De omgevingsmanager
28 ZEELAND
SLOEWEG KRIJGT VIER RIJSTROKEN
Regen remt het grondwerk,
maar de provincie verwacht de
achterstand in het grootschalige
infrastructuurproject in te lopen.
Ml
Buiten regent het pijpen
stelen. Op één dag valt
er meer dan twintig mil
limeter hemelwater. We
genbouwers kunnen dat
nou net niet gebruiken. De uitge
graven aardebanen voor de op- en
afritten van de Sloeweg die mo
menteel wordt verdubbeld, zijn
drijfnat. „De regen beperkt ons.
We zitten niet te wachten op plas
sen water in de cunetten, de vak
term voor de uitgegraven gedeel
ten. Je kunt ze even niet aanvullen
met zand. Als er te veel water in
zit, kun je niet verder verdichten.
Dan krijg je drijfzand en dus een
instabiele ondergrond", zegt Hans
Euwe, projectleider Sloeweg voor
zijn opdrachtgever, de provincie
Zeeland.
Het grondwerk versnellen, is las
tig, ook al is overal verticale en ho
rizontale drainage aangebracht.
„We hogen per keer met een halve
meter op. Elke laag die je opbrengt,
moet ontwateren, zodat de onder
grond kan inzakken en alles zich
door de druk goed zet. Al met al
ben je een halfjaar verder voordat
verschillende lagen voldoende zijn
ingezakt. Dat gaat gewoon niet
sneller."
De verdubbeling van de Sloeweg,
de druk bereden schakel tussen
snelweg A58 en Westerscheldetun-
nel, ligt nu enkele weken achter op
schema. Overigens niet alleen door
de overvloedige regenval. „In het
stormseizoen mag je niet in een
dijk graven. Daardoor kon archeolo
gisch onderzoek in de Poldersedijk
in 's -Heer Arendskerke niet door
gaan."
Bij de Sloeweg wordt ook zoveel
mogelijk grond van bestaande ta
luds hergebruikt. Niet altijd was
de samenstelling daarvan duide
lijk. Dat vergt het nodige onder
zoek. Ook dat remt de voortgang
een beetje, verduidelijkt Euwe.
De verdubbelde Sloeweg met nieu
we aansluitingen op de A58 bij
Heinkenszand, een nieuwe onge
lijkvloerse kruising bij de Molen
dijk bij Nieuwdorp/'s-Heerenhoek
en een superkruising bij de krui
sing Sloeweg-Bernhardweg-Wes-
terscheldetunnelweg, moet medio
2016 gereed zijn.
Euwe denkt dat hoofdaannemer
Boskalis nog voldoende tijd heeft
om de achterstand in te lopen.
„Het vlot aardig, maar we blijven
afhankelijk van het weer. Een vorst
periode of weken met regen kun
nen voor vertraging zorgen."
Een half jaar na aanvang van het
Sloewegproject, zijn op verschillen
de plaatsen in het landschap de
contouren van nieuwe op- en afrit
ten en het nieuwe tracé van de
extra rijbaan te zien. Ook zijn er
nieuwe sloten gegraven, en is de
waterhuishouding in het tracége-
bied zeker gesteld. Dat werk is gro
tendeels onzichtbaar. Dat bevindt
zich onder de grond. Zo heeft de
Gasunie 1600 meter gasleiding
moeten verleggen. Euwe: „De lei
ding liep deels onder het wegpro-
fiel. Verlegging heeft flink wat voe-
We zitten niet te wachten
op plassen water in de
uitgegraven gedeelten.
ten in de aarde gehad, bijvoorbeeld
omdat de leiding onder volle druk
overgezet moest worden op de be
staande leiding, maar niemand
heeft er iets van gemerkt."
Het wegverkeer kan tot nu toe re
delijk doorrijden op de Sloeweg.
Optimale doorstroming was een
harde eis die de provincie bij de
aanbesteding stelde. Per dag passe
ren zo'n 16.000 voertuigen, waar
van 4000 vrachtwagens, de belang
rijke verkeersader. Om die reden is
het kruispunt Sloeweg-Stoofweg
bij 's-Heerenhoek - tot voor kort
dé remmende factor - uitgebreid
met twee rijstroken. Auto's kun
nen er snel vrachtwagens passe
ren. „Weggebruikers zijn door-
Onze inzet is zoveel
mogelijk hinder voor het
wegverkeer te beperken
gaans enthousiast over de doorstro
ming, sinds we het kruispunt heb
ben aangepast."
De luxe houdt niet eeuwig aan,
waarschuwt hij. „Als we het nieu
we wegtracé ombouwen, krijgt het
verkeer straks te maken met
rijstrookwisselingen. Ook zal het
misschien noodzakelijk zijn om de
weg kort af te sluiten, bijvoorbeeld
omdat je dan snel iets kunt afma
ken. Bijvoorbeeld als we prefab-lig
gers voor een viaduct moeten leg
gen. Onze inzet is nog steeds zo
veel mogelijk hinder voor het weg
verkeer te beperken."
„De omgevingsmanager is de
schakel tussen de projectorganisa
tie en de omgeving. Ik onderhoud
contact met direct omwonenden,
landbouwers, dorpsraden, bedrij
ven in het Sloegebied en belangen
organisaties. Je probeert afsluitin
gen en verkeersomleidingen zo
goed mogelijk te communiceren.
Je bent een soort mediator. De
vragen die ik krijg, lopen nogal
uiteen. Zo wilde een mevrouw
weten in welke wei haar paarden
kunnen staan als we er in de
buurt aan de slag gaan. Daarnaast
hebben de organisatoren van de
Mallard-mars aangeklopt met de
vraag hoe ze hun route moeten
plannen. Hetzelfde geldt voor de
koppel tijdrit van wielerclub Theo
Middelkamp. We hebben hier op
het projectkantoor in 's-Heeren
hoek trouwens ook de vrouwen
vereniging Op Eigen Kracht uit
's-Heerenhoek op bezoek gehad.
Voor 55 vrouwen heb ik het pro
ject toegelicht. Hoe de knooppun
ten eruit gaan zien en wat de om
geving van het Sloeweg-project
zal merken. Dat soort dingen. Je
kweekt zo begrip en het is boven
dien ontzettend leuk om te doen.
Het aantal klachten valt trouwens
tot nu toe reuze mee."
- --
Verdubbeling Sloeweg gaat
Hans Euwe, projectmanager Sloe
weg van de provincie.
door Frank Balkenende
Hans Euwe, projectmanager
Hans Euwe, projectmanager
Provincie Zeeland
Arno Melaard, omgevingsmanager
Sloeweg voor de provincie.
Mannen van stavast: toezichthouder
Emile Verschoor, omgevingsmanager Ar
no Melaard en projectleider beton Pim
van Veenendaal voor de nieuwe land-
bouwtunnel aan de
Stelleweg/Vrooneweg bij Heinkenszand.
foto's Marcelle Davidse