UIT 11
Je bent net afgestudeerd en je
hebt een drang om kunst te
maken. Je leeft gelukkig in een
vrij land. Doris Konings en An
nemarie Slobbe zijn van die
kunstenaars. Wat ze te vertel
len hebben tonen ze in Sluis.
Bij binnenkomst valt meteen
een manshoog drieluik op.
Het lijkt een glas-in-lood
schildering, met rijzige figu
ren die treurig rond een op de
grond liggende vogel staan.
Het is een schildering op
plexiglas die de sfeer van een gebrandschil
derd raam uitstraalt. Dat geeft de gebeurte
nis die Konings oproept een meerwaarde.
Ik kom regelmatig onderweg een dode vo
gel tegen. Een enkele keer leg ik hem in de
berm, zodat hij niet wordt platgereden.
Naar zo'n ervaring verwijst Konings. Het
werk is een herinnering aan haar academie
tijd waar zij en haar medestudenten ooit
verwonderd rond zo'n dode vogel stonden.
Ook haar uit ruw hout opgetrokken 'pop
penhuis' steunt op herinneringen. Als je
door je knieën gaat, zie je door ramen en
deuren in het halfduister scenes, bijvoor
beeld een ontbijttafel, waarbij vogels uit
het bos zich opgewekt tussen de bordjes be
wegen. Konings verwijst zo naar haar kin
dertijd waarin realiteit, droom en verbeel
ding samen haar wereld vormden. Zij laat
ook een beeldengroepje zien dat naar mijn
idee eerder uit een krantenbericht komt
dan uit haar eigen leven. Een man en een
vrouw kijken verbaasd naar een grote beer
die naar het schijnt zonet hun caravan
heeft opengescheurd. Ik lees dat Konings
hen 'ouders' noemt en dat maakt de voor
stelling nog meer geladen. Want wie zou
den er in die caravan zitten? De wat onhan
dige vormentaal waarin Konings zich uit
drukt vertedert. En versterkt het gevoel
van 'Ik ben blij dat mij dit niet overkomt.'
Een laagje dieper is dit beeldengroepje op
te vatten als een verhaal over de oerkrach
ten die in de natuur belichaamd zijn en die
we vaak vergeten.
Zowel Konings als Annemarie Slobbe zijn
niet scheutig en informatie over hun ach
tergrond en motieven. Beiden gaan in hun
werk uit van persoonlijke ervaringen. In de
schilderijen van Slobbe is de aanleiding
voor zo'n werk niet te duiden. Zij werkt
niet of nauwelijks figuratief. En ze geeft zel
den titels. Ik ben dus vrij om mijn eigen
verhaal te maken. Dat doe ik graag omdat
haar werk mij schilderkunstig gezien zeer
boeit. In kleinere werken laat ze kleuren en
lijnen groeien tot intrigerende composi
ties. Ritmisch, kleurig en subtiel rijgen
kleuren en vormen zich aaneen tot wat ik
als gedachten- of gevoelslandschappen er
vaar. Waarvan de lading door compositie
en kleur kan variëren: van rustgevend tot
geagiteerd en van gevoelig tot verwonderd.
Ik vind het verfrissend dat zij zich niet vast
pint op een maniertje. Ik zie bijvoorbeeld
ook een werk waarin de kleuren dromerig
in elkaar overgaan. Verder experimenteert
ze met verschillende dragers en vormen,
zoals een cirkelvormige gipsplaat. Naast
werk op bescheiden formaat, toont Slobbe
een monumentaal doek, een waterval van
wit en crème die loskomt uit omringende
zwarte vormen. Of het water, melk of licht
is, wordt niet duidelijk. Maar dat het
stroomt en heerlijk is, leidt voor mij geen
twijfel. Door het wit zijn sluiers van
blauw, geel en groen geweven. Het werk
oogt fris en krachtig. Het is een ode aan
het in vrijheid schilderen en een weergave
van wat zo'n reis met verf, vorm en kleur
kan opleveren. Voor mij als toeschouwer is
het een metafoor voor leven, waarin ik me
kan onderdompelen als ik niet bang ben
om onder te gaan. Een oproep om mijn
weg te gaan in een stroom die groter is dan
ik ben, maar die zonder mij minder beteke
nis zou hebben. De aanleiding voor het
werk in het Belfort is dan misschien wel
persoonlijk, het werk van Doris Konings
en Annemarie Slobbe levert aanknopings
punten genoeg voor een rijke dialoog met
u en mij als gesprekspartners.
