VAN
RUSHDIE
CHARLIE
O
SPECTRUM 3
1
Had de politie daar moeten ingrijpen?
„De ouders hadden moeten zorgen
dat die jongens daar helemaal niet wa
ren. Laat je afkeuring daarvan blijken
als ouder! Moslims moeten ook besef
fen dat er een buitenwereld is. En dat
je daar iets mee moet. We zijn de min
derheid in Nederland, he.
„Wat je nu ziet, is dat Aboutaleb wel
de maat wordt genomen als hij iets
zegt, maar dat een activistische predi
ker als Abu Hafs (een radicale moslim
activist uit het Gooi, red.) zijn gang
kan gaan. Laat de moslimgemeen
schap in de pen springen als ze horen
dat Abu Hafs ergens komt preken.
Laat de imams opstaan. Laat mensen
vertellen dat Nederland voor een mos
lim nog steeds één van de beste lan
den is om in te wonen. Ook voor heel
orthodoxe moslims. Je mag hier bijna
alles. Je mag een niqaab dragen. Als je
vindt dat je niet mag stemmen van je
geloof, hoefje niet te stemmen.
„Er zijn mensen die bewust spannin
gen oproepen en stellen dat er in dit
land een permanente rechtsongelijk
heid is. Ik ga niet mee in die hysterie.
Natuurlijk is er ook discriminatie en
hebben sommige jongeren daar last
van.
„Maar als je daar last van hebt, als je
echt geen stageplek kunt vinden om
dat je Marokkaan bent, dan zijn er al
tijd mensen in de buurt die je kun
nen helpen. Maar kijk eerst naar je
zelf: nee, je vindt geen stageplek als je
onderuitgezakt een sollicitatiegesprek
voert."
U pleit voor een nieuw registratiesys
teem voor incidenten tegen moslims en
moskeeën. Waarom1
„Omdat we de discussie over islamofo-
bie moeten voeren op basis van goede
cijfers. Bij sommige incidenten stel ik
vraagtekens. Bijvoorbeeld bij het ver
haal dat in april in Eindhoven twee
mannen de hoofddoek van het hoofd
van een moslima zouden hebben afge
trokken. Er waren helemaal geen ge
tuigen van. Maar er kwamen wel op
eens uit andere delen van het land
mensen als Abu Hafs naar Eindhoven
om actie te voeren voor hun 'zuster'.
Wat hadden die mannen daar te zoe
ken?
Het is dat soort incidenten en de reacties
erop die tot toename van spanningen in
de samenleving leiden.
„Ja, er zijn spanningen, maar na wrij
ving komt glans. We kunnen als sa
menleving het hoofd bieden aan alles,
dat weet ik zeker. Maar we kunnen de
samenleving niet waterdicht krijgen.
Er kunnen altijd dingen gebeuren. Ik
denk niet dat het een probleem is als
we in Nederland voor een deel langs
elkaar heen leven. Maar blaas elkaar
niet op."
ZATERDAG 17 JANUARI 2015
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Ibrahim Wijbenga
(37) was gemeente
raadslid voor het
CDA in Eindhoven.
Hij is nu jongeren
werker in Amster
dam, radicaliserings
expert en lid van
het strategisch net
werk radicalisering
en polarisatie van
de gemeente Am
sterdam.
Hij schrijft regelma
tig opiniestukken
over radicalisering
en Syriëgangers in
verschillende me
dia.
Hij is een van de ge
sprekspartners van
minister Asscher
op dat gebied.
1989, Place de la
Republique: bid
dende moslims na
een demonstratie
tegen De satani
sche verzen van Sal
man Rushdie
(rechts), foto
Olivier Boitet/AP
2015, Place de la
Republique: pro
test tegen de mos
lim-extremistische
aanslagen van 7 ja
nuari,
foto Pierre
Crom/HH
door Bob van Huët
Halverwege de jaren negentig
mocht ik met medecorresponden
ten in Londen Salman Rushdie ont
moeten. ledereen was nerveus voor
dat de door de sjiitische Iraanse aya
tollah Khomeini ter dood veroor
deelde Britse schrijver arriveerde.
Lijfwachten en politie hadden voor
af al poolshoogte genomen en even
tuele vluchtroutes bekeken. Hetzelf
de gebeurt voordat Geert Wilders
of Ayaan Hirsi Ali ergens spreken.
Zij zijn potentieel doelwit van pro-
feetwrekende soennieten.
Vóórdat het satirische Franse week
blad het martelaarschap van het
vrije woord moest ondergaan, was
er Salman Rushdie. Al 26 jaar weet
hij de dodendans te ontspringen.
Nadat hij in 1989, op Valentijnsdag
nota bene, van Khomeini de dood
straf kreeg, leken zijn dagen geteld.
Rushdie leefde in ieder geval langer
dan de opgehitste gelovigen die in
India, Pakistan en Egypte sneuvel
den in straatgevechten, omwille van
het boek. De Japanse vertaler werd
vermoord; de Noorse uitgever over
leefde een aanslag.
Later trokken de landen van de Isla
mitische Conferentie Khomeini's fat
wa in, maar nog steeds staat er om
gerekend 2,4 miljoen euro op zijn
hoofd. Een vrome Iraanse betaalt de
bloedprijs, ongeveer zoals de Jeme-
nitische afdeling van Al Qaeda de Pa-
rijse slachting financierde.
Het mag dus een godswonder he
ten dat Rushdie deze week commen
taar kon geven op Charlies executie.
Woensdag hield hij een lezing op de
universiteit van Vermont aan de
Amerikaanse oostkust. Rushdie be
greep de gevoeligheden als geen an
der. Hij verdedigde niettemin harts
tochtelijk de tekenaars van Charlie
Hebdo: „Je kunt hier niet over mug-
geziften, anders houdt vrijheid op.
Je mag een hekel hebben aan Char
lie Hebdo. Maar het feit dat je een
hekel aan ze hebt, heeft niets te ma
ken met hun recht op vrijheid van
meningsuiting."
Met een bodyguard in zijn kielzog
verliet hij later de zaal.