Smelly Kitchen manifesteert zich met eigen repertoire
Angst drijfveer in 'De Nachtbloeiers'
UIT 3
GROEI
MERLOT
MAARIKBENALLES
ZIJ ZIJN ALLES
THUIS
SOMS GAJE DOOD
We hebben de laatste tijd heel hard ge
werkt aan het opbouwen van een ei
gen repertoire en nu zijn we zover
dat we daar een volledige show mee kunnen
geven", zegt lead-zanger Boaz Brom over
zijn band Smelly Kitchen.
Die volledige show geeft de band zaterdag
avond 17 januari vanaf 22.00 uur in De Spot
in Middelburg.
Boaz Brom, ook bekend van onder meer
Boaz Black the Soulpatrol en Trippin, ver
heugt zich zeer op dit optreden.
„We hebben er ook een paar muzikale vrien
den voor uitgenodigd. Zo zal Hans Goemans
op saxofoon en percussie zijn aandeel aan de
avond leveren. Verder zal ook dj Craquelé
met ons mee schratchen en de avond van
dansbare plaatjes voorzien", laat Brom we
ten.
„Smelly Kitchen combineert de diep rauwe
hammondsound met hyper-energieke
grooves en gitzwarte zang", geeft hij als toe
lichting op het feit dat de band alles wil
doen om het publiek zaterdagavond te laten
grooven en de bezoekers te laten dansen tot
dat ze erbij neervallen.
Smelly Kitchen wordt naast Boaz Brom ge
vormd door Jeroen van 't Leven, Eric van
Doorn, Collin Clement en Lennert Goe
mans. Zij speelden ook al tien jaar lang sa
men in The Kings of Cool.
Geïnspireerd door de funk en soul uit de ja
ren '70 van The Meters en huidige toppers zo
als de Dap-kings, maakt Smelly Kitchen uit
deze ingregiënten nu zijn eigen sound.
Hoe die dan klinkt? Boaz Brom heeft het ant
woord daarop direct gereed: „Ruig, vet en
funky. Smelly Kitchen is cookin."
Bang zijn voor wat er kan gebeuren: een satel
liet die zal neerstoren, buiten zinnen raken
van genot, ouder worden, pijn lijden, dood
gaan, verlies van aardse verworvenheden. Het le
ven biedt talloze redenen om ergens bang voor te
zijn. Hoe gaan mensen om met al hun angsten?
Die vraag en het antwoord daarop lopen als rode
draad door de voorstelling De Nachtbloeiers die To
neelvereniging Pauze dit weekend driemaal op
voert in het Mini theater in Middelburg.
„Dit stuk kwam op mijn pad tijdens mijn zoek
tocht in de Zeeuwse Bibliotheek. Het is een eigen
tijds stuk, geschreven door Iona Daniël als afstu-
deertekst voor de Hogeschool voor de Kunsten in
Utrecht. Zij won er de ITs Playwriting Award
mee. Dat is een prijs voor de beste, nieuwe Neder
landstalige toneeltekst", vertelt regisseuse Ineke
van Doormaal.
De tekst sprak ook haar en de spelers direct aan,
maar er viel wel wat te bevechten om er volledig
de vinger achter te krijgen. „Wij zijn dus eerst
met elkaar aan tafel gaan zitten om goed te analys-
ren. Een tekst kan mooi klinken maar als regis
seur en speler moet je je voortdurend afvragen
wat er precies mee wordt bedoeld en waarom het
er staat, zoals het er staat." Van Doormaal is blij
met haar gemêleerde cast met jonge en wat oude
re spelers, zodat de rollen goed ingevuld konden
worden.
De Nachtbloeiers is een stuk met drie verhaallijnen
die door elkaar worden gespeeld. In het eerste ver
haal vertelt de oudere vrouw Berit haar levensve-
haal, ingekleurd met haar zorgen, angsten en
vreugdes. In het tweede verhaal worden de jeugdi
ge Agnes en Louise opgevoerd. Ze zijn benieuwd
hoe het is om volwassen te worden en besluiten
het lot in eigen hand te nemen met een nachtelijk
ritueel in het bos. In het derde verhaal worstelen
Olaf en Halma met hun tegengestelde verlangens
en angsten. Zij liggen in bed, maar van slapen
komt het niet. Op de achtergrond zindert de span
ning van het bericht dat er mogelijk een satelliet
gaat neerstorten ergens op het stukje aarde waar
alle personages uit de drie verhalen leven.
