10 UIT Zoeken naar de schuldigen van leeglopende theaters heeft geen zin. Veel effectiever is het te proberen jonge mensen weer de schouwburgen in te krijgen. Er zijn in die 10 dagen allerlei leuke initia tieven, uiteraard zeker in de bibliotheken en op sommige scholen. Maar ook in schouwburgen. In theater De Mythe in Goes worden de Voorleesdagen op 21 janua ri in gang geschoten met een optreden van de internationale clown Arno Huibers. Hij brengt daar De glimlach en de bom, twéé maal zelfs, op deze woensdagmiddag: om 13.00 uur en 15.30 uur. Opmerkelijk genoeg vallen daarbij geen woorden, maar ook zon der woorden kan je véél zeggen. Deze clown is namelijk een mimeclown die werkt met fantasievolle suggestie. En met muziek. En met maskers. Dat wordt lachen met tranen in de ogen. En wat helemaal mooi is: deze voorstellingen zijn helemaal gratis! Wel verplicht reserveren (via www.zeelandtheaters.nl). Iemand die zijn kinderen veel verhalen heeft verteld, was de vader van Astrid Lind- gren. Een meisje dat al vroeg (5 jaar) kon le zen, en heel gemakkelijk verhalen schreef. Daarom zei iedereen dat ze later beslist schrijfster zou worden en daarom besloot ze dat zéker niét te worden. En zo gaat dat... Toen haar dochtertje ziek werd, vroeg die aan haar een verhaal te vertellen over Pippi Langkous. Dat was een naam die het koortsige meisje van 7 ter plekke verzon. De rest is geschiedenis, zegt men dan. De verhalen van Pippi Langkous wa ren ooit baanbrekend in die zin, dat ze des tijds de eerste verhalen waren die totaal niet pedagogisch of moraliserend bedoeld waren. De boeken ontstonden meestal in zorgelijke tijden (dan was schrijven eerder een ontsnapping dan een last), maar ston den bol van de vrolijkheid die ongebreidel de fantasie en avontuurlijkheid nu een maal losmaken. Pippi (voluit Pippilotta Vic- tualia Rolgordijna Kruizemuntina Tafelkle- dia Efraïmsdochter) Langkous beleeft sa men met haar aapje, meneer Nilsson, wil de avonturen dicht bij huis (in of rond Vil la Kakelbont) of vér weg (op het eiland Ta- ka-Tukaland). Tien jaar geleden was er als eens een musi cal 'Pippi Langkous Die won maar liefst vijf Musical Awards en vier Vlaamse Musi cal-prijzen. Nu is er een andere regisseur, en een andere Pippi, maar het zijn nog al tijd dezelfde liedjes van Ivo de Wijs (lied teksten) en Ronny Mosuse (muziek), en hetzelfde knap aan elkaar gebreide verhaal. Gewoon dezelfde schitterende musical dus, naar onverwoestbare jeugdverhalen, die er bij ieder kind ingaan als friet met ap pelmoes. Ik zie het gebeuren. Met lede ogen. De theaters vergrijzen. En (deels het ge volg daarvan) ze lopen leeg. Dat laatste gebeurde een eeuw geleden ook al eens. Toen was het gloednieuwe me dium film de schuldige. Het theater heeft dat overleefd, mede dankzij de revue en het cabaret. Nu ziet men nieuwe vijanden. Of is bijvoorbeeld YouTube een andere ver schijningsvorm van dezelfde oude vijand? Hoe dan ook, met de boze vinger wijzen heeft geen zin. Het is veel proactiever te proberen jonge mensen weer (of nog een keertje) het thea ter in te krijgen. Daarom deze week eens aandacht voor het jeugdtheater. Opa's en oma's zullen trouwens bevestigen, dat dit meestal niet alleen voor de jeugd interes sant is. Volgende week, van 21-31 januari, zijn het voor de 12e keer de De Nationale Voorlees dagen. Nederlanders zijn overtuigd van het belang van voorlezen, maar toch leest slechts de helft van dat massale aantal re gelmatig eens een verhaal voor. Er is dus nog werk aan de winkel. En zonder liefde en belangstelling voor verhalen komt het veel minder snel tot theaterbezoek. Dus ben ik (niet alleen daarom) absoluut vóór. Vrijdag 16 jan., Brogum Pop Cultura, Zierikzee, 20.00 uur. Vrijdag 16 januari, Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. Vrijdag 16 januari, Ledeltheater, Oost burg, 20.15 uur. Vrijdag 16 januari, De Piek, Vlissingen, 21.00 uur. Zaterdag 17 januari, De Mythe, Goes, 20.00 uur. Twee talentvolle vrouwen in dubbelcabaret Yora Rienstra is niet meer weg te den ken van het podium sinds zij in 2009 de jury- en publieksprijs won op het Amsterdams Kleinkunstfestival. Zij kenmerkt zich als comédienne met diepgang. Samen met Kirsten van Teijn (foto) brengt zij een verrassend dubbelcabaret. Van Teijn tekent voor een gedurfde voorstelling over waar je vandaan komt en je je heil vindt. Scrum brengt nieuwe verhalen en nieuwe songs De mooiste liederen en de sterkste verhalen worden in de pub geboren. Of het nu binnen aan de bar is, schui lend voor een plotselinge regenbui, of buiten op het terras, genietend van het laatste avondlicht: verbroede ring en gemoedelijkheid voeren de boventoon in The Dirty Glass, stam kroeg van Scrum. De groep neemt het publiek daar graag mee naar toe. Katinka Polderman kan grof en teder tegelijk zijn Ze is onverstoorbaar, gortdroog, sub tiel en lomp, hilarisch en ontroerend. De rustigste Zeeuwse cabaretière van Nederland bouwt in haar vierde pro gramma een vrolijk en licht absurdis tisch universum waarin niets zomaar normaal is. Haar rake observaties, zelf spot, taalgevoel, engagement en oor spronkelijke liedjes maken Polderman tot een intrigrerende cabaretière. Janne Schra maakt nieuwe wending met 'PONZO' Na haar glansrijke carrière als front vrouw van Room Eleven en Schradino- va en een ingetogen album onder haar eigen naam vond Janne Schra het tijd voor weer een nieuwe wen ding. Die maakt ze met het catchy al bum 'PONZO' dat ze geproduceerd heeft met Torre Florin van de Staat. Ze doet De Piek aan. In het voorpro gramma treedt Nana Adjoa op. The Cannonball Johnsons luisteren RegioRuis op The Cannonball Johnsons uit Leiden verzorgen de slotact bij de eerste af levering van RegioRuis waar jonge Zeeuwse popacts zich laten horen. Deze groep uit Leiden brengt meer stemmige bluegrass, country en hill billy. The Cannonball Johnsons spelen ruig en uitdagend. Ze traden op bij o.m. Zwarte Cross, Oerol, De Melk weg en Bevrijdingsfestival Rotterdam. Verhalen als friet met appelmoes Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Scène uit de voorstelling 'Pippi Langkous de Musical', foto Leo van Velzen Vrijdag 16 januari, Schouwburg Middelburg, 19.00 uur; zaterdag 17 januari, Scheldetheater, Terneuzen, 15.00 u. en 19.00 uur; met disco, kannepoekenfeest en verkleedwedstrijd tussen de twee voorstellingen. Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 41