Teeven
kijkt naar
bewijslast
bij ongeval
Snelweg A2 heeft meeste flitsers
6 BINNENLAND
TAAKSTRAF VERKEERSDELICT
interview Zijn zoon is dood, de
veroorzaker kreeg een taakstraf van
240 uur. Michel Boerboom vertelt.
T T
GD 1449
'-'4
QB
Die toezegging deed hij gisteren
aan de Vereniging Verkeersslacht
offers (W). De organisatie bood
Teeven een petitie aan waarin zij
opriep om ernstige ongelukken
waarbij de bestuurder te hard, on
der invloed of roekeloos reed, niet
langer met een taakstraf af te
doen. Aanleiding voor de petitie
was een ongeval waarbij een Pool
een meisje en haar grootouders
doodreed. Hij zou te hard hebben
gereden, maar de rechtbank vond
dit niet bewezen. De dader kreeg
een taakstraf van 120 uur.
Teeven erkende in het gesprek
met leden van de vereniging dat
het juridisch vaak zeer lastig is te
bewijzen dat er opzet in het spel
is. Om die reden worden verdach
ten meestal niet veroordeeld voor
doodslag of dood door schuld,
maar via een artikel in de wegen
verkeerswet waarop veel lagere
straffen staan.
Volgens cijfers van de stichting
wetenschappelijk onderzoek ver
keersveiligheid SWOV is bij de
helft van de dodelijke verkeers
slachtoffers sprake van dronken
of te hard rijden of ander verwijt
baar gedrag. De W pleit voor het
installeren van een soort zwarte
doos in auto's. Bij ongevallen kan
dan beter worden nagegaan of
een bestuurder inderdaad te hard
reed. Teeven wil dat zijn collega
Melanie Schultz (Verkeer, VVD)
kijkt wat de mogelijkheden zijn.
Nabestaanden van verkeersslacht
offers waarbij een overtreding in
het spel is, kunnen straks aan
spraak maken op een uitkering
uit het Schadefonds Geweldsmis
drijven. Een wetsvoorstel met die
strekking is in de maak.
Bfe Ik heb altijd tegen mijn
echtgenote en overgeble
ven zoon gezegd: ik ge
loof in de rechtspraak. Ik hield
er rekening mee dat de straf die
de jongen die verantwoordelijk
is voor de dood van mijn zoon
Michael, opgelegd zou krijgen
niet hoog zou zijn. Maar hij
kreeg een taakstraf van 240 uur.
240 uur! Hoe moet ik dat uitleg
gen. Ik heb een mes in mijn rug
gestoken gekregen. Ik schaam
me ervoor Nederlander te zijn.
Michael overleed op 20 novem
ber 2011. Hij was 20. Hij zat als
bijrijder in een auto die met 125
kilometer per uur in Waterin
gen in de mist tegen een boom
knalde. Het was donker, je
mocht daar 50 rijden. De be
stuurder Angelo R. had te veel
Ritalin gebruikt en geblowd, dat
gaf hij zelf toe tijdens de zitting.
Wat er precies is voorgevallen,
weet ik niet. Er werd gezegd dat
het om een illegale straatrace
ging, maar dat klopt volgens mij
niet. Later hoorde ik dat R., toen
19, suïcidaal was. Hij kan vol
gens de rechter niet naar de ge
vangenis omdat hij na het onge
val bijna dood was en hersenbe
schadiging heeft. Hij is 'niet ge
schikt voor detentie', heette het.
Maar zijn leven gaat gewoon
door. Op Facebook stonden fo
to's van hoe hij aan het feesten
was. Ik zeg altijd: hij is gereset.
De levenslust van Michael is in
hem gekomen.
Het verrast me elke keer weer
hoe laag er gestraft wordt bij
doodrijdingen. Er wordt te snel
gegrepen naar artikel 6 van de
Wegenverkeerswet. Daarin staat
alleen dat het 'verboden' is je zo
te gedragen dat er een verkeers
ongeval plaatsvindt waarbij een
ander wordt gedood. Doodslag
of dood door schuld wordt zel
den opgelegd. Het is mooi dat
staatssecretaris Teeven van Justi
tie er nu naar gaat kijken, maar
ik twijfel of het ooit zover
komt. Ik heb twee keer aange
klopt bij het Schadefonds Ge
weldsmisdrijven, maar mijn ver
zoek is steeds afgewezen door
een of andere flapdrol. In 2012
werd al gezegd dat ook nabe
staanden van verkeersdelicten
daarvoor in aanmerking zouden
komen, maar dat is nog steeds
niet zo.
