ZEELAND 25 Separate werelden Probleem De Kanaalzone scheidt het historische centrum van de naoorlogse uitbreidings wijken in het zuiden. Deze twee stadsde len vormen separate werelden. De Ka naalzone zelfheeft een sterk gezoneerde structuur. De Blauwedijk/Loskade, het Kanaal door Walcheren, de Kanaalweg, het stationsgebied, de spoorlijn en de wa terkering vormen een lasagne van groot schalige infrastructurele elementen. Het is een breukzone tussen de stad aan het kanaal en het dorp achter de dijk. Doel Het kanaal wordt niet meer gezien als een obstakel, maar als een stedelijke ruimte midden in de stad die de motor is voor het ontwikkelen van een programma van kantoren, stedelijke voorzieningen en waar mogelijk wonen. Bron: Masterplan Stationsgebied en Kanaal zone Middelburg, Palmbout Urban Landsca pes, 1998. Andere bedrijven ziet Aalberts 'niet zo snel meer komen' naar de Kanaalweg. „Misschien dat er nog ruimte is voor een hotel, of studen tenhuisvesting. Maar concreet speelt er niks." Hij heeft het Stationsgebied 'afgewaardeerd', het behoort niet meer tot de Strategisch Pro jecten. „Het Stationsgebied is klaar." Klaar, maar niet af. Voorzieningen voor een plezierig verblijf om stadsgenoten van de Overkant te treffen, zijn niet er niet gekomen. Het is nog steeds een doorgangsgebied. Of in de woorden van stedenbouwkundige Jaap van den Bout, 'een overstapmachine'. Ook al func tioneert die dan beter dan voorheen. Aan de Kanaalweg-West, waar mensen had den moeten werken en wonen, staan auto's en fietsen geparkeerd. En slapen toeristen in campers. Van den Bout hoort het verrast en ge amuseerd aan. „Ik kom er niet vaak meer, dus ik weet niet hoe het er precies uitziet met die campers, maar ik vind het wel een leuke func tie. En als het toch braak ligt... Ik ben een prak tisch mens. In de wetenschap dat je je ambi ties over een verblijfsgebied bij het station in de ijskast moet zetten, kun je er maar beter een plek van maken waar je mensen die naar Middelburg komen, goed kunt ontvangen." Aalberts - de derde CDA-wethouder op rij die over het Stationsgebied regeert - neemt enige afstand van de ambities van zijn voorgangers. „In de praktijk merk ik niks van separate we relden." En een verblijfsgebied ziet hij niet in het Stationsgebied. Hij heeft andere zorgen, over het stadscentrum met name. „Dat is het verblijfsgebied van Middelburg." En het Ka naal door Walcheren? „Dat blijft, met de spoorlijn ernaast, een barrière. Maar wel een barrière met potentie. Er is daar nog steeds van alles mogelijk." P.S. Jaap van den Bout: „Ik heb wel één grote teleurstel ling: we hadden op de kop van het stadskantoor een brug gepland, zodat mensen van het station snel naar De Punt hadden gekund. Ik vind het ont zettend jammer dat die is gesneuveld omdat men sen bij de provincie de recreatieve vaart op het ka naal belangrijker vonden. Komt er een ziekenhuis op Ramsburg? Nou, een ziekenhuis moet goed be reikbaar zijn vanaf het station. Een beter argu ment om die brug alsnog aan te leggen, is er niet." MAANDAG 19 JANUARI 2015 barrière met potentie Middelburg wordt doorsneden door 'een lasagne van infrastructurele werken': een weg, een kanaal, weer een weg en een spoorlijn (foto links). Op de schets van Palmhout Urban Landscapes (boven) is te zien hoe extra verbindin gen tussen de twee werelden aan weerszijden van het kanaal tot een beter contact moesten leiden. Met doorgan gen onder het spoor door en een extra brug over het kanaal naar de Maisbaai, zodat Middelburgers sneller en veili ger deze barrière konden nemen, foto Ruben Oreel De maquette voor het Stationsgebied (1998), van Palmhout Urban Landscapes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25