UIT 11 Je bent net afgestudeerd en je hebt een drang om kunst te maken. Je leeft gelukkig in een vrij land. Doris Konings en An nemarie Slobbe zijn van die kunstenaars. Wat ze te vertel len hebben tonen ze in Sluis. Bij binnenkomst valt meteen een manshoog drieluik op. Het lijkt een glas-in-lood schildering, met rijzige figu ren die treurig rond een op de grond liggende vogel staan. Het is een schildering op plexiglas die de sfeer van een gebrandschil derd raam uitstraalt. Dat geeft de gebeurte nis die Konings oproept een meerwaarde. Ik kom regelmatig onderweg een dode vo gel tegen. Een enkele keer leg ik hem in de berm, zodat hij niet wordt platgereden. Naar zo'n ervaring verwijst Konings. Het werk is een herinnering aan haar academie tijd waar zij en haar medestudenten ooit verwonderd rond zo'n dode vogel stonden. Ook haar uit ruw hout opgetrokken 'pop penhuis' steunt op herinneringen. Als je door je knieën gaat, zie je door ramen en deuren in het halfduister scenes, bijvoor beeld een ontbijttafel, waarbij vogels uit het bos zich opgewekt tussen de bordjes be wegen. Konings verwijst zo naar haar kin dertijd waarin realiteit, droom en verbeel ding samen haar wereld vormden. Zij laat ook een beeldengroepje zien dat naar mijn idee eerder uit een krantenbericht komt dan uit haar eigen leven. Een man en een vrouw kijken verbaasd naar een grote beer die naar het schijnt zonet hun caravan heeft opengescheurd. Ik lees dat Konings hen 'ouders' noemt en dat maakt de voor stelling nog meer geladen. Want wie zou den er in die caravan zitten? De wat onhan dige vormentaal waarin Konings zich uit drukt vertedert. En versterkt het gevoel van 'Ik ben blij dat mij dit niet overkomt.' Een laagje dieper is dit beeldengroepje op te vatten als een verhaal over de oerkrach ten die in de natuur belichaamd zijn en die we vaak vergeten. Zowel Konings als Annemarie Slobbe zijn niet scheutig en informatie over hun ach tergrond en motieven. Beiden gaan in hun werk uit van persoonlijke ervaringen. In de schilderijen van Slobbe is de aanleiding voor zo'n werk niet te duiden. Zij werkt niet of nauwelijks figuratief. En ze geeft zel den titels. Ik ben dus vrij om mijn eigen verhaal te maken. Dat doe ik graag omdat haar werk mij schilderkunstig gezien zeer boeit. In kleinere werken laat ze kleuren en lijnen groeien tot intrigerende composi ties. Ritmisch, kleurig en subtiel rijgen kleuren en vormen zich aaneen tot wat ik als gedachten- of gevoelslandschappen er vaar. Waarvan de lading door compositie en kleur kan variëren: van rustgevend tot geagiteerd en van gevoelig tot verwonderd. Ik vind het verfrissend dat zij zich niet vast pint op een maniertje. Ik zie bijvoorbeeld ook een werk waarin de kleuren dromerig in elkaar overgaan. Verder experimenteert ze met verschillende dragers en vormen, zoals een cirkelvormige gipsplaat. Naast werk op bescheiden formaat, toont Slobbe een monumentaal doek, een waterval van wit en crème die loskomt uit omringende zwarte vormen. Of het water, melk of licht is, wordt niet duidelijk. Maar dat het stroomt en heerlijk is, leidt voor mij geen twijfel. Door het wit zijn sluiers van blauw, geel en groen geweven. Het werk oogt fris en krachtig. Het is een ode aan het in vrijheid schilderen en een weergave van wat zo'n reis met verf, vorm en kleur kan opleveren. Voor mij als toeschouwer is het een metafoor voor leven, waarin ik me kan onderdompelen als ik niet bang ben om onder te gaan. Een oproep om mijn weg te gaan in een stroom die groter is dan ik ben, maar die zonder mij minder beteke nis zou hebben. De aanleiding voor het werk in het Belfort is dan misschien wel persoonlijk, het werk van Doris Konings en Annemarie Slobbe levert aanknopings punten genoeg voor een rijke dialoog met u en mij als gesprekspartners. DONDERDAG 8 JANUARI 2015 Overdaad prikkelend verbeeld in Vlissingen In een groot vloerbeeld speelt Suzan Drummen met ruimte, illusie en opti sche effecten. Zij verkent daarbij de grenzen van schoonheid en bekoring. Daarnaast toont Sandro Giordano zijn prikkelende foto's van 'slachtof fers' van de consumptiemaatschappij. Suzan Drummen vertelt zondag 11 /1 om 15.00 uur over haar werk. T/m 11/1 2015. Willem3, Oranje straat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur. Van voetbalplaatjes naar beeldende kunst Ferdi Koelega is 82 jaar. Als jongen verzamelde hij voetbalplaatjes, als dertiger ontdekte hij de beeldende kunst. Inmiddels heeft hij een fraaie collectie eigentijdse kunst bijeenge bracht. Een deel is te zien bij Stich ting IK. Die nodigt u uit op de nieuw jaarsborrel, met SBKM en MAS, 10/1, 17.30 uur, Vleeshal, Middelburg. T/m 15/2. Ik-eiland. Vlissingsestr. 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 -17.00 uur. Van den Berge brengt verrassend trio. Maurice van Tellingen schept een mi niatuurwereld: een vervreemdende verbeelding van vertrouwde plekken. Het onderwerp van Martijn Schup- pers is de kunst zelf: hij schildert over het schilderen. Daartussen Bert Frijns. Zijn glazen vazen zijn geen vaas, maar werden beeld. Opening en nieuwjaarsborrel 10/1, 15.00 uur. T/m 14/2 Galerie van den Berge, West wal 45, Goes. Do. 12.30 -17.00 uur. Vr. en za. 12.00 - 17.00 uur. Prachtige synthese van verleden en heden In haar schilderijen combineert Wille- mijn Bouman een abstracte beeldtaal met figuratieve elementen. Die be staan uit actuele symbolen en tekens, ontleend aan de inscripties die de Hit tieten duizenden jaren geleden in de rotsen maakten. Zo verbeeldt zij wat kenmerkend is voor mensen van alle tijden: geschiedenis bewaren, verha len vertellen en communiceren. T/m 6/3. Pand 3, Gentsebreedstr. 3, Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30 uur. Tragiek van de mens bij Armando Vanaf de vroege jaren '50 bouwt Ar mando aan zijn oeuvre. Daarin staat de tragiek van de mens centraal, met als aanleiding de ervaringen die hij in WO II opdeed. Armando geeft zijn verhaal vorm in geladen landschap pen en dreigende sculpturen. Het fraai gerestaureerde landhuis Oud Amelisweerd herbergt zijn werk waar van nu een overzicht is te zien. T/m 1/3. MOA, Koningslaan 9, Bun- nik. Di. t/m vr. 11.00 - 17.00 uur. Annemarie Slobbe verwerkt persoonlijke ervaringen in haar werk. Doris Konings met een verwijzing naar haar kindertijd. Ode aan in vrijheid schilderen T/m 18/1 2015. Museum het Belfort Groote Markt 1Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 - 16.30 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47