Smelly Kitchen manifesteert zich met eigen repertoire Angst drijfveer in 'De Nachtbloeiers' UIT 3 GROEI MERLOT MAARIKBENALLES ZIJ ZIJN ALLES THUIS SOMS GAJE DOOD We hebben de laatste tijd heel hard ge werkt aan het opbouwen van een ei gen repertoire en nu zijn we zover dat we daar een volledige show mee kunnen geven", zegt lead-zanger Boaz Brom over zijn band Smelly Kitchen. Die volledige show geeft de band zaterdag avond 17 januari vanaf 22.00 uur in De Spot in Middelburg. Boaz Brom, ook bekend van onder meer Boaz Black the Soulpatrol en Trippin, ver heugt zich zeer op dit optreden. „We hebben er ook een paar muzikale vrien den voor uitgenodigd. Zo zal Hans Goemans op saxofoon en percussie zijn aandeel aan de avond leveren. Verder zal ook dj Craquelé met ons mee schratchen en de avond van dansbare plaatjes voorzien", laat Brom we ten. „Smelly Kitchen combineert de diep rauwe hammondsound met hyper-energieke grooves en gitzwarte zang", geeft hij als toe lichting op het feit dat de band alles wil doen om het publiek zaterdagavond te laten grooven en de bezoekers te laten dansen tot dat ze erbij neervallen. Smelly Kitchen wordt naast Boaz Brom ge vormd door Jeroen van 't Leven, Eric van Doorn, Collin Clement en Lennert Goe mans. Zij speelden ook al tien jaar lang sa men in The Kings of Cool. Geïnspireerd door de funk en soul uit de ja ren '70 van The Meters en huidige toppers zo als de Dap-kings, maakt Smelly Kitchen uit deze ingregiënten nu zijn eigen sound. Hoe die dan klinkt? Boaz Brom heeft het ant woord daarop direct gereed: „Ruig, vet en funky. Smelly Kitchen is cookin." Bang zijn voor wat er kan gebeuren: een satel liet die zal neerstoren, buiten zinnen raken van genot, ouder worden, pijn lijden, dood gaan, verlies van aardse verworvenheden. Het le ven biedt talloze redenen om ergens bang voor te zijn. Hoe gaan mensen om met al hun angsten? Die vraag en het antwoord daarop lopen als rode draad door de voorstelling De Nachtbloeiers die To neelvereniging Pauze dit weekend driemaal op voert in het Mini theater in Middelburg. „Dit stuk kwam op mijn pad tijdens mijn zoek tocht in de Zeeuwse Bibliotheek. Het is een eigen tijds stuk, geschreven door Iona Daniël als afstu- deertekst voor de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Zij won er de ITs Playwriting Award mee. Dat is een prijs voor de beste, nieuwe Neder landstalige toneeltekst", vertelt regisseuse Ineke van Doormaal. De tekst sprak ook haar en de spelers direct aan, maar er viel wel wat te bevechten om er volledig de vinger achter te krijgen. „Wij zijn dus eerst met elkaar aan tafel gaan zitten om goed te analys- ren. Een tekst kan mooi klinken maar als regis seur en speler moet je je voortdurend afvragen wat er precies mee wordt bedoeld en waarom het er staat, zoals het er staat." Van Doormaal is blij met haar gemêleerde cast met jonge en wat oude re spelers, zodat de rollen goed ingevuld konden worden. De Nachtbloeiers is een stuk met drie verhaallijnen die door elkaar worden gespeeld. In het eerste ver haal vertelt de oudere vrouw Berit haar levensve- haal, ingekleurd met haar zorgen, angsten en vreugdes. In het tweede verhaal worden de jeugdi ge Agnes en Louise opgevoerd. Ze zijn benieuwd hoe het is om volwassen te worden en besluiten het lot in eigen hand te nemen met een nachtelijk ritueel in het bos. In het derde verhaal worstelen Olaf en Halma met hun tegengestelde verlangens en angsten. Zij liggen in bed, maar van slapen komt het niet. Op de achtergrond zindert de span ning van het bericht dat er mogelijk een satelliet gaat neerstorten ergens op het stukje aarde waar alle personages uit de drie verhalen leven. „Het stuk zit vol metaforen over bang zijn en over de moed hebben je angsten te overwinnen. Aan het einde van het stuk komen de drie verhalen op een verrassende manier bij elkaar", zegt de regis seuse. De teksten hebben iets van Spin vis, de combinatie met het kabbe lende gitaargeluid doet denken aan Boudewijn de Groot of Leo nard Cohen en het kwetsbare, ver stilde karakter aan Josh T. Pear son. „Ik heb voor het album be wust niet gekozen voor loepzuive re studio-opnamen. Wel kon ik een beroep doen op producer, componist en arrangeur Pim van de Werken, de man die ook werkt met Broeder Dieleman. De keuze viel op een aantal sobere liedjes en een samenhangende sfeer voor het album. Die eenvoud vond ik door op te nemen in het stukje bos achter mijn huis. Door die be slissing kregen de opnamen ook bijgeluiden die bijna als een extra laag de sfeer van de muziek kleu ren. Ze vormen tevens de schakel tussen de albumtracks." Een zingende lijster, de wind en regen en zelfs een sirene van een ambulance in de verte zorgen voor een versterking van het onge polijste karakter en de eenvoud van de muziek. Dat huist ook in de taal. Al gaat het vaak over de complexiteit van het leven, de taal zorgt tegelijk voor lucht. Lied jes die door een litanie van ogen schijnlijk logische opeenvolging, maar met altijd wel een onver wachte wending, de fantasie prik kelen en waar alle leeftijden voor een eigen invulling kunnen zor gen. De volgers van een Soort van Sven zagen hoe zijn liedjes evolu eerden van simpel naar kleurrijk. De aankondiging van een album schiep de verwachting dat er een serie songs zou komen waarin die lijn een vervolg zou krijgen. Dat is dus niet gebeurd. Sven koos voor puur en klein, zonder scher pe randen, zonder opsmuk. Wie luistert hoort dat meer ook niet nodig is om een wereld van con trasten te creëren. Soms ben je klein en soms ben je groot soms word je geboren en soms werkt om in zijn van een natuur lijke eenvoud doordrenkte liedjes de metaforen toegankelijk te ma ken. Zijn stem klinkt overtui gend, het gitaarspel is helder en beheerst. „Ieder nummer moet iets in je toehoorders aanspreken. Ook al komen teksten en ideeën uit heel persoonlijke ervaringen of beschouwingen, het kan dus nooit alleen voor mezelf zijn. On gemerkt zou je dan een luisteraar iets opdringen. De vrijheid om een tekst te interpreteren en emo tie een richting te geven is bij mijn liedjes belangrijk." 4 5 6 7 8 DONDERDAG 15 JANUARI 2015 Smelly Kitchen treedt zaterdag op in 'De Spot', foto Marcel Kentin Zaterdag 17 januari, de Spot, Middelburg, 22.00 uur. Repetitiescène voor 'De Nachtbloeiers' door Toneelvereniging Pauze, foto Izaak Verkeste door Ali Pankow Vrij. 16 jan., (première) 20.00 u.; zat. 17 jan., 20.00 u., zon. 18 jan.14.30 u„ Minitheater, Middelburg. en kleurrijk Albumpresentatie Soort van Sven 16 januari in De Spot Middelburg. Sup port Broeder Dieleman. Aanvang 20.00 uur, entree 6,50 euro. Albumhoes van de eerste ling van Sven van Rijswijk, artiestennaam: Soort van Sven. foto Marijn Kluijfhout.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 34