L
Mogelijke meevaller
voor veerdienst
Politie treedt op tegen afleiding
Akkerbouwers willen
belangrijkere rol
Nieuwjaarsdag
30 ZEELAND
Kind geschept
door auto in Goes
VERKEERSSLACHTOFFERS
Met dertig slachtoffers in 2014 kende het
Zeeuwse verkeer een zwart jaar. Duidelijk
aanwijsbare oorzaken hiervoor ontbreken.
Directeur Jan-Kees Korteweg van
Westerschelde Ferry zei dat vrij
dag na afloop van een brunch
voor het personeel. Met de bijeen
komst is gemarkeerd dat de sche
pen voortaan onder de vlag van
de provincie Zeeland varen in
plaats van vervoersbedrijf Veolia.
Korteweg ziet de toekomst zon
nig in, ondanks dat een aantal
maatregelen moest worden geno
men. Want 1250 afvaarten (7,5 pro
cent) vallen weg en de kaartjes
gaan tot 35 cent in prijs omhoog.
De afvaarten die geschrapt wor
den, vallen vooral in de daluren.
Volgens gedeputeerde George van
Heukelom zullen mensen die het
fïets/voetveer voor hun werk pak
ken of om er mee naar school te
gaan, niets van de wijziging mer
ken. In mei (met uitzondering
van de meivakantie) en septem
ber zal in de daluren met één in
plaats van twee veerboten geva
ren worden.
„We starten met de prettige bij
komstigheid dat we de inkoop
prijs voor stookolie zien dalen,
binnen een contract dat al is geslo
ten", vertelt Korteweg. „We kij
ken nu of we die prijs kunnen
vastzetten, zodat we over een lan
gere periode verzekerd zijn van
een lage brandstofprijs. Daarmee
creëren we een marge om even
tuele financiële tegenvallers te
kunnen opvangen."
Van Heukelom bedankte het per
soneel en de provincieambtena
ren. „We hebben gewerkt als een
paard." Tijdens de verbouwing
moest de winkel ook openblijven
legt hij na afloop uit. „Er moest
van alles worden geregeld: van iet
en onderhoudscontracten tot aan
boekhouding en personeel. Een
hele klus."
Westerschelde Ferry zal maxi
maal vier jaar bestaan, is de bedoe
ling. In die tijd wordt bekeken of
de veerdienst weer in de markt
kan worden gezet. Of het daar
mee de laatste vier jaar van de
veerdienst zijn? „Absoluut niet",
reageert Van Heukelom.
In die tijd wordt ook bekeken of
er nieuwe schepen moeten ko
men. Volgens Korteweg is de uit
val van de huidige schepen 'zeer
laag'. „Vanaf eind 2008 ligt het uit
valpercentage lager dan de door
de provincie gestelde norm van
drie procent. Op 16.500 afvaarten
mag je er 495 niet varen (daar zit
groot onderhoud bij). We zijn
nog nooit over die norm geweest.
In 2013 was het uitvalspercentage
zelfs 1,6 procent."
VLISSINGEN - Op verkeersgebied
heeft Zeeland een zwart jaar ach
ter de rug. Na drie 'goede' jaren
kwamen in 2014 maar liefst dertig
mensen om het leven op de
Zeeuwse wegen, zo is de trieste
balans.
Het leek juist de goede kant op te
gaan, met - volgens de jongste cij
fers van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland (ROVZ) -
zeventien verkeersdoden in 2011,
vijftien in 2012 en achttien in
2013. Wie dieper in de historie
duikt, merkt echter dat er vaker
negatieve uitschieters zijn ge
weest. In 2010 lieten, net als vorig
jaar, dertig mensen het leven in
het verkeer. In 2006 waren dat er
zelfs 39. Op langere termijn is de
trend toch positief. In de jaren ne
gentig kwam het aantal slachtof
fers niet onder de 35. En niet zel
den was het veel hoger.
„Dertig verkeersdoden in 2014
zijn er gewoon veel te veel", zegt
districtschef Ronald Weydema.
Daar gaan we alle aandacht aan ge
ven. Dat aantal moet gewoon om
laag." De oorzaak van zware onge-
GOES - Bij een aanrijding op de
kruising van de Parkweg met de
Nassaulaan en de Louise de Colig-
nylaan in Goes is gistermiddag
een meisje zwaargewond geraakt.
