SPECTRUM 3 The salt of the earth Sebastiao en Lélia Salgado een blauwgroen bloemmotief. „Rodrigo werd geboren met een kei zersnede", vertelt ze, nadat een assis tente koffie heeft gebracht. „De artsen zagen meteen dat er iets niet goed was. Hij had een te lage bloeddruk, aparte ogen." Dat ging langs moeder Lélia heen, omdat zij nog onder narco se was. Toen ze wakker werd, viel het woord trisomie. „Ik wist niet waar de dokters het over hadden; we spreken over 35 jaar geleden. De uitleg mongo- lóide begreep ik wél. Het was een enor me klap." Lélia vroeg of ze het kind mocht vast houden. De baby voelde slap, heel an ders dan haar eerste zoon Juliano. „Zijn armen en beentjes hingen er maar een beetje bij. Rodrigo was geen levenslustig kind." Drie weken duur de het voor de diagnose Down defini tief werd gesteld. Die periode was ver schrikkelijk, herinnert Lélia zich. „De twijfel is het ergst. Je wilt het niet, je geeft jezelf hoop. Alles wat Rodrigo kon, ging ik benadrukken. Van wat hij niet kon, dacht ik: 'daar kunnen ze vast iets aan doen'. Op een dag heb ik hardop gezegd: 'Ik wilde een kind. En dit is het kind.' Ik heb het geaccep teerd." Gemakkelijk was de opvoeding niet. Rodrigo had de eerste jaren ademha lingsproblemen. Hij sliep niet. Lélia moest hem rechtop houden, zodat hij lucht kreeg, 's Nachts liep ze met hem door het huis om niet in slaap te val len. Als hij ziek was, bracht ze hem naar het ziekenhuis. „Ik ben gestopt met mijn werk als architect. Ik hield het niet vol. Sebastiao was altijd weg, mijn familie zat in Brazilië en in Frankrijk kreeg ik geen hulp." Ze assisteerde haar man bij zijn werk, verkocht zijn beelden en maakte hem groot. Ook andere fotografen hielp ze. Een bevriend journalist begon een fo tomagazine en vroeg haar de contac ten met de fotografen te regelen. „Van af dat moment ben ik met niets an ders meer bezig geweest. Fotografie werd mijn vak." Lélia Salgado organiseerde haar leven om haar kinderen heen. Rodrigo was altijd in de buurt. Als hij sliep, kon zijn moeder werken. Vrienden ont ving ze bij haar thuis. Later kwam er een hulp uit Sri Lanka. Zij past al 25 jaar op Rodrigo, als zijn moeder op reis is, want Sebastiao trekt niet in zijn eentje de aardbol over voor zijn aangrijpende fotoprojecten. Ook Lélia zag de hongersnood in Ethiopië. Het project Exodus was haar idee. Dat gaat over mensen die wereldwijd op de vlucht zijn voor soortgenoten met een beestachtig karakter. Voor dat pro ject wandelde haar man 400 kilome ter over het Afrikaanse continent met de camera op zijn buik. Zij liep de laat ste 250 kilometer mee. Zij was het ook die hem opving, toen hij ziek terugkwam van zijn laatste verblijf in Afrika, midden jaren negen tig. De gruwelijkheden die hij in Rwanda vastlegde, omdat hij vond dat Zijn armen en beentjes hingen er maar een beetje bij. Rodrigo was geen levenslustig kind de wereld die moest zien, hadden zijn ziel vergiftigd. Lélia stelde voor een bos te planten in Brazilië. Op de plek waar hij was opgegroeid, stond vroe ger een prachtig woud. Het ging hem aan het hart dat het was verdwenen. Samen keerden ze de mensheid de rug toe. Niet alleen plantten de Salga- do's in vijftien jaar tijd 2,5 miljoen bo men op hun grondgebied Instituto Terra, hun nieuwe fotoprojecten toon den enkel nog planten, dieren en in heemse volken. Inmiddels is zoon Rodrigo (35) zelf ook kunstenaar. Hij schildert. Vorig jaar hing zijn werk in een expositie van kunstenaars met een beperking in Hotel de Ville in Parijs. Rodrigo vraagt zich nooit af wat anderen van zijn werk vinden. Hij denkt in kleu ren. Soms heeft hij angsten, omdat hij de wereld niet begrijpt. Het liefst is hij thuis, bij zijn moeder. „Hij wil niet naar een tehuis. Ik weet niet waar om, maar hij zegt steeds 'nee'." Af en toe is Lélia bang om oud te wor den. Wie zorgt er voor Rodrigo als zijn ouders er niet meer zijn? Stille tjes - ze praat opeens zacht in het afge sloten kantoor - hoopt ze dat hij eer der gaat. Ze zou dan met een gerust hart kunnen sterven. Rodrigo was niet alleen bepalend voor de carrière van de Salgado's, hij liet zijn ouders ook anders kijken. Lé lia: „Hij heeft ons geleerd respect te hebben voor iets wat anders is. Met een kind als hij is er geen ruimte meer voor egocentrisme." ZATERDAG 10 JANUARI 2015 De documentaire The salt of the earth (2014) van Wim Wenders en Juliano Salgado over fotograaf Sebastiao Salgado is nog te zien in verschillen de filmhuizen. Informatie: www.cineart.nl Braziliaan Sebastiao Salgado werkte voor de fotopersbureaus Sygma, Gam ma en Magnum. Enkele van zijn foto boeken: Workers (1983), Migrations (2000), Africa (2007) en Genesis (2013). Lélia werkte onder meer als stedenbouwkundige. In 1994 richtte het echtpaar het pers agentschap Amazonas Images op. Lé lia stelt fotoboeken en exposities sa men. Sinds 1998 is in Brazilië Insti- tuto Terra te bezoeken. Informatie: www.institutoterra.org Hoofdfoto: Rodrigo en Lélia Salgado tijdens een familietreffen in Brazilië (1993). Hierboven: in 1984 en 1985 bracht Sebastiao Salgado de cata strofale droogte en burgeroorlogen in Mali, Tsjaad, Ethiopië, Soedan and Eritrea in beeld. Dit beeld maakte hij in Mali, regio Lake Faguibine (1985). foto's Sebastiao Salgado/Amazonas images Linksboven: Salgado aan het werk, still uit de documentaire The salt of the earth. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55