DONDERDAG 8 JANUARI 2015
Overdaad prikkelend verbeeld in
Vlissingen
In een groot vloerbeeld speelt Suzan
Drummen met ruimte, illusie en opti
sche effecten. Zij verkent daarbij de
grenzen van schoonheid en bekoring.
Daarnaast toont Sandro Giordano
zijn prikkelende foto's van 'slachtof
fers' van de consumptiemaatschappij.
Suzan Drummen vertelt zondag 11 /1
om 15.00 uur over haar werk.
T/m 11/1 2015. Willem3, Oranje
straat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00
-17.00 uur.
Van voetbalplaatjes naar
beeldende kunst
Ferdi Koelega is 82 jaar. Als jongen
verzamelde hij voetbalplaatjes, als
dertiger ontdekte hij de beeldende
kunst. Inmiddels heeft hij een fraaie
collectie eigentijdse kunst bijeenge
bracht. Een deel is te zien bij Stich
ting IK. Die nodigt u uit op de nieuw
jaarsborrel, met SBKM en MAS, 10/1,
17.30 uur, Vleeshal, Middelburg.
T/m 15/2. Ik-eiland. Vlissingsestr.
239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00
-17.00 uur.
Van den Berge brengt verrassend
trio.
Maurice van Tellingen schept een mi
niatuurwereld: een vervreemdende
verbeelding van vertrouwde plekken.
Het onderwerp van Martijn Schup-
pers is de kunst zelf: hij schildert
over het schilderen. Daartussen Bert
Frijns. Zijn glazen vazen zijn geen
vaas, maar werden beeld. Opening en
nieuwjaarsborrel 10/1, 15.00 uur.
T/m 14/2 Galerie van den Berge,
West wal 45, Goes. Do. 12.30 -17.00
uur. Vr. en za. 12.00 - 17.00 uur.
Prachtige synthese van verleden
en heden
In haar schilderijen combineert Wille-
mijn Bouman een abstracte beeldtaal
met figuratieve elementen. Die be
staan uit actuele symbolen en tekens,
ontleend aan de inscripties die de Hit
tieten duizenden jaren geleden in de
rotsen maakten. Zo verbeeldt zij wat
kenmerkend is voor mensen van alle
tijden: geschiedenis bewaren, verha
len vertellen en communiceren.
T/m 6/3. Pand 3, Gentsebreedstr. 3,
Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30 uur.
Tragiek van de mens bij
Armando
Vanaf de vroege jaren '50 bouwt Ar
mando aan zijn oeuvre. Daarin staat
de tragiek van de mens centraal, met
als aanleiding de ervaringen die hij in
WO II opdeed. Armando geeft zijn
verhaal vorm in geladen landschap
pen en dreigende sculpturen. Het
fraai gerestaureerde landhuis Oud
Amelisweerd herbergt zijn werk waar
van nu een overzicht is te zien.
T/m 1/3. MOA, Koningslaan 9, Bun-
nik. Di. t/m vr. 11.00 - 17.00 uur.
Annemarie Slobbe verwerkt persoonlijke ervaringen in haar werk. Doris Konings met een verwijzing naar haar kindertijd.
Ode aan in vrijheid schilderen
T/m 18/1 2015. Museum het Belfort Groote
Markt 1Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 - 16.30 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.