Het jonge kind fietste rond 16.45
uur op de kruising toen ze werd
aangereden door een automobi
list die op de Louise de Colig-
nylaan reed. Een traumahelikop
ter werd opgeroepen, maar het
slachtoffer is uiteindelijk per am
bulance naar het ziekenhuis ver
voerd.
Omdat de polite onderzoek deed
naar de toedracht van het onge
luk, was de weg enige tijd afgeslo
ten. Het is niet duidelijk hoe het
ongeluk precies heeft kunnen ge
beuren.
Waarom 2014 weer een uitschie
ter was, laat zich lastig verklaren.
„De aantallen zijn statistisch ge
zien op zich te klein om daar con
clusies uit te trekken", zegt gede
puteerde Kees van Beveren. Dat
maakt het ook lastig om gericht
verkeersmaatregelen te nemen,
zegt hij. „We willen het geld daar
inzetten waar dat het meeste ef
fect heeft, maar het is niet eenvou
dig om dat te bepalen."
Van Beveren is dan ook blij dat de
registratie van verkeersgewonden
aanzienlijk is verbeterd. Daardoor
kan het ROVZ dit jaar ook alle
Zeeuwse letselongevallen van
2014 nader onderzoeken.
Wie de cijfers van de meer dan
200 dodelijke verkeersongevallen
van de afgelopen negen jaar in
Zeeland op een rij zet, merkt dat
er nauwelijks logica in zit. Ver
moedens blijken zelden te klop
pen. De meeste fatale ongelukken
gebeuren niet in de winter maar
in september (29 slachtoffers in
lukken valt volgens hem in som
mige gevallen duidelijk te herlei
den tot het gedrag van de bestuur
der. „Naast de inrichting van de
wegen, maar dat is wat lastiger
snel aan te pakken." De politie
gaat daarom strenger toezien op
het gebruik van de mobiele tele
foon in auto's, zowel wat het
(niet) handsfree bellen betreft als
het versturen van berichtjes tij
dens het rijden. Ook het bedie
nen van navigatiesystemen en ra-
En dat zonder in problemen te ko
men met de Autoriteit Consu
ment en Markt (ACM), de opvol
ger van de Nederlandse Mededin-
gings Autoriteit over mededin
gingsregels. Zo denkt de akker-
bouwvakbond NAV aan de oprich
ting van producentenorganisaties.
Om daar met akkerbouwers en an
dere geïnteresseerden over te pra
ten wordt donderdag 15 januari in
restaurant De Grevelingen bij
de periode 2006-2014) en in min
dere mate in juni en juli (25), niet
in de spits maar opvallend vaak 's
middags tussen twee en vier, niet
op doordeweekse dagen maar op
zondag. Veruit de minste ongeval
len zijn in januari.
De meeste slachtoffers vallen -
ook in 2014 - op de Bevelanden
(72 in de afgelopen negen jaar) en
in Zeeuws-Vlaanderen (60). Wal
cheren (41), Schouwen-Duive-
land (24) en Tholen (20) volgen
op ruime afstand. Op Noord-Beve
land was in 2014 het eerste dode
lijke ongeval in vier jaar.
Bijna vier op de vijf fatale ongeval
len gebeuren buiten de bebouw
de kom. Meer dan één op de drie
betreft een eenzijdig ongeluk. Zo
wel in 2013 als afgelopen jaar lag
het aantal eenzijdige ongevallen
ruim onder dat gemiddelde.
Drie op de vier overledenen zijn
mannen. Opvallend is dat vrou
wen tussen de 20 en 50 jaar nau
welijks omkomen in het verkeer
in Zeeland. Vooral boven de zes
tig jaar is het aandeel vrouwen be
duidend groter. Mannen zijn, ook
naar verhouding, vaker bij eenzij
dige ongevallen betrokken. Het
aantal kinderen en tieners dat ver
ongelukte is sinds 2009 fors afge
nomen.
dio's onderweg wil Weydema te
rugdringen met extra controles.
