I Circuitbouwers in Goes letten dit jaar extra op de veiligheid 'CU 32 SPORT SUPERCROSS GOES Rijder uit Burgh- Haamstede zal in Zeelandhallen niet over een grens gaan. „Maandag moet ik weer op mijn werk verschijnen." GOES - Mark Boot houdt zijn hoofd erbij, vrijdag en zaterdag bij de Supercross in Goes. „Ik zal me too procent geven", belooft de 23-jarige motorcrosser uit Burgh-Haamstede, die weet dat er in de Zeelandhallen veel men sen speciaal voor hem op de tribu ne zullen zitten. „Maar ik trek het niet door tot 110 procent. Ik ga niet een grens over. Maandag moet ik weer op mijn werk ver schijnen." Boot, hovenier van beroep, is bij de 23e editie van indoorwedstrijd de enige Zeeuw in de hoogste categorie, de inters. Er wordt daarom het nodige van hem ver wacht. Maar hij laat de druk moei teloos van zijn schouders glijden. „Word ik vijfde, dan word ik vijf de. Word ik tiende, dan word ik tiende. Het is allemaal prima", zegt hij. „Als ik voor mezelf goed gereden heb, kan ik met elke plaats tevreden zijn." De Schouwse coureur is geen spe cialist in de indoorcrossen. Waar anderen de hele winter binnen rij den, pikt hij alleen de Zeeuwse wedstrijd eruit. „En wil je écht goed worden op een indoorcir- cuit, dan moet je er veel voor trai nen", weet hij. „Ik train hier in Goes maar drie a vier keer. Dan heb ik de baan wel in mijn hoofd zitten, maar nog steeds moet je niet verwachten dat ik dan echt de strijd aankan met de buiten landse jongens. Er is een heel sterk deelnemersveld dit jaar. Dus als anderen mij vrijdag en zater dag voorbij rijden, dan kan ik dat accepteren." Het lijkt alsof Boot erg geschrok ken is van de grote ongelukken in 2014 en daardoor voorzichtiger is ft SUPERCROSS geworden. Tijdens de Supercross in Goes liep Kapellenaar Joeri van Liere een dwarslaesie op en bij een clubcross in Wemeldinge overleed Erik Koote uit Middelhar- nis. „Het heeft allebei veel impact gehad op me", stelt hij. „Het onge luk van Joeri heb ik niet gezien. Ik deed toen zelf vanwege een bles sure niet mee en kwam net iets la ter de hal binnen, maar ik heb hem nog wel op de baan zien lig gen. In de race waarin Erik veron gelukte, reed ik wel. Ik zat twee plekken voor hem. Maar het is niet dat hij daardoor wat behoudender is. „Nee, want crossen neemt risico's met zich mee. Erik was zelfs een heel nette rijder en toch is hem dit overko men. En daarbij komt: je kunt het in principe zo gevaarlijk maken als je zelf wilt. Kijk, de beste rij ders gaan soms over het randje. En daar maken ze ook het ver schil mee, daar winnen ze door. Maar die verdienen dan mis schien ook wel hun brood met de motorcross. Ik denk dat 90 pro cent van de rijders gewoon weer na het weekend moet werken en voor hen maakt het dus helemaal niet uit of ze tot het uiterste gaan of niet." Zo'n realist is Boot altijd al ge weest, zegt hij. Omdat zijn ouders realisme predikten. „Er zijn wel eens mensen geweest die zeiden: als jij op je tiende opgepikt was door een goed team, had je het ver kunnen schoppen. Misschien wel, ja. Maar er komt heel veel ge luk bij kijken. Hoeveel Nederlan ders zijn er in de afgelopen tien, twintig jaar goede Grand Prix-rij- ders geworden? Niet veel toch? Nu heb je natuurlijk Jeffrey Her- lings, die heel veel talent heeft. Maar daarvoor zat jaren niemand bij de top. Wat ik wil zeggen: de kans dat je echt doorbreekt, is ontzettend klein. Je moet veel discipline hebben en tegenwoor dig ook nog veel geld meebren gen." Boot heeft die topsportdiscipline nooit gehad, hij is meer een lief hebber. „Ik rijd wedstrijden waar in ik het leuk heb", zegt hij. „Ik kan wel aan de start gaan staan bij races voor het open Neder lands kampioenschap, maar daar bij moet ik het dan opnemen te gen jongens die op zulke dure mo toren zitten.Daar kun je drie standaardmotoren van kopen. Het ONK is zó competitief. Deelname kost me veel geld, terwijl het me nooit prijzengeld oplevert. Ik ga daarom liever naar België. Ik ben afgelopen jaar onder meer derde geworden bij de inters MX2 van de Belgische Motorrijders Bond. Goed, het niveau ligt er iets lager, maar ik haal er meer plezier uit." GOES - De schansen zijn minder steil en minder hoog, de lan dingen wat ronder. „Het circuit is waarschijnlijk wat vriendelijker dan in voorgaande jaren", zegt Wemeldingenaar Frank Rottier, die samen met de andere (oud-) coureurs Rinus van de Ven, Eddy Eversdijk en Joeri van Liere - die nota bene vorig jaar een zwaar ongeval had in de Zeeland hallen - verantwoordelijk was voor het ontwerp. „We hebben extra op de veiligheid gelet, maar denken dat er voor zowel de hob byrijders als grote jongens nog voldoende uitdagingen in zitten." Daarbij treft de organisatie het dat de grond, die tot eind decem ber buiten lag, niet zo nat is gere gend. Vorig jaar was de grond zompig en moest men kunstgre pen toepassen om het circuit in orde te krijgen. Rottier: „Maar je Met de ongelukken van 2014 in het achterhoofd hebben de bouwers het circuit veiliger gemaakt had toen wel veel spoorvorming en hindernissen veranderden naarmate de wedstrijd vorderde. Nu is de grond echt droog. Je krijgt geen sporen en elk rondje is gewoon hetzelfde, want de schan sen blijven beter." De rijders hebben deze week ge legenheid te trainen in de Zee landhallen, onder leiding van er varen coureurs. Rottier leidde zelf maandag oefensessies, waarbij hij de rijders onder meer leerde hoe ze de eerste bocht moeten aansnij den en over het wasbord (zo'n tien bultjes op een rij) moeten gaan. Crosser Boot predikt realisme door Roeland van Vliet Mark Boot (rechts) vindt dat het voor het merendeel van de deelnemers aan de Supercross geen zin heeft om ge vaarlijk te rijden, foto Marcelle Davidse Er zijn wedstrijden in tal van klas se: 65cc kleine en grote wielen, 85cc kleine en grote wielen, hob byklasse (vrijdag), nationalen open (vrijdag), nationalen SX1 en SX2 (zaterdag) en inters. Op vrijdag is er een nieuw on derdeel voor de inters: One vs One. Hierbij gaan rijders met z'n tweeën de baan op en wie na twee rondes als eerste finisht, gaat door. De beste twaalf rijden uiteindelijk de Americano race. Daarbij vallen steeds na twee ron des de slechtste drie af, waardoor er uiteindelijk een finale komt met de drie besten. De eerste prijs in de Americano ra ce is 400 euro. De winnaar bij de inters op zaterdag verdient 1750 euro. door Roeland van Vliet Frank Rottier uit Wemeldinge is één van de ontwerpers van het circuit in de Zeelandhallen, foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 62