Veel uren maken in de schoolvakanties
<xxx>
66 Ik probeer het spannend
te maken en een beeld
te schetsen van het
leven van vroeger
><XxXXXXXXK>0<C><C><C><XXX><><XXXXXX>0<XxXXX
00 1
B
werk. Ik had te weinig uitdaging.
Mijn interesse ging veel verder. Daar
om zocht ik compensatie. Ik zat in
de monumentencommissie van de
Oudheidkundige Kring De Vier Am
bachten en heb regelmatig op de bar
ricaden gestaan. Voor de basiliek, de
Keldermanspoort en de voorgevel
van de zoutziederij in Hulst bijvoor
beeld. Die waren helemaal versloft."
Hij glundert. „Het werkte goed,
want ze zijn inmiddels gerestau
reerd."
Als leraar kan Stockman eindelijk he
lemaal zijn ei kwijt in zijn werk. „Ik
heb heel veel arbeidsvreugd. Waar ik
blij van word? Als ik een kind heb
kunnen troosten of helpen. Als een
leerling een tekening voor me
maakt. Ja, echt, dat doen ze. Een
brugklasleerling tekende eens een ka
rikatuur van mij voor de klas. Heel
grappig."
Leerlingen van het Zeldenrust-
Steelant College dragen Stockman
op handen, blijkt uit de mails die ze
naar de redactie stuurden.
„Meneer Stockman is een hele lieve leu
ke leraar is en hij vertelt alles met passie
en interesse. Hij maakt geschiedenis
leuk! Ik had laatst een onvoldoende en
hij hielp heel goed. Hij vroeg hoe het
ging en hij hoopte dat ik een voldoende
ging halen. Het is gelukt, hij gelooft in
ons!" - Anouk
„Hij helpt je als je onvoldoendes hebt,
en vertelt hoe je het beter zou kunnen
doen. Ik ben blij dat er zon goede leraar
les geeft aan mij. Er zouden eigenlijk
meer leraren als hij moeten zijn, dat zou
fantastisch zijn." - Suzanne
„Hij heeft vaak een glimlach op zijn
gezicht en gaat altijd bij de deur staan
als we de klas binnenkomen, dan zegt
hij tegen iedereen even hallo." - Dayna
Stockman is een man van structu
ren. „Ik probeer altijd alles te plan
nen. Als je dat doet, dan heb je nog
tijd om bij te stellen." Die eigen
schap wordt gewaardeerd, vooral
door brugklassers. „Alle leerlingen
snakken naar structuur en naar rust.
Leerlingen uit de brugklas moeten
wennen. Sommigen lopen verloren
rond, omdat de overgang van een
klein basisschooltje naar een grote
middelbare school groot is. Aan het
begin van het jaar geef ik de toetsen
tot de zomervakantie op.
Zo weten de kinderen precies wat er
gaat komen. Ik bekijk de dossiers van
de kinderen en geef ze vanaf de eer
ste les allemaal een vaste plek in het
lokaal."
„Ik probeer vertrouwen en zekerheid
te geven aan de kinderen. Ik wil dat
ze weten: bij hem kan ik terecht. Een
band opbouwen met je leerlingen is
het allerbelangrijkst. Leerlingen wel
kom heten bij de deur, hoort daar
ook bij. Je lost er al de helft van de
problemen mee op. Ik zie het met
een als een leerling ergens mee zit.
Ze komen vaak bij me langs, bijvoor
beeld omdat ze gepest worden, of
omdat hun ouders in scheiding lig
gen. Het zit kennelijk in me.
Bij de Albert Heijn zag ik het ook
meteen als een caissière problemen
had."
'Geschiedenis is vertellen', luidt het
motto van Stockman. „Ik steek heel
veel tijd in de voorbereiding van
mijn lessen. Ik lees heel veel en
schrijf alles van tevoren uit, maar
de lessen geef ik uit mijn hoofd. Ik
wil een goed verhaal hebben. Ik
probeer het spannend te ma
ken en een beeld te schetsen
van het leven van vroe
ger. Ik vertel wat de
mensen aten, hoe ze
naar de wc gingen, hoe
ze met elkaar omgin
gen: zo kunnen kinderen zich
beter in die tijd verplaatsen." In de
pauzes en voor en na schooltijd geeft
Stockman vaak bijles. „Het is vrijwil
lig, maar kinderen maken er gebruik
van, want ze willen van hun onvol
doende af. Ik laat ze teksten samen
vatten en leg ze uit hoe ze begrippen
uit het hoofd moeten leren. Zo pro
beer ik ze op weg te helpen.
Ik wil leerlingen helpen en ze naar
een hoger plan tillen. Het Zelden-
rust- Steelant College heeft mij een
kans gegeven door me aan te nemen
op mijn 49e, terwijl ik geen werker
varing had. Ik wil mijn leerlingen
ook kansen
geven."
Ik werk bij een reparatiebe
drijf voor vrachtwagens.
Het heet Bluekens. Ik
doe er heel verschillende
dingen. Ik tel de onderde
len in het magazijn, of
help met schuren en ver
ven in de spuiterij, maar ik
leeg ook de prullenbakken
of veeg de vloer aan. Af
en toe doe ik wat admini
stratief werk. En soms mag
ik helpen met reparaties.
Ik heb een keer zelfstandig
het interieur van een
vrachtwagen eruitgehaald.
3,90 euro per uur. Dat is on
geveer het minimumloon.
Ik verdien misschien niet
zo veel, maar ik kan wel
veel uren maken.
In de schoolvakanties werk
ik veertig uur per week.
Zo'n interieur van een
vrachtwagen eruithalen
vind ik leuk. Administratief
werk ook, maar vegen vind
ik minder.
Ik ga waarschijnlijk logis
tieke economie studeren.
Daarvoor heb ik nu al
wat nuttige ervaring opge
daan.
ZATERDAG 10 JANUARI 2015
naar structuur en rust
i d
f
Naam:
Onno Oele (16)
Woonplaats:
Kapelle
School:
Ostrea Lyceum
in Goes
Wat voor bijbaantje heb je?
Wat verdien je?
Hoeveel uur per week doe
je dit werk?
Wat vind je van het werk?
Zou je dit werk later ook
willen doen?