Rodrigo heeft het syndroom van Down. Moeder Lélia Salgado stopte met werken om hem én haar man te helpen. „Met een kind als Rodrigo is er geen ruimte meer voor egocentrisme." 2 SPECTRUM downsyndroom Rodrigo (35) heeft geen benul van af standen. „Hij gaat vaak mee op reis", vertelt zijn moeder Lélia Salgado (67) met haar charman te Zuid-Amerikaanse accent. „Het be grip kilometers zegt hem niets. Rodri go rekent in borden: hij vraagt hoe vaak hij eten krijgt in het vliegtuig." Lélia schiet in een doorrookte lach. Ze hadden veel bekijks als ze met het ge zin op reis waren in China, Japan of Indonesië. „Je ziet niet veel mongolen in vliegtuigen. In andere landen kom je weinig gehandicapte kinderen te gen op straat. Ze worden vaak uit beeld gehouden." Vroeger staarde ze terug naar de men sen die haar zoon aangaapten. Nu let ze er niet meer op. Op haar mobiele telefoon laat ze kiekjes zien van haar man, de inmiddels 70-jarige wereldbe roemde fotograaf Sebastiao Salgado, met Rodrigo. Ze trekken gekke bek ken. „Dit is op Bali." Rodrigo kan niet goed praten, vertelt Lélia. Maar hij knuffelt graag en is gek op aandacht. De foto's van zijn vader herkent hij aan diens stijl. „Papa", zegt hij dan. Rodrigo werd in 1979 geboren met het syndroom van Down. In de de docu mentaire The salt of the earth van Wim Wenders, die momenteel draait in diverse filmhuizen, zegt vader Sal gado over de handicap van zijn zoon: 'Ik kon niet stoppen met huilen'. De tweede zoon zou bepalend wor den voor de loopbaan van zijn vader. Niet vanwege het verdriet, maar om dat zijn geboorte Lélia op een ander spoor zette. Documentairemaker Wim Wenders vertelde in een eerder interview hoe Lélia de energie levert die haar man nodig heeft voor zijn werk. „Samen doen ze zijn grootste projecten. Om die reden zit Lélia ook in de film. Ze is een verbazingwekken de vrouw: erg sterk, erg direct, eerlijk en lief. En heel grappig. De Salgado's lachen veel samen." Omdat ik wilde weten wie deze op merkelijke vrouw is, reed ik naar Frankrijk. Op een heldere middag zit ik in haar kantoor in hartje Parijs. Sebastiao werkt in de kamer naast die van Lélia; hij heeft er uitzicht op een van de fotogenieke sluizen van het Canal Saint-Martin. De wilde wenk brauwen en het kale hoofd tekenen zijn silhouet. Lélia heeft een lage, warme stem. Zij is directeur van Amazones Images, het fotopersbureau dat volledig is ge wijd aan het werk van haar man. Al in 1969 kwamen ze naar Parijs, vertelt ze. Ze kenden elkaar van de Alliance Francaise in Brazilië. Gezamenlijk be sloten ze hun geboorteland te ont vluchten in een tijd dat daar een ver stikkende dictatuur heerste. Zij ging eerst naar het conservato rium om piano te studeren, maar werd uiteindelijk stedenbouwkundi ge in Parijs. Hij had economie gestu deerd en ambieerde een carrière bij de Wereldbank. Toen kocht Lélia haar eerste camera, een Leica. Sebastiao ontdekte met diezelfde Leica zijn roe ping tijdens een reis door Afrika, het continent dat hem nooit meer zou los laten. De eerste foto die Sebastiao ooit maakte, was een portret van haar. Lélia praat afwisselend in het Frans en in het Engels. In het kantoor han gen grote zwart-witfoto's van mensen en landschappen. Onmiskenbaar van Sebastiao Salgado. Een wereld zonder kleuren is zijn handelsmerk. Lélia is het stralende middelpunt. Ze draagt vandaag een wit vest met 'Ik wilde een kind. En dit is het kind' door Annemarie Haverkamp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 54