'Mick is enorm gegroeid
SPECTRUM 5
ben je te laat?" „Maar twee minuten
meneer." „Ja, waarom ben je te laat?"
„Te langzaam gefietst meneer."
9.05 uur. Morris start zijn presentatie
over slangengif. Via zijn iPad laat hij
op een groot scherm zien wat hij ont
dekt heeft. Niet alle slangen zijn giftig
en de ratelslang is het dodelijkst,
maar die valt echt niet zomaar aan.
Hij laat een filmpje zien van een slang
die gemolken wordt. „Met dat gif kun
nen ze borstkanker oplossen."
09.25 uur. Meneer Slot vraagt de
groep wie morgen mee wil doen met
Dungeons Dragons. „Als je nu
denkt ik ben een echte nerd, zoals ik,
dan moet je echt meedoen. Het is
heel cool." Joep vraagt zich af of zijn
Engels daarvoor wel goed genoeg is.
Meneer Slot verzekert hem dat hij dat
prima aankan.
09.30 uur. De kinderen moeten hun
habitskaarten inleveren. Die krijgen
ze elke middag mee naar huis. Daarop
geven ze aan hoe ze die dag gewerkt
hebben. De coach zet er ook nog een
reactie op. „Prima voer voor een ge
sprekje thuis", zegt coach Van Dijk.
09.40 uur. Noah, Finn, Siem, Made
lief en Jolie buigen zich vandaag over
gedragsstoornissen. Ze zoeken op hun
iPad allerlei stoornissen op en beden
ken er een hele riedel vragen bij. Me
neer Slot komt het groepje begelei
den. „Gedragsstoornissen, leuk onder
werp!" Na een poosje discussiëren en
overleggen komen de leerlingen tot
de onderzoeksvraag: wat zijn de gevol
gen voor de maatschappij? De komen
de weken gaan ze proberen op die
vraag antwoorden te vinden.
10.10 uur. Een andere groep is inmid
dels de stad in getrokken. Op zoek
naar bakkers die chocoladetaarten ver
kopen. Want welke soorten chocola
zijn er eigenlijk en hoe bak je zo'n
taart? Voor het kind dat bakker wil
worden, is die informatie voldoende,
maar anderen willen meer. Hoe maak
je cacao? Hoe groeien de bonen?
10.30 uur. Pauze. Iedereen moet een
kwartiertje naar buiten.
10.45 uur. Daan, Tyrese, Milou en
Mick bekijken een stukje van de film
Wir Kinder von BahnhofZoo over
Christiane F die verslaafd is aan
drugs. „Had ze verkeerde vrienden of
zo?", vraagt Mick. Dit groepje wil on
derzoeken waarom drugs schadelijk
zijn. Mick kent wel wat liedjes over
drugs van Snoop Dogg. Hij pakt zijn
gitaar en begint te spelen.
11.15 uur. Het groepje van Suzu,
Owen, Hessel en Finn wil een bank
maken van pallethout. Die gaan ze
dan veilen en de opbrengst is voor de
hongersnood in Afrika. Suzu heeft al
een tekening gemaakt en Hessel belt
zijn moeder, die weer iemand kent
die pallets kan leveren. „Hebben we
een schuurmachine? Hebben we een
boormachine? Dan maken we die
bank hier op school", zegt Owen.
11.40 uur. Joep vertelt meneer Van
Dijk dat hij graag huiswerk wil, iets
Ik heb een
cursus
Russisch
besteld,
over een
tijdje spreek
ik een
beetje
Russisch
wat eigenlijk nooit voorkomt op Ago
ra. Als hij meer uitdaging wil, krijgt
hij die. Meneer Van Dijk zoekt een ge
schikt rekenprogramma op de iPad.
Joep gaat alvast aan de slag.
