Ij iHKi Éi Waarom humor pijn doet fe|M.e feet,O.E^^mc^iaiö'ö#ei ftomrp waèrdbor 4§nLsmné Go I VERDIEPING 13 "hco^t lil' SS ■MP»-- m no^VD cfi 2*3ie - Wc) /jybl marl 1 Confronteer tien men sen met dezelfde grap. De één ligt in een deuk, de ander wordt woest. Hoe kan het dat mensen zich door humor zo be dreigd voelen dat ze de makers vervolgen of zelfs doodschieten? Satire is soms heel con fronterend, legt postdoc toraal onderzoeker Mark Boukes van de Universi teit van Amsterdam uit. Hij promoveert eind de ze maand op een onder zoek naar de vraag waar om satire soms grappig en soms aanstootgevend wordt gevonden. Humor dwingt je over een be paald onderwerp na te denken, stelt Boukes. Ter wijl je nadenkt, zie je dat er altijd een kern van waarheid in de grap zit. Dat is extra pijnlijk als die wordt gemaakt over het geloof of de politieke richting waar je je zeer betrokken bij voelt. Betrokkenheid is hier het kernwoord. Hoe meer je je betrokken voelt bij een bepaalde groep, hoe sneller je je aangevallen voelt door satire over die groep. Dat verklaart ook waar om christenen de laatste jaren minder fel reage ren op satire. De betrok kenheid bij het geloof is fors afgenomen, dus wordt een grap over de kerk gemakkelijker met een korrel zout geno men, zegt Boukes. „In de islamitische wereld staat het geloof nog hoog op de ladder en zijn de reac ties dus feller." Daar komt nog bij dat de islamitische wereld on der druk staat, stelt cul tuurwetenschapper en neerlandicus Ivo Nieu- wenhuis die vorig jaar promoveerde op een on derzoek naar satire. Sinds de aanslagen van tl september neemt de spanning tussen Westen en islamitische wereld toe. „Juist instituten of groepen die onder druk staan, reageren feller." Het effect versterkt zich zelf, betogen twee psy chiaters in de Hufïing- ton Post. Wie zich per soonlijk bedreigd voelt, is bereid extremere maat regelen te nemen. Een militair zal na een gevaar lijke situatie eerder in staat zijn de vijand te martelen. Wie zich be dreigd voelt, zoekt ook de veiligheid van de groep op. Als er vervol gens over die groep grap pen worden gemaakt, voelen mensen zich niet serieus genomen. Ge volg: ze voelen zich nog meer bedreigd en zullen tot nog fellere reacties bereid zijn. Dit effect is momenteel niet alleen aan de islami tische kant zichtbaar, maar ook in de westerse wereld, stellen de psy chiaters. Gevolg is dat beide kampen nog meer tegenover elkaar komen te staan, en humor over eikaars wereld nog har der zal aankomen. brengt de Nederlandse overheid ernstig in verlegenheid. Kerkhervormer Maarten Luther herkent de kracht van de spot en gebruikt satire als strijdwapen. In zijn strijd tegen de katho lieke kerk steunt hij het maken van spot prenten. Zoals de prent waarin de duivel letterlijk katholieke monniken uitpoept. Weinig subtiel, maar dat is satire in die tij den zelden, vertelt promovendus Gerard Bouwmeester van de faculteit Geesteswe tenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hij verdiepte zich in satire in de middel eeuwen. Teksten waarin het seksuele ge drag van geestelijken werd bekritiseerd, stonden gewoon in boeken tussen de Ma- ria-gebeden. De kracht van satire is dat het in een paar tellen de beeldvorming kan bepalen. Al moet je dat volgens Ivo Nieuwenhuis ook niet overdrijven. Met alleen satire verander je de wereld niet. Er zijn altijd aanvullende ontwikkelingen nodig. Het kan wel het zet je in de juiste richting geven. Die weten schap zorgt ervoor dat satire door macht hebbers en fanatieke gelovigen wordt ge vreesd en bestreden. Desnoods met een kalasjnikov op een redactievloer. [ifëjtsiii 1 ti.. WOENSDAG 14 JANUARI 2015 Links: Johannes Rothé zette in 1674 stadhouder Willem III in een pamflet neer als ie mand die smacht naar een koninklijke titel en verafgood wil worden. Rothé zou er spijt van krijgen. Er kwam een premie van 1000 gulden op zijn hoofd. Hij zat er vijf tien jaar voor vast. foto Rijksmuseum Spotprenten van Louis Raemaekers brachten de neutrale Nederlandse overheid tij dens de Eerste Wereldoorlog in verlegenheid. De tekenaar werd naar De Verenigde Staten gehaald in de hoop dat hij met zijn werk de beeldvorming over de oorlog zou kunnen beïnvloeden en meer vrijwilligers voor het front zou kunnen werven. Duits land zette een prijs op zijn hoofd. De duivel poept, zittend op een galg, monni ken uit. Harde kritiek op de machtige katho lieke kerk, mede mogelijk gemaakt door Maarten Luther die de macht van de satire maar al te goed kende.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13