op tegen de afhaalmaaltijd en de magnetronhap als de wapenhandel." Smaakprofessor Peter Klosse neem „Voedingsgiganten SPECTRUM 11 Wat we vinden over eten is voorgestoomd door de Unilevers van deze wereld tomatensoep uit een pakje boven ver se. De kok die hem wil 'opvoeden', moet ervoor zorgen dat de verse soep qua smaak lijkt op die uit het pakje. Alleen dan vindt de consument de soep toch lekker. Je slaat een brug door zo'n soep aan te bieden." Aan een grootschalige 'culinaire her ontdekking' van wat lekker, gezond en vers is, gaat dus een soort opvoe dingsslag vooraf. Te beginnen bij de schooljeugd. Kooklessen, gecombi neerd met onderwijs over gezond le ven. Het zijn die kinderen die een paar jaar eerder, gezeten in een door hun moeder voortgeduwde buggy, op de onderste schappen van de buurtsu per allerlei 'lekkers' aanschouwden. „Dat heeft ze voor een deel gevormd. Voeding vol geraffineerde suikers, extra lekker gemaakt voor kinderen, maar verre van gezond. Te zoet, te zout, te vet. Tot die kinderen moeten we ons wenden, want het westers dieet maakt eerder ziek dan groot." En zo komt hij tot een kernvraag die iedere consument zichzelf zou moe ten stellen als hij voor een schap vol groenten in blik, voorgekookte maaltij den en fabriekssnacks om te frituren staat. „Wil ik naar de dokter, of ga ik naar de boer?" ment groter lijkt te worden, dat er vaart Klosse ook, voeren Shell, Coca Cola en McDonald's gezondheidscam pagnes. „Dat is slim. Daarvoor verdie nen ze een compliment. Maar je kunt je afvragen of het voldoende is. Aan wat de industrie ons voorschotelt, kle ven te veel nadelen. We moeten de consumenten daarop wijzen, want een worteltje kan geen reclame ma ken." Die wortel gebruikt Klosse als beeld voor alle alternatieven die in de verge telheid lijken te zijn geraakt. „De ei gen streek, met de producten van de seizoenen. Wie let daar nog op? De zelf bereide voeding, met de authen tieke smaken. De kwaliteit van het goede des levens, je zou het thuis moeten ervaren, maar zeker ook in res taurants. We moeten dat weer gaan waarderen, maar daar is overtuiging voor nodig." Klosse is betrokken bij de stichting Voeding Leeft, die onder meer zwaar lijvigheid op een andere manier wil aanpakken. Niet, zoals tot nu toe ge bruikelijk, met een energiearm dieet. Dat leidt geheid tot een terugval bin nen een jaar. De nieuwe lichting dië tisten bepleit juist een energierijk dieet. Dat voorkomt een te lage bloedsuikerspiegel. Meer groenten, minder vlees, verzadigend eten, waar bij vetten - mits uitgebalanceerd - niet taboe zijn. En vitamines in na tuurlijke vorm, dus wel een appel en geen vitamine C-pil. Klosse: „Want van die gezonde appel van de boer wordt 90 procent opgenomen in het lichaam. Van dat pilletje maar 10 pro cent. Waar blijft de rest, vraag je je af. We weten het niet, zoals we zo veel niet weten. De natuur is vele malen complexer dan wij kunnen bevatten. We moeten niet zo arrogant zijn dat we denken dat we alles begrijpen." Wat Klosse in elk geval wel denkt te weten, is dat smaak vaak cultureel be paald is. En dat dat een rem kan zijn op de ontwikkeling van het gastrono misch genieten. Hij geeft een voor beeld: „De consument die tomaten soep van Knorr gewend is, prefereert Vraag een 30-jarige een maaltijd te be reiden en de kans is groot dat hij de schouders ophaalt en zegt dat dat veel tijd kost, ingewik keld is en nog duur ook. „De mensen in de leeftijdsgroep van rond de 30 zijn opgegroeid met diepvriesmaaltij den of andere kant-en-klare gerech ten", zegt dr. Peter Klosse. „Ze kun nen zich niet voorstellen dat koken he lemaal niet lastig is en dat het berei den van een maaltijd niet lang hoeft te duren. In veel gevallen is het goed koper zelf te koken dan een kant-en-klare maaltijd te serveren. Het is ook nog eens veel gezonder en lekkerder." 'Smaakprofessor' Klosse vraagt zich se rieus af of twintigers en dertigers nog aan het koken te krijgen zijn. Ze zijn gewend aan de snelle hap uit de su per, de thuisbezorgde pizza of de af haalmaaltijd van de Chinees. Volgens Klosse hebben de marketeers van gi ganten als Nestlé, McDonald's en bert Heijn hun werk perfect gedaan, met grote gevolgen voor de smaak- voorkeuren, de regionale eetcultuur en mogelijk ook - 'en dat is het belang rijkste' - de volksgezondheid. „Alles wat we vinden over eten is voorge stoomd door de Unilevers van deze wereld. Die hebben een enorme po wer om de mening van de massa te beïnvloeden. Hun scenario bepaalt de consumptie. Hun macht reikt verder dan de Ster-blokken of het winkelwa gentje van de consument. Hun lobby is ijzersterk, vergelijkbaar met andere machtige lobby's zoals die van de tab aks-, de wapen- en de farmaceutische industrie." Overgewicht, zwaarlijvigheid, diabe tes, hart- en vaatproblemen, de toena me van ernstige darmziektes: voor Klosse speelt voeding een belangrijke rol bij al deze steeds meer om zich heen grijpende verschijnselen, die bijna als epidemieën in deze tijd hun tol eisen. Net nu het bewustzijn van de consu- ZATERDAG 10 JANUARI 2015 Peter Klosse (Apeldoorn, 1956) groeide op in een culinair wal halla: restaurant De Echoput op de Veluwe. Een van de eerste sterrenrestaurants van Nederland. Zijn vader Jaap Klosse was medeoprichter van het prestigieuze verbond van toprestau rants Alliance Gastronomique. Peter, die bedrijfskunde studeer de, nam in 1985 de zaak over. Hij promoveerde in 2004 aan de Universiteit van Maastricht op een proefschrift over smaak. Hij richtte de Academie voor Gastronomie op, geeft cursussen op terreinen die met eten en drinken te maken hebben. Hij is lector aan twee hogescholen, in Leeuwarden en Maastricht. Daarnaast brak hij het oude res taurant De Echoput af en bouwde hij op dezelfde plek een ge heel nieuw hotel. Klosse is betrokken bij tal van initiatieven op culinair en voed- seltechnologisch gebied. Zo is hij nauw betrokken bij de Stich ting 'Ik kook bewust', waarin hij samen met anderen - topkoks, publicisten - de afzet van biologische producten door relatief kleine boeren probeert te bevorderen. Wie het onderwerp eten aansnijdt met Klosse, kan een week ademloos luisteren naar zijn beschouwingen over tal van terrei nen. Van de in zijn ogen soms doorgeschoten kookkunsten op het hoogste niveau tot de massaproductie van eten, die tot smaakvervlakking leidt en een ongezonde leefwijze. reageren? spectrum@depersdienst.nl door Paulus Smits

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 63