10 UIT
Zoeken naar de schuldigen van
leeglopende theaters heeft
geen zin. Veel effectiever is het
te proberen jonge mensen
weer de schouwburgen in te
krijgen.
Er zijn in die 10 dagen allerlei leuke initia
tieven, uiteraard zeker in de bibliotheken
en op sommige scholen. Maar ook in
schouwburgen. In theater De Mythe in
Goes worden de Voorleesdagen op 21 janua
ri in gang geschoten met een optreden van
de internationale clown Arno Huibers. Hij
brengt daar De glimlach en de bom, twéé
maal zelfs, op deze woensdagmiddag: om
13.00 uur en 15.30 uur. Opmerkelijk genoeg
vallen daarbij geen woorden, maar ook zon
der woorden kan je véél zeggen. Deze
clown is namelijk een mimeclown die
werkt met fantasievolle suggestie. En met
muziek. En met maskers. Dat wordt lachen
met tranen in de ogen. En wat helemaal
mooi is: deze voorstellingen zijn helemaal
gratis! Wel verplicht reserveren (via
www.zeelandtheaters.nl).
Iemand die zijn kinderen veel verhalen
heeft verteld, was de vader van Astrid Lind-
gren. Een meisje dat al vroeg (5 jaar) kon le
zen, en heel gemakkelijk verhalen schreef.
Daarom zei iedereen dat ze later beslist
schrijfster zou worden en daarom besloot
ze dat zéker niét te worden. En zo gaat
dat... Toen haar dochtertje ziek werd,
vroeg die aan haar een verhaal te vertellen
over Pippi Langkous. Dat was een naam
die het koortsige meisje van 7 ter plekke
verzon. De rest is geschiedenis, zegt men
dan. De verhalen van Pippi Langkous wa
ren ooit baanbrekend in die zin, dat ze des
tijds de eerste verhalen waren die totaal
niet pedagogisch of moraliserend bedoeld
waren. De boeken ontstonden meestal in
zorgelijke tijden (dan was schrijven eerder
een ontsnapping dan een last), maar ston
den bol van de vrolijkheid die ongebreidel
de fantasie en avontuurlijkheid nu een
maal losmaken. Pippi (voluit Pippilotta Vic-
tualia Rolgordijna Kruizemuntina Tafelkle-
dia Efraïmsdochter) Langkous beleeft sa
men met haar aapje, meneer Nilsson, wil
de avonturen dicht bij huis (in of rond Vil
la Kakelbont) of vér weg (op het eiland Ta-
ka-Tukaland).
Tien jaar geleden was er als eens een musi
cal 'Pippi Langkous Die won maar liefst
vijf Musical Awards en vier Vlaamse Musi
cal-prijzen. Nu is er een andere regisseur,
en een andere Pippi, maar het zijn nog al
tijd dezelfde liedjes van Ivo de Wijs (lied
teksten) en Ronny Mosuse (muziek), en
hetzelfde knap aan elkaar gebreide verhaal.
Gewoon dezelfde schitterende musical
dus, naar onverwoestbare jeugdverhalen,
die er bij ieder kind ingaan als friet met ap
pelmoes.
Ik zie het gebeuren. Met lede ogen. De
theaters vergrijzen. En (deels het ge
volg daarvan) ze lopen leeg. Dat laatste
gebeurde een eeuw geleden ook al
eens. Toen was het gloednieuwe me
dium film de schuldige. Het theater heeft
dat overleefd, mede dankzij de revue en
het cabaret. Nu ziet men nieuwe vijanden.
Of is bijvoorbeeld YouTube een andere ver
schijningsvorm van dezelfde oude vijand?
Hoe dan ook, met de boze vinger wijzen
heeft geen zin.
Het is veel proactiever te proberen jonge
mensen weer (of nog een keertje) het thea
ter in te krijgen. Daarom deze week eens
aandacht voor het jeugdtheater. Opa's en
oma's zullen trouwens bevestigen, dat dit
meestal niet alleen voor de jeugd interes
sant is.
