L Mogelijke meevaller voor veerdienst Politie treedt op tegen afleiding Akkerbouwers willen belangrijkere rol Nieuwjaarsdag 30 ZEELAND Kind geschept door auto in Goes VERKEERSSLACHTOFFERS Met dertig slachtoffers in 2014 kende het Zeeuwse verkeer een zwart jaar. Duidelijk aanwijsbare oorzaken hiervoor ontbreken. Directeur Jan-Kees Korteweg van Westerschelde Ferry zei dat vrij dag na afloop van een brunch voor het personeel. Met de bijeen komst is gemarkeerd dat de sche pen voortaan onder de vlag van de provincie Zeeland varen in plaats van vervoersbedrijf Veolia. Korteweg ziet de toekomst zon nig in, ondanks dat een aantal maatregelen moest worden geno men. Want 1250 afvaarten (7,5 pro cent) vallen weg en de kaartjes gaan tot 35 cent in prijs omhoog. De afvaarten die geschrapt wor den, vallen vooral in de daluren. Volgens gedeputeerde George van Heukelom zullen mensen die het fïets/voetveer voor hun werk pak ken of om er mee naar school te gaan, niets van de wijziging mer ken. In mei (met uitzondering van de meivakantie) en septem ber zal in de daluren met één in plaats van twee veerboten geva ren worden. „We starten met de prettige bij komstigheid dat we de inkoop prijs voor stookolie zien dalen, binnen een contract dat al is geslo ten", vertelt Korteweg. „We kij ken nu of we die prijs kunnen vastzetten, zodat we over een lan gere periode verzekerd zijn van een lage brandstofprijs. Daarmee creëren we een marge om even tuele financiële tegenvallers te kunnen opvangen." Van Heukelom bedankte het per soneel en de provincieambtena ren. „We hebben gewerkt als een paard." Tijdens de verbouwing moest de winkel ook openblijven legt hij na afloop uit. „Er moest van alles worden geregeld: van iet en onderhoudscontracten tot aan boekhouding en personeel. Een hele klus." Westerschelde Ferry zal maxi maal vier jaar bestaan, is de bedoe ling. In die tijd wordt bekeken of de veerdienst weer in de markt kan worden gezet. Of het daar mee de laatste vier jaar van de veerdienst zijn? „Absoluut niet", reageert Van Heukelom. In die tijd wordt ook bekeken of er nieuwe schepen moeten ko men. Volgens Korteweg is de uit val van de huidige schepen 'zeer laag'. „Vanaf eind 2008 ligt het uit valpercentage lager dan de door de provincie gestelde norm van drie procent. Op 16.500 afvaarten mag je er 495 niet varen (daar zit groot onderhoud bij). We zijn nog nooit over die norm geweest. In 2013 was het uitvalspercentage zelfs 1,6 procent." VLISSINGEN - Op verkeersgebied heeft Zeeland een zwart jaar ach ter de rug. Na drie 'goede' jaren kwamen in 2014 maar liefst dertig mensen om het leven op de Zeeuwse wegen, zo is de trieste balans. Het leek juist de goede kant op te gaan, met - volgens de jongste cij fers van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ) - zeventien verkeersdoden in 2011, vijftien in 2012 en achttien in 2013. Wie dieper in de historie duikt, merkt echter dat er vaker negatieve uitschieters zijn ge weest. In 2010 lieten, net als vorig jaar, dertig mensen het leven in het verkeer. In 2006 waren dat er zelfs 39. Op langere termijn is de trend toch positief. In de jaren ne gentig kwam het aantal slachtof fers niet onder de 35. En niet zel den was het veel hoger. „Dertig verkeersdoden in 2014 zijn er gewoon veel te veel", zegt districtschef Ronald Weydema. Daar gaan we alle aandacht aan ge ven. Dat aantal moet gewoon om laag." De oorzaak van zware onge- GOES - Bij een aanrijding op de kruising van de Parkweg met de Nassaulaan en de Louise de Colig- nylaan in Goes is