L SPECTRUM 3 Tijdens 'Stuif es in' hadden veel ouders een hekel aan me omdat ik bij de kinderen niet door de knieën ging tiënten en hun omgeving te schetsen. Anno 2015 kijkt ze in de nieuwe reeks terug met patiënten en artsen van toen: hoe is het hen vergaan? Wat is er in die jaren in de medische wereld veranderd? Twee jaar werkte ze aan de nieuwe serie, die veel emotionele mo menten kent. Zoals de dertig jaar oude beelden van een 14-jarig meisje met leukemie dat honderd dagen in een isolatietent lag, een lijdensweg die destijds door Bremer intensief werd gevolgd. Er was voor Anjo geen geschikte donor voor een beenmerg transplantatie. Totdat artsen in de VS vader Ton in zijn zoektocht naar red ding vroegen of hij nog een kind kon verwekken. Zusje Annet werd gebo ren om Anjo te redden. „Nog steeds krijg ik mailtjes van men sen die vragen hoe het met Anjo gaat", vertelt Bremer over de zaak die zoveel impact had. Ze raakte bevriend met Anjo en haar familie. „Vraag mijn man Bob hoeveel kinderen hij heeft en hij zegt: 'Drie zonen en een doch ter.' Anjo is dat vierde kind." Anjo vertelt nü over het ontstaan van haar vriendschap met de presentatri ce: de vele keren dat Bremer ook zon der camera op bezoek kwam, haar voorlas, erbij was op de moeilijkste momenten. Het is de manier waarop Ria Bremer werkt. Altijd. „Ik kan niet anders", zegt ze. Haar geroemde film Sam: een leven dat blijft verbazen (2010) over de door een spierziekte zwaar ge handicapte Sam Galesloot, nam zelfs negentien jaar in beslag. „Mijn 'metho de' zegt niets over kwaliteit, maar al les over wie ik ben. Het is mijn ma nier. Als je mensen zo intensief volgt met een camera, leveren ze veel van hun privacy in. Je wordt heel intiem, heel close, met hen. En ja, dan ga ik ook langs zónder camera." Het is een 'menselijke vorm' van jour nalistiek die ze vanaf het allereerste begin heeft volgehouden. Ze rolde overigens meer door toeval dan uit overtuiging in het vak. Na een weinig succesvol jaar kweekschool, besloot ze te solliciteren bij het Noordhollands Dagblad. Haar enthousiasme was ge wekt door een vriendje dat bij Het Vrije Volk werkte. Via de regionale krant kwam ze bij de Volkskrant te recht, daarna volgde de radio en uit eindelijk de televisie. „Ik was geregeld het onderwerp van interviews, omdat ik weer ergens de enige vrouw op de werkvloer was", herinnert ze zich la chend. „Natuurlijk kreeg ik wel eens zo'n typisch vrouwenonderwerp toe geschoven, maar ik liet me niet piepe len. Ik wilde ook het wereldgebeuren, de oorlog in, ik wilde alles. Dat kon niet allemaal, omdat ik kinderen had. Maar ik heb alle kansen gehad." Haar eerste zoon kreeg ze nog net niet voor de camera. „Ik hoor de kanti nejuffrouw nog zeggen: 'Nou, die hangt wel heel laag, hoor Ria!' Het was mijn eerste kind; wat wist ik hoe het zou gaan? Toen begonnen de weeën, midden in een live-uitzen ding. Ik geloof dat Ruud ter Weijden naast me zat. Ik had gelukkig wel afge sproken dat ik een teken zou geven, als het mis zou gaan. Dan zou hij het overnemen. De ochtend erna kwam mijn zoon." Ze heeft altijd doorgewerkt, met drie kinderen thuis, met steun van onder anderen haar toenmalige baas Wibo van der Linde. „Die zei: 'Heeft je kind de mazelen? Dan zetten we wel een bedje op de redactie neer'." Ze interviewde de Russische leider Gorbatsjov, sprak met prins Claus over zijn depressie. Veronica-oprich- ter Buil Verweij bekende aan haar zijn schuld aan een aanslag op het zend- schip van Radio Noordzee. Ze werd ook bekend onder een veel jongere ge neratie kijkers door de presentatie van jeugdprogramma Stuif es in. Produ cer en goede vriendin Mieke Benda vroeg haar daarvoor toen