Honda CR-V profiteert van intelligente cruise control 16 AUTO DAFT1600 wordt miniatuur van 2015 Virtueel bezoek aan Skoda Museum Land Rover: zicht van 360 graden Jubileum Concours d'élégance in foto's RIJTEST NISSAN PULSAR 1.2 DIC-T NIEUWTJES NIEUWE TECHNOLOGIE NISSAN PULSAR 1.2 DIG-T Honda verrijkt het cruise controlesys teem (i-AAC) met een voorziening die niet alleen oog heeft voor ver keer in lengterichting, maar ook voor invoegend verkeer. De techniek bepaalt met een ca mera en een radar de aanwezig heid van andere auto's op de weg en berekent waar het krui sende voertuig heen gaat. Het systeem anticipeert met aan passing van de snelheid. Tot 5 seconden is nodig om in te grijpen. Een pictogram op het dashboard verklaart de aanpas sing van de snelheid. De re search betrof onder meer het in kaart brengen van het Euro pese rijgedrag. De vernieuwde CR-V is de eerste Honda die deze hoogwaardige cruise con trole krijgt. Het model ondergaat ook wat cosmetische wijzigingen. De 1.6 liter dieselmotor wint aan vermogen en koppel (160 pk, 350 Nm) en krijgt een nieuwe negentraps automaat. Nissan mikt met de vijfdeurs Pulsar in de middenklasse op gezin nen die ruimte zoeken. issan liet de tradi tionele hatchback jaren links liggen en bouwde het programma voor al uit met SUV's en crossovers. Maar nu Nissan een stevigere posi tie op de Europese markt heeft, ontstaat er vanzelf vraag naar weer een 'gewone' vijfdeurs. De nieuwe, ruime Pulsar blijkt specifiek voor Europa ontwikkeld en wordt in Spanje gebouwd op een bodemgroep die uit bekende elementen is opgebouwd. Het ui terlijk van de auto loopt niet over van fantasie. De vormgeving sluit op bescheiden wijze aan bij de Qashqai. Toch weet Nissan met de Pulsar gevoelige snaren te ra ken, maar dat gebeurt feitelijk pas bij het betreden van het interieur. Met een lengte van 4,39 meter legt Nissan bij de Pulsar een basis voor volop ruimte. Voorin zitten chauffeur en bijrijder naar beho ren op keurige stoelen die goed verstelbaar zijn. De verwondering ontstaat echter pas bij het openen van een achterportier. Dan valt de blik op een bijna limousine achtige beenruimte waarmee de auto zich onderscheidt van de doorsnee hatchback. Wie vervolgens denkt dat alle ruimte voor de inzittenden is ge reserveerd, vindt na het openen van de achterklep een fors volu me van 385 liter. Na het neerklap pen van de achterbank groeit dit naar 1.395 liter en blijkt de Pulsar op alle fronten de concurrentie minimaal te kunnen volgen. Waar een Europese topper als de Volkswagen Golf in tal van motor varianten op de prijslijst staat, be perkt Nissan zich bij de Pulsar tot de kern. Dat betekent dat benzine rijders onder meer kunnen be schikken over de 1.2 liter viercilin- der met turbo. Deze DIG-T motor levert met 115 pk en een koppel van 190 Nm voldoende pit. Dat vertaalt zich in een top van 190 kilometer per uur en een acce leratie van o naar 100 in 10,7 se conden. Grappig om te merken dat de Pulsar ongemerkt hard gaat en de elektronische snel heidsbegrenzer geen overbodige luxe is. Daarmee beperk je boven dien het brandstofverbruik, dat gemiddeld uitkomt op 1 op 15,5. Wie uiterlijk vertoon kan missen als kiespijn, heeft aan de Nissan Pulsar een zeer ruime, zuinige, pittige én comfortabele gezins auto. Het onderstel springt goed om met oneffenheden, al komt de auto niet uitzonderlijk scherp over. Die rol krijgt de sportieve va riant, die in ontwikkeling is. De prijzen starten net onder de 20.000 euro; de complete Tekna is met 25.750 euro de duurste. Nissan Pulsar Bagage 385-1.395 liter, gewicht 1.165 kg. Benzi ne 1.2 liter, 115 pk. Van af 19.650 euro, Tekna 25.750 euro. Kia Cee'd Bagage 380-1.318 liter, gewicht 1.168 kg. Benzi ne 1.6 liter, 135 pk. Van af 18.995 euro, Execu tive Line 24.845 euro. Peugeot 308 Bagage 420-1.228 liter, gewicht 1.065 kg. Benzi ne 1.2 liter, 130 pk. Van af 19.620 euro, 1.2 Allu re 25.510 euro. Toyota Auris Bagage 360 liter, ge wicht 1.165 kg. Benzine 1.6 liter, 132 pk. Vanaf 17.870 euro, 1.6 Dyna mic 24.160 euro. De vernieuwde Honda CR-V 'ziet' invoegend verkeer, foto Honda De kracht van de nieuwe Nissan Pulsar moet vooral gezocht worden in de binnenruimte, foto's Automedia door Willem de Volder door Tony Vos De DAF T1600 losser van Van Gend Loos is de overall winnaar van de verkiezing 'Miniatuurauto van het Jaar 2015'. Dit model was genomineerd in de categorie Bedrijfsvoertuigen schaal 1:87. Elk jaar houdt de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club (NAMAC) de verkiezing. Fabrikant Artitec is de maker van de prijswin nende miniatuurauto. DAF T1600 losser, foto's PR Skoda heeft een rijke historie. Daar kennis mee maken, kan via een vir tuele tour door het Skoda Museum in Mlada Boleslav in Tsjechië, via Google Street View. Op die tour kan de bezoeker de expositie tot in detail ontdekken en zelfs achter het stuur van enkele geselecteerde Skoda-klassiekers plaatsnemen. Op elk moment, overal ter wereld. Meer informatie op www.skoda.nl. Tour door het Skoda Museum. Land Rover werkt momenteel aan 'transparante dakstijlen'. Deze zor gen ervoor dat de bestuurder rond om (360 graden) onbelemmerd zicht heeft. Hiertoe worden in be staande stijlen schermen geïnte greerd. Op deze schermen worden beelden van camera's live weerge geven. Op die manier verdwijnen dode hoeken van A-, B- en C-stijlen en neemt de veiligheid toe. 'Doorzichtige' stijlen. Tijdens de afgelopen editie van het Concours d'élégance in de tuin van Paleis het Loo in Apeldoorn werd niet alleen een recordaantal bezoe kers getrokken, het evenement vierde ook het vijftienjarig be staan. Die geschiedenis is nu be schikbaar in boekvorm en toont onder meer de fraaiste automobie le creaties. Prijs 39,95 euro. Zie www.concourselegance.com. Concourstoppers in boekvorm. SKODA MUZEUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16