Religiekritiek blijft lastig 'Gewone' moslim roert zich VERDIEPING 11 a de aansla gen van n sep tember is de Nederlandse politiek blij vend veranderd. Vooral door de moord op Theo van Gogh kwam het moslimter rorisme erg dichtbij. De Tweede Kamer is een bun ker geworden, politici kre gen persoonsbeveiliging, het parlementaire debat ver hardde en het politieke land schap is totaal versplinterd, met instabiele kabinetten tot gevolg. En al die tijd is het integratiedebat de open zenuw gebleven. Zijn we iets opgeschoten? Afgelopen zondag zocht rfii- nister-president Mark Rutte naar woorden om het isla mitisch extremisme te dui den. Net als zijn voorgange Jan Peter Balkenende is hij- er beducht voor alle mos lims over één kam te sche ren, wat zij PW-leider Geert Wilders verwijten te doen. Maar Rutte zei in Bui tenhof wel iets opvallends. 'Feitelijk' maakte hij de con statering dat er in de islam 'minder ruimte is voor kri tiek'. Al voegde hij daaraan wel toe dat politici niet moe ten overgaan tot kritiek op andere religies. Toen WD-minister Rita Ver donk na de moord op Van Gogh soortgelijke woorden sprak ('moslims hebben een ander lager niveau van incas seren dan andere Nederlan ders') was het land even te klein. En zo zijn er meer verschil len met 2004. Toen ging het debat over de vrije menings uiting nog heel sterk over de begrenzing daarvan. Pre mier Balkenende pleitte twee weken na de moord voor een 'grotere terughou dendheid bij spraakmaken de critici die onze opiniebla den bevolken'. Justitieminis ter Piet-Hein Donner wilde het wetsartikel dat smadelij ke godslastering verbiedt nieuw leven inblazen. Dit soort geluiden waren af gelopen week nagenoeg af wezig. Geen politicus die Z-"het vooralsnog waagde de cartoons in Charlie Hebdo te bekritiseren. Rutte riep mensen afgelopen vrijdag op 'door te gaan met het le ven zoals we dat gewend zijn: open en pluriform.' Vanavond al debatteert de Kamer, terug van reces, over de aanslagen in Parijs. #NietMijnIslam. Met die kreet rea geren tienduizen den Nederlandse moslims op 'Pa rijs'. Via sociale media. De boodschap: wij steunen de terroristen niet. Dat geluid klonk na 9/11 en de aanslag op Theo van Gogh een stuk minder hard. Twitter en Facebook bestonden nog niet. Dus was het lastiger om als 'gewone moslim' een groot publiek te berei ken. Na de aanslagen op de Twin Towers gingen in Ede tien tallen Marokkaanse jonge ren zingend en dansend de straat op. „Osama Bin La den is onze leider", scan- deerden ze. Nederland rea geerde verontwaardigd: het beeld van de feestende mo limjongeren bleef hangen. Het geluid van de extremis tische minderheid is van daag de dag niet verdwe nen. Ook nu wordt de bloe dige aanslag op Charlie Heb do toegejuicht: op de Face- book-pagina 'De Zuivere Aanbidding' staat een lof zang op het 'Islamitisch oor deel over degenen die spot ten met de profeet'. De pagi na is door duizenden perso nen geliked. Het gefeest in Ede noemde de Nederlandse Moslimraad in 2001 'onvolwassen en ba lorig gedrag van een kleine groep jeugdigen'. Met zo'n mild oordeel komt een moslimorganisatie nu niet meer weg. Het klimaat lijkt te zijn veranderd. Na de moord op Theo van Gogh zijn moskeeën vaker doelwit van geweld en pes terijen, stelde de Universi teit van Amsterdam afgelo pen week. Vaker worden moskeeën beklad, vaker worden de ruiten inge gooid. Ook is het taboe op het be spreken van problemen bin nen de moslimgemeen schap - zeker na het vertrek van tientallen jihad- jongeren naar Syrië - klei ner geworden. Om het nega tieve beeld van de islam te veranderen, moeten Neder landse moslims openlijk af stand blijven nemen van ge weld en extremisme. Dat vindt onder andere de Rot terdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. „Er is geen plek voor intolerante mensen, die moeten we de deur wijzen", zegt hij. DINSDAG 13 JANUARI 2015 aanslagreflex door Laurens Kok N door Peter Winterman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11