de presenta tor van dienst verhinderd was. Ze ging er nooit meer weg, al presenteer de ze ook dat programma op haar ei- Ria Bremer gen manier; ze sprak kinderen als ge lijken aan. „Ouders hadden een hekel aan me, omdat ik niet door de knieën ging. Maar ik ben gewoon altijd me zelf gebleven, voor zover mogelijk." Puur uit interesse kwam ze uit bij de medische journalistiek. In die begin tijd waren camera's in een ziekenhuis een noviteit, artsen moesten 'wen nen'. Vinger aan de pols begon met het berichten over kwalen, wratten, griep prikken. Het Ria Bremer-syndroom deed zijn intrede: volle wachtkamers op de ochtend na de uitzending, alle maal mensen die meenden te lijden aan de kwaal die in het programma was behandeld. Na een paar jaar ging Bremer over tot het intensief volgen van patiënten. Nee, ze is nooit onderuit gegaan, daar voor bereidde ze zich te goed voor: buiten werktijd liep ze geregeld mee met een hartchirurg of anesthesist, puur om haar kennis te vergroten. Wel had ze het, zeker in die begintijd, moeilijk met het leed dat ze in kinder ziekenhuizen aantrof. „Ik vroeg kin deroncoloog Tom Voüte ooit hoe hij dat werk kon doen. Toen zei hij: 'Ria, ik heb een luikje in mijn hart, daar zit ten al mijn patiëntjes in. In privé- situaties sluit ik dat luikje af en dan probeer ik hen te vergeten. Dat moet jij ook doen, anders wordt het werken onmogelijk'. „Wat nou zo opmerkelijk is: de laatste aflevering van de nieuwe serie gaat over dokter Wietse Kuis, die tot zijn pensioen kinderen die lijden aan jeugdreuma behandelde. Door de be richten over Syrië en alle ellende met angstige, gewonde en dode kinderen is hij zijn voormalige patiëntjes gaan schilderen. Hij zei: 'Toen ik die beel den zag, kwamen alle kinderen die ik heb behandeld weer terug, er ging er gens een luikje open'." Bremer is trots dat ze de kans kreeg de nieuwe serie te maken, op haar 75e. „Misschien is er bij mij ook wel een luikje opengegaan." Haar leeftijd is haar trouwens niet aan te zien. En ze gaat ook qua techniek met haar tijd mee. „Ik installeer com puterprogrammaatjes, repareer din gen, daar kan ik uren mee zoet zijn, heerlijk!" Maar ze voélt de ouderdom wel degelijk, zo zegt ze. „Aan alles. Ik kan er goed tegen hoor, het zal wel moeten. Ik kijk in de spiegel en ik denk, nou én? Ik ga op weg naar de 80, natuurlijk zie je dat. Klaar. Ik heb geen enkele behoefte om de schijn op te houden. Totaal niet." Rustiger aan doen, daar is overigens niet echt sprake van, meer het anders indelen van haar agenda. Ze is betrok ken bij organisaties binnen de gezond heidszorg. Zo is ze lid van de Raad van Toezicht van de Nederlandse Hartstichting. Stilzitten en Ria, dat gaan niet echt samen, stelt ze la chend. „Onlangs vroeg iemand me, 'Komt Vinger aan de pols na deze serie nog een keer terug? Ik zei: 'Ik weet het niet, maar ik heb wel ideeën'." ZATERDAG 3 JANUARI 2015 schil n ophouden Geboren: Rotterdam 4 juli 1939 Opleiding: MMS Daarna: Noordhollands Dagblad, Frie se koerier, de Volkskrant. AVRO's Radiojournaal 1966: Tv-debuut met presentatie Weekend 1968 -1985: Presentatrice Stuif es in Vanaf 1969: Verslaggever en presen tatrice Televizier Magazine 1980-2001: Presentatrice Vinger aan de Pols 1996 tot 1998: Presentator Netwerk 1997-2002: Eigen productiebedrijf Medical Multi Media Onderscheidingen: 1984: Eervolle vermelding Nip- kowschijf 1993: Van Walree Prijs van de Konink lijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen 1996: Ridder in de Orde van Oran- je-Nassau Ria Bremer is getrouwd en heeft drie zoons Vinger aan de Pols, vanaf maandag 5 januari, NPO 1, 22.20 uur. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55