'Mick is enorm gegroeid SPECTRUM 5 ben je te laat?" „Maar twee minuten meneer." „Ja, waarom ben je te laat?" „Te langzaam gefietst meneer." 9.05 uur. Morris start zijn presentatie over slangengif. Via zijn iPad laat hij op een groot scherm zien wat hij ont dekt heeft. Niet alle slangen zijn giftig en de ratelslang is het dodelijkst, maar die valt echt niet zomaar aan. Hij laat een filmpje zien van een slang die gemolken wordt. „Met dat gif kun nen ze borstkanker oplossen." 09.25 uur. Meneer Slot vraagt de groep wie morgen mee wil doen met Dungeons Dragons. „Als je nu denkt ik ben een echte nerd, zoals ik, dan moet je echt meedoen. Het is heel cool." Joep vraagt zich af of zijn Engels daarvoor wel goed genoeg is. Meneer Slot verzekert hem dat hij dat prima aankan. 09.30 uur. De kinderen moeten hun habitskaarten inleveren. Die krijgen ze elke middag mee naar huis. Daarop geven ze aan hoe ze die dag gewerkt hebben. De coach zet er ook nog een reactie op. „Prima voer voor een ge sprekje thuis", zegt coach Van Dijk. 09.40 uur. Noah, Finn, Siem, Made lief en Jolie buigen zich vandaag over gedragsstoornissen. Ze zoeken op hun iPad allerlei stoornissen op en beden ken er een hele riedel vragen bij. Me neer Slot komt het groepje begelei den. „Gedragsstoornissen, leuk onder werp!" Na een poosje discussiëren en overleggen komen de leerlingen tot de onderzoeksvraag: wat zijn de gevol gen voor de maatschappij? De komen de weken gaan ze proberen op die vraag antwoorden te vinden. 10.10 uur. Een andere groep is inmid dels de stad in getrokken. Op zoek naar bakkers die chocoladetaarten ver kopen. Want welke soorten chocola zijn er eigenlijk en hoe bak je zo'n taart? Voor het kind dat bakker wil worden, is die informatie voldoende, maar anderen willen meer. Hoe maak je cacao? Hoe groeien de bonen? 10.30 uur. Pauze. Iedereen moet een kwartiertje naar buiten. 10.45 uur. Daan, Tyrese, Milou en Mick bekijken een stukje van de film Wir Kinder von BahnhofZoo over Christiane F die verslaafd is aan drugs. „Had ze verkeerde vrienden of zo?", vraagt Mick. Dit groepje wil on derzoeken waarom drugs schadelijk zijn. Mick kent wel wat liedjes over drugs van Snoop Dogg. Hij pakt zijn gitaar en begint te spelen. 11.15 uur. Het groepje van Suzu, Owen, Hessel en Finn wil een bank maken van pallethout. Die gaan ze dan veilen en de opbrengst is voor de hongersnood in Afrika. Suzu heeft al een tekening gemaakt en Hessel belt zijn moeder, die weer iemand kent die pallets kan leveren. „Hebben we een schuurmachine? Hebben we een boormachine? Dan maken we die bank hier op school", zegt Owen. 11.40 uur. Joep vertelt meneer Van Dijk dat hij graag huiswerk wil, iets Ik heb een cursus Russisch besteld, over een tijdje spreek ik een beetje Russisch wat eigenlijk nooit voorkomt op Ago ra. Als hij meer uitdaging wil, krijgt hij die. Meneer Van Dijk zoekt een ge schikt rekenprogramma op de iPad. Joep gaat alvast aan de slag. 12.15 uur. Pauze 12.45 uur. De kinderen druppelen binnen. Finn gaat volgens zijn eigen planning nu rekenen. „Ik zet dat twee keer per week in mijn agenda, anders vergeet ik het." Finn heeft een duide lijk doel. Hij wil later werken bij insti tuut Clingendael. „Omdat ik oorlogen interessant vind." Dus wil hij eerst zijn vwo-diploma halen en daarna naar de universiteit. „Oh meneer Van Dijk, ik heb trouwens een cursus Rus sisch besteld bij het NTI. Over dertien weken spreek ik al een beetje Rus sisch." 13.30 uur. Noah en Rasjhaan laten en thousiast weten dat het gelukt is om een rondleiding te krijgen in een bak kerij. „Morgen, als de bazin er is." „Goed geregeld", zegt meneer Slot, „hebben jullie dat in de agenda ge zet?" 13.35 uur. De telefoon van meneer Van Dijk rinkelt. „Hoeveel pallets zijn dat? Wat? 150? Reserveer er maar een stuk of tien en kom terug naar school. We regelen wel iemand die ze gaat ha len." 14.20 uur. Stagiaire Yeliz is gekomen en gaat samen met Mick en Morris gi taar spelen. Een makkie voor Mick maar nog wat lastig voor Morris. 14.45 uur. Buiten komen Susu, Owen en Hessel voorbij met een pallet. In het gras voor het klaslokaal beginnen ze het houten gevaarte te slopen. 14.55 uur. De eerste plank van de pal let vliegt door de lucht. Hessel conclu deert dat hij een breekijzer nodig heeft. 15.20 uur. Morris wil van de muzika le stagiaire weten of je, als je één ka potte snaar op je gitaar hebt, je ze dan allemaal moet vervangen. Dat hoeft niet, zegt Yeliz. „En stemmen ze bij de muziekwinkel ook je gitaar?" „Dat weet ik niet, dat zou je daar even moe ten vragen." 