REIZEN 19
Qpaézüiderburen hebben er het mooiste woord voor: zwerfwagen.
Dat roept meteen een beeld op van sleutel omdraaien en maanden
wegblijven. Vrijheid, blijheid. Is het echt zo mooi en bent u al toe aan
een camper? Tien vragen en antwoorden over het nieuwe zwerven.
4 Dat zal best moeilijk zijn, camper
rijden
Ja, want een camper is een stuk groter
dan je gewone auto. Je moet leren op
je spiegels te rijden en achteruit inpar
keren valt in het begin niet mee. Inha
len - maar waarom zou je op vakan
tie? - gaat bovendien een stukje lang
zamer.
Nee, omdat je in het algemeen rap
went aan rijden in een camper. Het
blijft toch een auto. Je leert snel de
bochten wat ruimer te nemen dan je
gewend bent. Bij achteruit rijden
stapt je medepassagier uit om aanwij
zingen te geven.
De hoogte van een camper is wel
een ding: je zult de eerste niet zijn die
met zijn dak tegen een tak knalt.
5 Heerlijk die vrijheid. Ik kan nu
overal gaan en staan
Dat is niet helemaal waar. Doorgaans
ben je aangewezen op camperplaat
sen (speciaal voor campers bestemde
parkeerplaatsen) of campings. Op
zich is dat niet verkeerd, want daar is
het (vaak) mooi en kun je je grijs
(huishoudelijk) en zwart (chemisch
toilet) water kwijt.
Als je toestemming van de eigenaar
hebt, kun je op privéland staan. Boe
ren en wijnbouwers laten camperaars
soms gratis op hun land toe, zodat je
kennis kunt maken met hun produc
ten (kopen wordt op prijs gesteld, zie
infoblokje). Slapen in je camper langs
de openbare weg mag in sommige lan
den en steden. Maar kamperen niet.
Gezellig op het trottoir de barbecue
uitklappen, is niet de bedoeling. Elk
land heeft zijn eigen regels.
6 Bijna vergeten: heb ik een
speciaal rijbewijs nodig?
Nee. Voor het besturen van motor
voertuigen tot 3.500 kilo (inclusief
laadvermogen) volstaat een B-rijbe-
wijs. De meeste campers blijven on
der die gewichtsgrens.
7 Klinkt goed allemaal. Maar wat
zijn de kosten?
Huren hangt af van het seizoen, het
land en de grootte van de camper.
Prijsidee huur in Nederland: een
tweepersoons camper kost per week
695 tot 1.100 euro, inclusief schoon
maakkosten en kilometers. Bij kopen
- een beetje tweedehands camper
kost al snel 40.000 euro - krijg je te
maken met onder meer motorrijtui
genbelasting (voor kampeerauto's be
taal je onder voorwaarden het kwart-
of halftarief houderschapsbelasting,
zie www.belastingdienst.nl). Verder
heb je kosten voor onderhoud, verze
kering, stalling, brandstof en kampeer-
kosten. En afschrijving natuurlijk. Al
les bij elkaar ben je snel 8.000 euro
per jaar kwijt.
Zet dat bedrag af tegen de kosten
die je anders voor een 'normale' va
kantie maakt: voor vliegtickets, auto
huur en hotels voor twee tot vier per
sonen. En bedenk dat je met een cam
per voor dat geld snel zestig dagen per
jaar op vakantie bent in binnen- en
buitenland, kort en lang. Vrijheid
heeft een prijs.
8 Waar ga ik heen met mijn
camper?
Europa is (vooral buiten het hoogsei
zoen) een camperparadijs, met Neder
land (telt vierhonderd camperplaat
sen), Frankrijk en Duitsland (elk
meer dan tweeduizend) voorop. In
Europa kun je honderden mooie (cam
per) routes rijden. Ideeën daarvoor
kun je vinden op diverse camper- en
vakantiesites (zoek op rondreizen).
In de Michelin-gids Met de camper
door Europa staan 75 interessante rou
tes met service- en parkeerplaatsen,
campings en restaurants. Want zeker
voor een camperaar telt: op de bonne
fooi gaan, moet je vooral doen, maar
enige voorbereiding is onontbeerlijk.
9 Waar laat ik mijn camper buiten
het seizoen?
Tenzij je in het gelukkige bezit bent
van een grote oprijlaan of garage, zal
je een stalling moeten zoeken. Een
(grote) camper gewoon voor de deur
zetten, mag niet (zie ook infoblokje).
Klinkt allemaal te mooi om
waar te zijn. Zijn er nog
nadelen?
Ja. Een kostbaar bezit betekent natuur
lijk onderhoud en zorg. Dat moet je
ervoor over hebben, anders kun je be
ter huren.
Een echt nadeel: ter plekke ben je
minder mobiel. Ja, als je een giga-cam-
per hebt waarin je een motor of auto
kunt meenemen, is er geen probleem
(maar dat is meer iets voor in de VS).
Fietsen achterop kan natuurlijk wel.
Handig voor toertjes, boodschappen
of musea, al moet je dan wel dichtbij
een stad gaan staan.
Ils een camper iets voor mij?
Dat zou heel goed kunnen. De
opmars van de camper in Nederland -
ten koste van de caravan - lijkt niet te
stuiten. Volgens brancheorganisatie
Bovag groeit het aantal kampeerauto's
dit jaar naar meer dan honderddui
zend. In 2009 waren dat er nog
60.000. Met name pensionada's zijn
dol op (vooral tweedehands) campers.
Zij hebben - meestal - voldoende
geld en tijd.
2 Welke camper moet ik kiezen?
Dat is best een klus. Er zijn nog
al wat typen, merken, groottes, inde
lingen en prijzen. Je hebt de bekende
alkoof camper (met slaapuitbouw bo
ven de cabine), de integraal camper
(cabine en woonruimte sluiten naad
loos aan, heel mooi en duur), de
half-integraal of de buscamper (op ba
sis van een bestelbus). En wil je een
vast bed? Een grote zithoek of een rui
me keuken? Het duizelt je in het be
gin.
3 Hoe ga ik dat aanpakken?
Koop nooit in een impuls een
camper. Bezoek eerst een halfjaartje
showrooms en websites (met camper
forums). Of een van de vele camper
beurzen en evenementen die in het
hele land worden gehouden. Op de
Kampeer Caravan Jaarbeurs op de
Jaarbeurs in Utrecht (dit jaar van 7 tot
en met 11 oktober) kun je bijvoor
beeld proefrijden in diverse typen
campers. Heel handig: huur een paar
keer een camper. Voor een weekje in
Nederland of Duitsland bijvoorbeeld.
Dan kom je er achter welke camper
bij je wensen past. En, niet onbelang
rijk, of het wel wat voor je is.
ZATERDAG 10 JANUARI 2015
door Harri Theirlynck