Volgende week, van 21-31 januari, zijn het
voor de 12e keer de De Nationale Voorlees
dagen. Nederlanders zijn overtuigd van het
belang van voorlezen, maar toch leest
slechts de helft van dat massale aantal re
gelmatig eens een verhaal voor. Er is dus
nog werk aan de winkel. En zonder liefde
en belangstelling voor verhalen komt het
veel minder snel tot theaterbezoek. Dus
ben ik (niet alleen daarom) absoluut vóór.
Vrijdag 16 jan., Brogum Pop Cultura,
Zierikzee, 20.00 uur.
Vrijdag 16 januari, Luctor et Emergo,
Rilland, 20.00 uur.
Vrijdag 16 januari, Ledeltheater, Oost
burg, 20.15 uur.
Vrijdag 16 januari, De Piek, Vlissingen,
21.00 uur.
Zaterdag 17 januari, De Mythe, Goes,
20.00 uur.
Twee talentvolle vrouwen in
dubbelcabaret
Yora Rienstra is niet meer weg te den
ken van het podium sinds zij in 2009
de jury- en publieksprijs won op het
Amsterdams Kleinkunstfestival. Zij
kenmerkt zich als comédienne met
diepgang. Samen met Kirsten van
Teijn (foto) brengt zij een verrassend
dubbelcabaret. Van Teijn tekent voor
een gedurfde voorstelling over waar
je vandaan komt en je je heil vindt.
Scrum brengt nieuwe verhalen
en nieuwe songs
De mooiste liederen en de sterkste
verhalen worden in de pub geboren.
Of het nu binnen aan de bar is, schui
lend voor een plotselinge regenbui,
of buiten op het terras, genietend
van het laatste avondlicht: verbroede
ring en gemoedelijkheid voeren de
boventoon in The Dirty Glass, stam
kroeg van Scrum. De groep neemt
het publiek daar graag mee naar toe.
Katinka Polderman kan grof en
teder tegelijk zijn
Ze is onverstoorbaar, gortdroog, sub
tiel en lomp, hilarisch en ontroerend.
De rustigste Zeeuwse cabaretière van
Nederland bouwt in haar vierde pro
gramma een vrolijk en licht absurdis
tisch universum waarin niets zomaar
normaal is. Haar rake observaties, zelf
spot, taalgevoel, engagement en oor
spronkelijke liedjes maken Polderman
tot een intrigrerende cabaretière.
Janne Schra maakt nieuwe
wending met 'PONZO'
Na haar glansrijke carrière als front
vrouw van Room Eleven en Schradino-
va en een ingetogen album onder
haar eigen naam vond Janne Schra
het tijd voor weer een nieuwe wen
ding. Die maakt ze met het catchy al
bum 'PONZO' dat ze geproduceerd
heeft met Torre Florin van de Staat.
Ze doet De Piek aan. In het voorpro
gramma treedt Nana Adjoa op.
The Cannonball Johnsons
luisteren RegioRuis op
The Cannonball Johnsons uit Leiden
verzorgen de slotact bij de eerste af
levering van RegioRuis waar jonge
Zeeuwse popacts zich laten horen.
Deze groep uit Leiden brengt meer
stemmige bluegrass, country en hill
billy. The Cannonball Johnsons spelen
ruig en uitdagend. Ze traden op bij
o.m. Zwarte Cross, Oerol, De Melk
weg en Bevrijdingsfestival Rotterdam.
Verhalen als friet met appelmoes
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Scène uit de voorstelling 'Pippi Langkous de Musical', foto Leo van Velzen
Vrijdag 16 januari, Schouwburg Middelburg,
19.00 uur; zaterdag 17 januari, Scheldetheater,
Terneuzen, 15.00 u. en 19.00 uur; met disco,
kannepoekenfeest en verkleedwedstrijd tussen
de twee voorstellingen.
Willem Nijssen