Schoorsteen brandt als je niet goed stookt Vuurtje stoken Muskusrat minder gevangen in Zeeland Zeeland wil 13 miljoen euro meer zien van het Rijk voor vervoerbeleid commentaar ZEELAND 27 Fietsen Scoort in Zeeland in 2014 bijna 12.500 euro VLISSINGEN - „Een schoorsteen brand is vaak een gevolg van ver keerd stoken", legt schoorsteenve ger Marc van Veen uit. „Ze stoken dan op een te lage temperatuur. Bijvoorbeeld als ze de allesbran- der voor het naar bed gaan nog eens goed vol doen met hout en hem dan temperen, zodat ze hem 's morgens weer op kunnen sto ken. Dan praat je niet over stoken, maar eerder over sudderen. De gassen stijgen dan op in de schoorsteen, totdat ze ergens hal- GOES - De organisatie Switch heeft de resultaten van Fietsen Scoort in 2014 in Zeeland bekend gemaakt. Er is door de Zeeuwse deelnemers in totaal 1.901.545,07 kilometer gefietst. Hierdoor is 330.743,14 kilogram CO2 niet in de lucht gekomen. De deelnemers fietsten ook voor een bijdrage aan duurzame projecten in ontwikke lingslanden. Die bijdrage uit Zee land bedroeg in totaal 12.494,53 euro. EPZ in Borssele is de koplo per van alle deelnemende werkge vers in Nederland. Werknemers fietsten het meeste aantal kilome ters woon-werkverkeer in 2014: 302.700 kilometer. verwege afgekoeld zijn en dan condenseren ze. Daarop zetten zich roetdeeltjes vast en dat vormt een soort teerlaag in de schoorsteen. Dat kan heel lang goed gaan, maar de teerlaag wordt bij dergelijk stookgedrag wel steeds dikker en kan zo hard als email worden. Dat kan ook gebeu ren als te nat hout wordt ge bruikt. En het risico op een schoorsteenbrand neemt toe." Van Veen werkt voor Audrey Schoorsteentechniek in Den Bosch, maar zit hele dagen in Zee land op het dak om schoorstenen Volgens gedeputeerde George van Heukelom wordt nu nog te veel naar stedelijke maatstaven geke ken, waarbij het inwonertal lei dend is. Zeeland komt er op die manier bekaaid vanaf en dat wordt er met een krimpende be volking volgens hem niet beter op. De grotere afstanden die het openbaar vervoer hier moet afleg- te vegen. Hij vertelt dat mensen wel 's nachts door kunnen stoken, maar dan moeten ze dat met ko len doen in een daarvoor geschik te allesbrander. Regelmatig vegen helpt tegen teer- vorming in de schoorsteen, maar als de laag al te dik is, is ook dat niet afdoende. Dan kunnen che mische middelen ingezet worden, waar vooral zout en mineralen in zitten, vertelt Van Veen. Uit zijn woorden blijkt dat er wel wat verwarring is over de ver plichting om de schoorsteen te la ten vegen. Wettelijk is het vol gen en het geringe aantal buspas sagiers (slechts 1 procent van de bevolking) dat daar gebruik van maakt, vergt een wezenlijk ande re benadering in de toedeling van de zogeheten brede doeluitkering (BDU) van het Rijk. Vanaf 2016 wordt die rijksbijdrage recht streeks in het provinciefonds ge stort. Zeeland maakt zich op voor een pittige discussie binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) over een herverdeling van die gel den. Van Heukelom durft niet op voor hand te voorspellen hoe groot hij de kans acht dat het IPO (wat van af 2016 zelf over de verdeling gens hem niet verplicht, maar de verzekeringsmaatschappij en stel len het wel vaak als voorwaarde. Die willen dat er regelmatig on derhoud aan de schoorsteen en de kachel wordt gepleegd. En de verzekering vraagt wel meteen naar de papieren als er een schoor steenbrand is geweest. Overigens is de kwaliteit van de allesbranders sinds 2000 wel flink verbeterd en worden ze zo ge maakt dat het zogenaamde sudde ren niet vanzelfsprekend is en er sprake is van een betere verbran ding. gaat) Zeeland royaler tegemoet komt dan het Rijk tot dusver laat zien. De provincie krijgt in 2015 iets meer dan 32 miljoen euro voor uitvoering van het regionaal verkeer- en vervoerbeleid. Daar mee wordt Zeeland 13 miljoen eu ro tekort gedaan, aldus het provin ciebestuur. Dat verschil zit in de niet toegepaste indexering ter compensatie van loon- en prijsstij gingen in deze sector. Door die nieuwe indexeringssystematiek zijn de hogere uitgaven niet ge dekt. Het bezwaar dat de provin cies in 2014 tegen die beschikking van het ministerie aantekenden, werd ongegrond verklaard. Hier en daar een schoorsteenbrandje. Het zijn van die ty pische winterberich- ten die de schijn wekken dat Nederlanders slordig zijn met open haarden en houtkachels. Dat zij niet opletten als ze de kou en de grauwheid verjagen met een vuurtje. Wanneer is de schoorsteen voor het laatst geveegd? Kom op, eerst even lekker stoken. Dit beeld klopt niet. Sinds het eind van de vorige eeuw is het jaarlijkse aantal schoorsteen branden in Zeeland terugge drongen tot ruwweg vijftig. Dit komt waarschijnlijk door verzekeraars die aandringen op regelmatig schoorsteenvegen. Toch is vijftig nog te veel. Schoorsteenbrandjes lopen vaak goed af, maar dat is door gaans meer geluk dan wijs heid. En door slordig stoken ko men ongezonde verbrandings gassen in de kamer. Veel stoere stokers denken dat ze geen fou ten maken. Maar zij doen er goed aan de voorlichting van de brandweer over 'veilig sto ken' te bekijken. De muskus-en beverratten zijn een gevaar voor de dijken, water keringen en oevers. „De dieren graven er namelijk lus tig op los. Een muskusrat kan tien tot twaalf kruiwagens met grond verzetten. Dit kan leiden tot scha de aan dijken", legt woordvoer ster Janneke la Gasse van Schelde- stromen uit. Het waterschap weet de opmars van de beverratten goed tegen te houden, terwijl de dieren in het oosten en zuiden van Nederland steeds vaker worden gezien. „De laatste vijf jaar hebben we geen enkele beverrat gevangen. Dat is een goed teken. Die dieren ko men vanaf de rivieren naar bene den, dus het is voor ons zaak om de deur voor de beverrat dicht te houden", vindt La Gasse. De muskusrattenvangers houden de bewegingen van de beverrat ten goed in de gaten. De voort planting kan volgens La Gasse ge stopt worden door de dieren te vangen. WOENSDAG 21 JANUARI 2015 De Goese brandweer in actie bij een schoorsteenbrand in Wolphaartsdijk. foto Marcel Kloet door René Schrier door Marcel Modde MIDDELBURG - De provincie Zee land vindt dat er een andere verde ling moet komen van de Rijksbij drage voor het openbaar vervoer en verkeer in de regio. door Remi Mesu VLISSINGEN - Ruim 1800 muskusrat ten zijn het afgelopen jaar gevan gen in Zeeland, tweehonderd min der dan in 2013. Dat blijkt uit cij fers van het Waterschap Schelde- stromen. De beverrat, die in het zuiden en oosten van Nederland oprukt, is tot tevredenheid van het waterschap helemaal niet gezien in Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27