Internationaal congres
over waterveiligheid
Ruiken aan techniek
op bedrijven doe-dag
PvdA Sluis: gemeente moet zelf Deskundigen buigen
plannen maken voor goed OV zich over conflict Tragel
si///.
66 Bij dat gaten boren
hebben de mensen
elkaar wel afgelost,
want daar word je
tureluurs van....
26 ZEEUWS-VLAANDEREN
UNIEKE WANDBEKLEDING
De Sluiskiltunnel
wordt voorzien van
15.000 vierkante
meter witte
beplating op de
tunnelwanden.
A7OT\AAAAA
OUWERKERK - De internationale
rol die Nederland speelt op het ge
bied van waterveiligheid is het
thema van een driedaags congres
in het Watersnoodmuseum. Het
congres begint maandag 26 janua
ri en richt zich op studenten, pro
fessionals en belangstellenden.
Nederlandse ingenieurs worden
wereldwijd vaak gevraagd om ad
vies over waterveiligheid. Tijdens
het congres vertellen vertegen
woordigers van bedrijven over
hun klussen in het buitenland.
Zo vertelt Kristian Koreman over
zijn plan om New York te bescher
men tegen water en zal Peter Hek
man vertellen over het plan Mose
om Venetië te beschermen. Bouw
bedrijf Structon is één van de be
trokken bedrijven bij dit project.
Alle dagen hebben een eigen the
ma. Maandag 26 januari gaat het
over preventie: hoe houdt een
stad of gebied het water buiten de
deur. Dinsdag gaat het over beleid
en beleidsmakers. De laatste dag
staat in het teken van hulpverle
ning: wat te doen als het misgaat?
www.watersnoodmuseum.nl
emaillen laag op de platen is bo
vendien zo dik dat die goed be
stand is tegen 'de zilte Zeeuwse
lucht, strooizout, roetdeeltjes en
steenslag'.
Dat was bij de oorspronkelijke
staalplaat ook een probleem. Die
steentjes zorgden voor putjes, die
vervolgens roestplekken veroor
zaakten.
Al met al zorgde de speurtocht
naar deugdelijk materiaal voor de
wandbekleding voor vertraging
in het werk. Van den Heijkant:
„Het was niet alleen die zoek
tocht, maar er moesten ook bere
keningen worden gedaan en proe
ven worden genomen. Uiteinde
lijk zijn we twee weken voor
Kerst begonnen met het installe
ren en als het allemaal volgens
plan verloopt zijn we eind februa
ri klaar. Nee, eerder lukt echt niet.
We zetten nu al alle zeilen bij om
het karwei op tijd af te hebben.
We werken met vijf tot zes ploe
gen met in totaal een kleine twin
tig man."
De platen worden gemonteerd
door het Nederlandse bedrijf Bijl-
bouw. Er werden eerst maar liefst
21.000 gaten geboord waarop
strips werden bevestigd. Daaraan
werden de wandplaten bevestigd.
Van den Heijkant met een glim
lach: „Het ging in totaal om der
tien kilometer strips. Ja, bij dat ga
ten boren hebben de mensen el
kaar wel zo nu en dan afgelost,
want daar word je op den duur na
tuurlijk tureluurs van.
De platen in de noordbuis zitten
nu inmiddels grotendeels op hun
plaats. Aan de zuidbuis wordt nog
hard gewerkt. Zitten alle platen
op hun plek dan worden zoge
noemde passtukken rond de hulp-
postkasten en vluchtdeuren aan
gebracht en is de klus geklaard.
TERNEUZEN - Chris Wieles (11) van
de Prins Willem van Oranje-
school in Terneuzen is druk bezig
met zijn kandelaar. Zijn pennen-
koker van PVC-buizen is al af,
maar aan het vogelhuisje moet hij
nog beginnen. Eén ding weet hij
zeker; hij moet en zal later met
zijn handen werken. „Ik wil later
schipper worden, dan moet je ver
stand hebben van techniek. Daar
om ben ik even komen kijken."
Chris is op de 'bedrijven doe-dag'
bij de Zeeuwse Verwarmingsunie
in Terneuzen. Samen met wat
klasgenootjes en andere jongeren
uit Terneuzen is hij druk bezig
met allerlei werkstukjes. Op deze
'doe-dag' kunnen jongeren uit
groep 7 en 8 een ochtend of mid
dag komen knutselen onder belei-
ding van technisch personeel. De
ze mogen ze later meenemen
naar huis.
Bedrijven in heel Zeeland doen
mee aan de doe-dag. Zo maken ze
jongeren spelenderwijs bekend
met de technische beroepen. Het
is een poging om jongeren geïnte
resseerd te krijgen in de techniek.
Leo de Buck, servicemanager bij
de ZVU: „We hopen jongeren te
stimuleren het tekort aan tech
nisch personeel te verhelpen."
De Sluiskiltunnel
wordt 'lichter' dan
de Westerschelde-
tunnel. Dat is te
danken aan vijftien
duizend vierkante meter witte be
plating op de tunnelwanden.
Die platen zijn vervaardigd door
fabrikant Omeras in de buurt van
Dresden en per vrachtwagen naar
Sluiskil vervoerd. De staalplaten
zijn voorzien van een laagje email-
Ie. Ze zijn twee millimeter dik en
zijn in Nederland nooit eerder in
een verkeerstunnel toegepast.
