Onderhoud Saabs blijkt gouden greep Maar zes klanten in vier jaar tijd ZEELAND 33 Middenin in een crisis een auto bedrijf beginnen, lijkt econo mische zelfmoord. Toch waagden Mare (48) en Editha (49) Kraak in 2012 de sprong in het diepe. En zie: Tema Automotive in Middel burg draait goed. „We halen er een pri ma inkomen uit. Je moet wel zorgen voor continuïteit. Elke dag goed werk afleveren en de juiste auto's inkopen." Wat is het geheim van Kraak? „Univer sele autobedrijven zijn er genoeg. We hebben ons dan ook gericht op een ni chemarkt: verkoop en onderhoud van Saabs. Ik heb nu een aardige klanten kring. Saab-rijders zijn eigenzinnig en zich bewust van kwaliteit. Ze koeste ren en onderhouden hun auto. Het zijn liefhebbers. Hoewel de fabriek fail liet is, is de onderdelenvoorziening vei liggesteld. Daarvoor is destijds een apart bedrijf opgericht", zegt Mare. Hij zat 25 jaar in het monteursvak toen hij slachtoffer werd van een bedrijfssa- nering. Bij sollicitaties viste hij steeds achter het net. Mare: „Dan ga je je oriënteren op een eigen bedrijf, waar heel wat bij komt kijken. Ik heb me een paar maanden goed voorbereid." Het is na de start in Mortiere verhuisd naar bedrijventerrein Arnestein. Een keurig pand zonder opsmuk. „Je moet je kosten laag houden. Klanten ver wachten geen paleis. Ze willen duide lijkheid en garantie, geen verrassin gen." Het meeste geld wordt verdiend in de werkplaats. „Daar heb ik nu hulp van een nieuwe kracht, zodat ik meer tijd heb om naar occasions te speuren. Sommige reparaties voer je ook makke lijker met zijn tweeën uit. Editha doet de administratie. Dat loopt goed. We moeten ons nog wel wat meer verdie pen in marketing." Voor de centen hoefde het niet. De Vlissingse Joan Brons (53) heeft immers een leuke baan van 28 uur op de administratie van een middelbare school. Toch begon ze in 2010 een eigen bedrijfje: Brons Counse ling Coaching, omdat ze 'meer vol doening uit haar werk wilde halen'. „Mijn doel was mensen een tijdje men taal te coachen. Bijvoorbeeld ze te hel pen na het verlies van een dierbare. Al les weer op een rijtje zetten. Ik had er ook een opleiding voor gevolgd." Ze investeerde al met al 4000 euro, met name in advertenties en folders die ze in bibliotheken en bij huisart sen deponeerde. De kinderen hielpen met een website en sociale media. Toch werd het niet het succes waarvan ze had gedroomd. De telefoon rinkelde zelden. Over vier jaar begeleidde ze in totaal zes klanten. „Het is erg frustre rend als je voor de fiscus je kwar- taal-btw invult: weer nul! Bovendien had ik ook geen budget voor marke ting. Daarom heb ik 1 september vorig jaar de stekker eruit getrokken. Een he le opluchting." Waar lag het aan? Voor Joan Brons is het overwegend gissen. „Ik was kenne lijk onvoldoende bekend. Ik vermoed dat veel Zeeuwen ook niet weten wat counseling precies inhoudt. Ook denk ik dat Zeeuwen wat te nuchter zijn voor mentale coaching. In Engeland bij voorbeeld is het heel normaal, hier vin den ze dat overdreven. Ook de crisis zal een rol hebben gespeeld. Dan hou den we de hand op de knip." VRIJDAG 16 JANUARI 2015 Mare Kraak begon in 2012 autobedrijf Tema in Middelburg. Zijn specialiteit is verkoop en onderhoud van Saabs, foto's Ruben Oreel Joan Brons uit Vlissingen beëindigde haar counseling- en coachingbedrijf door een gebrek aan klandizie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 33