KNRM drukker in
Westerscheldegebied
Oproep: help mee om
ransuilen te zoeken
Protest
KNRM
66 Leuk meegenomen
in een tijd dat er
wordt bezuinigd
op de sociale
werkvoorziening.
22 ZEELAND
BRANDSTOFPRIJZEN
Transport- en vervoersbedrijven
profiteren niet honderd procent van
de sterk gedaalde brandstofprijzen.
Olieprijs blijft
maar dalen
Elsevier-test:
Reynaertcollege
is de beste school
donderdag
Nee, ik heb niet met
een bordje 'Ik ben
Charlie' voor mijn
buik gelopen. En
nee, ik laat me straks ook niet
een paar uurtjes in het Graven
steen in Zierikzee opsluiten als
protest tegen misbruik van jon
ge meisjes waar ook ter wereld.
Dat soort protesten - hoe goed
bedoeld ook, ik hou er niet van.
Zouden die lui van Al Qaida nu
werkelijk met de handen om
hoog uit het struikgewas te
voorschijn komen omdat er pro
testborden worden geheven?
Zouden mensenhandelaren
plots tot inkeer komen omdat
een clubje brave mevrouwen
even achter de tralies kruipt
van een eeuwenoude gevange
nis te Zierikzee?
Dat gelooft u toch zelf ook niet?
De eerste keer dat ik in een pro-
testtocht meeliep was ergens
in de vroege jaren zestig. Een
jaar of veertien moet ik zijn ge
weest. Geheel bij toeval (ik was
op weg naar de automatiekhal
van de firma O. Veldt voor een
zakje frites mét voor de somma
van 25 cents) belandde ik in
een groep joelende scholieren.
Wat zij joelden (iets tegen de
Mammoetwet) is uit mijn ge
heugen gezakt, maar ik vond
het reuze interessant en sloot
me bij hen aan. De Mammoet
wet kwam er natuurlijk toch.
De tweede en laatste keer dat
ik aan een demonstratie mee
deed was in de jaren '80. Met
honderdduizenden liepen we
door Den Haag en riepen leu
zen tegen de plaatsing van
kruisraketten. Ik werd tijdens
de demonstratie aangesproken
door een jeugdige radioverslag
gever die mij met uitgestoken
microfoon naar mijn motieven
vroeg. Ik hield - vond ik zelf -
een uitermate belangwekkend
betoog en de verslaggever borg
zijn spullen tevreden op. Op
welke zender mijn behartens-
waardige verhaal werd uitge
zonden, vroeg ik. 'Ik ben van de
ziekenomroep', luidde het ant
woord. U begrijpt, wederom
weinig zoden aan de dijk.
Waarmee ik maar gezegd wil
hebben: ik ben niet van de de
monstraties. Toch teken ook ik
de handtekeningenactie tegen
de verdwijning van de leeuw
uit het logo van onze provincie:
Een Zeeuw zonder leeuw kan
echt niet.
Het vaakst werd nog steeds een
beroep gedaan op de redders van
het station Neeltje Jans. Die kwa
men 64 keer in actie, net iets
meer dan de Zeemanshoop van
Breskens (60). De Bressiaanse
boot had het wel duidelijk druk
ker dan vorig jaar (41 acties). Ook
de vrijwilligers van het station
Cadzand en Westkapelle moesten
in 2014 vaker het water op om
mensen te helpen die in de pro-
REDDINGEN KNRM IN 2014
32,9%
8,4%
8,3%
4,0%
3,1%
3,1%
2,9%
2,6%
2,1%
2,1%
30,5%
blemen waren gekomen. De sta
tions Neeltje Jans, Veere en Hans-
weert hadden het daarentegen
iets rustiger. De redders van de
Zeeuwse grensposten Ouddorp
en Stellendam moesten eveneens
minder vaak in de boot springen.
Die daling geldt ook voor het to
taal van de KNRM-stations in
Zuid- en Noord-Holland. In Fries
land (576 acties), Flevoland (88)
en Groningen (72) werd net als in
Zeeland vaker een beroep gedaan
op de reddingsdienst. Ameland
Ballumerbocht (144), Schevenin-
gen (119) en Huizen (119) zijn de
drie drukste posten van het land.