Ook Slachtofferhulp kon niks
doen. Ik heb oprichter Pieter
van Vollenhoven verleden week
nog een persoonlijke brief ge
schreven. Alle kosten voor het
proces, de sectie op mijn zoon,
begrafenis gaan richting de hon
derdduizend euro. Ik kan dat
niet betalen, nee.
R. is tegen zijn taakstraf in be
roep gegaan. Hij vindt de straf
niet terecht. Het OM is ook in
beroep.
Als er in het nieuws weer een
geval langskomt waarbij ie
mand is doodgereden en er ver
volgens een lichte straf wordt
opgelegd, wordt het bij mij
zwart.
Mensen kijken op de klok als
het over de dood van mijn zoon
gaat. Deuren gaan dicht. Ze zeg
gen: laat het achter je, je hebt
nog een zoon. Maar voor mij
houdt dit niet op,
het stopt nooit. ^B ^B
AANTAL FLITSMELDINGEN IN 2014
GD 1.601 n.i
De app heeft ruim 700.000 gebrui
kers die het tijdens het rijden
doorgeven als ze een flitspaal
zien. Ander verkeer krijgt het ver
zoek de melding te bevestigen. Ge
bruikers gaven vorig jaar ruim 1,6
miljoen updates door.
De applicatie waarschuwt ook
voor files. In de Randstad en de re
gio Arnhem staan verhoudingsge
wijs de meeste flitsers. In Zeeland
worden de apparaten aanzienlijk
minder gemeld.
Uit de gegevens blijkt verder dat
er vooral op snelwegen veel
wordt geflitst. De tweede plek in
de top-10 wordt net als in 2013 in
genomen door de A12. Op plek
drie en vier wisselden de Ai en de
A28 stuivertje. In de top-10 komt
geen enkele provinciale weg voor.
Dat is opmerkelijk omdat de
meeste ernstige ongelukken op
provinciale wegen gebeuren. Jaar
lijks worden in Nederland zo'n 8
miljoen verkeersboetes uitge
deeld. Het overgrote deel bestaat
uit snelheidsbekeuringen, een
kwart 'valt' bij de vaste trajectcon
troles op snelwegen, blijkt uit
overzichten van het ministerie
van Justitie. Totaalcijfers over
2014 zijn er nog niet. Dat de A2 de
meeste flitspalen heeft, wil vol
gens een woordvoerster van het
ministerie niet zeggen dat daar
ook het meest wordt bekeurd.
Wie in 2015 wordt betrapt, zal
soms iets meer geld kwijt zijn
dan vorig jaar. De boete voor ie
mand die 5 of 10 kilometer te
hard rijdt op de snelweg, is met 2
euro verhoogd naar respectieve
lijk 31 en 65 euro.
door Sandra Donker
DEN HAAG - Staatssecretaris Fred
Teeven (Justitie, WD) beaamt dat
taakstraffen voor verkeersdelicten
met fatale afloop onbevredigend
kunnen zijn. Toch denkt hij er niet
aan de strafmaat te verhogen. Hij
wil wel kijken of opzet makkelijker
bewezen kan worden.
'Zo'n straf is niet uit
door Sandra Donker
Lammert van Dijk, de advocaat van
de verdachte, heeft geen behoefte
aan weerwoord. „Deze zaak vech
ten we uit in de rechtszaal."
Michel Boerboom, vader van Michael, op begraafplaats Eikelenburg.
In 2014 werden door de app Flitsmeis-
ter 44.316 flitsers op A-wegen geregi
streerd, en nog eens 28.133 op
N-wegen. In de Randstad en rond
Arnhem werd het meest geflitst.
veel meldingen weinig
1.208
WEGEN MET MEESTE
FLITSMELDINGEN
2.170
761
I
aantal meldingen
door Paul Bots
infographic JD/DPd
bron Flitsmeister
VEENENDAAL - De A2 tussen Maas
tricht en Amsterdam was in 2014
de snelweg met de meeste flitspa
len. De weg bekleedde in 2013 ook
al de eerste plek in de top-10 die is
samengesteld door de makers van
de Flitsmeister, een waarschu-
wings-app voor automobilisten.
leder jaar worden in Neder
land 8 miljoen verkeersboe
tes uitgedeeld. De meeste
voor te hard rijden