Internationaal congres over waterveiligheid Ruiken aan techniek op bedrijven doe-dag PvdA Sluis: gemeente moet zelf Deskundigen buigen plannen maken voor goed OV zich over conflict Tragel si///. 66 Bij dat gaten boren hebben de mensen elkaar wel afgelost, want daar word je tureluurs van.... 26 ZEEUWS-VLAANDEREN UNIEKE WANDBEKLEDING De Sluiskiltunnel wordt voorzien van 15.000 vierkante meter witte beplating op de tunnelwanden. A7OT\AAAAA OUWERKERK - De internationale rol die Nederland speelt op het ge bied van waterveiligheid is het thema van een driedaags congres in het Watersnoodmuseum. Het congres begint maandag 26 janua ri en richt zich op studenten, pro fessionals en belangstellenden. Nederlandse ingenieurs worden wereldwijd vaak gevraagd om ad vies over waterveiligheid. Tijdens het congres vertellen vertegen woordigers van bedrijven over hun klussen in het buitenland. Zo vertelt Kristian Koreman over zijn plan om New York te bescher men tegen water en zal Peter Hek man vertellen over het plan Mose om Venetië te beschermen. Bouw bedrijf Structon is één van de be trokken bedrijven bij dit project. Alle dagen hebben een eigen the ma. Maandag 26 januari gaat het over preventie: hoe houdt een stad of gebied het water buiten de deur. Dinsdag gaat het over beleid en beleidsmakers. De laatste dag staat in het teken van hulpverle ning: wat te doen als het misgaat? www.watersnoodmuseum.nl emaillen laag op de platen is bo vendien zo dik dat die goed be stand is tegen 'de zilte Zeeuwse lucht, strooizout, roetdeeltjes en steenslag'. Dat was bij de oorspronkelijke staalplaat ook een probleem. Die steentjes zorgden voor putjes, die vervolgens roestplekken veroor zaakten. Al met al zorgde de speurtocht naar deugdelijk materiaal voor de wandbekleding voor vertraging in het werk. Van den Heijkant: „Het was niet alleen die zoek tocht, maar er moesten ook bere keningen worden gedaan en proe ven worden genomen. Uiteinde lijk zijn we twee weken voor Kerst begonnen met het installe ren en als het allemaal volgens plan verloopt zijn we eind februa ri klaar. Nee, eerder lukt echt niet. We zetten nu al alle zeilen bij om het karwei op tijd af te hebben. We werken met vijf tot zes ploe gen met in totaal een kleine twin tig man." De platen worden gemonteerd door het Nederlandse bedrijf Bijl- bouw. Er werden eerst maar liefst 21.000 gaten geboord waarop strips werden bevestigd. Daaraan werden de wandplaten bevestigd. Van den Heijkant met een glim lach: „Het ging in totaal om der tien kilometer strips. Ja, bij dat ga ten boren hebben de mensen el kaar wel zo nu en dan afgelost, want daar word je op den duur na tuurlijk tureluurs van. De platen in de noordbuis zitten nu inmiddels grotendeels op hun plaats. Aan de zuidbuis wordt nog hard gewerkt. Zitten alle platen op hun plek dan worden zoge noemde passtukken rond de hulp- postkasten en vluchtdeuren aan gebracht en is de klus geklaard. TERNEUZEN - Chris Wieles (11) van de Prins Willem van Oranje- school in Terneuzen is druk bezig met zijn kandelaar. Zijn pennen- koker van PVC-buizen is al af, maar aan het vogelhuisje moet hij nog beginnen. Eén ding weet hij zeker; hij moet en zal later met zijn handen werken. „Ik wil later schipper worden, dan moet je ver stand hebben van techniek. Daar om ben ik even komen kijken." Chris is op de 'bedrijven doe-dag' bij de Zeeuwse Verwarmingsunie in Terneuzen. Samen met wat klasgenootjes en andere jongeren uit Terneuzen is hij druk bezig met allerlei werkstukjes. Op deze 'doe-dag' kunnen jongeren uit groep 7 en 8 een ochtend of mid dag komen knutselen onder belei- ding van technisch personeel. De ze mogen ze later meenemen naar huis. Bedrijven in heel Zeeland doen mee aan de doe-dag. Zo maken ze jongeren spelenderwijs bekend met de technische beroepen. Het is een poging om jongeren geïnte resseerd te krijgen in de techniek. Leo de Buck, servicemanager bij de ZVU: „We hopen jongeren te stimuleren het tekort aan tech nisch personeel te verhelpen." De Sluiskiltunnel wordt 'lichter' dan de Westerschelde- tunnel. Dat is te danken aan vijftien duizend vierkante meter witte be plating op de tunnelwanden. Die platen zijn vervaardigd door fabrikant Omeras in de buurt van Dresden en per vrachtwagen naar Sluiskil vervoerd. De staalplaten zijn voorzien van een laagje email- Ie. Ze