REIZEN 19 Qpaézüiderburen hebben er het mooiste woord voor: zwerfwagen. Dat roept meteen een beeld op van sleutel omdraaien en maanden wegblijven. Vrijheid, blijheid. Is het echt zo mooi en bent u al toe aan een camper? Tien vragen en antwoorden over het nieuwe zwerven. 4 Dat zal best moeilijk zijn, camper rijden Ja, want een camper is een stuk groter dan je gewone auto. Je moet leren op je spiegels te rijden en achteruit inpar keren valt in het begin niet mee. Inha len - maar waarom zou je op vakan tie? - gaat bovendien een stukje lang zamer. Nee, omdat je in het algemeen rap went aan rijden in een camper. Het blijft toch een auto. Je leert snel de bochten wat ruimer te nemen dan je gewend bent. Bij achteruit rijden stapt je medepassagier uit om aanwij zingen te geven. De hoogte van een camper is wel een ding: je zult de eerste niet zijn die met zijn dak tegen een tak knalt. 5 Heerlijk die vrijheid. Ik kan nu overal gaan en staan Dat is niet helemaal waar. Doorgaans ben je aangewezen op camperplaat sen (speciaal voor campers bestemde parkeerplaatsen) of campings. Op zich is dat niet verkeerd, want daar is het (vaak) mooi en kun je je grijs (huishoudelijk) en zwart (chemisch toilet) water kwijt. Als je toestemming van de eigenaar hebt, kun je op privéland staan. Boe ren en wijnbouwers laten camperaars soms gratis op hun land toe, zodat je kennis kunt maken met hun produc ten (kopen wordt op prijs gesteld, zie infoblokje). Slapen in je camper langs de openbare weg mag in sommige lan den en steden. Maar kamperen niet. Gezellig op het trottoir de barbecue uitklappen, is niet de bedoeling. Elk land heeft zijn eigen regels. 6 Bijna vergeten: heb ik een speciaal rijbewijs nodig? Nee. Voor het besturen van motor voertuigen tot 3.500 kilo (inclusief laadvermogen) volstaat een B-rijbe- wijs. De meeste campers blijven on der die gewichtsgrens. 7 Klinkt goed allemaal. Maar wat zijn de kosten? Huren hangt af van het seizoen, het land en de grootte van de camper. Prijsidee huur in Nederland: een tweepersoons camper kost per week 695 tot 1.100 euro, inclusief schoon maakkosten en kilometers. Bij kopen - een beetje tweedehands camper kost al snel 40.000 euro - krijg je te maken met onder meer motorrijtui genbelasting (voor kampeerauto's be taal je onder voorwaarden het kwart- of halftarief houderschapsbelasting, zie www.belastingdienst.nl). Verder heb je kosten voor onderhoud, verze kering, stalling, brandstof en kampeer- kosten. En afschrijving natuurlijk. Al les bij elkaar ben je snel 8.000 euro per jaar kwijt. Zet dat bedrag af tegen de kosten die je anders voor een 'normale' va kantie maakt: voor vliegtickets, auto huur en hotels voor twee tot vier per sonen. En bedenk dat je met een cam per voor dat geld snel zestig dagen per jaar op vakantie bent in binnen- en buitenland, kort en lang. Vrijheid heeft een prijs. 8 Waar ga ik heen met mijn camper? Europa is (vooral buiten het hoogsei zoen) een camperparadijs, met Neder land (telt vierhonderd camperplaat sen), Frankrijk en Duitsland (elk meer dan tweeduizend) voorop. In Europa kun je honderden mooie (cam per) routes rijden. Ideeën daarvoor kun je vinden op diverse camper- en vakantiesites (zoek op rondreizen). In de Michelin-gids Met de camper door Europa staan 75 interessante rou tes met service- en parkeerplaatsen, campings en restaurants. Want zeker voor een camperaar telt: op de bonne fooi gaan, moet je vooral doen, maar enige voorbereiding is onontbeerlijk. 9 Waar laat ik mijn camper buiten het seizoen? Tenzij je in het gelukkige bezit bent van een grote oprijlaan of garage, zal je een stalling moeten zoeken. Een (grote) camper gewoon voor de deur zetten, mag niet (zie ook infoblokje). Klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Zijn er nog nadelen? Ja. Een kostbaar bezit betekent natuur lijk onderhoud en zorg. Dat moet je ervoor over hebben, anders kun je be ter huren. Een echt nadeel: ter plekke ben je minder mobiel. Ja, als je een giga-cam- per hebt waarin je een motor of auto kunt meenemen, is er geen probleem (maar dat is meer iets voor in de VS). Fietsen achterop kan natuurlijk wel. Handig voor toertjes, boodschappen of musea, al moet je dan wel dichtbij een stad gaan staan. Ils een camper iets voor mij? Dat zou heel goed kunnen. De opmars van de camper in Nederland - ten koste van de caravan - lijkt niet te stuiten. Volgens brancheorganisatie Bovag groeit het aantal kampeerauto's dit jaar naar meer dan honderddui zend. In 2009 waren dat er nog 60.000. Met name pensionada's zijn dol op (vooral tweedehands) campers. Zij hebben - meestal - voldoende geld en tijd. 2 Welke camper moet ik kiezen? Dat is best een klus. Er zijn nog al wat typen, merken, groottes, inde lingen en prijzen. Je hebt de bekende alkoof camper (met slaapuitbouw bo ven de cabine), de integraal camper (cabine en woonruimte sluiten naad loos aan, heel mooi en duur), de half-integraal of de buscamper (op ba sis van een bestelbus). En wil je een vast bed? Een grote zithoek of een rui me keuken? Het duizelt je in het be gin. 3 Hoe ga ik dat aanpakken? Koop nooit in een impuls een camper. Bezoek eerst een halfjaartje showrooms en websites (met camper forums). Of een van de vele camper beurzen en evenementen die in het hele land worden gehouden. Op de Kampeer Caravan Jaarbeurs op de Jaarbeurs in Utrecht (dit jaar van 7 tot en met 11 oktober) kun je bijvoor beeld proefrijden in diverse typen campers. Heel handig: huur een paar keer een camper. Voor een weekje in Nederland of Duitsland bijvoorbeeld. Dan kom je er achter welke camper bij je wensen past. En, niet onbelang rijk, of het wel wat voor je is. ZATERDAG 10 JANUARI 2015 door Harri Theirlynck

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 71