gistermiddag een meisje zwaargewond geraakt. Het jonge kind fietste rond 16.45 uur op de kruising toen ze werd aangereden door een automobi list die op de Louise de Colig- nylaan reed. Een traumahelikop ter werd opgeroepen, maar het slachtoffer is uiteindelijk per am bulance naar het ziekenhuis ver voerd. Omdat de polite onderzoek deed naar de toedracht van het onge luk, was de weg enige tijd afgeslo ten. Het is niet duidelijk hoe het ongeluk precies heeft kunnen ge beuren. Waarom 2014 weer een uitschie ter was, laat zich lastig verklaren. „De aantallen zijn statistisch ge zien op zich te klein om daar con clusies uit te trekken", zegt gede puteerde Kees van Beveren. Dat maakt het ook lastig om gericht verkeersmaatregelen te nemen, zegt hij. „We willen het geld daar inzetten waar dat het meeste ef fect heeft, maar het is niet eenvou dig om dat te bepalen." Van Beveren is dan ook blij dat de registratie van verkeersgewonden aanzienlijk is verbeterd. Daardoor kan het ROVZ dit jaar ook alle Zeeuwse letselongevallen van 2014 nader onderzoeken. Wie de cijfers van de meer dan 200 dodelijke verkeersongevallen van de afgelopen negen jaar in Zeeland op een rij zet, merkt dat er nauwelijks logica in zit. Ver moedens blijken zelden te klop pen. De meeste fatale ongelukken gebeuren niet in de winter maar in september (29 slachtoffers in lukken valt volgens hem in som mige gevallen duidelijk te herlei den tot het gedrag van de bestuur der. „Naast de inrichting van de wegen, maar dat is wat lastiger snel aan te pakken." De politie gaat daarom strenger toezien op het gebruik van de mobiele tele foon in auto's, zowel wat het (niet) handsfree bellen betreft als het versturen van berichtjes tij dens het rijden. Ook het bedie nen van navigatiesystemen en ra- En dat zonder in problemen te ko men met de Autoriteit Consu ment en Markt (ACM), de opvol ger van de Nederlandse Mededin- gings Autoriteit over mededin gingsregels. Zo denkt de akker- bouwvakbond NAV aan de oprich ting van producentenorganisaties. Om daar met akkerbouwers en an dere geïnteresseerden over te pra ten wordt donderdag 15 januari in restaurant De Grevelingen bij de periode 2006-2014) en in min dere mate in juni en juli (25), niet in de spits maar opvallend vaak 's middags tussen twee en vier, niet op doordeweekse dagen maar op zondag. Veruit de minste ongeval len zijn in januari. De meeste slachtoffers vallen - ook in 2014 - op de Bevelanden (72 in de afgelopen negen jaar) en in Zeeuws-Vlaanderen (60). Wal cheren (41), Schouwen-Duive- land (24) en Tholen (20) volgen op ruime afstand. Op Noord-Beve land was in 2014 het eerste dode lijke ongeval in vier jaar. Bijna vier op de vijf fatale ongeval len gebeuren buiten de bebouw de kom. Meer dan één op de drie betreft een eenzijdig ongeluk. Zo wel in 2013 als afgelopen jaar lag het aantal eenzijdige ongevallen ruim onder dat gemiddelde. Drie op de vier overledenen zijn mannen. Opvallend is dat vrou wen tussen de 20 en 50 jaar nau welijks omkomen in het verkeer in Zeeland. Vooral boven de zes tig jaar is het aandeel vrouwen be duidend groter. Mannen zijn, ook naar verhouding, vaker bij eenzij dige ongevallen betrokken. Het aantal kinderen en tieners dat ver ongelukte is sinds 2009 fors afge nomen. dio's onderweg wil Weydema te rugdringen met extra controles. „Tegenwoordig zit er in een auto zoveel apparatuur die feitelijk niks met het rijden zelf te maken heeft." De Middelburgse burge meester Harald Bergmann (voor zitter van het districtscollege van gemeenten, politie en