REIZEN 33 r zijn van die wegen waar het fantastisch toeren is. Met fiets, auto, cabriolet of motor. De flanken van de Duitse Vogelsberg, de grootste vulkaan van Europa, zijn zo'n plezier- traject. Wij rijden de motor rustig warm in dit prachtige natuurgebied. WAAR EN WAT hoek Frankfurt-Giessen-Fulda. Als je je realiseert dat je in een enorme kra ter rijdt van wel 6o kilometer door snee, wordt het meteen nog veel leu ker. De Vogelsberg is namelijk de grootste vulkaan van Europa. Zijn ac tieve periode ligt inmiddels miljoe nen jaren achter ons. Nu is het een schitterend landschap met glooiende berghellingen en soms diep uitgesne den dalen, waarin kleine riviertjes stromen. Rond de verhogingen in het land slingeren smalle weggetjes die de dorpjes aan elkaar rijgen. Sommige bezitten wonderlijke namen: Maus- winkel (muishoek), Mücke (mug), Bu- senborn (boezembron) of Böss Gesass (kwaadaardig zitvlak). Het zijn van die typische dorpjes met een bakker, slager en klein café. Rond de paastijd zijn de dorpspom pen versierd met gekleurde eieren en bloemen. De meiboom staat al klaar. Hier moet je even stoppen om te ge nieten van plaatselijke specialiteiten, zoals zelfgemaakte Kartoffelwurst. „Mensen waren hier vroeger zó arm, dat ze te weinig vlees hadden voor de worst en die daarom aanvulden met aardappels", legt een slagersvrouw FRIEDL MÜNCH uit, terwijl ze proefstukjes afsnijdt. De weg voert verder naar nieuwe oorden. Het uitzicht wisselt voortdu rend. Het ene moment kijk je uit over een vallei met grazige weiden en windmolens, daarna slalom je door dichte loofwouden, waar slierten zil ver licht doorheen schieten. Wij stu ren richting een eenzame berg, waar van het dorpje Stornfels als een kas teel de top kroont. Bernd Gartner, in zijn vrije tijd voorzitter van de Motorradtouristik Vogelsberg - de VW voor motorrij ders - kent alle mooie en uitdagende weggetjes. „Natuurlijk moet je over de B276 rijden. Dat is zo'n beetje de Route 66 van Hessen. Maar er zijn nog zo veel andere fraaie wegen. Hier kun je gerust een week rijden, zonder twee keer dezelfde route te nemen." Hij start zijn motor en slaat een klein weggetje in. Plotseling stopt hij. In de berm staan twee jonge mannen in ouderwets aandoende kleding, als uit een sprookje ontsnapt. „Wander gesellen", roept hij enthousiast. „Ken je dat fenomeen?" Opnieuw klinkt zijn schaterende lach. Niet veel jon gens van hun leeftijd gaan na hun leertijd als ambachtsman nog op Wan- derschaft, om bij vreemde leermees ters zich verder in hun vak te bekwa men. Etiene uit Lüdenscheid en Elias uit de Algau nog wel. „We zijn met de laatste maanden bezig", zegt dakdek ker Elias. „Ik ben zelfs tot Noord-Afri- ka gekomen." „Je had achterop gemo gen, als je een helm bij je had", grapt Gartner. „Beide mannen bedanken vriendelijk. Hen trekt het 'wandern' en het slapen onder de blote sterren hemel, als het weer het toelaat. We starten de motoren weer. De Wandergesellen steken hun hand om hoog als groet. We rijden verder. Dan komt opeens een verontrustende gedachte op. Zou er dan toch iets zijn dat nóg meer het gevoel van vrijheid geeft dan motorrijden? Het gezicht van Bernd Gartner betrekt. „Het enige wat in Laubach nog aan de beroemde motorconstructeur Friedl Münch herin nert, is een straat die naar hem is vernoemd. Zijn museum is wegbezuinigd." Hij zegt het niet hardop, maar vindt dat duidelijk een schande voor een gebied dat voor talloze motorrij ders als een bochtenparadijs geldt. „Gelukkig hebben we de Schotten- ring nog. Kom, we gaan een stukje van het circuit rijden." Het donkere geluid van zijn boxermotor mengt zich met de hoge zang van de K75 en de stevige bas van de bigtwin. Je moet het wel weten. Anders rijd je zonder het op te merken zó over de startlijn, op de omhooggaande weg net even buiten Schotten. Maar dan is het ook onmiddellijk duidelijk waar om hier, begin vorige eeuw, een cir cuit is aangelegd. Je kunt je heerlijk op toersnelheid van de ene op de an dere bocht storten. Veel coureurs von den het traject gaandeweg te gevaar lijk worden. Het voormalige stratencir- cuit van Schotten wordt alleen nog ge bruikt voor oldtimerraces. Zoals de Classic Grand Prix die elke zomer dui zenden motorliefhebbers naar het ro mantische stadje met zijn oude cen trum trekt. Want onder veel motorrij ders uit binnen- en buitenland geldt dit als het centrum van de motortoer- sport in Duitsland. Niet voor niets gaan de vier grote Duitse motorroutes alle dwars door de regio Vogelsberg. Het is de combinatie van historie, oude stadjes met goed bewaard geble ven centra en de schitterende natuur met zijn glooiende berghellingen, die motorrijden in het hart van de deel staat Hessen zo aantrekkelijk maakt. Het gebied ligt grofweg in de drie- ZATERDAG 10 JANUARI 2015 "t DUITSLAND 'Frankfurt 1 vogelsberc In de deelstaat Hessen, met name op de flanken van de Vogelsberg, wacht de motorrijder een bochten feestje. foto's Arnoud Cornelissen De regio Vogelsberg ligt op ongeveer 350 kilometer afstand van Arnhem. Zet vanaf Essen de navigatie op 'Ver mijd snelwegen' en je rijdt over de schitterende wegen van het Bergi- sche land ernaartoe. Landhotel Gartner in Muecke is inge richt op motorrijders. Stallen gebeurt er in garages. Hotelier Bernd Gartner neemt zijn gasten graag mee over de mooiste achterafweggetjes van de re gio Vogelsberg. Zie ook www.landho- tel-gaertner.de. Meer informatie over overnachtings mogelijkheden, arrangementen en kaartmateriaal is te vinden op www.motorradtouren-hessen.eu. Schottenring: www.schottenring.de. Regio Vogelsberg: www.vogels- berg-touristik.de. Ontmoeting onderweg met twee Wandergesellen, ambachtsmannen. De in Hessen ge boren motorcon structeur Friedl Münch racete op motorfietsen van het merk Horex. Onlangs is onder die naam een se rie nieuwe moto ren gebouwd. Ze zijn te bekijken bij de plaatselijke dealer in Schlitz, Vogelsberg. Münch overleed op 27 april 2014. Zie horex.com. In Techniekmu seum Speyer (Rheinland-Pfaltz) is een Friedl Münch-expo inge richt: speyer.tech- nik-museum.de door Arnoud Cornelissen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 85