„Het stuk zit vol metaforen over bang zijn en over
de moed hebben je angsten te overwinnen. Aan
het einde van het stuk komen de drie verhalen op
een verrassende manier bij elkaar", zegt de regis
seuse.
De teksten hebben iets van Spin
vis, de combinatie met het kabbe
lende gitaargeluid doet denken
aan Boudewijn de Groot of Leo
nard Cohen en het kwetsbare, ver
stilde karakter aan Josh T. Pear
son. „Ik heb voor het album be
wust niet gekozen voor loepzuive
re studio-opnamen. Wel kon ik
een beroep doen op producer,
componist en arrangeur Pim van
de Werken, de man die ook werkt
met Broeder Dieleman. De keuze
viel op een aantal sobere liedjes
en een samenhangende sfeer voor
het album. Die eenvoud vond ik
door op te nemen in het stukje
bos achter mijn huis. Door die be
slissing kregen de opnamen ook
bijgeluiden die bijna als een extra
laag de sfeer van de muziek kleu
ren. Ze vormen tevens de schakel
tussen de albumtracks."
Een zingende lijster, de wind en
regen en zelfs een sirene van een
ambulance in de verte zorgen
voor een versterking van het onge
polijste karakter en de eenvoud
van de muziek. Dat huist ook in
de taal. Al gaat het vaak over de
complexiteit van het leven, de
taal zorgt tegelijk voor lucht. Lied
jes die door een litanie van ogen
schijnlijk logische opeenvolging,
maar met altijd wel een onver
wachte wending, de fantasie prik
kelen en waar alle leeftijden voor
een eigen invulling kunnen zor
gen. De volgers van een Soort van
Sven zagen hoe zijn liedjes evolu
eerden van simpel naar kleurrijk.
De aankondiging van een album
schiep de verwachting dat er een
serie songs zou komen waarin die
lijn een vervolg zou krijgen. Dat
is dus niet gebeurd. Sven koos
voor puur en klein, zonder scher
pe randen, zonder opsmuk. Wie
luistert hoort dat meer ook niet
nodig is om een wereld van con
trasten te creëren. Soms ben je
klein en soms ben je groot soms
word je geboren en soms
werkt om in zijn van een natuur
lijke eenvoud doordrenkte liedjes
de metaforen toegankelijk te ma
ken. Zijn stem klinkt overtui
gend, het gitaarspel is helder en
beheerst. „Ieder nummer moet
iets in je toehoorders aanspreken.
Ook al komen teksten en ideeën
uit heel persoonlijke ervaringen
of beschouwingen, het kan dus
nooit alleen voor mezelf zijn. On
gemerkt zou je dan een luisteraar
iets opdringen. De vrijheid om
een tekst te interpreteren en emo
tie een richting te geven is bij
mijn liedjes belangrijk."
4
5
6
7
8
DONDERDAG 15 JANUARI 2015
Smelly Kitchen treedt zaterdag op in 'De Spot', foto Marcel Kentin
Zaterdag 17 januari, de Spot, Middelburg,
22.00 uur.
Repetitiescène voor 'De Nachtbloeiers' door Toneelvereniging Pauze, foto Izaak Verkeste
door Ali Pankow
Vrij. 16 jan., (première) 20.00 u.; zat. 17 jan., 20.00 u.,
zon. 18 jan.14.30 u„ Minitheater, Middelburg.
en kleurrijk
Albumpresentatie Soort van Sven 16
januari in De Spot Middelburg. Sup
port Broeder Dieleman. Aanvang
20.00 uur, entree 6,50 euro.
Albumhoes van de eerste
ling van Sven van Rijswijk,
artiestennaam: Soort van
Sven.
foto Marijn Kluijfhout.