Teeven kijkt naar bewijslast bij ongeval Snelweg A2 heeft meeste flitsers 6 BINNENLAND TAAKSTRAF VERKEERSDELICT interview Zijn zoon is dood, de veroorzaker kreeg een taakstraf van 240 uur. Michel Boerboom vertelt. T T GD 1449 '-'4 QB Die toezegging deed hij gisteren aan de Vereniging Verkeersslacht offers (W). De organisatie bood Teeven een petitie aan waarin zij opriep om ernstige ongelukken waarbij de bestuurder te hard, on der invloed of roekeloos reed, niet langer met een taakstraf af te doen. Aanleiding voor de petitie was een ongeval waarbij een Pool een meisje en haar grootouders doodreed. Hij zou te hard hebben gereden, maar de rechtbank vond dit niet bewezen. De dader kreeg een taakstraf van 120 uur. Teeven erkende in het gesprek met leden van de vereniging dat het juridisch vaak zeer lastig is te bewijzen dat er opzet in het spel is. Om die reden worden verdach ten meestal niet veroordeeld voor doodslag of dood door schuld, maar via een artikel in de wegen verkeerswet waarop veel lagere straffen staan. Volgens cijfers van de stichting wetenschappelijk onderzoek ver keersveiligheid SWOV is bij de helft van de dodelijke verkeers slachtoffers sprake van dronken of te hard rijden of ander verwijt baar gedrag. De W pleit voor het installeren van een soort zwarte doos in auto's. Bij ongevallen kan dan beter worden nagegaan of een bestuurder inderdaad te hard reed. Teeven wil dat zijn collega Melanie Schultz (Verkeer, VVD) kijkt wat de mogelijkheden zijn. Nabestaanden van verkeersslacht offers waarbij een overtreding in het spel is, kunnen straks aan spraak maken op een uitkering uit het Schadefonds Geweldsmis drijven. Een wetsvoorstel met die strekking is in de maak. Bfe Ik heb altijd tegen mijn echtgenote en overgeble ven zoon gezegd: ik ge loof in de rechtspraak. Ik hield er rekening mee dat de straf die de jongen die verantwoordelijk is voor de dood van mijn zoon Michael, opgelegd zou krijgen niet hoog zou zijn. Maar hij kreeg een taakstraf van 240 uur. 240 uur! Hoe moet ik dat uitleg gen. Ik heb een mes in mijn rug gestoken gekregen. Ik schaam me ervoor Nederlander te zijn. Michael overleed op 20 novem ber 2011. Hij was 20. Hij zat als bijrijder in een auto die met 125 kilometer per uur in Waterin gen in de mist tegen een boom knalde. Het was donker, je mocht daar 50 rijden. De be stuurder Angelo R. had te veel Ritalin gebruikt en geblowd, dat gaf hij zelf toe tijdens de zitting. Wat er precies is voorgevallen, weet ik niet. Er werd gezegd dat het om een illegale straatrace ging, maar dat klopt volgens mij niet. Later hoorde ik dat R., toen 19, suïcidaal was. Hij kan vol gens de rechter niet naar de ge vangenis omdat hij na het onge val bijna dood was en hersenbe schadiging heeft. Hij is 'niet ge schikt voor detentie', heette het. Maar zijn leven gaat gewoon door. Op Facebook stonden fo to's van hoe hij aan het feesten was. Ik zeg altijd: hij is gereset. De levenslust van Michael is in hem gekomen. Het verrast me elke keer weer hoe laag er gestraft wordt bij doodrijdingen. Er wordt te snel gegrepen naar artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Daarin staat alleen dat het 'verboden' is je zo te gedragen dat er een verkeers ongeval plaatsvindt waarbij een ander wordt gedood. Doodslag of dood door schuld wordt zel den opgelegd. Het is mooi dat staatssecretaris Teeven van Justi tie er nu naar gaat kijken, maar ik twijfel of het ooit zover komt. Ik heb twee keer aange klopt bij het Schadefonds Ge weldsmisdrijven, maar mijn ver zoek is steeds afgewezen door