zijn twee millimeter dik en zijn in Nederland nooit eerder in een verkeerstunnel toegepast. In kleinere tunnels, zoals fietstun- neltjes wel, zegt Bart van den He ijkant, projectleider Werkvoorbe reiding Civiel bij de aannemers combinatie CBT die de tunnel bouwt. Het aanbrengen van de witte wandplaten liep flinke ver traging op. Van den Heijkant: „In de ontwerpfase hadden we voor een bepaald materiaal gekozen. Maar toen we dat gingen testen, bleek dat die platen bij iedere rei nigingsbeurt doffer en donkerder werden. De platen waren poreus en daar kroop het vuil in. We had den natuurlijk kunnen zeggen: 'wij doen na de ingebruikname nog twee jaar het onderhoud en daarna is het onze zaak niet', maar zo zitten we niet in elkaar. Daarom zijn we in overleg met de tunneldirectie op zoek gegaan naar alternatieven. Ik denk dat we materiaal uit de hele wereld heb ben bekeken. Uiteindelijk kwa men we terecht in Duitsland, bij Omeras." Even technisch. De platen zijn met twee millimeter drie keer zo dik als de stalen platen die nor maal worden toegepast in tun nels. De platen bewegen niet als er een vrachtwagen met een snel heid van pakweg honderd kilome ter passeert. Ze voldoen daarmee aan de Nederlandse eisen, die voorschrijven dat ze een zuiging van drie kilonewton moeten kun nen opvangen, vrij vertaald dat er driehonderd kilogram gewicht aan de platen kan trekken. De De nieuwe dienstregeling zorgt er voor dat nogal wat dorpen versto ken blijven van fatsoenlijk open baar vervoer, schrijft fractievoor zitter Robert Evers. „En dat voor een vergrijzende gemeente die drijft op de kurk van recreatie en toerisme." Juist in een gebied waar niet in elk dorp alle voorzie ningen kunnen blijven, is een goe de bereikbaarheid van andere ker nen een vereiste, vindt de PvdA. Dat daarvoor eventueel gebruik kan worden gemaakt van halte taxi's is voor de sociaal-democra ten niet voldoende. „Die rijden enkel op afroep, moeten mini maal 1,5 uur van tevoren worden aangevraagd, en er moet contant betaald worden; de OV- chipkaart en de O V-abonnementen zijn er niet geldig", constateert Evers. Volgens de PvdA is het, nu de pro vincie zich 'beperkt tot hoofdlij nen', aan gemeenten om zelf te zorgen voor fatsoenlijk openbaar vervoer. Evers laat een proefbal lonnetje op door te pleiten voor een gemeentelijk vervoersbedrijf. Maar B en W moeten op zijn minst in overleg gaan met Buurt busvereniging Zeeuws-Vlaande- ren en een plan maken om vrijwil ligers te werven voor de buurtbus sen, stelt Evers. B en W moeten nog reageren op de brief. De oud-cliënt woont intussen in een andere instelling. Hij moest destijds uit Tragel weg, omdat hij brand zou hebben gesticht en me dewerkers had bedreigd. De rech ter sprak de intussen 18-jarige jon gen vrij van brandstichting, maar zijn vader en zijn advocate wil den ook van het 'strafblad' voor bedreiging af. Ze ontkennen niet dat de jongen medewerkers be dreigde, maar stellen dat die be dreigingen bij de stoornis horen waarvoor de jongen juist werd be handeld bij Tragel. „De deskundigen moeten nu vast stellen in hoeverre mijn cliënt toe rekeningsvatbaar is. Zij zullen daartoe onder anderen enkele oud-begeleiders spreken", meldde advocate Samantha van de Voorde na de zitting. Net als de vader van de jongen, die wil dat zijn zoon een onterecht verkregen strafblad kwijtraakt, heeft zij goede hoop dat de rechters hun eis over enke le maanden toewijst. Lichte tunnel door Bart van den Heijkant door Demi Marteijn Stijn, Karsten en Lucas zagen met vereende kracht een stuk pvc-pijp af voor een pennenhouder, foto Camile Schelstraete De tunnelwanden worden van beplating voorzien. foto Mark Neelemans door Wout Bareman door Martijn de Koning OOSTBURC - Nu de provincie zich al leen nog bezighoudt met de hoofd lijnen, moeten gemeenten zelf het heft in handen nemen om goed openbaar vervoer te blijven garan deren. Dat schrijft de PvdA-fractie in de gemeente Sluis aan B en W. PvdA-fractievoorzitter Evers laat proefballonnetje op met pleidooi voor een ge meentelijk vervoersbedrijf. door René Hoonhorst DEN BOSCH - Enkele deskundigen onderzoeken in opdracht van het Bossche gerechtshof of een oud cliënt van Tragel ten onrechte is be straft voor bedreiging van mede werkers van de zorginstelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 60