Veel uren maken in de schoolvakanties <xxx> 66 Ik probeer het spannend te maken en een beeld te schetsen van het leven van vroeger ><XxXXXXXXK>0<C><C><C><XXX><><XXXXXX>0<XxXXX 00 1 B werk. Ik had te weinig uitdaging. Mijn interesse ging veel verder. Daar om zocht ik compensatie. Ik zat in de monumentencommissie van de Oudheidkundige Kring De Vier Am bachten en heb regelmatig op de bar ricaden gestaan. Voor de basiliek, de Keldermanspoort en de voorgevel van de zoutziederij in Hulst bijvoor beeld. Die waren helemaal versloft." Hij glundert. „Het werkte goed, want ze zijn inmiddels gerestau reerd." Als leraar kan Stockman eindelijk he lemaal zijn ei kwijt in zijn werk. „Ik heb heel veel arbeidsvreugd. Waar ik blij van word? Als ik een kind heb kunnen troosten of helpen. Als een leerling een tekening voor me maakt. Ja, echt, dat doen ze. Een brugklasleerling tekende eens een ka rikatuur van mij voor de klas. Heel grappig." Leerlingen van het Zeldenrust- Steelant College dragen Stockman op handen, blijkt uit de mails die ze naar de redactie stuurden. „Meneer Stockman is een hele lieve leu ke leraar is en hij vertelt alles met passie en interesse. Hij maakt geschiedenis leuk! Ik had laatst een onvoldoende en hij hielp heel goed. Hij vroeg hoe het ging en hij hoopte dat ik een voldoende ging halen. Het is gelukt, hij gelooft in ons!" - Anouk „Hij helpt je als je onvoldoendes hebt, en vertelt hoe je het beter zou kunnen doen. Ik ben blij dat er zon goede leraar les geeft aan mij. Er zouden eigenlijk meer leraren als hij moeten zijn, dat zou fantastisch zijn." - Suzanne „Hij heeft vaak een glimlach op zijn gezicht en gaat altijd bij de deur staan als we de klas binnenkomen, dan zegt hij tegen iedereen even hallo." - Dayna Stockman is een man van structu ren. „Ik probeer altijd alles te plan nen. Als je dat doet, dan heb je nog tijd om bij te stellen." Die eigen schap wordt gewaardeerd, vooral door brugklassers. „Alle leerlingen snakken naar structuur en naar rust. Leerlingen uit de brugklas moeten wennen. Sommigen lopen verloren rond, omdat de overgang van een klein basisschooltje naar een grote middelbare school groot is. Aan het begin van het jaar geef ik de toetsen tot de zomervakantie op. Zo weten de kinderen precies wat er gaat komen. Ik bekijk de dossiers van de kinderen en geef ze vanaf de eer ste les allemaal een vaste plek in het lokaal." „Ik probeer vertrouwen en zekerheid te geven aan de kinderen. Ik wil dat ze weten: bij hem kan ik terecht. Een band opbouwen met je leerlingen is het allerbelangrijkst. Leerlingen wel kom heten bij de deur, hoort daar ook bij. Je lost er al de helft van de problemen mee op. Ik zie het met een als een leerling ergens mee zit. Ze komen vaak bij me langs, bijvoor beeld omdat ze gepest worden, of omdat hun ouders in scheiding lig gen. Het zit kennelijk in me. Bij de Albert Heijn zag ik het ook meteen als een caissière problemen had." 'Geschiedenis is vertellen', luidt het motto van Stockman. „Ik steek heel veel tijd in de voorbereiding van mijn lessen. Ik lees heel veel en schrijf alles van tevoren uit, maar de lessen geef ik uit mijn hoofd. Ik wil een goed verhaal hebben. Ik probeer het spannend te ma ken en een beeld te schetsen van het leven van vroe ger. Ik vertel wat de mensen aten, hoe ze naar de wc gingen, hoe ze met elkaar omgin gen: zo kunnen kinderen zich beter in die tijd verplaatsen." In de pauzes en voor en na schooltijd geeft Stockman vaak bijles. „Het is vrijwil lig, maar kinderen maken er gebruik van, want ze willen van hun onvol doende af. Ik laat ze teksten samen vatten en leg ze uit hoe ze begrippen uit het hoofd moeten leren. Zo pro beer ik ze op weg te helpen. Ik wil leerlingen helpen en ze naar een hoger plan tillen. Het Zelden- rust- Steelant College heeft mij een kans gegeven door me aan te nemen op mijn 49e, terwijl ik geen werker varing had. Ik wil mijn leerlingen ook kansen geven." Ik werk bij een reparatiebe drijf voor vrachtwagens. Het heet Bluekens. Ik doe er heel verschillende dingen. Ik tel de onderde len in het magazijn, of help met schuren en ver ven in de spuiterij, maar ik leeg ook de prullenbakken of veeg de vloer aan. Af en toe doe ik wat admini stratief werk. En soms mag ik helpen met reparaties. Ik heb een keer zelfstandig het interieur van een vrachtwagen eruitgehaald. 3,90 euro per uur. Dat is on geveer het minimumloon. Ik verdien misschien niet zo veel, maar ik kan wel veel uren maken. In de schoolvakanties werk ik veertig uur per week. Zo'n interieur van een vrachtwagen eruithalen vind ik leuk. Administratief werk ook, maar vegen vind ik minder. Ik ga waarschijnlijk logis tieke economie studeren. Daarvoor heb ik nu al wat nuttige ervaring opge daan. ZATERDAG 10 JANUARI 2015 naar structuur en rust i d f Naam: Onno Oele (16) Woonplaats: Kapelle School: Ostrea Lyceum in Goes Wat voor bijbaantje heb je? Wat verdien je? Hoeveel uur per week doe je dit werk? Wat vind je van het werk? Zou je dit werk later ook willen doen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 114