„Tegenwoordig zit er in een auto
zoveel apparatuur die feitelijk
niks met het rijden zelf te maken
heeft." De Middelburgse burge
meester Harald Bergmann (voor
zitter van het districtscollege van
gemeenten, politie en Openbaar
Ministerie), denkt dat er veel valt
te winnen met gedragsbeïnvloe
ding. Dat gebeurt nu met slogans
langs de weg en spotjes op tv.
Bruinisse een bijeenkomst gehou
den. Die begint om 19.30 uur. Het
thema is: Producenten, markt en
consumenten; hoe vergroten we
de invloed van de producenten in
de keten?
Sprekers zijn Keimpe van der Hei
de, lid van het landelijk bestuur
van de NAV, en Mare Jansen, di
recteur van het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel (CBL).
Mare Jansen heeft een uitgespro
ken visie over de positie van pro
ducenten in de keten en is het lan
delijke gezicht van de verenigde
supermarkten. Ook Joop van de
Wiel, regiobestuurder van de
NAV regio Zuid, is aanwezig.
zaterdag
Als je kleine kinderen
hebt dan willen die
graag naar een pret
park en dat is natuur
lijk hartstikke leuk. Het aloude
cliché: 'als je kinderen genie
ten, geniet je zelf ook', is een
waarheid als een koe. Het pro
bleem met die pretparken is
echter dat je er alleen naartoe
kunt als je niet moet werken
en je kinderen niet naar school
moeten, met als gevolg dat je
daar altijd maar weer met dui
zenden anderen tegelijk loopt
die ook niet moeten werken en
niet naar school moeten.
Dat was afgelopen donderdag
in de Efteling wel anders. Afge
lopen donderdag, nieuwjaars
dag? Yep, we zijn op 1 januari
vroeg opgestaan en naar Kaats
heuvel gereden, een aanrader.
Spreek met de opa's en oma's
en andere familieleden af, dat
je een andere dag de nieuw
jaarswensen komt overbrengen
en ga, als je toch van plan was
om nog een keer naar de Efte
ling te gaan, op 1 januari. Fantas
tisch, je hebt het gevoel dat je
er alleen loopt. Dat is niet zo,
maar m'n kinderen zijn drie
keer achter elkaar, zonder te
wachten, in de droomvlucht ge
gaan, twee keer in het Festival
Carnaval, en de oudste is een
uur lang achter elkaar in de Vo-
gelrok gegaan. Hoe ze het vol
heeft gehouden is me een raad
sel, ik word al misselijk bij de
gedachte, maar het was vooral
leuk dat het zo kon.
Pretparken zijn niet goedkoop
en zeker de Efteling niet, dan is
het toch zonde als je steeds
maar weer drie kwartier of een
uur moet wachten om maar er
gens in te kunnen. Alleen De
Vliegende Hollander was geslo
ten, jammer dan, dat weegt
niet op tegen de voordelen. Tus
sen de middag hebben we bij
een kampvuur een verse rook
worst met een broodje gegeten
en 's avonds friet met kip in
zo'n zelfbedieningsrestaurant.
Normaal gesproken vind ik het
helemaal niks om met zo'n plas
tic dienblad in de rij aan te
schuiven, maar als je meteen
aan de beurt bent, is het te
doen. Nogmaals, het is aan te ra
den.
Het was een mooi begin van
het nieuwe jaar: voor iedereen
de beste wensen voor een ge
lukkig en gezond 2015!
Dodelijk ongeval
kent geen logica
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Met een beetje maz
zel begint Westerschelde Ferry -
de veerdienst tussen Vlissingen en
Breskens - het jaar met een finan
ciële meevaller. De directie pro
beert de nu relatief lage prijs van
stookolie voor een langere termijn
vast te leggen.
Westerschelde Ferry be
staat maximaal vier jaar. In
die tijd wordt bekeken of ze
commercieel verder kan
door Rolf Bosboom
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De politie zet dit
jaar extra in op het verbeteren van
de veiligheid op de Zeeuwse we
gen.
BRUINISSE - De Nederlandse Akker
bouw Vakbond wil de rol van de
producenten in de keten producen
ten, handelaren, supermarkten,
consumenten sterker maken.
Maikel Harte
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns