KNRM drukker in Westerscheldegebied Oproep: help mee om ransuilen te zoeken Protest KNRM 66 Leuk meegenomen in een tijd dat er wordt bezuinigd op de sociale werkvoorziening. 22 ZEELAND BRANDSTOFPRIJZEN Transport- en vervoersbedrijven profiteren niet honderd procent van de sterk gedaalde brandstofprijzen. Olieprijs blijft maar dalen Elsevier-test: Reynaertcollege is de beste school donderdag Nee, ik heb niet met een bordje 'Ik ben Charlie' voor mijn buik gelopen. En nee, ik laat me straks ook niet een paar uurtjes in het Graven steen in Zierikzee opsluiten als protest tegen misbruik van jon ge meisjes waar ook ter wereld. Dat soort protesten - hoe goed bedoeld ook, ik hou er niet van. Zouden die lui van Al Qaida nu werkelijk met de handen om hoog uit het struikgewas te voorschijn komen omdat er pro testborden worden geheven? Zouden mensenhandelaren plots tot inkeer komen omdat een clubje brave mevrouwen even achter de tralies kruipt van een eeuwenoude gevange nis te Zierikzee? Dat gelooft u toch zelf ook niet? De eerste keer dat ik in een pro- testtocht meeliep was ergens in de vroege jaren zestig. Een jaar of veertien moet ik zijn ge weest. Geheel bij toeval (ik was op weg naar de automatiekhal van de firma O. Veldt voor een zakje frites mét voor de somma van 25 cents) belandde ik in een groep joelende scholieren. Wat zij joelden (iets tegen de Mammoetwet) is uit mijn ge heugen gezakt, maar ik vond het reuze interessant en sloot me bij hen aan. De Mammoet wet kwam er natuurlijk toch. De tweede en laatste keer dat ik aan een demonstratie mee deed was in de jaren '80. Met honderdduizenden liepen we door Den Haag en riepen leu zen tegen de plaatsing van kruisraketten. Ik werd tijdens de demonstratie aangesproken door een jeugdige radioverslag gever die mij met uitgestoken microfoon naar mijn motieven vroeg. Ik hield - vond ik zelf - een uitermate belangwekkend betoog en de verslaggever borg zijn spullen tevreden op. Op welke zender mijn behartens- waardige verhaal werd uitge zonden, vroeg ik. 'Ik ben van de ziekenomroep', luidde het ant woord. U begrijpt, wederom weinig zoden aan de dijk. Waarmee ik maar gezegd wil hebben: ik ben niet van de de monstraties. Toch teken ook ik de handtekeningenactie tegen de verdwijning van de leeuw uit het logo van onze provincie: Een Zeeuw zonder leeuw kan echt niet. Het vaakst werd nog steeds een beroep gedaan op de redders van het station Neeltje Jans. Die kwa men 64 keer in actie, net iets meer dan de Zeemanshoop van Breskens (60). De Bressiaanse boot had het wel duidelijk druk ker dan vorig jaar (41 acties). Ook de vrijwilligers van het station Cadzand en Westkapelle moesten in 2014 vaker het water op om mensen te helpen die in de pro- REDDINGEN KNRM IN 2014 32,9% 8,4% 8,3% 4,0% 3,1% 3,1% 2,9% 2,6% 2,1% 2,1% 30,5% blemen waren gekomen. De sta tions Neeltje Jans, Veere en Hans- weert hadden het daarentegen iets rustiger. De redders van de Zeeuwse grensposten Ouddorp en Stellendam moesten eveneens minder vaak in de boot springen. Die daling geldt ook voor het to taal van de KNRM-stations in Zuid- en Noord-Holland. In Fries land (576 acties), Flevoland (88) en Groningen (72) werd net als in Zeeland vaker een beroep gedaan op de reddingsdienst. Ameland Ballumerbocht (144), Schevenin- gen (119) en Huizen (119) zijn de drie drukste posten van het land. In de meeste gevallen gaat het om