r
Duitse regering wil ook tol heffen op het binnenwater
66 De Indonesische
luchtvaartindustrie
is een
12 BUITENLAND
Feestvierende
piloten, geen
vergunningen,
corruptie. Er is veel
mis met luchtvaart
in Indonesië.
JAKARTA - Niet alleen het veronge
lukte toestel van AirAsia vloog
zonder vergunning op de route
tussen de Indonesische stad Sura-
baja en Singapore. Het vermoe
den bestaat dat meer goedkope
luchtvaartmaatschappijen ambte
naren op het ministerie van Trans
port omkochten voor nieuwe lijn-
vluchten. De Anti Corruptie Com
missie (KPK) is een onderzoek be
gonnen.
Die commissie kan wel eens een
beerput opentrekken, stelt de In
donesische luchtvaartdeskundige
en voormalig parlementariër Al-
vin Lie. „De QZ8501 van AirAsia
vloog al sinds oktober iedere zon
dag tussen Surabaja en Singapore
zonder enige papieren. En de rege
ring wist van niets?" Lie, een Chi
nese zakenman, weet dat het zon
der steekpenningen in zijn land
moeilijk zakendoen is. Hij noemt
de concurrentie in de luchtvaart
industrie moordend. Nu de Indo
nesische economie met bijna
6 procent groeit, vechten lucht
vaartmaatschappijen met elkaar
om de passagiers. Tickets zijn
daardoor goedkoop. Waar vroeger
de Indonesiër de veerboot nam,
pakt hij nu het vliegtuig.
De woordvoerder van het ministe
rie van Transport weigert de hard
nekkige geruchten te bevestigen
dat zestien andere vliegroutes,
waaronder die van AirAsia en
diens grootste rivaal Lion Air, tij
delijk zijn opgeschort. De lucht
vaartmaatschappijen beschikten
op deze lijnvluchten ook niet over
de juiste vergunningen.
Sinds gisteravond mag AirAsia
niet meer vliegen tussen Palem-
bang en Medan, op Sumatra. Voor
deze route had de maatschappij
geen toestemming, wil de woord
voerder wel vertellen. Gestrande
passagiers reageerden woedend.
De minister maakt morgen offici
eel bekend welke luchtvaartmaat
schappijen zich niet aan de regels
houden. Op het ministerie zijn in
middels de eerste koppen van ho
ge ambtenaren gerold.
onbegaanbare
jungle
Er is niet alleen sprake van corrup
tie in deze miljardenindustrie.
Het ontbreekt ook aan veiligheid.
Een Indonesische krant publiceer
de een uitgelekte brief van het
meteorologisch instituut waaruit
blijkt dat de piloten van vlucht
QZ8501 het weerrapport van die
zondagochtend niet hadden ge
zien. Het rapport kwam te laat
omdat het vliegtuig twee uur eer
der dan volgens het schema was
vertrokken. Volgens een nieuwe
regeling mag sinds het neerstor
ten van het AirAsia-toestel, nadat
het in een flinke storm terecht
kwam, geen piloot de lucht in
zonder eerst de weerrapporten te
hebben bestudeerd. In Europa en
Amerika bestaat die regel al jaren.
Dat Indonesië het niet zo nauw
neemt met veiligheidseisen, con
cludeerde een onderzoeksteam
van de Verenigde Naties afgelo
pen voorjaar al. De Indonesische
luchtvaart scoort nog geen 6,1
voor veiligheid; nog slechter dan
in landen als Birma en Laos.
Zelfs de Nationale Luchtvaart
maatschappij Garuda stond enige
tijd op de zwarte lijst in Europa
en Amerika. Garuda heeft haar
naam inmiddels gezuiverd. Air
Asia mag, net als bijna alle goed
kope Indonesische luchtvaart
maatschappijen, het Europees of
Amerikaans luchtruim niet in.
Los van de veiligheidseisen kost
het luchtvaartbedrijven de groot
ste moeite aan goede piloten te ko
men. De markt groeit te snel. Pilo
ten blijken soms 'playboys' te
zijn. Nadat vorig jaar een gezag
voerder van Lion Air de landings
baan in Bali miste en in zee te-
rechtkwam, bleek uit onderzoek
dat verscheidene piloten van deze
maatschappij drugs gebruiken en
alcohol drinken voor vertrek. Lion
Air beweert nu iedere gezagvoer
der vooraf te controleren op verdo
vende middelen. De voormalige
onderzoeker Ruth Hanna Simatu
pang van het Nationale Veilig
heids- en Transport Comité: „De
Indonesische luchtvaartindustrie
is een onbegaanbare jungle."
Dat heeft het kabinet laten weten
in antwoord op vragen van de
Groenen, waarover de krant Die
Welt beschikt. Hoeveel geld de
overheid wil binnenhalen met de
tol, heeft de regering niet gezegd.
De Groenen zijn bij monde van
verkeerswoordvoerster Valerie
Wilms in ieder geval groot voor
stander van het vragen van geld.
„Het opknappen van sluizen en
kanalen is dringend nodig, maar
voor de komende tijd niet vastge
legd", aldus Wilms.
Ze wil weten hoe de vlag erbij
hangt wat betreft de plannen
voor watertol en het parlement
wil nu weieens weten welke hef
fingen er komen, schrijft Die
Welt. Wie gebruikmaakt van ri
vieren en kanalen in Duitsland,
moet daar ook voor betalen, stelt
Wilms.
Jaarlijks steekt het Duitse ministe
rie van Verkeer 1,5 miljard euro in
onderhoud en beheer van de wa-
Onderhoud en beheer
van waterwegen kosten
Duitsland jaarlijks
1,5 miljard euro.
terwegen. Daar tegenover staan in
komsten van slechts circa 80 mil
joen aan afgiften uit de scheep
vaartsector. De pleziervaart be
taalt niets, terwijl de waterrecre
anten de overheid jaarlijks opzade
len met een rekening van naar
schatting 65 miljoen euro voor bij
voorbeeld het instandhouden van
de sluizen.
Het Duitse netwerk van bevaarba
re waterwegen heeft een lengte
van ongeveer 7500 kilometer.
Het ministerie van Binnenlandse
Zaken werkt de plannen voor tol
heffing op waterwegen nu uit.
Het is nog niet te zeggen hoe veel
de tol gaat bedragen.
Kleine zeilboten zonder motor,
kano's, roeiboten en waterfietsen
zullen van de heffing worden uit
gezonderd. De heffing moet aan
het eind van 2017 worden inge
voerd. Waterrecreanten zijn tegen
de heffing. Woordvoerder Ger
hard Philipp Sweet van de Zeilas-
sociatie zei dat fietsers ook niet
voor fietspaden betalen.
'Beerput' luchtvaart gaat open
door onze correspondent
Wilma van der Maten
Ruth Hanna Simatupang,
voormalig onderzoeker
I Het AirAsia-vliegtuig op de bodem van de Javazee. Onder: het staartstuk
van het toestel, foto Eyevine/HH
door onze redactie buitenland
BERLIJN - Als het aan de Duitse re
gering ligt, gaan niet alleen buiten
landse automobilisten tol betalen,
maar ook schippers van pleziervaar
tuigen en de binnenvaart.