De omgevingsmanager 28 ZEELAND SLOEWEG KRIJGT VIER RIJSTROKEN Regen remt het grondwerk, maar de provincie verwacht de achterstand in het grootschalige infrastructuurproject in te lopen. Ml Buiten regent het pijpen stelen. Op één dag valt er meer dan twintig mil limeter hemelwater. We genbouwers kunnen dat nou net niet gebruiken. De uitge graven aardebanen voor de op- en afritten van de Sloeweg die mo menteel wordt verdubbeld, zijn drijfnat. „De regen beperkt ons. We zitten niet te wachten op plas sen water in de cunetten, de vak term voor de uitgegraven gedeel ten. Je kunt ze even niet aanvullen met zand. Als er te veel water in zit, kun je niet verder verdichten. Dan krijg je drijfzand en dus een instabiele ondergrond", zegt Hans Euwe, projectleider Sloeweg voor zijn opdrachtgever, de provincie Zeeland. Het grondwerk versnellen, is las tig, ook al is overal verticale en ho rizontale drainage aangebracht. „We hogen per keer met een halve meter op. Elke laag die je opbrengt, moet ontwateren, zodat de onder grond kan inzakken en alles zich door de druk goed zet. Al met al ben je een halfjaar verder voordat verschillende lagen voldoende zijn ingezakt. Dat gaat gewoon niet sneller." De verdubbeling van de Sloeweg, de druk bereden schakel tussen snelweg A58 en Westerscheldetun- nel, ligt nu enkele weken achter op schema. Overigens niet alleen door de overvloedige regenval. „In het stormseizoen mag je niet in een dijk graven. Daardoor kon archeolo gisch onderzoek in de Poldersedijk in 's -Heer Arendskerke niet door gaan." Bij de Sloeweg wordt ook zoveel mogelijk grond van bestaande ta luds hergebruikt. Niet altijd was de samenstelling daarvan duide lijk. Dat vergt het nodige onder zoek. Ook dat remt de voortgang een beetje, verduidelijkt Euwe. De verdubbelde Sloeweg met nieu we aansluitingen op de A58 bij Heinkenszand, een nieuwe onge lijkvloerse kruising bij de Molen dijk bij Nieuwdorp/'s-Heerenhoek en een superkruising bij de krui sing Sloeweg-Bernhardweg-Wes- terscheldetunnelweg, moet medio 2016 gereed zijn. Euwe denkt dat hoofdaannemer Boskalis nog voldoende tijd heeft om de achterstand in te lopen. „Het vlot aardig, maar we blijven afhankelijk van het weer. Een vorst periode of weken met regen kun nen voor vertraging zorgen." Een half jaar na aanvang van het Sloewegproject, zijn op verschillen de plaatsen in het landschap de contouren van nieuwe op- en afrit ten en het nieuwe tracé van de extra rijbaan te zien. Ook zijn er nieuwe sloten gegraven, en is de waterhuishouding in het tracége- bied zeker gesteld. Dat werk is gro tendeels onzichtbaar. Dat bevindt zich onder de grond. Zo heeft de Gasunie 1600 meter gasleiding moeten verleggen. Euwe: „De lei ding liep deels onder het wegpro- fiel. Verlegging heeft flink wat voe- We zitten niet te wachten op plassen water in de uitgegraven gedeelten. ten in de aarde gehad, bijvoorbeeld omdat de leiding onder volle druk overgezet moest worden op de be staande leiding, maar niemand heeft er iets van gemerkt." Het wegverkeer kan tot nu toe re delijk doorrijden op de Sloeweg. Optimale doorstroming was een harde eis die de provincie bij de aanbesteding stelde. Per dag passe ren zo'n 16.000 voertuigen, waar van 4000 vrachtwagens, de belang rijke verkeersader. Om die reden is het kruispunt Sloeweg-Stoofweg bij 's-Heerenhoek - tot voor kort dé remmende factor - uitgebreid met twee rijstroken. Auto's kun nen er snel vrachtwagens passe ren. „Weggebruikers zijn door- Onze inzet is zoveel mogelijk hinder voor het wegverkeer te beperken gaans enthousiast over de doorstro ming, sinds we het kruispunt heb ben aangepast." De luxe houdt niet eeuwig aan, waarschuwt hij. „Als we het nieu we wegtracé ombouwen, krijgt het verkeer straks te maken met rijstrookwisselingen. Ook zal het misschien noodzakelijk zijn om de weg kort af te sluiten, bijvoorbeeld omdat je dan snel iets kunt afma ken. Bijvoorbeeld als we prefab-lig gers voor een viaduct moeten leg gen. Onze inzet is nog steeds zo veel mogelijk hinder voor het weg verkeer te beperken." „De omgevingsmanager is de schakel tussen de projectorganisa tie en de omgeving. Ik onderhoud contact met direct omwonenden, landbouwers, dorpsraden, bedrij ven in het Sloegebied en belangen organisaties. Je probeert afsluitin gen en verkeersomleidingen zo goed mogelijk te communiceren. Je bent een soort mediator. De vragen die ik krijg, lopen nogal uiteen. Zo wilde een mevrouw weten in welke wei haar paarden kunnen staan als we er in de buurt aan de slag gaan. Daarnaast hebben de organisatoren van de Mallard-mars aangeklopt met de vraag hoe ze hun route moeten plannen. Hetzelfde geldt voor de koppel tijdrit van wielerclub Theo Middelkamp. We hebben hier op het projectkantoor in 's-Heeren hoek trouwens ook de vrouwen vereniging Op Eigen Kracht uit 's-Heerenhoek op bezoek gehad. Voor 55 vrouwen heb ik het pro ject toegelicht. Hoe de knooppun ten eruit gaan zien en wat de om geving van het Sloeweg-project zal merken. Dat soort dingen. Je kweekt zo begrip en het is boven dien ontzettend leuk om te doen. Het aantal klachten valt trouwens tot nu toe reuze mee." - -- Verdubbeling Sloeweg gaat Hans Euwe, projectmanager Sloe weg van de provincie. door Frank Balkenende Hans Euwe, projectmanager Hans Euwe, projectmanager Provincie Zeeland Arno Melaard, omgevingsmanager Sloeweg voor de provincie. Mannen van stavast: toezichthouder Emile Verschoor, omgevingsmanager Ar no Melaard en projectleider beton Pim van Veenendaal voor de nieuwe land- bouwtunnel aan de Stelleweg/Vrooneweg bij Heinkenszand. foto's Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 28