zeiljachten, motorkruisers, wind en kitesurfers die in moeilijkhe den zijn gekomen, door techni sche redenen of een foute inschat ting van de situatie. Tanken was sinds 2010 niet zo goedkoop. De sterk gedaalde brand stofprijzen leveren de consument een leuk voordeeltje op, de echte winst is voor bedrijven en instellingen met een groot wagenpark. Zij be sparen per maand duizenden eu ro's. Neem het Bevelands-Thoolse sociaal werkbedrijf De Betho. Het bezit een wagenpark met 70 voer tuigen, hoofdzakelijk bussen. Voor de prijsval was De Betho per maand 13.000 euro kwijt aan brandstof. Nu een liter diesel ten opzichte van medio 2014 om en nabij twee dubbeltjes minder kost, houdt het sociaal werkbe drijf 4000 euro per maand in de knip. „Dat is leuk meegenomen in een tijd dat er wordt bezuinigd op de sociale werkvoorziening. We kunnen dat geld goed gebrui ken", zegt directeur Cees Roovers. Een dergelijk verschil tikt hele maal aan als je in Zeeland 300 voertuigen hebt rondrijden, zoals Taxi Centrale Renesse (TCR) in Middelburg. „Per jaar verbruikt dat wagenpark twee miljoen liter brandstof', zegt TCR-directeur Cees Hage. Als de prijs fors daalt, loopt je be sparing per week snel op, ook als je met één olieleverancier werkt en beschikt over een eigen tank op het TCR-terrein in Middel burg. Op 1 januari 2014 kostte een liter diesel inclusief btw 1,24,26. Een jaar later was dat nog maar 106,08. Als de prijs in 2015 zo laag blijft, bespaart TCR dit jaar in Zee land vele duizenden euro's op de brandstofkosten. „Het is lastig om dat precies te berekenen. We ko pen vaak brandstof met een be paalde korting voor een heel jaar in. Als daarna de brandstofprijzen fors dalen, heb je dus per saldo geen voordeel", legt Hage uit. Ook hebben vervoerders dikwijls De prijs van een vat Amerikaanse olie daalde dinsdag tot onder de 45 dollar. Dat is in zes jaar tijd niet meer gebeurd. De olieprijs halveerde in een half jaar tijd en staat nu op het laagste punt sinds april 2009. De daling komt door een sterk gegroeid aanbod van olie, met name uit de VS. Doordat de vraag minder snel stijgt, is er een forse overproductie. De da ling van de olieprijs, die in juli vo rig jaar inzette, kreeg in novem ber extra vaart door het besluit van oliekartel OPEC de productie voorlopig niet te verlagen. Ransuilen zitten 's winters vaak verborgen in een hoge conifeer, den, spar of klimop. Ze houden zich stil en zijn goed gecamou fleerd. Daarom is niet bekend hoe het met ze gaat. Iedereen die mee wil meedoen met de actie, kan zich aanmelden via zld-kerkuilen@zeelandnet.nl of info@slz.landschapsbeheer.nl. Deelnemers krijgen dan een hand leiding en een plattegrond opge stuurd van een bos in de buurt, waarmee men de hele maand fe bruari op pad kan gaan. Na die tijd vallen de groepen ransuilen uiteen, omdat dan het broedsei- zoen begint. Ook in juni vinden er nog inventarisaties plaats. Om een goed beeld van heel Neder land te krijgen, worden ook in an dere provincies ransuilen gezocht. Bij SLZ zijn ook nestmanden voor ransuilen te bestellen. Vooral par ticulieren met een stukje bos of veel erfbeplanting komen daar voor in aanmerking. Ze kosten 30 euro inclusief plaatsing door de uilenwerkgroep. deels of geheel vaste contracten met opdrachtgevers. Daarin zijn vaste brandstofprijzen vastgelegd. Deze contracten bevatten in veel gevallen een brandstofclausule, die bepaalt wie