I
Circuitbouwers in Goes letten
dit jaar extra op de veiligheid
'CU
32 SPORT
SUPERCROSS GOES
Rijder uit Burgh-
Haamstede zal in
Zeelandhallen niet
over een grens gaan.
„Maandag moet ik
weer op mijn werk
verschijnen."
GOES - Mark Boot houdt zijn
hoofd erbij, vrijdag en zaterdag
bij de Supercross in Goes. „Ik zal
me too procent geven", belooft
de 23-jarige motorcrosser uit
Burgh-Haamstede, die weet dat
er in de Zeelandhallen veel men
sen speciaal voor hem op de tribu
ne zullen zitten. „Maar ik trek het
niet door tot 110 procent. Ik ga
niet een grens over. Maandag
moet ik weer op mijn werk ver
schijnen."
Boot, hovenier van beroep, is bij
de 23e editie van indoorwedstrijd
de enige Zeeuw in de hoogste
categorie, de inters. Er wordt
daarom het nodige van hem ver
wacht. Maar hij laat de druk moei
teloos van zijn schouders glijden.
„Word ik vijfde, dan word ik vijf
de. Word ik tiende, dan word ik
tiende. Het is allemaal prima",
zegt hij. „Als ik voor mezelf goed
gereden heb, kan ik met elke
plaats tevreden zijn."
De Schouwse coureur is geen spe
cialist in de indoorcrossen. Waar
anderen de hele winter binnen rij
den, pikt hij alleen de Zeeuwse
wedstrijd eruit. „En wil je écht
goed worden op een indoorcir-
cuit, dan moet je er veel voor trai
nen", weet hij. „Ik train hier in
Goes maar drie a vier keer. Dan
heb ik de baan wel in mijn hoofd
zitten, maar nog steeds moet je
niet verwachten dat ik dan echt
de strijd aankan met de buiten
landse jongens. Er is een heel
sterk deelnemersveld dit jaar. Dus
als anderen mij vrijdag en zater
dag voorbij rijden, dan kan ik dat
accepteren."
Het lijkt alsof Boot erg geschrok
ken is van de grote ongelukken in
2014 en daardoor voorzichtiger is
ft
SUPERCROSS
geworden. Tijdens de Supercross
in Goes liep Kapellenaar Joeri van
Liere een dwarslaesie op en bij
een clubcross in Wemeldinge
overleed Erik Koote uit Middelhar-
nis. „Het heeft allebei veel impact
gehad op me", stelt hij. „Het onge
luk van Joeri heb ik niet gezien. Ik
deed toen zelf vanwege een bles
sure niet mee en kwam net iets la
ter de hal binnen, maar ik heb
hem nog wel op de baan zien lig
gen. In de race waarin Erik veron
gelukte, reed ik wel. Ik zat twee
plekken voor hem.
Maar het is niet dat hij daardoor
wat behoudender is. „Nee, want
crossen neemt risico's met zich
mee. Erik was zelfs een heel nette
rijder en toch is hem dit overko
men. En daarbij komt: je kunt het
in principe zo gevaarlijk maken
als je zelf wilt. Kijk, de beste rij
ders gaan soms over het randje.
En daar maken ze ook het ver
schil mee, daar winnen ze door.
Maar die verdienen dan mis
schien ook wel hun brood met de
motorcross. Ik denk dat 90 pro
cent van de rijders gewoon weer
na het weekend moet werken en
voor hen maakt het dus helemaal
niet uit of ze tot het uiterste gaan
of niet."
Zo'n realist is Boot altijd al ge
weest, zegt hij. Omdat zijn ouders
realisme predikten. „Er zijn wel
eens mensen geweest die zeiden:
als jij op je tiende opgepikt was
door een goed team, had je het
ver kunnen schoppen. Misschien
wel, ja. Maar er komt heel veel ge
luk bij kijken. Hoeveel Nederlan
ders zijn er in de afgelopen tien,
twintig jaar goede Grand Prix-rij-
ders geworden? Niet veel toch?
