REIZEN 33
r zijn van die wegen waar het fantastisch toeren is. Met fiets, auto, cabriolet of motor.
De flanken van de Duitse Vogelsberg, de grootste vulkaan van Europa, zijn zo'n plezier-
traject. Wij rijden de motor rustig warm in dit prachtige natuurgebied.
WAAR EN WAT
hoek Frankfurt-Giessen-Fulda. Als je
je realiseert dat je in een enorme kra
ter rijdt van wel 6o kilometer door
snee, wordt het meteen nog veel leu
ker. De Vogelsberg is namelijk de
grootste vulkaan van Europa. Zijn ac
tieve periode ligt inmiddels miljoe
nen jaren achter ons. Nu is het een
schitterend landschap met glooiende
berghellingen en soms diep uitgesne
den dalen, waarin kleine riviertjes
stromen. Rond de verhogingen in het
land slingeren smalle weggetjes die
de dorpjes aan elkaar rijgen. Sommige
bezitten wonderlijke namen: Maus-
winkel (muishoek), Mücke (mug), Bu-
senborn (boezembron) of Böss Gesass
(kwaadaardig zitvlak).
Het zijn van die typische dorpjes
met een bakker, slager en klein café.
Rond de paastijd zijn de dorpspom
pen versierd met gekleurde eieren en
bloemen. De meiboom staat al klaar.
Hier moet je even stoppen om te ge
nieten van plaatselijke specialiteiten,
zoals zelfgemaakte Kartoffelwurst.
„Mensen waren hier vroeger zó arm,
dat ze te weinig vlees hadden voor de
worst en die daarom aanvulden met
aardappels", legt een slagersvrouw
FRIEDL
MÜNCH
uit, terwijl ze proefstukjes afsnijdt.
De weg voert verder naar nieuwe
oorden. Het uitzicht wisselt voortdu
rend. Het ene moment kijk je uit over
een vallei met grazige weiden en
windmolens, daarna slalom je door
dichte loofwouden, waar slierten zil
ver licht doorheen schieten. Wij stu
ren richting een eenzame berg, waar
van het dorpje Stornfels als een kas
teel de top kroont.
Bernd Gartner, in zijn vrije tijd
voorzitter van de Motorradtouristik
Vogelsberg - de VW voor motorrij
ders - kent alle mooie en uitdagende
weggetjes. „Natuurlijk moet je over
de B276 rijden. Dat is zo'n beetje de
Route 66 van Hessen. Maar er zijn
nog zo veel andere fraaie wegen. Hier
kun je gerust een week rijden, zonder
twee keer dezelfde route te nemen."
Hij start zijn motor en slaat een
klein weggetje in. Plotseling stopt hij.
In de berm staan twee jonge mannen
in ouderwets aandoende kleding, als
uit een sprookje ontsnapt. „Wander
gesellen", roept hij enthousiast. „Ken
je dat fenomeen?" Opnieuw klinkt
zijn schaterende lach. Niet veel jon
gens van hun leeftijd gaan na hun
leertijd als ambachtsman nog op Wan-
derschaft, om bij vreemde leermees
ters zich verder in hun vak te bekwa
men. Etiene uit Lüdenscheid en Elias
uit de Algau nog wel. „We zijn met de
laatste maanden bezig", zegt dakdek
ker Elias. „Ik ben zelfs tot Noord-Afri-
ka gekomen." „Je had achterop gemo
gen, als je een helm bij je had", grapt
Gartner. „Beide mannen bedanken
vriendelijk. Hen trekt het 'wandern'
en het slapen onder de blote sterren
hemel, als het weer het toelaat.
We starten de motoren weer. De
Wandergesellen steken hun hand om
hoog als groet. We rijden verder.
Dan komt opeens een verontrustende
gedachte op. Zou er dan toch iets zijn
dat nóg meer het gevoel van vrijheid
geeft dan motorrijden?
Het gezicht van Bernd
Gartner betrekt. „Het
enige wat in Laubach
nog aan de beroemde
motorconstructeur
Friedl Münch herin
nert, is een straat die
naar hem is vernoemd. Zijn museum
is wegbezuinigd."
Hij zegt het niet hardop, maar
vindt dat duidelijk een schande voor
een gebied dat voor talloze motorrij
ders als een bochtenparadijs geldt.
„Gelukkig hebben we de Schotten-
ring nog. Kom, we gaan een stukje
van het circuit rijden." Het donkere
geluid van zijn boxermotor mengt
zich met de hoge zang van de K75 en
de stevige bas van de bigtwin.
Je moet het wel weten. Anders rijd
je zonder het op te merken zó over de
startlijn, op de omhooggaande weg
net even buiten Schotten. Maar dan is
het ook onmiddellijk duidelijk waar
om hier, begin vorige eeuw, een cir
cuit is aangelegd. Je kunt je heerlijk
op toersnelheid van de ene op de an
dere bocht storten. Veel coureurs von
den het traject gaandeweg te gevaar
lijk worden. Het voormalige stratencir-
cuit van Schotten wordt alleen nog ge
bruikt voor oldtimerraces. Zoals de
Classic Grand Prix die elke zomer dui
zenden motorliefhebbers naar het ro
mantische stadje met zijn oude cen
trum trekt. Want onder veel motorrij
ders uit binnen- en buitenland geldt
dit als het centrum van de motortoer-
sport in Duitsland. Niet voor niets
gaan de vier grote Duitse motorroutes
alle dwars door de regio Vogelsberg.
Het is de combinatie van historie,
oude stadjes met goed bewaard geble
ven centra en de schitterende natuur
met zijn glooiende berghellingen, die
motorrijden in het hart van de deel
staat Hessen zo aantrekkelijk maakt.
Het gebied ligt grofweg in de drie-
ZATERDAG 10 JANUARI 2015
"t
DUITSLAND
'Frankfurt 1 vogelsberc
In de deelstaat Hessen, met name
op de flanken van de Vogelsberg,
wacht de motorrijder een bochten
feestje. foto's Arnoud Cornelissen
De regio Vogelsberg ligt op ongeveer
350 kilometer afstand van Arnhem.
Zet vanaf Essen de navigatie op 'Ver
mijd snelwegen' en je rijdt over de
schitterende wegen van het Bergi-
sche land ernaartoe.
Landhotel Gartner in Muecke is inge
richt op motorrijders. Stallen gebeurt
er in garages. Hotelier Bernd Gartner
neemt zijn gasten graag mee over de
mooiste achterafweggetjes van de re
gio Vogelsberg. Zie ook www.landho-
tel-gaertner.de.
Meer informatie over overnachtings
mogelijkheden, arrangementen en
kaartmateriaal is te vinden op
www.motorradtouren-hessen.eu.
Schottenring: www.schottenring.de.
Regio Vogelsberg: www.vogels-
berg-touristik.de.
Ontmoeting onderweg met twee
Wandergesellen, ambachtsmannen.
De in Hessen ge
boren motorcon
structeur Friedl
Münch racete op
motorfietsen van
het merk Horex.
Onlangs is onder
die naam een se
rie nieuwe moto
ren gebouwd. Ze
zijn te bekijken bij
de plaatselijke
dealer in Schlitz,
Vogelsberg.
Münch overleed
op 27 april 2014.
Zie horex.com.
In Techniekmu
seum Speyer
(Rheinland-Pfaltz)
is een Friedl
Münch-expo inge
richt: speyer.tech-
nik-museum.de
door Arnoud Cornelissen