VAN RUSHDIE CHARLIE O SPECTRUM 3 1 Had de politie daar moeten ingrijpen? „De ouders hadden moeten zorgen dat die jongens daar helemaal niet wa ren. Laat je afkeuring daarvan blijken als ouder! Moslims moeten ook besef fen dat er een buitenwereld is. En dat je daar iets mee moet. We zijn de min derheid in Nederland, he. „Wat je nu ziet, is dat Aboutaleb wel de maat wordt genomen als hij iets zegt, maar dat een activistische predi ker als Abu Hafs (een radicale moslim activist uit het Gooi, red.) zijn gang kan gaan. Laat de moslimgemeen schap in de pen springen als ze horen dat Abu Hafs ergens komt preken. Laat de imams opstaan. Laat mensen vertellen dat Nederland voor een mos lim nog steeds één van de beste lan den is om in te wonen. Ook voor heel orthodoxe moslims. Je mag hier bijna alles. Je mag een niqaab dragen. Als je vindt dat je niet mag stemmen van je geloof, hoefje niet te stemmen. „Er zijn mensen die bewust spannin gen oproepen en stellen dat er in dit land een permanente rechtsongelijk heid is. Ik ga niet mee in die hysterie. Natuurlijk is er ook discriminatie en hebben sommige jongeren daar last van. „Maar als je daar last van hebt, als je echt geen stageplek kunt vinden om dat je Marokkaan bent, dan zijn er al tijd mensen in de buurt die je kun nen helpen. Maar kijk eerst naar je zelf: nee, je vindt geen stageplek als je onderuitgezakt een sollicitatiegesprek voert." U pleit voor een nieuw registratiesys teem voor incidenten tegen moslims en moskeeën. Waarom1 „Omdat we de discussie over islamofo- bie moeten voeren op basis van goede cijfers. Bij sommige incidenten stel ik vraagtekens. Bijvoorbeeld bij het ver haal dat in april in Eindhoven twee mannen de hoofddoek van het hoofd van een moslima zouden hebben afge trokken. Er waren helemaal geen ge tuigen van. Maar er kwamen wel op eens uit andere delen van het land mensen als Abu Hafs naar Eindhoven om actie te voeren voor hun 'zuster'. Wat hadden die mannen daar te zoe ken? Het is dat soort incidenten en de reacties erop die tot toename van spanningen in de samenleving leiden. „Ja, er zijn spanningen, maar na wrij ving komt glans. We kunnen als sa menleving het hoofd bieden aan alles, dat weet ik zeker. Maar we kunnen de samenleving niet waterdicht krijgen. Er kunnen altijd dingen gebeuren. Ik denk niet dat het een probleem is als we in Nederland voor een deel langs elkaar heen leven. Maar blaas elkaar niet op." ZATERDAG 17 JANUARI 2015 reageren? spectrum@depersdienst.nl Ibrahim Wijbenga (37) was gemeente raadslid voor het CDA in Eindhoven. Hij is nu jongeren werker in Amster dam, radicaliserings expert en lid van het strategisch net werk radicalisering en polarisatie van de gemeente Am sterdam. Hij schrijft regelma tig opiniestukken over radicalisering en Syriëgangers in verschillende me dia. Hij is een van de ge sprekspartners van minister Asscher op dat gebied. 1989, Place de la Republique: bid dende moslims na een demonstratie tegen De satani sche verzen van Sal man Rushdie (rechts), foto Olivier Boitet/AP 2015, Place de la Republique: pro test tegen de mos lim-extremistische aanslagen van 7 ja nuari, foto Pierre Crom/HH door Bob van Huët Halverwege de jaren negentig mocht ik met medecorresponden ten in Londen Salman Rushdie ont moeten. ledereen was nerveus voor dat de door de sjiitische Iraanse aya tollah Khomeini ter dood veroor deelde Britse schrijver arriveerde. Lijfwachten en politie hadden voor af al poolshoogte genomen en even tuele vluchtroutes bekeken. Hetzelf de gebeurt voordat Geert Wilders of Ayaan Hirsi Ali ergens spreken. Zij zijn potentieel doelwit van pro- feetwrekende soennieten. Vóórdat het satirische Franse week blad het martelaarschap van het vrije woord moest ondergaan, was er Salman Rushdie. Al 26 jaar weet hij de dodendans te ontspringen. Nadat hij in 1989, op Valentijnsdag nota bene, van Khomeini de dood straf kreeg, leken zijn dagen geteld. Rushdie leefde in ieder geval langer dan de opgehitste gelovigen die in India, Pakistan en Egypte sneuvel den in straatgevechten, omwille van het boek. De Japanse vertaler werd vermoord; de Noorse uitgever over leefde een aanslag. Later trokken de landen van de Isla mitische Conferentie Khomeini's fat wa in, maar nog steeds staat er om gerekend 2,4 miljoen euro op zijn hoofd. Een vrome Iraanse betaalt de bloedprijs, ongeveer zoals de Jeme- nitische afdeling van Al Qaeda de Pa- rijse slachting financierde. Het mag dus een godswonder he ten dat Rushdie deze week commen taar kon geven op Charlies executie. Woensdag hield hij een lezing op de universiteit van Vermont aan de Amerikaanse oostkust. Rushdie be greep de gevoeligheden als geen an der. Hij verdedigde niettemin harts tochtelijk de tekenaars van Charlie Hebdo: „Je kunt hier niet over mug- geziften, anders houdt vrijheid op. Je mag een hekel hebben aan Char lie Hebdo. Maar het feit dat je een hekel aan ze hebt, heeft niets te ma ken met hun recht op vrijheid van meningsuiting." Met een bodyguard in zijn kielzog verliet hij later de zaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55