2 GEZOND 10:00 11:00 Problemen met taal, articule ren, gehoor of problemen met eten en drinken? De log opedist weet daar wel raad mee. Logopedie gaat immers niet alleen over het al dan niet goed uitspreken van de letter R. Het kan op veel meer vlakken hulp bieden Aniek Perdaen (23) loopt de Logopediepraktijk d'Haens in Terneuzen binnen. „Het zal een pittig dagje worden van daag. Al mijn jonge cliëntjes hebben vakantie dus die zit ten vast vol energie", zegt de logopediste. Aniek werkt ruim een jaar als logopediste en is blij dat ze na een hbo-stu- die van vier jaar eindelijk haar kennis in de praktijk kan toepassen. Haar ochtend begint met de driejarige Ha- dan je misschien op het eer ste gezicht zou denken. ley die samen met haar moeder de behan delkamer binnenwandelt. Ze legt haar schriftje neer en begint gelijk aan alle spulle tjes in de kamer te friemelen. „Ze kan al heel de ochtend niet stil zitten, ik wens je veel succes", zegt de moeder lachend. Aniek richt zich op Haley en vraagt hoeveel ze de ze week heeft geoefend. Haley heeft geen zin om te antwoorden en begint driftig in haar schriftje te bladeren. Daarin staan aller lei speelse opdrachten die Aniek met de kin deren doet. Zo leren ze spelenderwijs hoe ze letters en klanken moeten uitspreken. Ha ley heeft een achterstand opgelopen in haar spraak en komt bij Aniek om deze in te ha len. Wat de kleinde dame bijvoorbeeld las tig vindt, is de f-klank. Ze oefent samen met Aniek hoe ze die moet maken. Aniek doet dit met behulp van een ballon. Haley blaast hem op en geeft hem dan aan de logo pediste. Langzaam laat die de ballon leeg lo pen. Haley moet het geluid nabootsen. De eerste keer gaat dat nog niet zo lekker. Maar na een paar keer oefenen kan Haley de f-klank al een beetje. Om andere blaastech- nieken bij de driejarige te ontwikkelen, mag ze bij de logopediste bellen blazen. Ver der maakt Aniek veel gebruik van herha ling: „Hoe meer ritme je aan een kind geeft, hoe sneller hij of zij iets zal onthouden. Ze weten wat ik van ze verwacht en dat maakt de behandeling effectief." Als de kinderen een half uurtje hun best hebben gedaan, mogen ze samen met Aniek een spelletje doen. „Als de kinderen positief gedrag vertonen, staat daar een spelletje te genover. Bij negatief gedrag worden de kin deren niet beloond." Haley mag vandaag geen spelletje doen, maar als troost mag ze een sticker uitkiezen. Het meisje krijgt oefe ningen mee naar huis die ze met haar ouders kan oefenen. Koen van zes komt megatrots de kamer van Aniek binnen. Hij heeft zijn schrift al open geslagen en laat een schema aan Aniek zien. „Kijk, ik heb overal een kruisje staan. Ik heb iedere dag geoefend", zegt hij met een bre de glimlach. Aniek steekt haar duim op: „Wauw Koen, wat goed. Ik had je iets be loofd hè, als je goed zou oefenen." Koen zit al heftig te knikken op zijn stoel. De logope diste haalt een tol en een fluitje uit haar la de. „Omdat jij zo goed je best hebt gedaan, krijg je een cadeautje van mij." Als Aniek vraagt of hij wil laten horen wat hij heeft ge oefend, weet hij niet hoe snel hij zijn schrift je moet pakken. Koen kwam bij Aniek omdat hij de 'r' nog niet kon uitspreken. „Dat is op zich niet erg aangezien dat de laatste klank is die kinde ren leren. Als je zeven of acht bent zou je de letter onder de knie moeten hebben. De moeder van Koen wilde dat haar zoon dat nu al zou leren", vertelt Aniek. En met resul taat. Geconcentreerd noemt de jongen alle plaatjes in zijn schriftje op: „Een tractor, een trein, een tros." Ondertussen zet Aniek een spiegel neer zodat Koen kan zien hoe zijn mond beweegt. Aniek zit naast hem om af en toe een verbetering aan te breng en. De jongen gaat als een trein en zegt: „Druif, drop, druppel en Hij begint te schaterlachen als hij naar het volgende plaat je kijkt. Met zijn handen voor zijn mond zegt hij giechelend: „Dat is een drol!" Na het half uurtje oefenen, mag Koen een spel letje doen. Aniek bespreekt met Koens moe der wat ze voor volgende week kunnen oefe nen. Daarna loopt hij vrolijk de deur uit. De vijfjaar oude Wouter loopt de behandel kamer binnen. Hij heeft last van klinker- spraak. Hierbij spreekt iemand alleen maar met klinkers. De medeklinkers worden ach terwege gelaten. Nu Wouter al ruim een jaar bij Aniek komt, hoor je bijna niets meer van de klinkerspraak. Hij is alleen nog on verstaanbaar bij (te) snel spreken. Aniek laat Gouden strotje door logopedist door Denise van Minnen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 38