Verdacht 18 REIZEN ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Toegegeven, het weer helpt niet mee. We rijden over de kletsnatte snelweg die leidt naar het grauw grijze Ruhrgebied waar Duitsland zich van zijn minst attractieve kant laat zien. Op de radio luisteren we naar de ont knoping van het terreurdrama in Frank rijk. Tot de ontvangst wegvalt. Het regent onafgebroken tot Bochum, de plaats waar we moeten zijn. Op pad naar adressen die bezocht moeten worden. Bij een van de belangrijkste blijkt niemand thuis. Er zit niets anders op dan in de buurt te blijven en elk uur aan te bellen. Een paar Hollanders met een camera, het is onmogelijk niet op te vallen. We brengen veel tijd door in de auto, wachtend. Steeds weer op een andere plek in het buurtje dat gedomineerd wordt door Trinkhallen en benzinepompen. Urenlang staren door de voorruit, meestal naar stromende regen. Af en toe meldt een Duitse nieuwszender treurige berichten uit Frankrijk. Ik dommel nu en dan weg. Ineens wordt hard tegen het zijraampje ge tikt. Een kletsnatte vrouw met volle bood schappentassen in de armen kijkt me woe dend aan. Of de auto onmiddellijk weg kan, want die blokkeert de uitrit van haar huis. Geschrokken start ik de motor en pro beer te ontdekken waar die uitrit dan pre cies is. Een paadje waar zeker geen auto doorheen kan, is het enige wat erop lijkt. Als ik verbaasd vraag 'wo dieser Ausfahrt denn wohl ist', schreeuwt ze me toe dat dat niet uitmaakt. Wegwezen of ze belt de politie. Zo veel boosheid maakt alleen nog maar treuriger. Dus we verplaatsen ons naar de volgende parkeerhaven. Daar krijg ik zicht op een Backerei. Zo'n fel verlichte met een paar tafeltjes waaraan koffie kan worden gedronken. Ik heb wel zin in Kaffee mit Kuchen. Maar het vooruit zicht de auto te moeten verlaten, lacht me niet toe. De bakkerij wordt gerund door Op veel wintersportplekken ben je bij slecht weer gebonden aan de kroeg. Maar er zijn er ook waar je binnen een uur in een rib boat kunt zitten, indoor kunt skydiven of een culinaire test aan kunt gaan. Welkom in Noorwegen, land van de a, de 0 en de ae. Laten we meteen beginnen met de meest bijzondere activiteit van deze wintersport extraordi naire. Want we stonden in één week op gewone, langlauf- en telemarkski's, vlogen in een windtunnel, reden op een mountainbike door de prachtige ruige heu vels en zaten in een rib boat (soort van pro fessionele opblaasboot) tijdens een fjordsa fari. Maar wat vooral bleef hangen, was een uitdaging voor de maag. Een bijzonder Noors gerecht, bestaande uit een gerookte en gekookte, jawel, schapenkop. „Een delicatesse. We verkopen er 700.000 per jaar", vertaalt onze hilarische tolk Mar- te die we meenamen uit de hotelbar in Myrkdalen. In Vossevangen staat de boerde rij annex restaurant Smalahovet. Ivar, 73 jaar, runt er deze schapenkoppenfabriek. Hij spreekt geen woord Engels, maar we krijgen een zeer vermakelijke rondleiding langs het hele proces van begin tot einde en mogen onbeperkt zelf gebrouwen ol (bier) en het zeer sterke Akevitt blijven aanvullen. Dan wordt ons een halve scha penkop geserveerd op een bord- Het is wel even slikken, want we moeten beginnen met het oog. „De tong is het lek kerst en bewaar je tot het eind", zegt Ivar. En het moet gezegd: het ziet er niet erg lek ker uit, maar de smaak is heerlijk. En nog nooit was eten zo avontuurlijk. Het is sowieso al een dag vol verrassingen. In het begin lijkt hij af te stevenen op een total wet white out: regen en natte sneeuw op de berg dus. De ski's blijven in de tas. Als alternatief voor een nat pak adviseert de hotelmanager ons een vlucht in de windtunnel van Voss te maken en daarna naar Flam te gaan. Terwijl dat dorp uit een handvol huizen bestaat, komen hier toch bijna één miljoen toeristen per jaar, voorna melijk met cruiseschepen die aanleggen in de ruime haven van het fjord. Maar dat is vooral in de zomer, nu is het