12.15 uur. Pauze
12.45 uur. De kinderen druppelen
binnen. Finn gaat volgens zijn eigen
planning nu rekenen. „Ik zet dat twee
keer per week in mijn agenda, anders
vergeet ik het." Finn heeft een duide
lijk doel. Hij wil later werken bij insti
tuut Clingendael. „Omdat ik oorlogen
interessant vind." Dus wil hij eerst
zijn vwo-diploma halen en daarna
naar de universiteit. „Oh meneer Van
Dijk, ik heb trouwens een cursus Rus
sisch besteld bij het NTI. Over dertien
weken spreek ik al een beetje Rus
sisch."
13.30 uur. Noah en Rasjhaan laten en
thousiast weten dat het gelukt is om
een rondleiding te krijgen in een bak
kerij. „Morgen, als de bazin er is."
„Goed geregeld", zegt meneer Slot,
„hebben jullie dat in de agenda ge
zet?"
13.35 uur. De telefoon van meneer
Van Dijk rinkelt. „Hoeveel pallets zijn
dat? Wat? 150? Reserveer er maar een
stuk of tien en kom terug naar school.
We regelen wel iemand die ze gaat ha
len."
14.20 uur. Stagiaire Yeliz is gekomen
en gaat samen met Mick en Morris gi
taar spelen. Een makkie voor Mick
maar nog wat lastig voor Morris.
14.45 uur. Buiten komen Susu, Owen
en Hessel voorbij met een pallet. In
het gras voor het klaslokaal beginnen
ze het houten gevaarte te slopen.
14.55 uur. De eerste plank van de pal
let vliegt door de lucht. Hessel conclu
deert dat hij een breekijzer nodig
heeft.
15.20 uur. Morris wil van de muzika
le stagiaire weten of je, als je één ka
potte snaar op je gitaar hebt, je ze dan
allemaal moet vervangen. Dat hoeft
niet, zegt Yeliz. „En stemmen ze bij
de muziekwinkel ook je gitaar?" „Dat
weet ik niet, dat zou je daar even moe
ten vragen."
15.30 uur. De habitskaarten worden
uitgedeeld en elk kind geeft daarop
aan hoe de dag verlopen is. Jolie om
cirkelt een verdrietig kijkende smiley.
„Ik vind dat ik niet zo hard gewerkt
heb."
15.45 uur. Meneer Van Dijk schrijft
zijn kijk op deze dag op de habitskaar
ten. „Iets minder lol, iets meer wer
ken", staat er bij Morris. De kaarten
gaan in de tas mee naar huis. Finn
doet er nog een liefdesbrief bij die hij
heeft geschreven aan de zus van Made
lief.
15.55 uur. Leerlingen vegen het klas
lokaal en zetten de stoelen op tafel.
De dag is ten einde.
Niet alleen de ouders,
leerlingen en docenten
zijn enthousiast over
Agora. Zelfs critici die
de school aanvankelijk
helemaal niet zagen zitten, worden
steeds positiever.
Een aantal direct betrokken bij Agora
aan het woord. „De kinderen mogen
hier zichzelf zijn."
Jos Mestrom en Helmie Schreurs,
ouders van Mick
Met Mick ging het vaak moeizaam op
de basisschool. „Hij vroeg zich vaak af
waarom hij bepaalde dingen moest le
ren en had het gevoel dat niet naar
hem geluisterd werd. Wij zijn hier
gaan kijken en waren meteen enthou
siast", zegt vader Jos.
De kinderen mogen hier zichzelf zijn,
zegt Micks moeder. Niet iedereen be
greep waarom ze voor Agora kozen.
'Dat jullie dat aan durven', 'kinderen
hebben toch structuur nodig' en 'le
ren ze wel iets' waren de reacties.
„Van iemand uit het onderwijs nota
bene", zegt Mestrom. „Die man is
trouwens helemaal bijgedraaid en
vindt het nu super interessant." Vol
gens zijn moeder is Mick enorm ge
groeid. „Hij wordt niet meer afgere
kend op wat hij niet kan. Hij wil later
iets met muziek gaan doen, therapie
voor mensen met een beperking, daar
denkt hij aan." Haar man herinnert
zich de dag voor de herfstvakantie.
