ZEELAND 25
Separate werelden
Probleem
De Kanaalzone scheidt het historische
centrum van de naoorlogse uitbreidings
wijken in het zuiden. Deze twee stadsde
len vormen separate werelden. De Ka
naalzone zelfheeft een sterk gezoneerde
structuur. De Blauwedijk/Loskade, het
Kanaal door Walcheren, de Kanaalweg,
het stationsgebied, de spoorlijn en de wa
terkering vormen een lasagne van groot
schalige infrastructurele elementen. Het
is een breukzone tussen de stad aan het
kanaal en het dorp achter de dijk.
Doel
Het kanaal wordt niet meer gezien als
een obstakel, maar als een stedelijke
ruimte midden in de stad die de
motor is voor het ontwikkelen van een
programma van kantoren, stedelijke
voorzieningen en waar mogelijk wonen.
Bron: Masterplan Stationsgebied en Kanaal
zone Middelburg, Palmbout Urban Landsca
pes, 1998.
Andere bedrijven ziet Aalberts 'niet zo snel
meer komen' naar de Kanaalweg. „Misschien
dat er nog ruimte is voor een hotel, of studen
tenhuisvesting. Maar concreet speelt er niks."
Hij heeft het Stationsgebied 'afgewaardeerd',
het behoort niet meer tot de Strategisch Pro
jecten. „Het Stationsgebied is klaar."
Klaar, maar niet af. Voorzieningen voor een
plezierig verblijf om stadsgenoten van de
Overkant te treffen, zijn niet er niet gekomen.
Het is nog steeds een doorgangsgebied. Of in
de woorden van stedenbouwkundige Jaap van
den Bout, 'een overstapmachine'. Ook al func
tioneert die dan beter dan voorheen.
Aan de Kanaalweg-West, waar mensen had
den moeten werken en wonen, staan auto's
en fietsen geparkeerd. En slapen toeristen in
campers. Van den Bout hoort het verrast en ge
amuseerd aan. „Ik kom er niet vaak meer, dus
ik weet niet hoe het er precies uitziet met die
campers, maar ik vind het wel een leuke func
tie. En als het toch braak ligt... Ik ben een prak
tisch mens. In de wetenschap dat je je ambi
ties over een verblijfsgebied bij het station in
de ijskast moet zetten, kun je er maar beter
een plek van maken waar je mensen die naar
Middelburg komen, goed kunt ontvangen."
Aalberts - de derde CDA-wethouder op rij die
over het Stationsgebied regeert - neemt enige
afstand van de ambities van zijn voorgangers.
„In de praktijk merk ik niks van separate we
relden." En een verblijfsgebied ziet hij niet in
het Stationsgebied. Hij heeft andere zorgen,
over het stadscentrum met name. „Dat is het
verblijfsgebied van Middelburg." En het Ka
naal door Walcheren? „Dat blijft, met de
spoorlijn ernaast, een barrière. Maar wel een
barrière met potentie. Er is daar nog steeds
van alles mogelijk."
P.S.
Jaap van den Bout: „Ik heb wel één grote teleurstel
ling: we hadden op de kop van het stadskantoor
een brug gepland, zodat mensen van het station
snel naar De Punt hadden gekund. Ik vind het ont
zettend jammer dat die is gesneuveld omdat men
sen bij de provincie de recreatieve vaart op het ka
naal belangrijker vonden. Komt er een ziekenhuis
op Ramsburg? Nou, een ziekenhuis moet goed be
reikbaar zijn vanaf het station. Een beter argu
ment om die brug alsnog aan te leggen, is er niet."
MAANDAG 19 JANUARI 2015
barrière met potentie
Middelburg wordt doorsneden door 'een lasagne van infrastructurele werken': een weg, een kanaal, weer een weg
en een spoorlijn (foto links). Op de schets van Palmhout Urban Landscapes (boven) is te zien hoe extra verbindin
gen tussen de twee werelden aan weerszijden van het kanaal tot een beter contact moesten leiden. Met doorgan
gen onder het spoor door en een extra brug over het kanaal naar de Maisbaai, zodat Middelburgers sneller en veili
ger deze barrière konden nemen, foto Ruben Oreel
De maquette voor het Stationsgebied (1998), van Palmhout Urban Landscapes.