Heb je een boodschap voor een groot publiek? Gebruik oude en nieuwe filmtrucs. Die werken nog altijd, blijkt deze week op het Rotterdamse filmfestival IFFR. 10 VERDIEPING INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM W W aarom is Islamiti sche Staat geïnteresseerd in Hol lywood? Dat is een van de vragen die op het International Film Festival Rot terdam 2015 worden beantwoord in het thema-programma Everyday Pro paganda. Is propaganda niet iets uit de oude doos? Volgens de organisatoren van het festival niet. Propaganda is in hun ogen juist springlevend. Dan hebben we het niet alleen over verborgen ver leiders en schoonheidsidealen in recla meboodschappen. Integendeel, poli tiek en ideologie zijn de belangrijkste invalshoeken van Everyday Propagan da. De aanslag op de redactie van het sati rische tijdschrift Charlie Hebdo toon de op wrange wijze aan dat beelden een sterke werking hebben. Cartoons in dit geval, die je antipropaganda zou kunnen noemen. Tenzij je een mos limfundamentalist bent. Iets vergelijk baars, dat gelukkig met een sisser af liep, speelde zich af rond de speelfilm The Interview, de Amerikaanse kome die waarin de CIA twee tv-presentato- ren inschakelt bij een moordaanslag op de leider van Noord-Korea. De Noord-Koreanen waren furieus. Of zij ook achter het hacken van de So- ny-studio en het dreigen met aansla gen zaten, is nog steeds onduidelijk. Een van de meest beroemde propagan dafilms uit de filmhistorie is Leni Riefenstahls Triumph des Willens, een beeldverslag van Hitiers partijcongres in 1934. Cinematografisch gezien haal de de ambitieuze Riefenstahl alles uit de kast. Imposante beelden van solda ten en vaandels, gevat in een stuwen de montage, leverden een schouwspel op dat de kijker liet gloeien van trots en bewondering. Zo verbreidde Rie fenstahl het geloof in de nazi-ideolo gie, al beweerde ze na de Tweede We reldoorlog dat het haar toch echt al leen maar om het filmen zelf was ge gaan. Hoewel dit soort klassiekers uit de tijd is geraakt, sluipt propaganda in minder opvallende vormen nog vaak de moderne filmwereld binnen. Inter net heeft talloze nieuwe mogelijkhe den geschapen. Een van de uitgangs punten van Everyday Propaganda is dat tegenwoordig iedereen zijn bood schap de wereld in kan sturen, van seksistische muziekvideo's tot promo tiefilmpjes voor de Occupy-beweging. Ook Islamitische Staat (IS) maakt dankbaar gebruik van die moderne communicatiemiddelen. Opvallend is dat IS-filmpjes veel geavanceerder zijn dan de houterige boodschappen van de aanhangers van Osama Bin La den destijds. IS beweegt zich moeite loos op YouTube en sociale media en gebruikt aan Hollywood ontleende technieken. Slow motion en explosies geven hun filmbeelden een grote dra matische kracht. Veel Amerikaanse actiefilms zijn wel licht geen rechtstreekse propaganda, ze vertellen wel simpele en geromanti seerde verhalen over de aloude strijd tussen goed en kwaad. Amerika staat daarin uiteraard aan de goede kant. Geweld is spannend, heldhaftig en succesvol. Niet zelden krijgen deze films een goedkeurend schouderklop je van het Pentagon. In ruil voor finan ciële steun aan X-men: First Class mocht de Amerikaanse strijdmacht beelden van de superhelden gebrui ken in een wervingsvideo. Eenzijdige en versimpelde verhalen zijn een belangrijk wapen in handen van de propagandamaker. Gevoel is belangrijker dan de feiten. De filmende activist Michael Moore, een fel tegenstander van het Ameri kaanse establishment, maakt daarvan gebruik. Vooral in Fahrenheit 9/11, zijn persoonlijke afrekening met president Bush en de oorlog in Irak, trekt hij van leer. Hij past daarin een scala van propagandatechnieken toe. Zo liet hij bijvoorbeeld beelden van de aanslag op de Twin Towers doelbewust weg. Die konden immers de sympathie voor de War on Terror versterken. Een andere truc was om direct na beelden van diepbedroefde nabestaan den van de aanslag een glimlachende George W. Bush te monteren. Dé ma nier om hem gevoelloos en onsympa thiek te laten overkomen. Een sterk imago en gebruik van stereo typen zijn andere middelen om de kij ker te beïnvloeden. Niet voor niets heeft Michael Moore altijd een honk balpetje op. Hij weet dat een under dog het altijd goed doet. Ook Disney is bekritiseerd om het ge bruik van stereotypen. In de teken film Aladdin zien we hoe Arabieren bij voorkeur ongunstig en karikatu raal worden uitgebeeld. En waarom zou het hoofddeksel van de duistere Darth Vader in Star Wars lijken op een Duitse helm uit de Tweede We reldoorlog? Heeft u nu zin gekregen om zelf eens een propagandafilm te gaan maken? Dat kan op het Rotterdams festival. De Australische filmmaker Anna Broinowski komt er een workshop ge ven. Ze weet alles van klassieke propa ganda, want ze mocht bij hoge uitzon dering in Noord-Korea, een propagan- dafabriek bij uitstek, een kijkje in de keuken nemen. Hoe dat ging, legde ze vast in het licht voetige Aim High In Creation dat tij dens de workshopdagen wordt ver toond. Ook al is Amerika de vijand, Noord-Koreaanse filmmakers blijken zeer geïnteresseerd in het werk van bijvoorbeeld Steven Spielberg. We kij ken mee op de set van een Noord-Ko- reaanse thriller met Amerikaanse schurken. En we leren dat de in 2011 overleden 'Geliefde Leider' Kim Jong-il een geheime collectie van dui zenden Hollywoodfilms had. Wat voor truc hanteerde Broinowski om in die gesloten wereld binnen te komen? Ze liet weten dat ze inspiratie wilde opdoen voor een protestfilm te gen een bedrijf dat in Australië naar schaliegas ging boren. Dat was het propagandaverhaal dat voor haar de Noord-Koreaanse deuren opende. Geen dag zander door Leo Bankersen foto's IFFR W pzc.nl/show en bndestem.nl/show Bekijk online fragmenten IAsh and Money Tiit Ojasoo/Ene-üis Semper, Estland, 2013 Om het politieke klimaat van Estland aan de kaak te stellen, richt theatergroep N099 een fictieve politieke partij op die door velen als echt wordt ge zien. Met inzet van populisti sche propagandatrucs stijgen ze in de peilingen. 2 War Book Tom Harper, Groot-Brittannië, 2014 Openingsfilm IFFR 2015. Sterk geacteerde politieke thriller rond een groep regeringsamb tenaren die in een spelsituatie moeten beslissen over de in zet van atoomwapens. 3 No Place For Fools Oleg Mavromatti, VS/Rusland/Bulgarije, 2015 Welkom in de bizarre wereld van Sergej Astahov, een Russi sche homo die door kerk en staat is bekeerd tot orthodoxe pro-Poetin-propagandist. Ge heel samengesteld uit beelden van zijn (inmiddels verboden) blog.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10