44 Dit vervoer koppelt 44 Ik hoef geen zware tassen te dragen, de jongens en meiden achter het stuur doen 't goed 8 BINNENLAND OUDERENVERVOER De karretjes van Argos Mobiel bieden ouderen ritjes aan waarvoor een taxi niet komt. SCHIEDAM - Razend enthousiast is hij erover, de bijna 90-jarige heer Van 't Woud, over de elektrische tuktuks die hem dagelijks van deur tot deur brengen. Door de twaalf karretjes die het straat beeld sieren in Schiedam en Vlaar- dingen wordt het voor de bejaar de Schiedammer gemakkelijker om langer thuis te blijven wonen. „Dat is precies wat ze in Den Haag nu willen voor ouderen." De bejaarde heer bestelt de wa gentjes voor ultrakorte ritjes, waarvoor een taxi niet graag komt. Hij rijdt ermee naar de was serette, en naar zijn vrouw die in een verzorgingshuis woont elders in de stad. Het zijn ritjes van ge middeld 2 kilometer, en maxi maal 6. „Als ik weer naar huis wil, bel ik en dan staan ze binnen een kwartier voor de deur." De elektrische tuktuks worden be mand door uitkeringsgerechtig den die in een leer-werktraject worden klaargestoomd voor de ar beidsmarkt en die daarna door stromen naar een vaste baan. Een uniek concept voor Neder land, zegt Karin Hersbach van Ar gos Zorggroep, die het concept Ar gos Mobiel anderhalfjaar geleden bedacht, en nu achter haar bureau in zorgcentrum DrieMaasStede drieduizend ritjes per maand telt, alleen al in Vlaardingen. „Er zijn wel initiatieven als wijkbussen voor ouderen, maar die rijden uit sluitend op afspraak of niet elke dag. Wij wel, ook in het weekein de." Door het succes van het initiatief in de buurgemeenten, worden nu ook gesprekken gevoerd met de gemeenten Rotterdam, Maassluis, Spijkenisse en Albrandswaard. „Ons doel is de karretjes in heel ons verzorgingsgebied te laten rij den, omdat we het als onze maat schappelijke opgave zien kwetsba re mensen te ondersteunen." Hersbach kwam op het idee om de dienst van DAM Nederland, het bieden van elektrisch vervoer voor korte ritten binnen de stad, in te zetten voor ouderen en kwetsbare mensen. Hoewel ieder een ze op straat kan aanhouden door de hand omhoog te steken, zijn de karretjes bedoeld voor mensen die het niet lukt om zelf standig ergens naartoe te reizen. „Mensen weten dat; ze zien de tuktuks ook als specifiek bedoeld voor oudere mensen." Hersbach ziet de karretjes als een oplossing voor de sociale vereen zaming van ouderen, maar ook voor een terugkeer van werklozen naar de arbeidsmarkt. „En het ver voer is nog goed voor het milieu ook." Argos Zorggroep begon met twee karretjes en kreeg er nog twee via het fonds voor ouderenprojecten Sluyterman Van Loo. Inmiddels rijden er twaalf.die verantwoor delijk is voor de opleiding en de vervoersdienst: „Dit soort vervoer koppelt duurzaamheid aan een op lossing voor de sociale vereenza ming van kwetsbare ouderen, waarvan het aantal tot 2030 met 300.000 zal toenemen tot een mil- duurzaamheid aan een oplossing voor vereenzaming joen. Daarnaast worden mensen die langdurig thuis hebben geze ten, door vijf dagen per week aan het werk te zijn, weer structuur en arbeidsritme geboden. Zo ma ken we duurzame verbindingen." De baangarantie getuigt daarvan. Na ongeveer een halfjaar in dienst te zijn geweest als chauf feur op de Argos Mobiel, stroomt 90 procent door naar vast werk en behoudt dat ook. Dat is een hoog uitstroompercentage uit een lang durige uitkeringssituatie. Smeins: „Dat komt door ons opleidings programma, waarin wij de chauf feurs een op een begeleiden. We zijn er erg nauw bij betrokken. Dat is nodig, anders vallen deze mensen weer terug in een uitke ring." Zo'n vaste baan kan er een als taxichauffeur zijn, of als chauf feur bij een koeriersdienst; of bij DAM zelf, zoals Hamdi Pinar, die nu hoofdchauffeur is in Vlaardin gen. Hij zet zijn chauffeurs dage lijks aan het werk, maar rijdt zelf ook nog dagelijks op de blauwwit te Argos Mobiel. Hij helpt de boodschappen dragen, de rolla- tors invouwen en hij zet zijn pas sagiers vast in hun gordel. Fijn werk, vindt hij en dat vinden zijn klanten ook; de Turkse man is met zijn vierwielige tuktuk in middels een bekend gezicht ge worden bij ouderen die in de stad wonen. „Ik ben in 2012 na een fail lissement in de bijstand beland. Na twee jaar uitkering heb ik nu weer een vaste baan." De karretjes worden gefinancierd via de wet maatschappelijke on dersteuning WMO of via het bud get voor ontbrekend vervoer. Het belang van gemeentes als Schie dam en Vlaardingen zit hem in hun verantwoordelijkheid om als regiegemeente meerdere dossiers te koppelen, zoals het openbaar vervoer met het genereren van werkgelegenheid, het bevorderen van arbeidsparticipatie en de uit voering van de WMO. „Argos Mo biel vult al deze vlakken gelijktij dig in." De 89-jarige meneer Van 't Woud is het daar helemaal mee eens. „Ik hoef geen zware tassen meer te dragen, ik ben dankzij de chauf feurs niet bang om te vallen. De jongens en meiden achter het stuur doen het goed. Ze zijn bui tengewoon behulpzaam." Een tuktuk van Argos Mobiel in Schiedam, foto Jan de Groen/HH Tuktuk blijkt succes voor ouderen én voor werklozen door Frank Schouten Sjaak Smeins, DAM Nederland Dhr. Van 't Woud (89)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8