-0 <0 m blogt zich de business in <2> CONSUMENT 15 -© Snelle cadeautjes in papieren zak Nieuwe lente, tijd voor een nieuwe fles Doosje brownies Je hoort erbij met komt met de post een Herschel tas leuke boodschap j- Toen Nene Merit (20), commu nicatiestudente en fashion lover, als gastblogger bij diver se blogs begon, had zij maar één ambitie: „Modeshows be zoeken. En als blogger kwam je makkelijk binnen." Maar sinds ze drie jaar geleden haar eigen blog startte, mikt ze hoger. „Mijn blog moet een van de grootste van Europa wor den. Daarnaast wil ik ook andere bloggers helpen om dat doel te bereiken." Merit is al aardig op weg. Ze geeft work shops voor collega-bloggers en bezoekt mo de-evenementen in binnen- en buiten land. Haar Elegancyioi.com, voor liefheb bers van Afrikaanse lifestyle, trekt maande lijks 65.000 bezoekers uit de hele wereld. „Dat had ik een paar jaar geleden niet dur ven dromen." Het fenomeen bloggen zit in de lift. Ga maar na: bloggers zijn vips bij mode shows, worden geraadpleegd door televi sie- en bladenmakers, beunen bij als sty list en worden door pr-bureaus inge huurd. Dat laatste is een slimme zet, want een beetje blogmeisje genereert vaak voor een leuk kapitaaltje aan aandacht. Zonder dat er een aanslag wordt gepleegd op het marketingbudget. Dat is niet alles, weet trendvoorspeller An toinette van den Berg. „Bloggers zijn trendsetters. Ze zijn rolmodellen voor hun volgers, die net zo willen zijn als zij." Van den Berg houdt zich sinds 2011 met dit fenomeen bezig en weet dus precies waarover ze het heeft. Wat is het verschil tussen bloggen toen en nu? „In den begin ne maakten bloggers deel uit van de 'vrije pers': ze waren onafhankelijk en rappor teerden over de stijl van de straat. Tegen woordig zijn blogs instituten geworden. Ze zijn gelijkwaardig aan de traditionele modepers, die hen maar al te graag bin nenhaalt, en worden soms betaald door de mode-industrie." Voorbeelden? De Hema heeft tegenwoor dig een 'bloggersacademie', volgens insi ders niet meer dan een verkapt marketin ginstrument. Zalando komt met een nieu we editie van de Zalando Blogger Awards, die eerder dit jaar voor het eerst werden vergeven. Linda Tol (LindaTol.com), de lie veling van de vakjury, werd afgelopen na jaar door de modeketen L.K. Bennett inge huurd om haar favorieten van dit merk te pluggen. Naast deze promo-acties zijn bloggers ook steeds vaker actief betrokken bij de totstandkoming van nieuwe items. Neem het merk CoolCat. „Afgelopen zo mer hebben we een aantal modebloggers gevraagd een T-shirt voor ons te ontwer pen", aldus Dunja Dirksen van de kleding- gigant. „Dat werd een collectie van zes de signs, die razendsnel was uitverkocht." Voor de ontwerpsters van het best scoren de shirt, de zusjes Larissa en Tara, kreeg het avontuur een leuk vervolg. CoolCat vroeg hen een sweater te ontwerpen, die afgelopen najaar met succes gelanceerd is. Dirksen: „Je eigen design in de winkel: dat is de droom van elk modemeisje!" Modebloggers zijn en vogue. Ze zitten vooraan bij de Fashion Week-shows, treden op als stylist in tv-programma's en mogen voor grote merken kleding ontwerpen. Zijn bloggers de nieuwe modemakers? Dat mag dan zo zijn, creatievelingen als Branko Popovic zijn bepaald minder te spreken over dergelijke acties. „Waarom niet een echte designer om een item ge vraagd? Nederland barst van het ontwerp talent. Voor hen is het heel moeilijk om werk te vinden." Popovic, ontwerper en initiatiefnemer van FASHIONCLASH (een internationaal platform voor ontwerptalent), heeft zelf ook een blog, Brankopopovic.blog- spot.com, dat hij overigens meer als een online tijdschrift beschouwt. „Ik ben au