r REIZEN 17 De negentig betonnen tre den die je vanaf het restau rant en uitzichtpunt Gla cier 3000 naar de punt van de Scex Rouge leiden, zijn het probleem nog niet. Dat komt pas als het eerste platform is bereikt. Vanaf dit punt hangt de brug in een sierlijke boog naar die rotspunt aan de overkant. Eronder slechts ijle lucht. Een avontuur voor durf als, een nachtmerrie voor mensen met hoogtevrees. De Zwitserse vlag hangt slapjes om de mast. De zon schijnt fel. De wereld om ons heen is spierwit en de dalen liggen verscholen onder een dik wolkendek. Het uitzicht is sensationeel. Op een dag als de ze kun je wel 28 verschillende bergtop pen zien die hoger zijn dan 4.000 meter. Gids Francesca Martini wijst in de verte: „Daar, daar zie je nog net de Mont Blanc!" Ook andere beroemde toppen staan trots te blinken in het winterse licht: de Matter- horn, de lungfrau, de Eiger en natuurlijk de Oldenhorn, die samen met de Scex Rouge de hoornen van de duivel vormen. Wie door de grote (gratis!) verrekijker blikt die aan de balustrade is gemonteerd, ziet de namen van de bergtoppen boven in beeld geprojecteerd. Leuk hoor en heel praktisch van die Zwitsers, maar het gaat op deze tocht om die ene top; die punt aan de andere kant van de 107 meter lan ge hangbrug. Van zo dichtbij is de leuning op elleboog hoogte verrassend laag. De bodemplaten hebben gaten waardoor je naar de berg rug beneden je kunt kijken. Je kunt er, mits niet al te lijvig, net met z'n tweeën naast elkaar gaan. Wat zeker handig is, als je toch enige morele steun nodig hebt bij de gang naar de overkant. Met elke stap komt de relatieve veiligheid van de vaste grond dichterbij. Het uitzicht vanaf de tweelingpiek van de Scex Rouge is geweldig. Niet omdat je op eens zo veel meer ziet dan vanaf die ande re punt. Het is de voldoening. Het idee dat je daar staat. Op de top. Op die ene af geronde spits. Met aan je voeten een peil loze diepte. Als een echte bergbeklimmer. Pas op terugweg is goed te zien dat de daadwerkelijke afgrond onder de brug zelf slechts enkele meters diep is. De vraag dringt zich bij ons op hoe de 'peak walk' bevalt als het een stuk onstui miger is dan het windstille, zonnige weer van nu. Dit berggebied kreeg zijn naam immers niet zomaar. Op de toppen van de Diablerets kan het er duivels aan toe gaan. In de achttiende eeuw vaagden land verschuivingen tot twee maal toe men sen, dorpen en weides compleet van de kaart. Ook in de huidige tijd kan het hier slecht toeven zijn, met windsnelheden Je hoeft geen bergbeklimmer te zijn om op een top van dik 3.000 meter hoogte te staan. In Les Diablerets, Zwitserland loop je via een gloednieuwe, 107 meter lange brug zo de top van de Scex Rouge op. van 200 kilometer per uur, lawines en rol lende rotsblokken. Dat verhinderde anderhalve eeuw gele den al niet dat toeristen in Les Diablerets van de sneeuw kwamen genieten. Het dorp geldt als een van de oudste winter sportplaatsen van Zwitserland. Er is sinds die tijd veel veranderd. Maar het treintje dat vanaf het wijnstadje Aigle de winter sporters naar het op 1.150 meter gelegen Les Diablerets brengt, slingert nog steeds langs hetzelfde indrukwekkende tracé als 100 jaar geleden. Midden in het dorp ver koopt de Bazar des Alpes al anderhalve eeuw alles wat een toerist nodig heeft, van musketonhaken tot Zwitserse choco lade. En al zijn veel chalets duidelijk van zeer recente datum, het dorp ademt nog steeds diezelfde sfeer als in de beginda gen van de wintersport. De wintersportfaciliteiten zijn echter ul tramodern. Glacier 3000, met de ruim 7 kilometer lange Oldenpiste, en de skige bieden Isenau en Meilleret bieden dagen lang ski-, snowboard- en langlaufgenot. Zowel op de gletsjer als beneden in het dorp zijn routes voor sneeuwschoenwan- delaars. Zelfs voor wandelwagens of rol stoelers is er in de relatieve vlakte van het dorp een mooie wandeling te maken. Zo als langs de op sommige tijden wild brui sende Grande Eau, de rivier die in de glet sjer van Les Diablerets ontspringt. Ook de wandeling vanaf het dorp naar het lager gelegen Vers 1' Eglise is prachtig. Niet alleen vanwege het museum over de spoorlijn of het fraaie protestantse kerkje, óók omdat omdat afgelopen maand de ge lauwerde Zwitserse chef-kok Laurent Om- phalius er zijn Auberge de l'Ours opende. Zijn keuken is volgens de Gault Millau een omweg waard. En terug ga je dan vol daan weer met de jubilerende trein om hoog, naar je eigen nestje in de Alpen. WAAR EN WAT BEZIENSWAARDIGHEDEN ZATERDAG 3 JANUARI 2015 tekst en foto's Arnoud Cornelissen ZWITSERLAND Les Diablerets Les Diablerets ligt op zo'n 950 autokilometers van Utrecht. Er zijn vier vluch ten per dag met Swiss In ternational Air Lines van Amsterdam naar Zürich (www.swiss.com) en meer dere treinverbindingen per dag tussen Amster dam en Basel. Zie voor een video-impres sie van de peak walk: http://youtu.be/XSKkyfjl OXI Gletsjer Glacier 3000 biedt 25 kilometer piste- sen sneeuwzekerheid tot juni: www.glacier3000.ch. Meer informatie op: www.diablerets.ch/en www.myswitzerland.com. De regio rond Les Diable rets was ooit een zee. De streek is daardoor rijk aan zout, dat sinds 1684 wordt gewonnen. In Bex is een museum over zout mijnen: www.mines.ch. Het Frans aandoende plaatsje Aigle heeft een kasteel uit de twaalfde eeuw, met wijnmuseum. Vlak ernaast is het Maison de la Dïme, een museum over wijnetiketten: www.chateauaigle.ch. Musée des Ormonts in Vers-L'Eglise vertelt het verhaal van de aanleg van het spoortraject tussen Aigle en Les Diablerets: www.museeormonts.ch. De nieuwe, 107 meter lange hangbrug in Les Diablerets. Magnifiek uitzicht gegarandeerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 69