In de meeste gevallen gaat het om
zeiljachten, motorkruisers, wind
en kitesurfers die in moeilijkhe
den zijn gekomen, door techni
sche redenen of een foute inschat
ting van de situatie.
Tanken was sinds 2010
niet zo goedkoop. De
sterk gedaalde brand
stofprijzen leveren de
consument een leuk
voordeeltje op, de echte winst is
voor bedrijven en instellingen
met een groot wagenpark. Zij be
sparen per maand duizenden eu
ro's. Neem het Bevelands-Thoolse
sociaal werkbedrijf De Betho. Het
bezit een wagenpark met 70 voer
tuigen, hoofdzakelijk bussen.
Voor de prijsval was De Betho per
maand 13.000 euro kwijt aan
brandstof. Nu een liter diesel ten
opzichte van medio 2014 om en
nabij twee dubbeltjes minder
kost, houdt het sociaal werkbe
drijf 4000 euro per maand in de
knip. „Dat is leuk meegenomen
in een tijd dat er wordt bezuinigd
op de sociale werkvoorziening.
We kunnen dat geld goed gebrui
ken", zegt directeur Cees Roovers.
Een dergelijk verschil tikt hele
maal aan als je in Zeeland 300
voertuigen hebt rondrijden, zoals
Taxi Centrale Renesse (TCR) in
Middelburg. „Per jaar verbruikt
dat wagenpark twee miljoen liter
brandstof', zegt TCR-directeur
Cees Hage.
Als de prijs fors daalt, loopt je be
sparing per week snel op, ook als
je met één olieleverancier werkt
en beschikt over een eigen tank
op het TCR-terrein in Middel
burg. Op 1 januari 2014 kostte een
liter diesel inclusief btw 1,24,26.
Een jaar later was dat nog maar
106,08. Als de prijs in 2015 zo laag
blijft, bespaart TCR dit jaar in Zee
land vele duizenden euro's op de
brandstofkosten. „Het is lastig om
dat precies te berekenen. We ko
pen vaak brandstof met een be
paalde korting voor een heel jaar
in. Als daarna de brandstofprijzen
fors dalen, heb je dus per saldo
geen voordeel", legt Hage uit.
Ook hebben vervoerders dikwijls
De prijs van een vat Amerikaanse
olie daalde dinsdag tot onder de
45 dollar. Dat is in zes jaar tijd
niet meer gebeurd. De olieprijs
halveerde in een half jaar tijd en
staat nu op het laagste punt sinds
april 2009. De daling komt door
een sterk gegroeid aanbod van
olie, met name uit de VS. Doordat
de vraag minder snel stijgt, is er
een forse overproductie. De da
ling van de olieprijs, die in juli vo
rig jaar inzette, kreeg in novem
ber extra vaart door het besluit
van oliekartel OPEC de productie
voorlopig niet te verlagen.
Ransuilen zitten 's winters vaak
verborgen in een hoge conifeer,
den, spar of klimop. Ze houden
zich stil en zijn goed gecamou
fleerd. Daarom is niet bekend hoe
het met ze gaat.
Iedereen die mee wil meedoen
met de actie, kan zich aanmelden
via zld-kerkuilen@zeelandnet.nl
of info@slz.landschapsbeheer.nl.
Deelnemers krijgen dan een hand
leiding en een plattegrond opge
stuurd van een bos in de buurt,
waarmee men de hele maand fe
bruari op pad kan gaan. Na die
tijd vallen de groepen ransuilen
uiteen, omdat dan het broedsei-
zoen begint. Ook in juni vinden
er nog inventarisaties plaats. Om
een goed beeld van heel Neder
land te krijgen, worden ook in an
dere provincies ransuilen gezocht.
Bij SLZ zijn ook nestmanden voor
ransuilen te bestellen. Vooral par
ticulieren met een stukje bos of
veel erfbeplanting komen daar
voor in aanmerking. Ze kosten 30
euro inclusief plaatsing door de
uilenwerkgroep.
deels of geheel vaste contracten
met opdrachtgevers. Daarin zijn
vaste brandstofprijzen vastgelegd.