In kleinere tunnels, zoals fietstun-
neltjes wel, zegt Bart van den He
ijkant, projectleider Werkvoorbe
reiding Civiel bij de aannemers
combinatie CBT die de tunnel
bouwt. Het aanbrengen van de
witte wandplaten liep flinke ver
traging op. Van den Heijkant: „In
de ontwerpfase hadden we voor
een bepaald materiaal gekozen.
Maar toen we dat gingen testen,
bleek dat die platen bij iedere rei
nigingsbeurt doffer en donkerder
werden. De platen waren poreus
en daar kroop het vuil in. We had
den natuurlijk kunnen zeggen:
'wij doen na de ingebruikname
nog twee jaar het onderhoud en
daarna is het onze zaak niet',
maar zo zitten we niet in elkaar.
Daarom zijn we in overleg met de
tunneldirectie op zoek gegaan
naar alternatieven. Ik denk dat we
materiaal uit de hele wereld heb
ben bekeken. Uiteindelijk kwa
men we terecht in Duitsland, bij
Omeras."
Even technisch. De platen zijn
met twee millimeter drie keer zo
dik als de stalen platen die nor
maal worden toegepast in tun
nels. De platen bewegen niet als
er een vrachtwagen met een snel
heid van pakweg honderd kilome
ter passeert. Ze voldoen daarmee
aan de Nederlandse eisen, die
voorschrijven dat ze een zuiging
van drie kilonewton moeten kun
nen opvangen, vrij vertaald dat er
driehonderd kilogram gewicht
aan de platen kan trekken. De
De nieuwe dienstregeling zorgt er
voor dat nogal wat dorpen versto
ken blijven van fatsoenlijk open
baar vervoer, schrijft fractievoor
zitter Robert Evers. „En dat voor
een vergrijzende gemeente die
drijft op de kurk van recreatie en
toerisme." Juist in een gebied
waar niet in elk dorp alle voorzie
ningen kunnen blijven, is een goe
de bereikbaarheid van andere ker
nen een vereiste, vindt de PvdA.
Dat daarvoor eventueel gebruik
kan worden gemaakt van halte
taxi's is voor de sociaal-democra
ten niet voldoende. „Die rijden
enkel op afroep, moeten mini
maal 1,5 uur van tevoren worden
aangevraagd, en er moet contant
betaald worden; de OV- chipkaart
en de O V-abonnementen zijn er
niet geldig", constateert Evers.
Volgens de PvdA is het, nu de pro
vincie zich 'beperkt tot hoofdlij
nen', aan gemeenten om zelf te
zorgen voor fatsoenlijk openbaar
vervoer. Evers laat een proefbal
lonnetje op door te pleiten voor
een gemeentelijk vervoersbedrijf.
Maar B en W moeten op zijn
minst in overleg gaan met Buurt
busvereniging Zeeuws-Vlaande-
ren en een plan maken om vrijwil
ligers te werven voor de buurtbus
sen, stelt Evers. B en W moeten
nog reageren op de brief.
De oud-cliënt woont intussen in
een andere instelling. Hij moest
destijds uit Tragel weg, omdat hij
brand zou hebben gesticht en me
dewerkers had bedreigd. De rech
ter sprak de intussen 18-jarige jon
gen vrij van brandstichting, maar
zijn vader en zijn advocate wil
den ook van het 'strafblad' voor
bedreiging af. Ze ontkennen niet
dat de jongen medewerkers be
dreigde, maar stellen dat die be
dreigingen bij de stoornis horen
waarvoor de jongen juist werd be
handeld bij Tragel.
„De deskundigen moeten nu vast
stellen in hoeverre mijn cliënt toe
rekeningsvatbaar is. Zij zullen
daartoe onder anderen enkele
oud-begeleiders spreken", meldde
advocate Samantha van de Voorde
na de zitting. Net als de vader van
de jongen, die wil dat zijn zoon
een onterecht verkregen strafblad
kwijtraakt, heeft zij goede hoop
dat de rechters hun eis over enke
le maanden toewijst.
Lichte tunnel door
Bart van den Heijkant
door Demi Marteijn
Stijn, Karsten en Lucas zagen met vereende kracht een stuk pvc-pijp af
voor een pennenhouder, foto Camile Schelstraete
De tunnelwanden worden van beplating voorzien.
foto Mark Neelemans
door Wout Bareman
door Martijn de Koning
OOSTBURC - Nu de provincie zich al
leen nog bezighoudt met de hoofd
lijnen, moeten gemeenten zelf het
heft in handen nemen om goed
openbaar vervoer te blijven garan
deren. Dat schrijft de PvdA-fractie
in de gemeente Sluis aan B en W.
PvdA-fractievoorzitter Evers
laat proefballonnetje op
met pleidooi voor een ge
meentelijk vervoersbedrijf.
door René Hoonhorst
DEN BOSCH - Enkele deskundigen
onderzoeken in opdracht van het
Bossche gerechtshof of een oud
cliënt van Tragel ten onrechte is be
straft voor bedreiging van mede
werkers van de zorginstelling.