66 Als het zo door
gaat en ze blijven
het ons moeilijk
maken, dan komen
we zeker in actie
ZEELAND 37
vooral varende schippers in het bestuur. Op
die manier bereik je meer, verwacht ik."
En Terneuzen, de draaischijf in het vervoer tussen
Rotterdam, België en ErankrijklDat loopt toch al
lemaal niet lekker?
„Nee. En als het zo doorgaat stevenen we recht
streeks af op een confrontatie met Zeeland
Seaports en Rijkswaterstaat en daarmee ook
met de gemeente. Terneuzen is van oudsher
een belangrijke haven voor de binnenvaart in
Nederland, maar uit niets blijkt dat daar op in
wordt gespeeld. De voorzieningen zijn niet op
timaal en zelfs hier en daar allerbelabberdst.
We vragen al jaren om ligplaatsen voor duw
bakken. Er wordt steeds weer van alles beloofd,
maar er gebeurt niets. Als een schipper een lig
plaats vraagt, wordt hem te verstaan gegeven
dat hij maar moet afmeren ergens tussen Zelza-
te en Gent. Dat is te zot voor woorden. Wij vre
zen als Schuttevaer ook voor verlies van lig
plaatsen tijdens en na de bouw van de nieuwe
zeesluis. Ik zeg al: als het zo doorgaat en ze blij
ven het ons moeilijk maken, dan komen we ze
ker in actie. Een nieuwe blokkade voor de
scheepvaart op Gent? Wie weet. We zijn nog
niet vergeten hoe je dat moet doen!"
ZATERDAG 10 JANUARI 2015
Anton de Bruijn
Hij stond op de brug van zeesche
pen en voer met eigen schepen,
De Boekanier en de Boekanier II.
Nu is hij zelfstandig technical su
per intendant. Hij begeleidt het on
derhoud en reparatie aan zeesche
pen. En... houdt de passerende
scheepvaart nauwlettend in de ga
ten. foto Mechteld Jansen