lekker rustig. We gaan via één van de bekendste spoortra jecten ter wereld omhoog. Twintig jaar duurde de aanleg van de Flamsbana in het Sognefjord. Het is met 865 hoogtemeters een uur omhoog treinen langs bevroren watervallen en grote rotspartijen. Boven ligt enorm veel sneeuw. Om wat actiefs te doen, heeft gids Jon Olav mountainbikes meegenomen voor de terugweg. De fiets tocht naar beneden is relaxed; de zwaarte kracht doet het werk. Wat het vooral gaaf maakt, is de overgang van wit naar groen, een rivier waaruit we kunnen drinken en de spannende verhalen van de gids. Beneden aan het meer wacht een rib boat, die ons op hoge snelheid door de fjorden vervoert. Dit blijkt de beste en meest spec taculaire manier te zijn het Naeroyfjord te bekijken. „Als we mazzel hebben, zien we ook nog wat wildlife", zegt Jon Olav. We hebben een beetje mazzel. Een knoeperd van een zeearend zweeft voorbij. Eigenlijk hebben we heel veel mazzel. Want we zijn de enigen vandaag, in de zomer is dat heel anders. Dan maar weinig wildlife, het uit zicht is ongeëvenaard. We kwamen niet voor de bijzondere maal tijd, trein- en fietstocht naar Noorwegen, maar vanwege verhalen over mooie pistes met uitzicht op fjorden. En gelukkig; op dag twee kunnen we de berg op. Ondanks dat het al voorjaar is en de bergen maar tot 1.100 meter reiken, blijkt de Noorse sneeuw bijzonder goed. Myrkdalen en Voss liggen dichter bij de pool, dus blijft de sneeuw langer liggen en hoeven de bergen niet zo hoog te zijn als in de Europese al pen. De beide skigebieden zijn weliswaar klein in vergelijking met de Zwitserse, Oos tenrijkse en Franse, maar ze ogen wel sfeer vol en bieden genoeg afwisseling voor ie dereen. En heel steil wordt het niet, dus voor elke skiër is het goed te doen. Tijdens onze skidagen komen hordes fami lies op langlaufski's voorbij, want langren- nen is een Noorse traditie. Dat, én de aan blik van Thale, de blonde Noorse langlauf- lerares, trekt ons over de streep deze ogen schijnlijk simpele ski-variant te proberen. Op plat vlak inderdaad makkelijk, omhoog ook. Maar omlaag, meestal het leukste ge deelte, blijkt dat remmen wel een dingetje is. Voor het eerst in jaren maken we de no dige face plants in de sneeuw. Zo stoer mo gelijk proberen we weer in de benen te ko men, terwijl families ons voorbijsjezen en Thale haar lach amper kan inhouden. We besluiten de good old ski's maar weer onder te binden en skiën nog een dag in Myrkdalen en in Voss. Myrkdalen is weid ser en doet jonger aan. Voss heeft meer nos talgie en vooral meer beschutting. Beide ge bieden vallen onder één skipas en zijn ab soluut de moeite van het bekijken waard. Maar ja, in Noorwegen is veel meer de moeite van het bekijken waard: waar je ook bent, alle uitzichten zijn schitterend. Noorwegen vraagt om een tweede trip, want dit waren gewoonweg te veel indruk ken in één reis. Eén indruk zullen we nooit vergeten: de aanblik en smaak van die schapenkop. WAAR EN WAT COLOFON eindredactie Jan van Mullem vormgeving Henk te Boekhorst en Anke Arts advertentieverkoop Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl reageren? reizen@depersdienst.nl door Cijs Hardeman Vliegen van Schiphol naar Bergen, circa 900 kilometer hemelsbreed en rechtstreeks mo gelijk met KLM, is de beste optie. Huur ver volgens in Bergen een auto. Check de volgende websites voor info over de regio: www.visitnorway.nl, www.fjordnor- way.com, www.visitvoss.no, www.vossre- sort.no en www.myrkdalen.no. Foto's, van boven naar beneden: De rib boat-ervaring in het fjord. Langs watervallen op de mountainbike. Langlaufen. Redelijk simpel, behalve omlaag. Schapenkop, een uitdaging voor de maag. Indoor skydiven in de windtunnel in Voss. Foto's rechts: Skiën in Voss. De Noorse sneeuw is bijzonder goed. Drinken uit een bergbeek, foto's Eelco Hofstra ZWEDEN Bergen NOORWEGEN Sognefjord 'ossevangei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 70