een of andere flapdrol. In 2012 werd al gezegd dat ook nabe staanden van verkeersdelicten daarvoor in aanmerking zouden komen, maar dat is nog steeds niet zo. Ook Slachtofferhulp kon niks doen. Ik heb oprichter Pieter van Vollenhoven verleden week nog een persoonlijke brief ge schreven. Alle kosten voor het proces, de sectie op mijn zoon, begrafenis gaan richting de hon derdduizend euro. Ik kan dat niet betalen, nee. R. is tegen zijn taakstraf in be roep gegaan. Hij vindt de straf niet terecht. Het OM is ook in beroep. Als er in het nieuws weer een geval langskomt waarbij ie mand is doodgereden en er ver volgens een lichte straf wordt opgelegd, wordt het bij mij zwart. Mensen kijken op de klok als het over de dood van mijn zoon gaat. Deuren gaan dicht. Ze zeg gen: laat het achter je, je hebt nog een zoon. Maar voor mij houdt dit niet op, het stopt nooit. ^B ^B AANTAL FLITSMELDINGEN IN 2014 GD 1.601 n.i De app heeft ruim 700.000 gebrui kers die het tijdens het rijden doorgeven als ze een flitspaal zien. Ander verkeer krijgt het ver zoek de melding te bevestigen. Ge bruikers gaven vorig jaar ruim 1,6 miljoen updates door. De applicatie waarschuwt ook voor files. In de Randstad en de re gio Arnhem staan verhoudingsge wijs de meeste flitsers. In Zeeland worden de apparaten aanzienlijk minder gemeld. Uit de gegevens blijkt verder dat er vooral op snelwegen veel wordt geflitst. De tweede plek in de top-10 wordt net als in 2013 in genomen door de A12. Op plek drie en vier wisselden de Ai en de A28 stuivertje. In de top-10 komt geen enkele provinciale weg voor. Dat is opmerkelijk omdat de meeste ernstige ongelukken op provinciale wegen gebeuren. Jaar lijks worden in Nederland zo'n 8 miljoen verkeersboetes uitge deeld. Het overgrote deel bestaat uit snelheidsbekeuringen, een kwart 'valt' bij de vaste trajectcon troles op snelwegen, blijkt uit overzichten van het ministerie van Justitie. Totaalcijfers over 2014 zijn er nog niet. Dat de A2 de meeste flitspalen heeft, wil vol gens een woordvoerster van het ministerie niet zeggen dat daar ook het meest wordt bekeurd. Wie in 2015 wordt betrapt, zal soms iets meer geld kwijt zijn dan vorig jaar. De boete voor ie mand die 5 of 10 kilometer te hard rijdt op de snelweg, is met 2 euro verhoogd naar respectieve lijk 31 en 65 euro. door Sandra Donker DEN HAAG - Staatssecretaris Fred Teeven (Justitie, WD) beaamt dat taakstraffen voor verkeersdelicten met fatale afloop onbevredigend kunnen zijn. Toch denkt hij er niet aan de strafmaat te verhogen. Hij wil wel kijken of opzet makkelijker bewezen kan worden. 'Zo'n straf is niet uit door Sandra Donker Lammert van Dijk, de advocaat van de verdachte, heeft geen behoefte aan weerwoord. „Deze zaak vech ten we uit in de rechtszaal." Michel Boerboom, vader van Michael, op begraafplaats Eikelenburg. In 2014 werden door de app Flitsmeis- ter 44.316 flitsers op A-wegen geregi streerd, en nog eens 28.133 op N-wegen. In de Randstad en rond Arnhem werd het meest geflitst. veel meldingen weinig 1.208 WEGEN MET MEESTE FLITSMELDINGEN 2.170 761 I aantal meldingen door Paul Bots infographic JD/DPd bron Flitsmeister VEENENDAAL - De A2 tussen Maas tricht en Amsterdam was in 2014 de snelweg met de meeste flitspa len. De weg bekleedde in 2013 ook al de eerste plek in de top-10 die is samengesteld door de makers van de Flitsmeister, een waarschu- wings-app voor automobilisten. leder jaar worden in Neder land 8 miljoen verkeersboe tes uitgedeeld. De meeste voor te hard rijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 6