Nu heb je natuurlijk Jeffrey Her-
lings, die heel veel talent heeft.
Maar daarvoor zat jaren niemand
bij de top. Wat ik wil zeggen: de
kans dat je echt doorbreekt, is
ontzettend klein. Je moet veel
discipline hebben en tegenwoor
dig ook nog veel geld meebren
gen."
Boot heeft die topsportdiscipline
nooit gehad, hij is meer een lief
hebber. „Ik rijd wedstrijden waar
in ik het leuk heb", zegt hij. „Ik
kan wel aan de start gaan staan
bij races voor het open Neder
lands kampioenschap, maar daar
bij moet ik het dan opnemen te
gen jongens die op zulke dure mo
toren zitten.Daar kun je drie
standaardmotoren van kopen. Het
ONK is zó competitief. Deelname
kost me veel geld, terwijl het me
nooit prijzengeld oplevert. Ik ga
daarom liever naar België. Ik ben
afgelopen jaar onder meer derde
geworden bij de inters MX2 van
de Belgische Motorrijders Bond.
Goed, het niveau ligt er iets lager,
maar ik haal er meer plezier uit."
GOES - De schansen zijn minder
steil en minder hoog, de lan
dingen wat ronder. „Het circuit is
waarschijnlijk wat vriendelijker
dan in voorgaande jaren", zegt
Wemeldingenaar Frank Rottier,
die samen met de andere
(oud-) coureurs Rinus van de Ven,
Eddy Eversdijk en Joeri van Liere
- die nota bene vorig jaar een
zwaar ongeval had in de Zeeland
hallen - verantwoordelijk was
voor het ontwerp. „We hebben
extra op de veiligheid gelet, maar
denken dat er voor zowel de hob
byrijders als grote jongens nog
voldoende uitdagingen in zitten."
Daarbij treft de organisatie het
dat de grond, die tot eind decem
ber buiten lag, niet zo nat is gere
gend. Vorig jaar was de grond
zompig en moest men kunstgre
pen toepassen om het circuit in
orde te krijgen. Rottier: „Maar je
Met de ongelukken van
2014 in het achterhoofd
hebben de bouwers het
circuit veiliger gemaakt
had toen wel veel spoorvorming
en hindernissen veranderden
naarmate de wedstrijd vorderde.
Nu is de grond echt droog. Je
krijgt geen sporen en elk rondje is
gewoon hetzelfde, want de schan
sen blijven beter."
De rijders hebben deze week ge
legenheid te trainen in de Zee
landhallen, onder leiding van er
varen coureurs. Rottier leidde zelf
maandag oefensessies, waarbij hij
de rijders onder meer leerde hoe
ze de eerste bocht moeten aansnij
den en over het wasbord (zo'n
tien bultjes op een rij) moeten
gaan.
Crosser Boot predikt realisme
door Roeland van Vliet
Mark Boot (rechts) vindt dat het voor het merendeel van de deelnemers aan de Supercross geen zin heeft om ge
vaarlijk te rijden, foto Marcelle Davidse
Er zijn wedstrijden in tal van klas
se: 65cc kleine en grote wielen,
85cc kleine en grote wielen, hob
byklasse (vrijdag), nationalen
open (vrijdag), nationalen SX1 en
SX2 (zaterdag) en inters.
Op vrijdag is er een nieuw on
derdeel voor de inters: One vs
One. Hierbij gaan rijders met z'n
tweeën de baan op en wie na
twee rondes als eerste finisht,
gaat door. De beste twaalf rijden
uiteindelijk de Americano race.
Daarbij vallen steeds na twee ron
des de slechtste drie af, waardoor
er uiteindelijk een finale komt met
de drie besten.
De eerste prijs in de Americano ra
ce is 400 euro. De winnaar bij de
inters op zaterdag verdient 1750
euro.
door Roeland van Vliet
Frank Rottier uit Wemeldinge is één van de ontwerpers van het circuit in
de Zeelandhallen, foto Marcelle Davidse