdat ze ergens hal-
GOES - De organisatie Switch
heeft de resultaten van Fietsen
Scoort in 2014 in Zeeland bekend
gemaakt. Er is door de Zeeuwse
deelnemers in totaal 1.901.545,07
kilometer gefietst. Hierdoor is
330.743,14 kilogram CO2 niet in
de lucht gekomen. De deelnemers
fietsten ook voor een bijdrage aan
duurzame projecten in ontwikke
lingslanden. Die bijdrage uit Zee
land bedroeg in totaal 12.494,53
euro. EPZ in Borssele is de koplo
per van alle deelnemende werkge
vers in Nederland. Werknemers
fietsten het meeste aantal kilome
ters woon-werkverkeer in 2014:
302.700 kilometer.
verwege afgekoeld zijn en dan
condenseren ze. Daarop zetten
zich roetdeeltjes vast en dat
vormt een soort teerlaag in de
schoorsteen. Dat kan heel lang
goed gaan, maar de teerlaag wordt
bij dergelijk stookgedrag wel
steeds dikker en kan zo hard als
email worden. Dat kan ook gebeu
ren als te nat hout wordt ge
bruikt. En het risico op een
schoorsteenbrand neemt toe."
Van Veen werkt voor Audrey
Schoorsteentechniek in Den
Bosch, maar zit hele dagen in Zee
land op het dak om schoorstenen
Volgens gedeputeerde George van
Heukelom wordt nu nog te veel
naar stedelijke maatstaven geke
ken, waarbij het inwonertal lei
dend is. Zeeland komt er op die
manier bekaaid vanaf en dat
wordt er met een krimpende be
volking volgens hem niet beter
op. De grotere afstanden die het
openbaar vervoer hier moet afleg-
te vegen. Hij vertelt dat mensen
wel 's nachts door kunnen stoken,
maar dan moeten ze dat met ko
len doen in een daarvoor geschik
te allesbrander.
Regelmatig vegen helpt tegen teer-
vorming in de schoorsteen, maar
als de laag al te dik is, is ook dat
niet afdoende. Dan kunnen che
mische middelen ingezet worden,
waar vooral zout en mineralen in
zitten, vertelt Van Veen.
Uit zijn woorden blijkt dat er wel
wat verwarring is over de ver
plichting om de schoorsteen te la
ten vegen. Wettelijk is het vol
gen en het geringe aantal buspas
sagiers (slechts 1 procent van de
bevolking) dat daar gebruik van
maakt, vergt een wezenlijk ande
re benadering in de toedeling van
de zogeheten brede doeluitkering
(BDU) van het Rijk. Vanaf 2016
wordt die rijksbijdrage recht
streeks in het provinciefonds ge
stort. Zeeland maakt zich op voor
een pittige discussie binnen het
Interprovinciaal Overleg (IPO)
over een herverdeling van die gel
den.
Van Heukelom durft niet op voor
hand te voorspellen hoe groot hij
de kans acht dat het IPO (wat van
af 2016 zelf over de verdeling
gens hem niet verplicht, maar de
verzekeringsmaatschappij en stel
len het wel vaak als voorwaarde.
Die willen dat er regelmatig on
derhoud aan de schoorsteen en
de kachel wordt gepleegd. En de
verzekering vraagt wel meteen
naar de papieren als er een schoor
steenbrand is geweest.
Overigens is de kwaliteit van de
allesbranders sinds 2000 wel flink
verbeterd en worden ze zo ge
maakt dat het zogenaamde sudde
ren niet vanzelfsprekend is en er
sprake is van een betere verbran
ding.
gaat) Zeeland royaler tegemoet
komt dan het Rijk tot dusver laat
zien. De provincie krijgt in 2015
iets meer dan 32 miljoen euro
voor uitvoering van het regionaal
verkeer- en vervoerbeleid. Daar
mee wordt Zeeland 13 miljoen eu
ro tekort gedaan, aldus het provin
ciebestuur. Dat verschil zit in de
niet toegepaste indexering ter
compensatie van loon- en prijsstij
gingen in deze sector. Door die
nieuwe indexeringssystematiek
zijn de hogere uitgaven niet ge
dekt. Het bezwaar dat de provin
cies in 2014 tegen die beschikking
van het ministerie aantekenden,
werd ongegrond verklaard.
Hier en daar een
schoorsteenbrandje.
Het zijn van die ty
pische winterberich-
ten die de schijn wekken dat
Nederlanders slordig zijn met
open haarden en houtkachels.
Dat zij niet opletten als ze de
kou en de grauwheid verjagen
met een vuurtje. Wanneer is
de schoorsteen voor het laatst
geveegd? Kom op, eerst even
lekker stoken.
Dit beeld klopt niet. Sinds het
eind van de vorige eeuw is het
jaarlijkse aantal schoorsteen
branden in Zeeland terugge
drongen tot ruwweg vijftig.
Dit komt waarschijnlijk door
verzekeraars die aandringen op
regelmatig schoorsteenvegen.
Toch is vijftig nog te veel.
Schoorsteenbrandjes lopen
vaak goed af, maar dat is door
gaans meer geluk dan wijs
heid. En door slordig stoken ko
men ongezonde verbrandings
gassen in de kamer. Veel stoere
stokers denken dat ze geen fou
ten maken. Maar zij doen er
goed aan de voorlichting van
de brandweer over 'veilig sto
ken' te bekijken.
De muskus-en beverratten zijn
een gevaar voor de dijken, water
keringen en oevers.
„De dieren graven er namelijk lus
tig op los. Een muskusrat kan tien
tot twaalf kruiwagens met grond
verzetten. Dit kan leiden tot scha
de aan dijken", legt woordvoer
ster Janneke la Gasse van Schelde-
stromen uit.
Het waterschap weet de opmars
van de beverratten goed tegen te
houden, terwijl de dieren in het
oosten en zuiden van Nederland
steeds vaker worden gezien. „De
laatste vijf jaar hebben we geen
enkele beverrat gevangen. Dat is
een goed teken. Die dieren ko
men vanaf de rivieren naar bene
den, dus het is voor ons zaak om
de deur voor de beverrat dicht te
houden", vindt La Gasse.
De muskusrattenvangers houden
de bewegingen van de beverrat
ten goed in de gaten. De voort
planting kan volgens La Gasse ge
stopt worden door de dieren te
vangen.
WOENSDAG 21 JANUARI 2015
De Goese brandweer in actie bij een schoorsteenbrand in Wolphaartsdijk.
foto Marcel Kloet
door René Schrier
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De provincie Zee
land vindt dat er een andere verde
ling moet komen van de Rijksbij
drage voor het openbaar vervoer
en verkeer in de regio.
door Remi Mesu
VLISSINGEN - Ruim 1800 muskusrat
ten zijn het afgelopen jaar gevan
gen in Zeeland, tweehonderd min
der dan in 2013. Dat blijkt uit cij
fers van het Waterschap Schelde-
stromen. De beverrat, die in het
zuiden en oosten van Nederland
oprukt, is tot tevredenheid van het
waterschap helemaal niet gezien in
Zeeland.