Deze contracten bevatten in veel
gevallen een brandstofclausule,
die bepaalt wie betaalt als de
brandstofprijs omhoog gaat. Prijs
dalingen zijn ook vaak in een der
gelijke clausule opgenomen. In
dergelijke gevallen is het vaak de
vervoerder die water bij de wijn
doet.
TCR-directeur Hage: „De bespa
ring is dus lastig in te schatten,
maar we hebben vrijwel zeker
voordeel van de lage brandstofprij
zen, ook omdat niet alle onze con
tracten vaste contracten zijn."
Eigenaar Erik de Koeijer van De
Koeijer Transport in Yerseke en
Transport Vooruit in Breskens -
onderdeel van Kotra Logistics -
vindt het 'fijn dat het qua brand
stofkosten meezit'. De tientallen
trucks worden echter over de
grens afgevuld, want dat is een
stuk goedkoper. „We rijden heel
veel koel- en vriestransporten op
Frankrijk en de Benelux. Dat is
ruim 80 procent van ons pakket.
Het devies bij ons: eerst tanken in
Luxemburg en als dat niet kan in
België. De brandstofprijzen zijn
er veel lager dan in Nederland.
Als ondernemer ben je gek als dat
geld laat liggen."
Ook Jasperse Transport uit Ter-
neuzen tankt zijn zes vrachtwa
gens voordelig vol in België. In de
logistiek, waarin de concurrentie
hevig is en de marges smal zijn,
telt elke cent, zegt Jack Jasperse.
Overigens vloeit niet elke cent
brandstofvoordeel blijvend naar
het bedrijf. Dat is afhankelijk van
de contractvoorwaarden. Jasperse:
„Ik zie dat klanten inmiddels hun
tarieven aanpassen aan de gedaal
de brandstofprijzen."
Ook Wim van Keulen van Van
Keulen Transport in Middelburg
signaleert dat op dit moment de
klant eigenlijk nog meer van de la
ge brandstofprijzen profiteert dan
het transportbedrijf.
HULST - Het Reynaertcollege in
Hulst is de beste school van Ne
derland. Dat concludeert week
blad Elsevier in het jaarlijkse on
derzoek 'Beste scholen'.
De havo- en de vwo-afdeling van
het Reynaertcollege blinken uit
volgens Elsevier. Veel leerlingen
halen zonder vertraging hun di
ploma. Bovendien halen havo- en
vwo-leerlingen hoge cijfers bij
het eindexamen. Het Reynaertcol
lege scoort voor het vierde jaar op
rij uitstekend. De school is de eni
ge Zeeuwse onderwijsinstelling
die de hoogste score krijgt van Els
evier. Geen enkele school in Zee
land krijgt de laagste beoordeling.
Willem van Dam
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Marcel Modde
VLISSINGEN - Reddingsdienst KN
RM is vorig jaar 265 keer in actie
gekomen in Zeeland. Dat zijn drie
uitrukken meer dan in 2013, blijkt
uit de jaarcijfers van de organisatie.
De stijging deed zich vooral voor in
de monding van de Westerschelde
en de uitloop naar de Noordzee.
Daling t.o.v. 2013
■M Stijging t.o.v. 2013
Reddingsstation
2014
2013
2012
2011
Neeltje Jans
64
77
86
86
Breskens
60
41
72
57
Veere
50
61
42
30
Westkapelle
44
42
47
38
Cadzand
30
18
19
29
Hansweert
17
23
11
17
Zeeland totaal
265
262
277
257
Meest Motorstoring 44,9%
voorkomende Navigatiefout 21,3%
oorzaken Averij 7,3%
Ten behoeve van
Kajuitzeiljacht
Motorkruiser
Wind-/kitesurfer
Open motorboot
Zwemmer
Open zeilboot
Visserij
Sportvisboot
Gewonden strand
Vermist persoon
Overig
Betho is blij
aan de pomp
door Frank Balkenende en
Jeffrey Kutterink
Cees Roovers, directeur Betho
infographic Rolant Quist, Wilmer Klaassen en Rick Stoorvogel bron KNRM
VLISSINGEN - De Uilenwerkgroep
Zeeland en Stichting Landschapsbe
heer Zeeland (SLZ) gaan in de
maand februari op zoek naar rans
uilen. De organisaties roepen ieder
een op om mee te helpen.