De honger naar meer huizen verleidt Middelburg in de jaren zestig tot de sprong over het Kanaal door Walcheren. Dertig jaar later zijn aan weerszijden van het kanaal 'separate werelden' ontstaan. Het Stationsgebied moest de verbindende schakel worden. 24 ZEELAND STATIONSGEBIED MIDDELBURG TUSSEN DROOM EN DAAD Zeeland is een provincie van over kanten. In de delta wordt overal land doorsneden door water. Vaak op natuurlijke wijze zo ontstaan, soms door mensenhanden gegra ven. Het Kanaal door Walcheren bijvoorbeeld, aangelegd tussen 1870 en 1873, gelijktijdig met het Walcherse deel van de spoorlijn Vlissin- gen-Roosendaal. Kanaal en spoorlijn zorgen voor een economi sche opleving van Middelburg, dat veel van zijn macht en rijkdom uit de Gouden Eeuw had verloren. Maar ruim een eeuw later vor men zij vooral een barrière. Pakweg de helft van de Middelburgers woont aan de verkeerde kant van het kanaal. Ze wonen in Zuid en wer ken in de stad, of wonen juist in het centrum en de wijken daaromheen en werken in Zuid en het Sloegebied. Duizenden stedelingen ste ken dagelijks het kanaal over om te werken en te winkelen. Dat gaat gepaard met frustraties als de bruggen weer eens open staan. Rotboot- jes! Als dan ook nog eens de spoorbomen dichtgaan... De neiging is groot om aan de eigen kant te blijven. Zo komt het gemeentebestuur medio jaren negentig geschrokken tot de constate ring dat 'separate werelden' zijn ontstaan. De zoektocht naar een verbinding begint. In het probleem ligt ook de oplossing beslo ten. Het Stationsgebied en de Kanaalzone, die samen een verrommeld stuk niemandsland vormen, moeten juist een levendig gebied worden waar Middelburgers van beide werel den snel en veilig doorheen kunnen en, nog liever, verblijven om elkaar te treffen. Van breukzone naar koppelstuk. Middelburg, dat in de VOC-tijd met Amster dam om de macht streed, doet nu juist inspira tie op in de hoofdstad. Een combinatie van stadskantoor en schouwburg, zoals de Stopera aldaar, zou het perfecte begin zijn van de her ontwikkeling van het Stationsgebied, dat in de Kwaliteitsatlas Middelburg 2030 van stede- bouwkundige Riek Bakker wordt gepromo veerd tot Strategisch Project. Antiekhal Verhulst, Dansschool Janvier, de voetgangersbrug over het spoor en het sein huisje naast het station moeten wijken voor kantoren, woningen en een nieuw busstation. Een extra tunnel onder het spoor moet het ge makkelijker maken van Zuid naar centrum, vi ce versa, te fietsen. Een autovrije Stationsbrug moet het pendelen bovendien veiliger maken voor tweewielers en voetgangers. Extra voet gangersbruggen zijn voorzien naast de Schroe- brug en van de Kanaalweg naar de Maisbaai (en later De Punt, nog later Ramsburg). Jaap van den Bout is de penvoerder van het Masterplan Stationsgebied dat het bureau Palmhout Urban Landscapes in 1998 maakte. „In algemene zin kun je zeggen dat de ambi tie was om er een verblijfsgebied van te ma ken. Al hebben wij dat minder wild geformu leerd in ons plan hoor. Maar er waren inder daad kansen genoeg om functies toe te voe gen aan het Stationsgebied en de Kanaalzone. De oude situatie was vreselijk slecht." Rommelig. Geen mooie waterkant om van het zicht op de binnenstad te genieten. „En als je het station in Middelburg uitliep, reden de au to's de koffer uit je handen", herinnert Van den Bout zich. Of zoals Riek Bakker het des tijds ongeveer verwoordde: 'Het stationsge bied, daar wil je zo snel mogelijk weg'. Uiterlijk is er veel verbeterd, constateert Van den Bout. Met drie markante gebouwen van Rijkswaterstaat, Waterschap Scheldestromen en de gemeente Middelburg. Met een aantrek kelijke promenade langs het water. Met een overzichtelijk busstation en een groot plein voor het station, zodat je rustig je koffer kunt neerzetten om je te oriënteren op waar je heen moet. „Het is goed geslaagd, in die smal le strook die we ter beschikking hadden." Maar nee, erkent de stedenbouwkundige, een uitgaansplein met bijvoorbeeld horeca, is er niet gekomen. „Dat kan ook niet. Je kunt er geen binnenstad van maken. Wellicht was die ambitie er wel in sommige Middelbrugse hoofden, maar wij hebben die getemperd. Net als dat Stopera-idee dat een groot gebouw over het spoor heen moest worden. Dat had met zijn megalomane volume geen aandacht voor de openbare ruimte eromheen. Reuring staat trouwens niet alleen voor cafés, reuring heb je ook als er mensen lopen en fietsen." De verbindingen tussen de separate werelden aan weerszijden van het kanaal zijn verbeterd - ook door het aquaduct en de N57. Verder zijn er door de kantoren van het waterschap en gemeente meer redenen om naar het Sta tionsgebied toe te komen. En als werkgebied is het veel aantrekkelijker geworden, vindt wethouder Johan Aalberts. Met die drie grote blikvangers en de kantoren langs de Schroeweg werken er nu duizenden mensen. Meer zullen het er niet worden. De plannen voor nog meer kantoren tussen het station en de Schroebrug zijn mislukt. Het On dernemershuis - met onder meer de Kamer van Koophandel - kwam er niet; daarna haak te ook Woongoed Middelburg af „Achteraf be zien misschien maar goed ook", verzucht Aal berts. „De Kamer van Koophandel en Woon goed zijn allebei veel kleiner geworden. Dan hadden we nu leegstand gehad, dat was nog erger geweest." Het kanaal blij ft een Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die volgens indruk wekkende artist's impressions het Zeeuwse landschap zouden her scheppen? Vandaag: het Stations gebied als schakel tussen stadsde len van Middelburg. door Maurits Sep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24