44 Dit vervoer
koppelt
44 Ik hoef geen zware
tassen te dragen,
de jongens en
meiden achter het
stuur doen 't goed
8 BINNENLAND
OUDERENVERVOER
De karretjes van Argos Mobiel
bieden ouderen ritjes aan waarvoor
een taxi niet komt.
SCHIEDAM - Razend enthousiast is
hij erover, de bijna 90-jarige heer
Van 't Woud, over de elektrische
tuktuks die hem dagelijks van
deur tot deur brengen. Door de
twaalf karretjes die het straat
beeld sieren in Schiedam en Vlaar-
dingen wordt het voor de bejaar
de Schiedammer gemakkelijker
om langer thuis te blijven wonen.
„Dat is precies wat ze in Den
Haag nu willen voor ouderen."
De bejaarde heer bestelt de wa
gentjes voor ultrakorte ritjes,
waarvoor een taxi niet graag
komt. Hij rijdt ermee naar de was
serette, en naar zijn vrouw die in
een verzorgingshuis woont elders
in de stad. Het zijn ritjes van ge
middeld 2 kilometer, en maxi
maal 6. „Als ik weer naar huis wil,
bel ik en dan staan ze binnen een
kwartier voor de deur."
De elektrische tuktuks worden be
mand door uitkeringsgerechtig
den die in een leer-werktraject
worden klaargestoomd voor de ar
beidsmarkt en die daarna door
stromen naar een vaste baan.
Een uniek concept voor Neder
land, zegt Karin Hersbach van Ar
gos Zorggroep, die het concept Ar
gos Mobiel anderhalfjaar geleden
bedacht, en nu achter haar bureau
in zorgcentrum DrieMaasStede
drieduizend ritjes per maand telt,
alleen al in Vlaardingen. „Er zijn
wel initiatieven als wijkbussen
voor ouderen, maar die rijden uit
sluitend op afspraak of niet elke
dag. Wij wel, ook in het weekein
de."
Door het succes van het initiatief
in de buurgemeenten, worden nu
ook gesprekken gevoerd met de
gemeenten Rotterdam, Maassluis,
Spijkenisse en Albrandswaard.
„Ons doel is de karretjes in heel
ons verzorgingsgebied te laten rij
den, omdat we het als onze maat
schappelijke opgave zien kwetsba
re mensen te ondersteunen."
Hersbach kwam op het idee om
de dienst van DAM Nederland,
het bieden van elektrisch vervoer
voor korte ritten binnen de stad,
in te zetten voor ouderen en
kwetsbare mensen. Hoewel ieder
een ze op straat kan aanhouden
door de hand omhoog te steken,
zijn de karretjes bedoeld voor
mensen die het niet lukt om zelf
standig ergens naartoe te reizen.
„Mensen weten dat; ze zien de
tuktuks ook als specifiek bedoeld
voor oudere mensen."
Hersbach ziet de karretjes als een
oplossing voor de sociale vereen
zaming van ouderen, maar ook
voor een terugkeer van werklozen
naar de arbeidsmarkt. „En het ver
voer is nog goed voor het milieu
ook."
Argos Zorggroep begon met twee
karretjes en kreeg er nog twee via
het fonds voor ouderenprojecten
Sluyterman Van Loo. Inmiddels
rijden er twaalf.die verantwoor
delijk is voor de opleiding en de
vervoersdienst: „Dit soort vervoer
koppelt duurzaamheid aan een op
lossing voor de sociale vereenza
ming van kwetsbare ouderen,
waarvan het aantal tot 2030 met
300.000 zal toenemen tot een mil-
duurzaamheid aan
een oplossing voor
vereenzaming
joen. Daarnaast worden mensen
die langdurig thuis hebben geze
ten, door vijf dagen per week aan
het werk te zijn, weer structuur
en arbeidsritme geboden. Zo ma
ken we duurzame verbindingen."
De baangarantie getuigt daarvan.
Na ongeveer een halfjaar in
dienst te zijn geweest als chauf
feur op de Argos Mobiel, stroomt
90 procent door naar vast werk en
behoudt dat ook. Dat is een hoog
uitstroompercentage uit een lang
durige uitkeringssituatie. Smeins:
„Dat komt door ons opleidings
programma, waarin wij de chauf
feurs een op een begeleiden. We
zijn er erg nauw bij betrokken.
Dat is nodig, anders vallen deze
mensen weer terug in een uitke
ring."
Zo'n vaste baan kan er een als
taxichauffeur zijn, of als chauf
feur bij een koeriersdienst; of bij
DAM zelf, zoals Hamdi Pinar, die
nu hoofdchauffeur is in Vlaardin
gen. Hij zet zijn chauffeurs dage
lijks aan het werk, maar rijdt zelf
ook nog dagelijks op de blauwwit
te Argos Mobiel. Hij helpt de
boodschappen dragen, de rolla-
tors invouwen en hij zet zijn pas
sagiers vast in hun gordel. Fijn
werk, vindt hij en dat vinden zijn
klanten ook; de Turkse man is
met zijn vierwielige tuktuk in
middels een bekend gezicht ge
worden bij ouderen die in de stad
wonen. „Ik ben in 2012 na een fail
lissement in de bijstand beland.
Na twee jaar uitkering heb ik nu
weer een vaste baan."
De karretjes worden gefinancierd
via de wet maatschappelijke on
dersteuning WMO of via het bud
get voor ontbrekend vervoer. Het
belang van gemeentes als Schie
dam en Vlaardingen zit hem in
hun verantwoordelijkheid om als
regiegemeente meerdere dossiers
te koppelen, zoals het openbaar
vervoer met het genereren van
werkgelegenheid, het bevorderen
van arbeidsparticipatie en de uit
voering van de WMO. „Argos Mo
biel vult al deze vlakken gelijktij
dig in."
De 89-jarige meneer Van 't Woud
is het daar helemaal mee eens. „Ik
hoef geen zware tassen meer te
dragen, ik ben dankzij de chauf
feurs niet bang om te vallen. De
jongens en meiden achter het
stuur doen het goed. Ze zijn bui
tengewoon behulpzaam."
Een tuktuk van Argos Mobiel in
Schiedam, foto Jan de Groen/HH
Tuktuk blijkt succes voor
ouderen én voor werklozen
door Frank Schouten
Sjaak Smeins, DAM Nederland
Dhr. Van 't Woud (89)