Ze begon op haar dertigste met studeren, maar toen ging het ook hard. Hoogleraar Patti Valkenburg weet alles over jongeren en beeldschermen. „Sociale media hebben veel positieve effecten." interview 6 SPECTRUM PATTI VALKENBURG Haar werkplek is een riante kamer in het Maagden huis, Amster dams academisch bolwerk, met uit zicht over Het Spui. Van daaruit bestiert Patti Valken burg (56) het Onderzoekscentrum Jeugd en Media van de Universiteit van Amsterdam, het grootste in zijn soort wereldwijd. De historische werkplek heeft ze aan haar reputatie en status te danken. Val kenburg is als hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving internationaal toonaangevend. Ze ontving in 2011 de hoogste Nederlandse wetenschaps- prijs, de Spinozapremie. En dat voor iemand die pas op haar dertigste be gon met studeren. Onlangs verscheen van haar hand Schermgaande jeugd, een boek met de weerslag van al het wetenschappelijk onderzoek dat er op dit moment be staat over jeugd en media. Handzaam samengevat en bol van inzichten voor ouders die worstelen met gamende, appende en buizende kinderen. Een hot topic dus. En, geeft Valkenburg la chend aan, de tools en games van nu zijn straks alweer achterhaald; zo ra zendsnel gaan de technologische ont wikkelingen. „Wie heeft er nou zo'n dynamisch werkveld als ik?" Gemiddeld zes uur per dag kijken de kinderen van nu naar een beeld scherm. Dat betreft meer tijd dan ze naar school gaan. Maar wat Valken burg ouders niettemin wil meegeven, is hoop. „Zes uur, ja, dat is veel. Maar kinderen doen wat wij doen. En wij zitten vaak nog veel langer achter het scherm. Als ik naar mezelf kijk, kom ik zo op tien uur. Vroeger had je je so cial media op je desktop op het bu reau, toen verhuisden die naar de lap top in je tas en nu met de smart- phone naar je zak. Ze zitten je letter lijk dichter op het lijf." Door al die bliepjes en het constant bereikbaar zijn, raakt niet alleen de nachtrust maar ook de dagrust steeds meer verstoord. Valkenburg consta teert het ook bij zichzelf. Wil je op za terdag rustig de krant lezen, zie je in eens dat iemand je heeft geretweet of dat een collega iets op Facebook heeft gezet. „We hebben veel meer verlei dingen en dus afleiding. Ik ben echt minder offline gaan lezen." En er zal, net als met alcohol of agres sie, altijd een klein percentage jonge ren zijn bij wie het toegenomen beeld schermen tot problemen leidt. „Ik ver gelijk kinderen vaak met paardenbloe- men, daar heb je er veel van en die doorstaan een hoop. En daarnaast heb je een klein, kwetsbaar groepje orchi deeën. Ouders weten vaak zelf het bes te wat voor kind ze in huis hebben." Als je 25 jaar onderzoek doet naar de invloed van media op kinderen, zie je Mensen dachten dat mijn opa en oma wormen aten. Spaghetti was hier toen nog niet bekend Niet afdwalen, dat is de kunst door Marjolijn de Cocq PATTI VALKENBURG Geboren op 19 augustus 1958 in Delft, getrouwd met Paul F. van der Heijden. Promoveerde in 1995 cum laude aan de Universiteit Leiden (Sociale Wetenschappen/Pedagogiek). Stapte over als docent naar de Am sterdam School of Communication Re search van de Universiteit van Am sterdam. Werd in 1998 aangesteld als hoogleraar. Richtte in 2003 het Onderzoekscen trum Jeugd en Media op, internatio naal bekend als het CcaM (Center for research on Children, Adolescents and the Media). Auteur van wetenschappelijke publi caties en de boeken Vierkante ogen (1997), Beeldschermkinderen (2002) en Schermgaande Jeugd (2014). Won onder meer de wetenschapsprij- zen ERC Advanced Grant (2009) en de Spinozapremie (2011).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 58