„Hij kwam thuis met drie schoolvrien
den. Allemaal met een lang gezicht,
want ze hadden vakantie."
Lynn Geurts, leerling
„Mijn moeder vond deze nieuwe
school echt iets voor mij. Ik kreeg
vwo-advies van de basisschool. Als ik
iets op internet opzoek, dan onthoud
ik dat meteen. Laatst heb ik me ver
diept in de gevangenis en ben ik bij
een rechtszaak geweest van iemand
die zijn familie had mishandeld. Ik
heb ook een project gedaan over de ri
tuelen van de kerk. Toen heb ik foto's
gemaakt in de kerk. Ik vind Agora
heel leuk, omdat ik zelf kan kiezen
wat ik wil gaan doen. Mijn vriendin
nen hebben proefwerken. Ik leer ei
genlijk stiekem, je hebt het niet in de
gaten. Ik ken al Frans. Dat leer ik met
een speciale app. Elke dag laat ik mijn
moeder zien wat ik geleerd heb."
Guido van Dijk, docent wiskunde
en ICT
Met zeven man hebben we dit con
cept bedacht. Ik had me al bezigge
houden met taakgericht onderwijs.
De kinderen gebruiken de opgedane
kennis om op een hoger niveau te ko
men. Want iedereen wil ergens goed
in worden. De een wil bakker wor
den, de ander astronaut. De meeste
kinderen zijn nog zoekende. Ik help
daarbij. Intussen promoveer ik op de
ze onderwijsvisie. Dat de ouders hun
kinderen aan ons toevertrouwen,
vind ik knap, want het is iets totaal
nieuws. In het reguliere systeem is
een les goed verlopen als de docent
de klas 50 minuten lang rustig heeft
kunnen houden. Hier ziet het er vaak
gezellig uit, maar gebeurt ook veel."
Tim Slot, docent geschiedenis, stu
deert Engels
„Onze visie is helder: honderd leerlin
gen, honderd leerroutes. Een apart
concept voor elk kind. Ons idee is dat
leren in vrijheid gebeurt. Wij begelei
den de kinderen daarbij. Wij kunnen
precies volgen wat de kinderen op
hun iPads doen. Daarbij kun je ze uit
dagen en inspireren. Je komt als leraar
dus veel meer tot je recht, je draait
niet alleen maar een lesje. En wan
neer zie je als leraar in het traditione
le onderwijs de ouders? Precies, tij
dens het 10-minutengesprek of als er
stront aan de knikker is. Het kind
moet zich dan aanpassen aan het sys
teem. De ouders van onze kinderen
horen elke dag hoe het is gegaan. En
wij stellen bij. Voortdurend."
Rasjhaan Wade, leerling
„Agora is veel zelf doen. Die iPad heb
ben we echt niet om spelletjes op te
doen. Ik heb een project gedaan over
voeding. Nu weet ik dat je niet te veel
rauwe groente moet eten, maar die be
ter kunt koken. Bij zo'n project leer je
samenwerken, maar ook taken verde
len. Ik wil graag automonteur wor
den. Daarom ben ik bij een Audi-
dealer geweest. Wat ik minder leuk
vind? Niks. We sporten twee keer in
de week en lezen ook boeken. Als ik
tijd heb, ga ik rekenen. Ze zeggen dat
iedereen hier zijn diploma haalt. Dat
durf ik ook te wedden. Ik heb op mijn
oude basisschool verteld over deze
school. Nu wil iedereen naar Agora!"
ZATERDAG 3 JANUARI 2015
zonder lesrooster
Finn
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Tim Slot.
Lynn Geurts.
Guido van Dijk.
Rasjhaan Wade.