2 GEZOND
10:00
11:00
Problemen met taal, articule
ren, gehoor of problemen
met eten en drinken? De log
opedist weet daar wel raad
mee. Logopedie gaat immers
niet alleen over het al dan
niet goed uitspreken van de
letter R. Het kan op veel
meer vlakken hulp bieden
Aniek Perdaen (23) loopt de
Logopediepraktijk d'Haens in
Terneuzen binnen. „Het zal
een pittig dagje worden van
daag. Al mijn jonge cliëntjes
hebben vakantie dus die zit
ten vast vol energie", zegt de
logopediste. Aniek werkt ruim een jaar als
logopediste en is blij dat ze na een hbo-stu-
die van vier jaar eindelijk haar kennis in de
praktijk kan toepassen.
Haar ochtend begint met de driejarige Ha-
dan je misschien op het eer
ste gezicht zou denken.
ley die samen met haar moeder de behan
delkamer binnenwandelt. Ze legt haar
schriftje neer en begint gelijk aan alle spulle
tjes in de kamer te friemelen. „Ze kan al
heel de ochtend niet stil zitten, ik wens je
veel succes", zegt de moeder lachend. Aniek
richt zich op Haley en vraagt hoeveel ze de
ze week heeft geoefend. Haley heeft geen
zin om te antwoorden en begint driftig in
haar schriftje te bladeren. Daarin staan aller
lei speelse opdrachten die Aniek met de kin
deren doet. Zo leren ze spelenderwijs hoe
ze letters en klanken moeten uitspreken. Ha
ley heeft een achterstand opgelopen in haar
spraak en komt bij Aniek om deze in te ha
len. Wat de kleinde dame bijvoorbeeld las
tig vindt, is de f-klank. Ze oefent samen
met Aniek hoe ze die moet maken. Aniek
doet dit met behulp van een ballon. Haley
blaast hem op en geeft hem dan aan de logo
pediste. Langzaam laat die de ballon leeg lo
pen. Haley moet het geluid nabootsen. De
eerste keer gaat dat nog niet zo lekker. Maar
na een paar keer oefenen kan Haley de
f-klank al een beetje. Om andere blaastech-
nieken bij de driejarige te ontwikkelen,
mag ze bij de logopediste bellen blazen. Ver
der maakt Aniek veel gebruik van herha
ling: „Hoe meer ritme je aan een kind geeft,
hoe sneller hij of zij iets zal onthouden. Ze
weten wat ik van ze verwacht en dat maakt
de behandeling effectief."
Als de kinderen een half uurtje hun best
hebben gedaan, mogen ze samen met Aniek
een spelletje doen. „Als de kinderen positief
gedrag vertonen, staat daar een spelletje te
genover. Bij negatief gedrag worden de kin
deren niet beloond." Haley mag vandaag
geen spelletje doen, maar als troost mag ze
een sticker uitkiezen. Het meisje krijgt oefe
ningen mee naar huis die ze met haar
ouders kan oefenen.
Koen van zes komt megatrots de kamer van
Aniek binnen. Hij heeft zijn schrift al open
geslagen en laat een schema aan Aniek zien.
„Kijk, ik heb overal een kruisje staan. Ik heb
iedere dag geoefend", zegt hij met een bre
de glimlach. Aniek steekt haar duim op:
„Wauw Koen, wat goed. Ik had je iets be
loofd hè, als je goed zou oefenen." Koen zit
al heftig te knikken op zijn stoel. De logope
diste haalt een tol en een fluitje uit haar la
de. „Omdat jij zo goed je best hebt gedaan,
krijg je een cadeautje van mij." Als Aniek
vraagt of hij wil laten horen wat hij heeft ge
oefend, weet hij niet hoe snel hij zijn schrift
je moet pakken.
Koen kwam bij Aniek omdat hij de 'r' nog
niet kon uitspreken. „Dat is op zich niet erg
aangezien dat de laatste klank is die kinde
ren leren. Als je zeven of acht bent zou je de
letter onder de knie moeten hebben. De
moeder van Koen wilde dat haar zoon dat
nu al zou leren", vertelt Aniek. En met resul
taat. Geconcentreerd noemt de jongen alle
plaatjes in zijn schriftje op: „Een tractor,
een trein, een tros." Ondertussen zet Aniek
een spiegel neer zodat Koen kan zien hoe
zijn mond beweegt. Aniek zit naast hem
om af en toe een verbetering aan te breng
en. De jongen gaat als een trein en zegt:
„Druif, drop, druppel en Hij begint te
schaterlachen als hij naar het volgende plaat
je kijkt. Met zijn handen voor zijn mond
zegt hij giechelend: „Dat is een drol!" Na
het half uurtje oefenen, mag Koen een spel
letje doen. Aniek bespreekt met Koens moe
der wat ze voor volgende week kunnen oefe
nen. Daarna loopt hij vrolijk de deur uit.
De vijfjaar oude Wouter loopt de behandel
kamer binnen. Hij heeft last van klinker-
spraak. Hierbij spreekt iemand alleen maar
met klinkers. De medeklinkers worden ach
terwege gelaten. Nu Wouter al ruim een
jaar bij Aniek komt, hoor je bijna niets meer
van de klinkerspraak. Hij is alleen nog on
verstaanbaar bij (te) snel spreken. Aniek laat
Gouden strotje
door logopedist
door Denise van Minnen