thentiek en onafhankelijk. Op mijn blog zul je dus geen gesponsorde outfit-posts zien. Voor mij gaat mode verder dan schoentjes en tasjes; het is een cultuurdra ger. Net als kunst." Zijn publiek bestaat niet uit de door hem verguisde 'aankleedpopjes', maar uit in vloedrijke mensen op het gebied van mo de, design, kunst en politiek. „Vaak word ik benaderd door bladen of merken die een ontwerper zoeken om over te schrij ven of een samenwerking mee aan te gaan. Of door een wethouder die nog een subsidietje heeft om creatief talent te steu nen. Ik ben blij dat ik op die manier iets voor de mode kan betekenen." Terug naar Nene Merit. Is zij al benaderd om een eigen collectie te ontwerpen? „Nog niet", zegt ze. „Maar als dat een keer het geval is, kan ik zo beginnen. Ik heb in spiratie genoeg en de schetsen liggen klaar." DINSDAG 13 JANUARI 2015 Cadeautjes inpakken hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vergeet pak papier, schaar en plakband. Sla in plaats daarvan een stapeltje van deze prachtig bedrukte papieren zakken in en je komt altijd goed voor de dag. De zakken van Mr. Wonderful zijn ge schikt voor een paar kleine cadeau tjes. Je kunt er ook goede sier mee maken door de lunch van je geliefde tot een verrassingspakket te maken. Succes gegarandeerd, want wie wordt er nu niet blij van zo'n goedgevulde mooie zak? Het formaat van de zak ken is 35 x 22 cm. Ze zijn gemaakt van stevig papier. De zakken kosten 6,50 euro per set van 5. www.dreamkey.nl Wie goed oplet, merkt dat heel in de verte het voorjaar alweer in de lucht hangt. En dan wordt het vanzelf weer tijd om erop uit te trekken met de fiets of op de wandelschoenen. Tijd dus om de collectie accessoires aan te vullen, bijvoorbeeld met een nieuwe bidon. Denk dan eens aan de Mizu M8. Met een inhoud van maar liefst 800 ml is deze ideaal voor tijdens het wandelen, fietsen, kamperen of in de auto. Er kan water in, maar natuurlijk ook een andere drank naar keuze. De roestvrij stalen fles (19,95 euro) is le verbaar in verschillende kleuren, een voudig schoon te maken en zeer duur zaam. www.greenjump.nl Brownies! Vol en smeuïg, zoals het hoort. Gemaakt met de lekkerste fair- trade chocolade, biologische roombo ter en naar keus met knapperige wal noten of extra chocolate chips. Lekker gewoon, maar ongewoon lekker. En het mooiste is: ze komen per post. Browniesperpost.nl maakt beschei den doosjes voor als je een klein ka- dootje wilt sturen en hele grote do zen voor wie al z'n collega's wil trakte ren. De brownies worden gebakken en verpakt, de post doet de rest. De brownies zijn er al vanaf 11,50 euro, naar keuze met een persoonlijke bood schap. En: op werkdagen voor 14.00 uur besteld, is dezelfde dag gepost. www.browniesperpost.nl De hipste hipsters dragen tegenwoor dig een rugzak van Herschel Supply Co. De rugzakken met de kenmerken de leren riempjes zijn stevig en van al le gemakken voorzien: een voorvak met een rits, een keyclip voor je sleu tels en een groot vak dat je kunt slui ten met een koord. Beide vakken heb ben bovendien magnetische lederen sluitingen. Denk bijvoorbeeld eens aan deze mooi neutrale donkerblau we uitvoering: de Little America, 99,95 euro. Het grote vak heeft een rood gestreepte voering en een spe ciale gevoerde zak waarin de meeste 13 inch laptops prima een plekje vin den. www.adaywithkate.com Modemeisje Nene Merit van Elegancy101.com: „Als blogger kom je overal binnen." foto Dauna Kraag door Janice Deul. Modeblogger Linda Tol voor de najaarscol lectie van L. K. Bennett; sweater van de zusjes Larissa en Tara voor CoolCat foto's PR reageren? consument Odepersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15