De projectleider beton De toezichthouder ZEELAND 29 NPASSINGI iLOEWEG IN VOGELVLUCHT ■•syüvT andere betonnen wegconstructies noemen, vrij standaard. Behalve de driedamwandconstructies op het kruispunt Bernhard- weg-West/Sloeweg Westerschel- detunnelweg. Dat trio levert ons de nodige hoofdbrekens op. Waar om? Omdat de stalen damwan- den aansluiten op het beton. Een damwand heeft een andere tole rantie dan beton. We gaan dat ze ker voor elkaar krijgen, maar het is wel een complex kunstwerk. Ja, in de letterlijke zin van het woord, want de architect heeft be dacht om met de damwandcon- structies drie zeecontainers te ver beelden. Dan praat je wel over 'containers' van 15 bij 60 meter." „Ik woon in de Betuwe, maar heb een appartement gehuurd in Vlis- singen. Pendelen kost te veel tijd. Gelukkig kan ik regelmatig thuis werken. Ik ben overigens goed te spreken over de samenwerking met de provincie. We vormen een hecht team." troleer het grondwerk, onder meer met waterspanningsmeters. Meten is weten. Je wilt geen bewe gingen in het ondertapijt van het asfalt. We verwachten trouwens de meeste zetting bij de Wester- scheldetunnelweg. Daar is de on dergrond slechter dan elders." „Deze functie biedt een extra uit daging. Ik onderhoud ook het con tact met nutsbedrijven en beoor deel hun offertes. Dat vraagt iets meer, maar dat past bij me. Ik ben nieuwsgierig van aard, wil alles weten." „De samenwerking met de aanne mer Boskalis is goed. In het begin moet je je tanden laten zien. De prijzen zijn momenteel niet best en een aannemer probeert van al les om er meerwerk uit te slepen. Daar moet je bovenop zitten." „Ik woon in Nieuw-Lekkerland, en dus moet ik veel reizen. Het be valt echter goed in Zeeland. Je kunt hier overal over praten, je hebt inbreng. Dat is fijn." „Momenteel zijn we erg druk met de voorbereiding van het beton werk. Het enige wat je nu goed kunt zien, is de nieuwe landbouw- tunnel aan de Vrooneweg/ Stelle- weg. Op zich zijn de kunstwer ken zoals wij viaducten, tunnels „Ik heb al verschillende projecten gedaan, zoals nieuwe ontsluitin gen in het Europoort-gebied bij Rotterdam. Door de provincie Zeeland ben ik aangesteld als toe zichthouder kabels en leidingen, grondwerken en kwaliteit. Ik con- DINSDAG 13 JANUARI 2015 iets trager dan voorzien Camping Stelleplas Nieuwe op en afrit A58 Nieuwdorp Nieuw knooppunt Bernhardweg Vernieuwde op- L en afritten A58 vierbaansweg Verhoogde rotonde voor in- en uitvoegend verkeer nfographic Donja Odijk WIE? De provincie is opdrachtgever. Boskalis voert de verbreding uit. WAT? Verdubbeling van de Sloeweg: De huidige op- en afritten van de A58 met de Sloeweg worden vernieuwd. De N664 ('s-Heer Arendskerke-Goes) wordt zo hopelijk verlost van sluipverkeer. Ook komt er een nieuwe aansluiting op de A58 bij Drie weg, ter hoogte van Heinkenszand. Daardoor verbetert de bereikbaarheid van het achterliggende gebied. De N664 bij 's-Heer Arendskerke wordt verkeersluw. Bij de Driedijk en bij de Oude Kraaijertsedijk komt een faunapassage. Ter hoogte van de Vrooneweg/Stelleweg komen twee tunnels voor landbouwvoertuigen en ander langzaam verkeer Het kruispunt Stoofweg-Sloeweg wordt vervangen door een ongelijkvloerse kruising aan de Molendijk. Op de Molendijk komt een rotonde. Het bestaande kruispunt Sloeweg-Bernhardweg (havenknooppunt Vlissingen-Oost) gaat volledig op de schop. Er komt een ongelijkvloerse kruising met drie viaducten. Dat bevordert de doorstro ming en de veiligheid. De kruising van de weg met het maaiveld krijgt het uiterlijk van zeecontainers. WAAROM? De Sloeweg is een belangrijke schakel tussen snelweg A58 en de Westerscheldetunnel en maakt onderdeel uit van de noord-zuidverbinding. Mede door het drukke vrachtverkeer stroomt het verkeer te langzaam door. Met de Sluiskiltunnel (klaar in mei) en de verbrede Tractaatweg (gereed in 2018) ontstaat tussen Goes en Gent een tweebaansroute met vier rijstroken, waardoor het verkeer vlotter doorstroomt. WANNEER? De Sloeweg is medio 2016 klaar. WAT KOST DAT? 58 miljoen euro. Het Rijk betaalt het leeuwendeel, de provincie 5,3 miljoen euro. Meer Informatie: www.zeeland.nl/sloeweg Pim van Veenendaal, projectleider beton bij hoofdaannemer Boskalis. Emile Verschoor is toezichthouder voor de provincie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29