Reisschema 18 REIZEN ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Ik bereid nooit zo heel veel voor, als ik op reis ga. We zien wel. De plaats waar het begint, ligt vast; waar ik uitkom, is on gewis. Comfort en smakelijk eten zijn mooi meegenomen, maar niet van het allergrootste belang. Er is eigenlijk maar één ding dat telt en waarover je regelmatig enige zor gen hebt: je eigen veiligheid. Is er kans op ontvoering, mis schien een overval? Zijn er drugs boeven actief? Drijft armoe de mensen tot diefstal en bedrog? Het is vaak lastig in te schatten. Het in ternet geeft soms nuttige informa tie, maar je weet nooit wie het heeft geschreven. Een angsthaas of juist zo'n stoere ijzervreter? Er is een lijst van gevaarlijkste steden van de wereld. In veel daar van ben ik geweest: Rio, Lagos, Car acas, Cali, Medellin en San Pedro Sula, om maar eens een paar van de gevaarlijkste te noemen. Iets vreselijks is er toen nooit gebeurd. Nou ja, een keer een pistool op mijn hoofd, een mes voor de neus en regelmatig wat gejoel en ge schreeuw. Maar alles toch nog bin nen acceptabele grenzen. Garan ties voor een veilig verblijf daar kan ik echter niet geven. Wie echt veilig wil zijn, kiest voor Legoland. Ook leuk. Voor de reis naar Pa- poea-Nieuw- Guinea had ik eigen lijk helemaal niet stilgestaan bij ge vaar. Wel van malariamuggen en vulkaanuitbarstingen en heel in de verte misschien de romantische vrees voor een koppensneller. Maar verder leek het mij betrekke lijk vredig. De paar dagen die ik moest wachten in hoofdstad Port Moresby zou ik dan ook gebruiken om te flaneren langs het water en visjes te eten in de haven. Als ik in het hotel te kennen geef van plan te zijn richting het centrum van deze stad te vertrek ken, kijkt de receptionist mij ver bijsterd aan. Hij slikt een keer en zegt dan dat het niet kan. Wat ik wil, is levensgevaarlijk. Ik ver moed dat de man mij voor een reis- watje houdt dat in vele sloten tege lijk loopt, dus ik dring aan. Hoofd schuddend en met een blik van 'Die zien we nooit meer terug' word ik toevertrouwd aan een chauffeur. In de twintig minuten die de trip naar het centrum duurt, weet deze man een zodanig beeld te schetsen van misdadig Port Moresby, dat ik de aandrang daar eens een kijkje te nemen in hoog tempo verlies. Moord en doodslag, roofpartijen, ontvoering, geweld. Nee, gezellig klinkt het niet. Om me niet te laten kennen, stap ik toch met opgeheven hoofd uit zodra we in het troosteloze colofon hartje van de stad zijn aangeko men. Het is niet veel soeps. Van fla neren geen sprake en een haventje is ook al nergens te bekennen. Een kwartiertje later vraag ik een taxi chauffeur me terug te rijden. Dat blijkt niet zo eenvoudig. Binnen een paar seconden staan twee poli tiemannen bij ons. Zij willen mijn paspoort zien, vragen waar ik lo geer en richten vervolgens hun aandacht op de chauffeur. Diens doopceel wordt gelicht, alle gege vens worden genoteerd. Het kente ken van zijn auto komt op de foto en de man moet beloven zich te melden bij de politie, zodra hij mij heeft afgeleverd. Zo veel voorzorgs maatregelen heb ik nog nooit er gens getroffen zien worden bij het nemen van een taxi. Het moet hier wel heel erg 'niet pluis' zijn. Aan het achteruitkijkspiegeltje hangt een vreemd poppetje. Dat be schermt tegen overvallen, denkt onze chauffeur. Elke taxi heeft er een. Als ik die avond heb gegeten in een shopping mail, de enige veili ge plek van de stad, volgt opnieuw het ritueel met de taxi. De chauf feur wordt gefileerd, maar passeert de veiligheidstest. Eenmaal onder weg blijkt overigens dat de agen ten niet hebben gemerkt dat de man starnakel bezopen is. Detail. Fucking asshole, krijg ik te horen. De koolzwarte ogen om me heen staan in vuur en vlam Later op de avond ga ik ook nog even naar een 'veilige' uitgaansgele genheid in een hotel verderop. Ge zellig is het er zeker. Totdat ik rond middernacht de laatste blan ke in de tent blijk te zijn. Ineens richt zich een woede tegen mij die zomaar uit de lucht komt vallen. Fucking asshole, krijg ik te horen. De koolzwarte ogen om me heen staan in vuur en vlam. Wegwezen! Later begrijp ik dat het vooral komt, omdat men elke blanke voor een Australiër houdt. En Austra liërs worden hier enorm gehaat vanwege het roven van 's lands kostbare bodemschatten. Tja, je moet het maar net weten. Dus als u van plan bent Port Mo resby in het reisschema van deze zomer op te nemen, kan ik advise ren dit niet te doen. Of u moet meteen van de daken schreeuwen geen Australiër te zijn. Het kan je zomaar het leven redden. U bent gewaarschuwd. WAAR EN WAT coördinatie en eindredactie Jan van Mullem vormgeving Birgitta Hermans, Anke Arts en Ruud Willems reageren? reizen@depersdienst.nl advertentieverkoop Wegener Media - Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl foto's Travelhome Kijk eens op nkc.nl, de site van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), Europa's grootste club van camperliefhebbers. Hier vind je in formatie over onder meer wetge ving, huren, reistips, techniek en routes. De site campercontact.nl geeft een overzicht van de grote hoe veelheid camperplaatsen in Neder land en de rest van Europa. Op anwb.nl/kamperen vind je info over soorten campers, rijden in een camper en testen. Campergidsen: Facile-en-Route, Cam- pergids Europa en Michelins Met de camper door Europa. Interessant: een lidmaatschap op France Passion. Daarmee kun je gratis overnachten op privéterrei- nen van Franse wijnboeren, voor kampeerauto's die geheel selfsup porting zijn. Lidmaatschap kost 29 euro per jaar. Zie facilemedia.nl/fp.html. Een overzicht van camperstallings per provincie op camperverze- kerd.nl/camperstalling-stal- ling-camper.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 70