Honda CR-V profiteert van
intelligente cruise control
16 AUTO
DAFT1600 wordt
miniatuur van 2015
Virtueel bezoek
aan Skoda Museum
Land Rover: zicht
van 360 graden
Jubileum Concours
d'élégance in foto's
RIJTEST NISSAN PULSAR 1.2 DIC-T
NIEUWTJES
NIEUWE TECHNOLOGIE
NISSAN PULSAR 1.2 DIG-T
Honda verrijkt het
cruise controlesys
teem (i-AAC) met
een voorziening die
niet alleen oog heeft voor ver
keer in lengterichting, maar
ook voor invoegend verkeer.
De techniek bepaalt met een ca
mera en een radar de aanwezig
heid van andere auto's op de
weg en berekent waar het krui
sende voertuig heen gaat. Het
systeem anticipeert met aan
passing van de snelheid. Tot
5 seconden is nodig om in te
grijpen. Een pictogram op het
dashboard verklaart de aanpas
sing van de snelheid. De re
search betrof onder meer het
in kaart brengen van het Euro
pese rijgedrag. De vernieuwde
CR-V is de eerste Honda die
deze hoogwaardige cruise con
trole krijgt.
Het model ondergaat ook wat
cosmetische wijzigingen. De
1.6 liter dieselmotor wint aan
vermogen en koppel (160 pk,
350 Nm) en krijgt een nieuwe
negentraps automaat.
Nissan mikt met de
vijfdeurs Pulsar in de
middenklasse op gezin
nen die ruimte zoeken.
issan liet de tradi
tionele hatchback
jaren links liggen
en bouwde het
programma voor
al uit met SUV's
en crossovers.
Maar nu Nissan een stevigere posi
tie op de Europese markt heeft,
ontstaat er vanzelf vraag naar
weer een 'gewone' vijfdeurs.
De nieuwe, ruime Pulsar blijkt
specifiek voor Europa ontwikkeld
en wordt in Spanje gebouwd op
een bodemgroep die uit bekende
elementen is opgebouwd. Het ui
terlijk van de auto loopt niet over
van fantasie. De vormgeving sluit
op bescheiden wijze aan bij de
Qashqai. Toch weet Nissan met
de Pulsar gevoelige snaren te ra
ken, maar dat gebeurt feitelijk pas
bij het betreden van het interieur.
Met een lengte van 4,39 meter
legt Nissan bij de Pulsar een basis
voor volop ruimte. Voorin zitten
chauffeur en bijrijder naar beho
ren op keurige stoelen die goed
verstelbaar zijn. De verwondering
ontstaat echter pas bij het openen
van een achterportier. Dan valt de
blik op een bijna limousine
achtige beenruimte waarmee de
auto zich onderscheidt van de
doorsnee hatchback.
Wie vervolgens denkt dat alle
ruimte voor de inzittenden is ge
reserveerd, vindt na het openen
van de achterklep een fors volu
me van 385 liter. Na het neerklap
pen van de achterbank groeit dit
naar 1.395 liter en blijkt de Pulsar
op alle fronten de concurrentie
minimaal te kunnen volgen.
Waar een Europese topper als de
Volkswagen Golf in tal van motor
varianten op de prijslijst staat, be
perkt Nissan zich bij de Pulsar tot
de kern. Dat betekent dat benzine
rijders onder meer kunnen be
schikken over de 1.2 liter viercilin-
der met turbo. Deze DIG-T motor
levert met 115 pk en een koppel
van 190 Nm voldoende pit.
Dat vertaalt zich in een top van
190 kilometer per uur en een acce
leratie van o naar 100 in 10,7 se
conden. Grappig om te merken
dat de Pulsar ongemerkt hard
gaat en de elektronische snel
heidsbegrenzer geen overbodige
luxe is. Daarmee beperk je boven
dien het brandstofverbruik, dat
gemiddeld uitkomt op 1 op 15,5.
Wie uiterlijk vertoon kan missen
als kiespijn, heeft aan de Nissan
Pulsar een zeer ruime, zuinige,
pittige én comfortabele gezins
auto. Het onderstel springt goed
om met oneffenheden, al komt de
auto niet uitzonderlijk scherp
over. Die rol krijgt de sportieve va
riant, die in ontwikkeling is. De
prijzen starten net onder de
20.000 euro; de complete Tekna is
met 25.750 euro de duurste.
Nissan Pulsar
Bagage 385-1.395 liter,
gewicht 1.165 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 115 pk. Van
af 19.650 euro, Tekna
25.750 euro.
Kia Cee'd
Bagage 380-1.318 liter,
gewicht 1.168 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 135 pk. Van
af 18.995 euro, Execu
tive Line 24.845 euro.
Peugeot 308
Bagage 420-1.228 liter,
gewicht 1.065 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 130 pk. Van
af 19.620 euro, 1.2 Allu
re 25.510 euro.
Toyota Auris
Bagage 360 liter, ge
wicht 1.165 kg. Benzine
1.6 liter, 132 pk. Vanaf
17.870 euro, 1.6 Dyna
mic 24.160 euro.
De vernieuwde Honda CR-V 'ziet' invoegend verkeer, foto Honda
De kracht van de nieuwe Nissan Pulsar moet vooral gezocht worden in de binnenruimte, foto's Automedia
door Willem de Volder
door Tony Vos
De DAF T1600 losser van Van
Gend Loos is de overall winnaar
van de verkiezing 'Miniatuurauto
van het Jaar 2015'. Dit model was
genomineerd in de categorie
Bedrijfsvoertuigen schaal 1:87.
Elk jaar houdt de Nederlandse
Algemene Miniatuur Auto Club
(NAMAC) de verkiezing. Fabrikant
Artitec is de maker van de prijswin
nende miniatuurauto.
DAF T1600 losser, foto's PR
Skoda heeft een rijke historie. Daar
kennis mee maken, kan via een vir
tuele tour door het Skoda Museum
in Mlada Boleslav in Tsjechië, via
Google Street View. Op die tour
kan de bezoeker de expositie tot
in detail ontdekken en zelfs achter
het stuur van enkele geselecteerde
Skoda-klassiekers plaatsnemen.
Op elk moment, overal ter wereld.
Meer informatie op www.skoda.nl.
Tour door het Skoda Museum.
Land Rover werkt momenteel aan
'transparante dakstijlen'. Deze zor
gen ervoor dat de bestuurder rond
om (360 graden) onbelemmerd
zicht heeft. Hiertoe worden in be
staande stijlen schermen geïnte
greerd. Op deze schermen worden
beelden van camera's live weerge
geven. Op die manier verdwijnen
dode hoeken van A-, B- en C-stijlen
en neemt de veiligheid toe.
'Doorzichtige' stijlen.
Tijdens de afgelopen editie van het
Concours d'élégance in de tuin van
Paleis het Loo in Apeldoorn werd
niet alleen een recordaantal bezoe
kers getrokken, het evenement
vierde ook het vijftienjarig be
staan. Die geschiedenis is nu be
schikbaar in boekvorm en toont
onder meer de fraaiste automobie
le creaties. Prijs 39,95 euro. Zie
www.concourselegance.com.
Concourstoppers in boekvorm.
SKODA MUZEUM