15.30 uur. De habitskaarten worden uitgedeeld en elk kind geeft daarop aan hoe de dag verlopen is. Jolie om cirkelt een verdrietig kijkende smiley. „Ik vind dat ik niet zo hard gewerkt heb." 15.45 uur. Meneer Van Dijk schrijft zijn kijk op deze dag op de habitskaar ten. „Iets minder lol, iets meer wer ken", staat er bij Morris. De kaarten gaan in de tas mee naar huis. Finn doet er nog een liefdesbrief bij die hij heeft geschreven aan de zus van Made lief. 15.55 uur. Leerlingen vegen het klas lokaal en zetten de stoelen op tafel. De dag is ten einde. Niet alleen de ouders, leerlingen en docenten zijn enthousiast over Agora. Zelfs critici die de school aanvankelijk helemaal niet zagen zitten, worden steeds positiever. Een aantal direct betrokken bij Agora aan het woord. „De kinderen mogen hier zichzelf zijn." Jos Mestrom en Helmie Schreurs, ouders van Mick Met Mick ging het vaak moeizaam op de basisschool. „Hij vroeg zich vaak af waarom hij bepaalde dingen moest le ren en had het gevoel dat niet naar hem geluisterd werd. Wij zijn hier gaan kijken en waren meteen enthou siast", zegt vader Jos. De kinderen mogen hier zichzelf zijn, zegt Micks moeder. Niet iedereen be greep waarom ze voor Agora kozen. 'Dat jullie dat aan durven', 'kinderen hebben toch structuur nodig' en 'le ren ze wel iets' waren de reacties. „Van iemand uit het onderwijs nota bene", zegt Mestrom. „Die man is trouwens helemaal bijgedraaid en vindt het nu super interessant." Vol gens zijn moeder is Mick enorm ge groeid. „Hij wordt niet meer afgere kend op wat hij niet kan. Hij wil later iets met muziek gaan doen, therapie voor mensen met een beperking, daar denkt hij aan." Haar man herinnert zich de dag voor de herfstvakantie. „Hij kwam thuis met drie schoolvrien den. Allemaal met een lang gezicht, want ze hadden vakantie." Lynn Geurts, leerling „Mijn moeder vond deze nieuwe school echt iets voor mij. Ik kreeg vwo-advies van de basisschool. Als ik iets op internet opzoek, dan onthoud ik dat meteen. Laatst heb ik me ver diept in de gevangenis en ben ik bij een rechtszaak geweest van iemand die zijn familie had mishandeld. Ik heb ook een project gedaan over de ri tuelen van de kerk. Toen heb ik foto's gemaakt in de kerk. Ik vind Agora heel leuk, omdat ik zelf kan kiezen wat ik wil gaan doen. Mijn vriendin nen hebben proefwerken. Ik leer ei genlijk stiekem, je hebt het niet in de gaten. Ik ken al Frans. Dat leer ik met een speciale app. Elke dag laat ik mijn moeder zien wat ik geleerd heb." Guido van Dijk, docent wiskunde en ICT Met zeven man hebben we dit con cept bedacht. Ik had me al bezigge houden met taakgericht onderwijs. De kinderen gebruiken de opgedane kennis om op een hoger niveau te ko men. Want iedereen wil ergens goed in worden. De een wil bakker wor den, de ander astronaut. De meeste kinderen zijn nog zoekende. Ik help daarbij. Intussen promoveer ik op de ze onderwijsvisie. Dat de ouders hun kinderen aan ons toevertrouwen, vind ik knap, want het is iets totaal nieuws. In het reguliere systeem is een les goed verlopen als de docent de klas 50 minuten lang rustig heeft kunnen houden. Hier ziet het er vaak gezellig uit, maar gebeurt ook veel." Tim Slot, docent geschiedenis, stu deert Engels „Onze visie is helder: honderd leerlin gen, honderd leerroutes. Een apart concept voor elk kind. Ons idee is dat leren in vrijheid gebeurt. Wij begelei den de kinderen daarbij. Wij kunnen precies volgen wat de kinderen op hun iPads doen. Daarbij kun je ze uit dagen en inspireren. Je komt als leraar dus veel meer tot je recht, je draait niet alleen maar een lesje. En wan neer zie je als leraar in het traditione le onderwijs de ouders? Precies, tij dens het 10-minutengesprek of als er stront aan de knikker is. Het kind moet zich dan aanpassen aan het sys teem. De ouders van onze kinderen horen elke dag hoe het is gegaan. En wij stellen bij. Voortdurend." Rasjhaan Wade, leerling „Agora is veel zelf doen. Die iPad heb ben we echt niet om spelletjes op te doen. Ik heb een project gedaan over voeding. Nu weet ik dat je niet te veel rauwe groente moet eten, maar die be ter kunt koken. Bij zo'n project leer je samenwerken, maar ook taken verde len. Ik wil graag automonteur wor den. Daarom ben ik bij een Audi- dealer geweest. Wat ik minder leuk vind? Niks. We sporten twee keer in de week en lezen ook boeken. Als ik tijd heb, ga ik rekenen. Ze zeggen dat iedereen hier zijn diploma haalt. Dat durf ik ook te wedden. Ik heb op mijn oude basisschool verteld over deze school. Nu wil iedereen naar Agora!" ZATERDAG 3 JANUARI 2015 zonder lesrooster Finn reageren? spectrum@depersdienst.nl Tim Slot. Lynn Geurts. Guido van Dijk. Rasjhaan Wade.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 57