Openbaar Ministerie), denkt dat er veel valt te winnen met gedragsbeïnvloe ding. Dat gebeurt nu met slogans langs de weg en spotjes op tv. Bruinisse een bijeenkomst gehou den. Die begint om 19.30 uur. Het thema is: Producenten, markt en consumenten; hoe vergroten we de invloed van de producenten in de keten? Sprekers zijn Keimpe van der Hei de, lid van het landelijk bestuur van de NAV, en Mare Jansen, di recteur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Mare Jansen heeft een uitgespro ken visie over de positie van pro ducenten in de keten en is het lan delijke gezicht van de verenigde supermarkten. Ook Joop van de Wiel, regiobestuurder van de NAV regio Zuid, is aanwezig. zaterdag Als je kleine kinderen hebt dan willen die graag naar een pret park en dat is natuur lijk hartstikke leuk. Het aloude cliché: 'als je kinderen genie ten, geniet je zelf ook', is een waarheid als een koe. Het pro bleem met die pretparken is echter dat je er alleen naartoe kunt als je niet moet werken en je kinderen niet naar school moeten, met als gevolg dat je daar altijd maar weer met dui zenden anderen tegelijk loopt die ook niet moeten werken en niet naar school moeten. Dat was afgelopen donderdag in de Efteling wel anders. Afge lopen donderdag, nieuwjaars dag? Yep, we zijn op 1 januari vroeg opgestaan en naar Kaats heuvel gereden, een aanrader. Spreek met de opa's en oma's en andere familieleden af, dat je een andere dag de nieuw jaarswensen komt overbrengen en ga, als je toch van plan was om nog een keer naar de Efte ling te gaan, op 1 januari. Fantas tisch, je hebt het gevoel dat je er alleen loopt. Dat is niet zo, maar m'n kinderen zijn drie keer achter elkaar, zonder te wachten, in de droomvlucht ge gaan, twee keer in het Festival Carnaval, en de oudste is een uur lang achter elkaar in de Vo- gelrok gegaan. Hoe ze het vol heeft gehouden is me een raad sel, ik word al misselijk bij de gedachte, maar het was vooral leuk dat het zo kon. Pretparken zijn niet goedkoop en zeker de Efteling niet, dan is het toch zonde als je steeds maar weer drie kwartier of een uur moet wachten om maar er gens in te kunnen. Alleen De Vliegende Hollander was geslo ten, jammer dan, dat weegt niet op tegen de voordelen. Tus sen de middag hebben we bij een kampvuur een verse rook worst met een broodje gegeten en 's avonds friet met kip in zo'n zelfbedieningsrestaurant. Normaal gesproken vind ik het helemaal niks om met zo'n plas tic dienblad in de rij aan te schuiven, maar als je meteen aan de beurt bent, is het te doen. Nogmaals, het is aan te ra den. Het was een mooi begin van het nieuwe jaar: voor iedereen de beste wensen voor een ge lukkig en gezond 2015! Dodelijk ongeval kent geen logica door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Met een beetje maz zel begint Westerschelde Ferry - de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens - het jaar met een finan ciële meevaller. De directie pro beert de nu relatief lage prijs van stookolie voor een langere termijn vast te leggen. Westerschelde Ferry be staat maximaal vier jaar. In die tijd wordt bekeken of ze commercieel verder kan door Rolf Bosboom door Marcel Modde MIDDELBURG - De politie zet dit jaar extra in op het verbeteren van de veiligheid op de Zeeuwse we gen. BRUINISSE - De Nederlandse Akker bouw Vakbond wil de rol van de producenten in de keten producen ten, handelaren, supermarkten, consumenten sterker maken. Maikel Harte Voor meer columns: www.pzc.nl/columns

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 81