r Duitse regering wil ook tol heffen op het binnenwater 66 De Indonesische luchtvaartindustrie is een 12 BUITENLAND Feestvierende piloten, geen vergunningen, corruptie. Er is veel mis met luchtvaart in Indonesië. JAKARTA - Niet alleen het veronge lukte toestel van AirAsia vloog zonder vergunning op de route tussen de Indonesische stad Sura- baja en Singapore. Het vermoe den bestaat dat meer goedkope luchtvaartmaatschappijen ambte naren op het ministerie van Trans port omkochten voor nieuwe lijn- vluchten. De Anti Corruptie Com missie (KPK) is een onderzoek be gonnen. Die commissie kan wel eens een beerput opentrekken, stelt de In donesische luchtvaartdeskundige en voormalig parlementariër Al- vin Lie. „De QZ8501 van AirAsia vloog al sinds oktober iedere zon dag tussen Surabaja en Singapore zonder enige papieren. En de rege ring wist van niets?" Lie, een Chi nese zakenman, weet dat het zon der steekpenningen in zijn land moeilijk zakendoen is. Hij noemt de concurrentie in de luchtvaart industrie moordend. Nu de Indo nesische economie met bijna 6 procent groeit, vechten lucht vaartmaatschappijen met elkaar om de passagiers. Tickets zijn daardoor goedkoop. Waar vroeger de Indonesiër de veerboot nam, pakt hij nu het vliegtuig. De woordvoerder van het ministe rie van Transport weigert de hard nekkige geruchten te bevestigen dat zestien andere vliegroutes, waaronder die van AirAsia en diens grootste rivaal Lion Air, tij delijk zijn opgeschort. De lucht vaartmaatschappijen beschikten op deze lijnvluchten ook niet over de juiste vergunningen. Sinds gisteravond mag AirAsia niet meer vliegen tussen Palem- bang en Medan, op Sumatra. Voor deze route had de maatschappij geen toestemming, wil de woord voerder wel vertellen. Gestrande passagiers reageerden woedend. De minister maakt morgen offici eel bekend welke luchtvaartmaat schappijen zich niet aan de regels houden. Op het ministerie zijn in middels de eerste koppen van ho ge ambtenaren gerold. onbegaanbare jungle Er is niet alleen sprake van corrup tie in deze miljardenindustrie. Het ontbreekt ook aan veiligheid. Een Indonesische krant publiceer de een uitgelekte brief van het meteorologisch instituut waaruit blijkt dat de piloten van vlucht QZ8501 het weerrapport van die zondagochtend niet hadden ge zien. Het rapport kwam te laat omdat het vliegtuig twee uur eer der dan volgens het schema was vertrokken. Volgens een nieuwe regeling mag sinds het neerstor ten van het AirAsia-toestel, nadat het in een flinke storm terecht kwam, geen piloot de lucht in zonder eerst de weerrapporten te hebben bestudeerd. In Europa en Amerika bestaat die regel al jaren. Dat Indonesië het niet zo nauw neemt met veiligheidseisen, con cludeerde een onderzoeksteam van de Verenigde Naties afgelo pen voorjaar al. De Indonesische luchtvaart scoort nog geen 6,1 voor veiligheid; nog slechter dan in landen als Birma en Laos. Zelfs de Nationale Luchtvaart maatschappij Garuda stond enige tijd op de zwarte lijst in Europa en Amerika. Garuda heeft haar naam inmiddels gezuiverd. Air Asia mag, net als bijna alle goed kope Indonesische luchtvaart maatschappijen, het Europees of Amerikaans luchtruim niet in. Los van de veiligheidseisen kost het luchtvaartbedrijven de groot ste moeite aan goede piloten te ko men. De markt groeit te snel. Pilo ten blijken soms 'playboys' te zijn. Nadat vorig jaar een gezag voerder van Lion Air de landings baan in Bali miste en in zee te- rechtkwam, bleek uit onderzoek dat verscheidene piloten van deze maatschappij drugs gebruiken en alcohol drinken voor vertrek. Lion Air beweert nu iedere gezagvoer der vooraf te controleren op verdo vende middelen. De voormalige onderzoeker Ruth Hanna Simatu pang van het Nationale Veilig heids- en Transport Comité: „De Indonesische luchtvaartindustrie is een onbegaanbare jungle." Dat heeft het kabinet laten weten in antwoord op vragen van de Groenen, waarover de krant Die Welt beschikt. Hoeveel geld de overheid wil binnenhalen met de tol, heeft de regering niet gezegd. De Groenen zijn bij monde van verkeerswoordvoerster Valerie Wilms in ieder geval groot voor stander van het vragen van geld. „Het opknappen van sluizen en kanalen is dringend nodig, maar voor de komende tijd niet vastge legd", aldus Wilms. Ze wil weten hoe de vlag erbij hangt wat betreft de plannen voor watertol en het parlement wil nu weieens weten welke hef fingen er komen, schrijft Die Welt. Wie gebruikmaakt van ri vieren en kanalen in Duitsland, moet daar ook voor betalen, stelt Wilms. Jaarlijks steekt het Duitse ministe rie van Verkeer 1,5 miljard euro in onderhoud en beheer van de wa- Onderhoud en beheer van waterwegen kosten Duitsland jaarlijks 1,5 miljard euro. terwegen. Daar tegenover staan in komsten van slechts circa 80 mil joen aan afgiften uit de scheep vaartsector. De pleziervaart be taalt niets, terwijl de waterrecre anten de overheid jaarlijks opzade len met een rekening van naar schatting 65 miljoen euro voor bij voorbeeld het instandhouden van de sluizen. Het Duitse netwerk van bevaarba re waterwegen heeft een lengte van ongeveer 7500 kilometer. Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt de plannen voor tol heffing op waterwegen nu uit. Het is nog niet te zeggen hoe veel de tol gaat bedragen. Kleine zeilboten zonder motor, kano's, roeiboten en waterfietsen zullen van de heffing worden uit gezonderd. De heffing moet aan het eind van 2017 worden inge voerd. Waterrecreanten zijn tegen de heffing. Woordvoerder Ger hard Philipp Sweet van de Zeilas- sociatie zei dat fietsers ook niet voor fietspaden betalen. 'Beerput' luchtvaart gaat open door onze correspondent Wilma van der Maten Ruth Hanna Simatupang, voormalig onderzoeker I Het AirAsia-vliegtuig op de bodem van de Javazee. Onder: het staartstuk van het toestel, foto Eyevine/HH door onze redactie buitenland BERLIJN - Als het aan de Duitse re gering ligt, gaan niet alleen buiten landse automobilisten tol betalen, maar ook schippers van pleziervaar tuigen en de binnenvaart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12