betaalt als de brandstofprijs omhoog gaat. Prijs dalingen zijn ook vaak in een der gelijke clausule opgenomen. In dergelijke gevallen is het vaak de vervoerder die water bij de wijn doet. TCR-directeur Hage: „De bespa ring is dus lastig in te schatten, maar we hebben vrijwel zeker voordeel van de lage brandstofprij zen, ook omdat niet alle onze con tracten vaste contracten zijn." Eigenaar Erik de Koeijer van De Koeijer Transport in Yerseke en Transport Vooruit in Breskens - onderdeel van Kotra Logistics - vindt het 'fijn dat het qua brand stofkosten meezit'. De tientallen trucks worden echter over de grens afgevuld, want dat is een stuk goedkoper. „We rijden heel veel koel- en vriestransporten op Frankrijk en de Benelux. Dat is ruim 80 procent van ons pakket. Het devies bij ons: eerst tanken in Luxemburg en als dat niet kan in België. De brandstofprijzen zijn er veel lager dan in Nederland. Als ondernemer ben je gek als dat geld laat liggen." Ook Jasperse Transport uit Ter- neuzen tankt zijn zes vrachtwa gens voordelig vol in België. In de logistiek, waarin de concurrentie hevig is en de marges smal zijn, telt elke cent, zegt Jack Jasperse. Overigens vloeit niet elke cent brandstofvoordeel blijvend naar het bedrijf. Dat is afhankelijk van de contractvoorwaarden. Jasperse: „Ik zie dat klanten inmiddels hun tarieven aanpassen aan de gedaal de brandstofprijzen." Ook Wim van Keulen van Van Keulen Transport in Middelburg signaleert dat op dit moment de klant eigenlijk nog meer van de la ge brandstofprijzen profiteert dan het transportbedrijf. HULST - Het Reynaertcollege in Hulst is de beste school van Ne derland. Dat concludeert week blad Elsevier in het jaarlijkse on derzoek 'Beste scholen'. De havo- en de vwo-afdeling van het Reynaertcollege blinken uit volgens Elsevier. Veel leerlingen halen zonder vertraging hun di ploma. Bovendien halen havo- en vwo-leerlingen hoge cijfers bij het eindexamen. Het Reynaertcol lege scoort voor het vierde jaar op rij uitstekend. De school is de eni ge Zeeuwse onderwijsinstelling die de hoogste score krijgt van Els evier. Geen enkele school in Zee land krijgt de laagste beoordeling. Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Marcel Modde VLISSINGEN - Reddingsdienst KN RM is vorig jaar 265 keer in actie gekomen in Zeeland. Dat zijn drie uitrukken meer dan in 2013, blijkt uit de jaarcijfers van de organisatie. De stijging deed zich vooral voor in de monding van de Westerschelde en de uitloop naar de Noordzee. Daling t.o.v. 2013 ■M Stijging t.o.v. 2013 Reddingsstation 2014 2013 2012 2011 Neeltje Jans 64 77 86 86 Breskens 60 41 72 57 Veere 50 61 42 30 Westkapelle 44 42 47 38 Cadzand 30 18 19 29 Hansweert 17 23 11 17 Zeeland totaal 265 262 277 257 Meest Motorstoring 44,9% voorkomende Navigatiefout 21,3% oorzaken Averij 7,3% Ten behoeve van Kajuitzeiljacht Motorkruiser Wind-/kitesurfer Open motorboot Zwemmer Open zeilboot Visserij Sportvisboot Gewonden strand Vermist persoon Overig Betho is blij aan de pomp door Frank Balkenende en Jeffrey Kutterink Cees Roovers, directeur Betho infographic Rolant Quist, Wilmer Klaassen en Rick Stoorvogel bron KNRM VLISSINGEN - De Uilenwerkgroep Zeeland en Stichting Landschapsbe heer Zeeland (SLZ) gaan in de maand februari op zoek naar rans uilen. De organisaties roepen ieder een op om mee te helpen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 22